Tidal en MQA

Started by WDitters, December 1, 2016, 10:28:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WDitters

Na alle hype en media aandacht voor Meridian's MQA en het vervolgens instappen van een aantal fabrikanten zoals NAD, maar ook streaming services zoals Tidal is het compleet stil rond MQA. Iemand enig idee wanneer we mogen verwachten dat Tidal eindelijk de beloofde streaming in MQA gaat lanceren? Ze hebben het op de CES in januari dit jaar gedemonstreerd maar taal noch teken sindsdien.
Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

Kingpin

Misschien makkelijker om het hier te posten, is namelijk al een draadje van: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155616.msg2880054#msg2880054
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

WDitters

Dank .. gek genoeg kwam die niet naar boven bij mijn search .. Maar ik ga daar dan eens verder lezen :-)
Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

AlfonsD

Zit zojuist muse live in Rome te luisteren via TIDAL en mijn blueaound node 2 geeft aan dat het een MQA bestand is. Het lijkt er op dat het werkt bij TIDAL.

hpapen

Quote from: AlfonsD on December 28, 2016, 17:38:22
Zit zojuist muse live in Rome te luisteren via TIDAL en mijn blueaound node 2 geeft aan dat het een MQA bestand is. Het lijkt er op dat het werkt bij TIDAL.
Je hoorde het niet.... :ohmy:

AlfonsD

Haha nee eerlijk gezegd niet. Maar was niet echt actief aan het luisteren. Maar of het nu echt een verschil is...?

conqubite

#6
Wat voor dac heb je?
Want je dac moet MQA kunnen decoderen. En dac's die dan kunnen zijn er nog niet zo veel.... ;)

En een mqa flac kan door elke dac gewoon als flac worden afgespeeld. En dan hoor je het inderdaad niet .

AlfonsD

Ik heb een bluesound node 2. Die is mbv coax verbonden met Metrum Musette dac. Het gekke is echter dat het me later niet meer lukte om MQA binnen te krijgen. Nu is het weer cd kwaliteit. Althans dat blijkt uit het logo dat de Node plaatst. Gelukkig heb ik een screenfoto kunnen maken. Het lukt me echter niet om die te plaatsen. Bestand is te groot.

conqubite

de metrum kan geen mqa afspelen.
Ik heb een mytek brooklyn. Dat is een van de zeer weinige dac's die dat kunnen. Elders hier heb ik daar een draad over geopend. Staat hier onder wel ergens.


fietser

Quote from: LvA on January  5, 2017, 20:12:34
Het werkt

http://tidal.com/nl/masters

:clapping:
.

Een week geleden na een jaar Tidal voor Qobuz ingeruild. Geen minuut spijt van. Tzt nog maar eens terug voor mqa.
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

scoc

Zonet getest op mijn Nad M50 met laatste firmware en Bluesound app en idd als je een album van de Tidal master lijst kiest dan streamt hij deze in MQA naar mijn Lyngdorf. Je kan wel niet kiezen om de gewone cd versie te spelen dus a-b vergelijken is er niet bij.

Op mijn Lyngdorf komt er bij 1 album nu een 24 bits signaal binnen maar bij mijn testalbum wel in 44khz dus geen 96khz.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

WDitters

Quote from: scoc on January  7, 2017, 20:23:30
Zonet getest op mijn Nad M50 met laatste firmware en Bluesound app en idd als je een album van de Tidal master lijst kiest dan streamt hij deze in MQA naar mijn Lyngdorf. Je kan wel niet kiezen om de gewone cd versie te spelen dus a-b vergelijken is er niet bij.

Op mijn Lyngdorf komt er bij 1 album nu een 24 bits signaal binnen maar bij mijn testalbum wel in 44khz dus geen 96khz.

Er staan veel CD's in de lijst waarvan Tidal op dit moment zowel de MQA als de gewone 16/44.1 versie in de collectie heeft staan. Rumours van Fleetwood Mac bijvoorbeeld. Of Lemonade van Beyonce. Dus A-B vergelijkingen zijn wel mogelijk :-)
Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

conqubite

Vergelijken tussen 16 bits en 24 bits zal kunnen. Maar tenzij je een MQA decoder (in je dac) hebt zul je geen MQA uit je luidsprekers krijgen.

Raphie

#14
Ehhmm als de firmware in de dac MQA aangeeft dan ondersteunt die het gewoon.
MQA is niet iets exotisch wat maar een paar dacs "kunnen" IEDERE DAC die 96kHz aankan en via een fw update de header kan lezen, kan overweg met MQA, MQA is namelijk niks anders als een 96kHz MP3 met rights management
JBL PRX Power!

rovinggecko

Sorry, maar dat is niet correct.
Er zijn meerdere vormen van MQA implementatie aan de achterkant:
- er wordt niet gedecodeerd -> je krijgt dan cd kwaliteit, met een verbetering in hoe het analoog omgezet is naar digitaal vooraan in de keten
- er wordt generiek gedecodeerd -> je krijgt dan de high res versie, identiek aan de opname
- er wordt gedecodeerd met in achtneming van je DAC -> je krijgt high res, maar hier wordt dan ook nog eens jouw dac gecorrigeerd

Iedereen kan de eerste gebruiken.
Met Tidal (en binnenkort ook andere apps) krijg je item 2
Met een DAC die MQA ondersteunt krijg je item 3
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Raphie

#16
Nee, NIEMAND neemt in MQA op, MQA is geen discreet audio formaat wat gebruikt wordt in studios
Studios nemen op in WAV 44.1/24 88.2/24 96/24 of soms 192/24 (zéér zelden, vrijwel nooit)

Er is dus een WAV file met een bepaalde bitrate en bitdiepte.
Dan er is een MQA encoder, die comprimeert, doet evt wat upsampling en voegt een DRM / bitrate header toe, zodat de DAC weet in wat voor standje hij moet springen.

Meer is het niet.
Voordeel voor de streamingdiensten, minder bandbreedtje en een "high res" marketingverhaaltje
Voordeel voor de fabrikanten, een mooi proprietairy high res marketing verhaaltje
Voordeel voor de publishers een gecontroleerde DRM omgeving en waarschijnlijk een hogere streaming vergoeding.
Het is PUUR distributie, rights management en marketing. En heeft niks met studio's van doen
In a nutshell zoals ik al aangaf "high res MP3's met DRM" geencodeerd vanaf BESTAANDE WAV content.

Quote from: rovinggecko on January  8, 2017, 09:32:48
Sorry, maar dat is niet correct.
Er zijn meerdere vormen van MQA implementatie aan de achterkant:
- er wordt niet gedecodeerd -> je krijgt dan cd kwaliteit, met een verbetering in hoe het analoog omgezet is naar digitaal vooraan in de keten
- er wordt generiek gedecodeerd -> je krijgt dan de high res versie, identiek aan de opname
- er wordt gedecodeerd met in achtneming van je DAC -> je krijgt high res, maar hier wordt dan ook nog eens jouw dac gecorrigeerd

Iedereen kan de eerste gebruiken.
Met Tidal (en binnenkort ook andere apps) krijg je item 2
Met een DAC die MQA ondersteunt krijg je item 3
JBL PRX Power!

Raphie

#17
De feedback van Benchmark https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/163302855-is-mqa-doa John weet héél goed waar hij het over heeft.....
JBL PRX Power!

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Leeuwarden

Raphie is duidelijk vooraanstaand lid van de tegenpartij  :wacko:
Ik had bij mijn Aries een tegoed bonnetje gekregen voor drie maanden gratis Tidal. Heb even gewacht totdat MQA beschikbaar zou zijn want ik heb een dac (Brooklyn) die daarmee overweg kan. Het is op dit moment nog wat omslachtig om de MQA albums via de Aries af te spelen maar na wat gehannes is ook dat gelukt. Zal binnenkort een een album vergelijken met de MQA versie. Tot nu toe klinkt MQA prima. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar zelf muziek op de HD te hebben ipv streamen via internet. Maar dat zegt dan weer niets over de SQ...

Raphie

Lees nou eerst het artikel eens, dan snapt zelfs jij waarom MQA géén verbetering kán brengen.
JBL PRX Power!

Leeuwarden

Het zal allemaal best zo zijn. Maar dat ik nu bij iedere post van jou dat weer moet lezen dat jij dat vindt, is iets overtrokken. Je hebt je punt allang duidelijk gemaakt. En nog een keer... en nog een keer... Nu maar weer verder met iets anders.

Raphie

Quote from: Leeuwarden on January  8, 2017, 13:00:14
Het zal allemaal best zo zijn. Maar dat ik nu bij iedere post van jou dat weer moet lezen dat jij dat vindt, is iets overtrokken. Je hebt je punt allang duidelijk gemaakt. En nog een keer... en nog een keer... Nu maar weer verder met iets anders.
ik deel informatie, feitelijke informatie, daar kan geen "audiofiel" geblaat tegenop.
JBL PRX Power!

Kjelt

Quote from: Leeuwarden on January  8, 2017, 10:29:36
Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar zelf muziek op de HD te hebben ipv streamen via internet. Maar dat zegt dan weer niets over de SQ...
Maar wel precies waar ik ook sterke twijfels heb. Namelijk het marketing idee achter MQA. Zij denken serieus dat degenen die interesse hebben in high end audio nu hun albums gaan streamen in hun akoestisch aangepaste luisterkamer met topinstallatie. Terwijl alles er op wijst dat streamers juist mobile en low quality gebruikers zijn, achtergrond muziek, muziek in de auto, keuken op de werkplek in de trein. De plaatsen waar je niet eens het verschil tussen 320kb mp3 en 48kHz FLAC kunt waarnemen.
Lees het artikel van Raphie eens, als er een glitch zit tijdens het streamen schakelt MQA over op een lagere kwaliteit, dat lijkt me overeenkomen met de audiofiele nachtmerrie.
Hoe garanderen ze dat jij als jij daar zin in hebt op dat moment een 100% stream kunt krijgen van een bepaald stuk muziek zoals je nu wel kunt?
Ze houden er geen rekening mee dat een high end audiofiel trots is op zijn bij elkaar gekochte en gespaarde muziek verzameling , dat hij kickt op een bepaalde eenmalige uitvoering van een klassiek concert dat in Berlijn in 1956 is opgenomen en die niet eens op cd is uitgebracht etc.