Tidal en MQA

Started by WDitters, December 1, 2016, 10:28:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Los daarvan, is er dithering naar slechts 17bits, het is dus ook nog eens lossy.
Totaal geen voordeel over 44.1/24 of 96/24
JBL PRX Power!

Kjelt

Erger nog als je alles geinvesteerd hebt in MQA streaming en het flopt en wordt niet meer ondersteund heb je nada niets meer.
Met je Flac of andere bestanden kun je tot je apparatuur er mee ophoudt doorspelen.

Raphie

Klopt, flac is hogere kwaliteit als MQA
JBL PRX Power!

DofN

Quote from: scoc on January  7, 2017, 20:23:30
Zonet getest op mijn Nad M50 met laatste firmware en Bluesound app en idd als je een album van de Tidal master lijst kiest dan streamt hij deze in MQA naar mijn Lyngdorf. Je kan wel niet kiezen om de gewone cd versie te spelen dus a-b vergelijken is er niet bij.

Op mijn Lyngdorf komt er bij 1 album nu een 24 bits signaal binnen maar bij mijn testalbum wel in 44khz dus geen 96khz.

Heb je ICC uit als je upsampelt?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

WDitters

IK heb de luxe van een MQA ondersteunende set (NAD M50 en M12) en heb naast heel veel eigen CD-rips op flac 16/44.1 ook heel veel cd's van HDtracks in 24/96 of 24/192 .... Een aantal MQA titels van Tidal heb ik dus ook in HDtracks formaat en gewone CD-rip ... Ik hoor toch echt een heel groot verschil tussen MQA en mijn eigen 16/44 rips, en heel weinig verschil tussen MQA en HDtracks materiaal .. en dat is toch echt niet omdat ik graag wil dat het zo is  :headbanging:
Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

Leeuwarden

Quote from: WDitters on January  8, 2017, 17:32:34
... en heel weinig verschil tussen MQA en HDtracks materiaal .. en dat is toch echt niet omdat ik graag wil dat het zo is  :headbanging:

Bij mij idem...

thepioneer

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

conqubite

Quote from: WDitters on January  8, 2017, 17:32:34
Ik hoor toch echt een heel groot verschil tussen MQA en mijn eigen 16/44 rips, en heel weinig verschil tussen MQA en HDtracks materiaal .. en dat is toch echt niet omdat ik graag wil dat het zo is  :headbanging:

Bij mij ook. Duidelijk verschil tussen cd materiaal en MQA
Soms weinig tot geen verschil tussen HD materiaal en MQA. Soms verkies ik MQA. En ik ben technisch niet echt goed ingevoerd en daar ga ik me ook niet heel in verdiepen maar ik blijf toch sterk het idee hebben dat je een MQA decoder in de dac moet hebben om ten volle MQA te ervaren.

paaj

Als je DAC geen MQA snapt heb je er helemaal niets aan nee.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

WDitters

Quote from: paaj on January 10, 2017, 10:42:31
Als je DAC geen MQA snapt heb je er helemaal niets aan nee.

Hoewel hier in dit artikel wel gesteld wordt dat ook op non-MQA-capable DACs er kennelijk toch een heel klein positief verschil hoorbaar "kan" zijn ...

http://www.digitalaudioreview.net/2016/06/an-inconvenient-truth-mqa-sounds-better/


Here we note AudioStream's Michael Lavorgna concluded similarly in his own MQA review:
http://www.audiostream.com/content/mqa-reviewed#IuPv9i42DSpBKKpK.97

"Does MQA encoded music played back on a non-MQA DAC sound better, worse, or the same as playing back the file in its native resolution? While it depended on the recording, un-decoded MQA file did not sound worse than the original native file and in some cases, the un-decoded MQA version sounded better."

The implication is that you don't need an MQA-capable DAC to feel the benefit of an MQA file. Which is great news for those not (yet) ready to drop big cash on new hardware.


Benieuwd of iemand met een non-MQA-capable DAC die bovendien niet als een mallen gaat klikken en poppen ook verschil hoort ...
Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

paaj

Ik heb helemaal geen zin ook om te vergelijken en eigenlijk ook weinig interesse in Hi-Res überhaupt, CD klinkt echt meer dan prima hier :D
Mijn subjectieve mening is dat het zal anders zijn maar objectief gezien niet béter kan zijn zonder de MQA decoder. Dat zouden dan digitale trucjes moeten zijn die een normale audio engineer ook wel kent om het beste uit 44.1/16 te trekken. Misschien zijn het toevalstreffers...

Pink Floyd - Division Bell... what een herrie zeg in de eerste minuten, ik schrok even maar dat hoort. Het is me alleen nooit opgevallen tot ik lees over MQA en klikken en poppen... verder gaat het goed geloof ik al blijft het gewoon 44.1 op mijn DAC, die kan immers geen MQA. Als je het mij vraagt heeft de MQA iets meer ruis en meer digitale klank dan de 2011 remaster.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Leeuwarden

Voor hen die de lijst op Tidal Masters te beperkt vinden: niet alles staat in die lijst.

Dit is de lijst met ontdekte MQA albums.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/10VtON9VjMAt3uyHC2-Oo2MjIa3orv9DKZfwiRQKmTAA/htmlview#

sion

#37
Even deze topic nieuw leven inblazen: wie heeft er ervaring met streamers ism Tidal Masters/MQA. Ik zoek namelijk nog een goeie streamer tot ongeveer EUR 1.000 maar zie door de bomen het bos niet meer.

Gaat aangesloten worden op een Hegel H360, dus de streamer mag gebalanceerde uitgangen hebben.

Shortlist:
- BlueSound Node 2i (kan ik dan rechtstreeks vanuit Tidal op m'n Android streamen of moet het via de BlueSound App?)
- Onkyo NS-6170 (werkt alleen met iOs devices?)
- Teac NT-505
- Cambridge Audio CXN v2
- Technics SL-G700
- ... ?

Heeft het zin om een streamer digitaal aan te sluiten op je DAC (via so/dig of coax) of gaat de tweede uitpak fase van MQA dan mis?
De Hegel H360 heeft namelijk een vrij goeie DAC aan boord, als ik de streamer analoog aansluit dan maak ik daar geen gebruik van.

Wie heeft een werkende setup draaien?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

De Primare NP5 voldoet aan al je eisen. Qua DAC, deze moet dan aan de MQA-eisen voldoen en helaas dat laatste stapje vaak niet eenvoudig met al in bezit zijnde apparatuur. Nu lijkt het dat je met de Hegel en wat rare settings wel zou moeten kunnen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Muziekliefhebbert

Bluesound node 2i. Ik heb deze, maar ik moet via de bluesound app streamen, werkt prima overigens.
NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

sion

Quote from: TabCam on February 29, 2020, 08:52:03
De Primare NP5 voldoet aan al je eisen. Qua DAC, deze moet dan aan de MQA-eisen voldoen en helaas dat laatste stapje vaak niet eenvoudig met al in bezit zijnde apparatuur. Nu lijkt het dat je met de Hegel en wat rare settings wel zou moeten kunnen.

Nee hoor, het is geen rare setting. De USB ingang is instelbaar, zodat deze óf compatible is met de meeste apparaten óf in HiRes modus gezet kan worden. Ik heb Tidal Masters ook werkend als ik een laptop eraan hang via USB, dat werkt goed! Je moet natuurlijk wel een Tidal Hifi abonnement hebben en ff de juiste instelling vinden, die is nogal verstopt.

Echter ik hoor vaak dat een laptop zelf nogal een bron van interferentie kan zijn, dus ik hoop met een dedicated streamer een kwalitatief nog betere oplossing te hebben.

Overigens werkt MQA ook op een Google Pixel 4 XL met een audioQuest DragonFly Red, die licht mooi roze op wanneer MQA gedecodeerd wordt. Deze visuele feedback is ook eigenlijk een van de eisen vanuit MQA.

Een Node 2i heeft geen digitale USB uitgang toch? Alleen analoog ongebalanceerd begrijp ik? Geeft die feedback wanneer MQA "aan" staat?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

thepioneer

#42
Meridian 218 icm. Roon. Weet niet of je Roon hebt. Dan ben je voor 995 euro klaar.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

sion

Ik heb geen Roon. Wel naar gekeken, want ik heb ook een Oppo die als Roon end-point geconfigureerd zou moeten kunnen worden.
Maar de documentatie vanuit Oppo op dit punt is nogal
... Euh ... ontbrekend.

Maar omdat ik eigenlijk geen eigen digitale library heb maar alles vanuit Tidal luister zie ik zo 1-2-3 niet de voordelen? Tidal kost ook al € 240,- per jaar, waarom zou ik daar nog eens € 120,- per jaar bovenop moeten doen?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

thepioneer

Als je alleen Tidal gebruikt dan heeft Roon idd geen meerwaarde.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

sion

Quote from: sion on February 29, 2020, 01:03:22
Even deze topic nieuw leven inblazen: wie heeft er ervaring met streamers ism Tidal Masters/MQA. Ik zoek namelijk nog een goeie streamer tot ongeveer EUR 1.000 maar zie door de bomen het bos niet meer.

Gaat aangesloten worden op een Hegel H360, dus de streamer mag gebalanceerde uitgangen hebben.

Shortlist:
- BlueSound Node 2i (kan ik dan rechtstreeks vanuit Tidal op m'n Android streamen of moet het via de BlueSound App?)
- Onkyo NS-6170 (werkt alleen met iOs devices?)
- Teac NT-505
- Cambridge Audio CXN v2
- Technics SL-G700
- ... ?

Heeft het zin om een streamer digitaal aan te sluiten op je DAC (via so/dig of coax) of gaat de tweede uitpak fase van MQA dan mis?
De Hegel H360 heeft namelijk een vrij goeie DAC aan boord, als ik de streamer analoog aansluit dan maak ik daar geen gebruik van.

Wie heeft een werkende setup draaien?

Even een update: ik heb uiteindeijk gekozen voor een Bluesound Node 2. Wanneer je MQA afspeelt werkt dat via de interne dac van de Node. Je ziet in je controller app (op mobiel, tablet of pc) dat MQA wordt afgespeeld.

Er is ook een optie om MQA via passthrough aan een externe DAC aan te bieden. Dan is het afhankelijk van de DAC of deze MQA over coax of optisch kan verwerken. Mijn Hegel H360 lijkt dat niet te kunnen (alleen MQA over USB), maar de geluidskwaliteit van niet MQA in combinatie met de Hegel DAC is beter dan wel MQA over de interne DAC.

Ik had hier vooraf heel wat hoofdbrekens over gehad, maar achteraf was dat dus eigenlijk helemaal niet nodig geweest.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

Dat is vrij klassieke instinker. Het op 24 bits of  >= 88.2 kHz afspelen geeft een (veel) minder groot verschil dan niet op de correcte sample rate afspelen of met een mindere dac afspelen. De Bluesound node is een goede transport maar heeft een veel mindere dac als we audiosciencereview mogen geloven. Omdat je het hoort zou ik er zeker veel waarde aan hechten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sion

Nou ja niet als je toch al van plan was om alleen met een externe dac te werken ...
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

Vraag me trouwens wel af hoe Primare dat met de NP5 doet. Moet er dan ook een MQA compatible dac op?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sion

Volgens mij is support voor MQA door Primare vooralsnog alleen maar aangekondigd. Zou met de volgende update (die ook volledige Roon ondersteuning biedt komen).

Bij MQA heb je twee "stages" van unfolding, de eerste zit in de decoding software (kan de primare schijnbaar nog niet?) en de tweede zit in de DAC/hardware, dus dat mag een interne dac zijn, maar ook een externe.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase