'Apple stopt met ontwikkeling van AirPort-routers'

Started by Starred, November 21, 2016, 14:44:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Apple is gestopt met het ontwikkelen van draadloze routers. Het bedrijf heeft in de loop van het jaar het team dat verantwoordelijk was voor de Airport-routers ontmanteld en medewerkers ondergebracht bij andere divisies.
Apple wil zich meer richten op de consumentenproducten waar het bedrijf een hogere omzet mee kan draaien, meldt persbureau Bloomberg maandag op basis van anonieme bronnen met kennis van zaken.

Een aantal technici is bijvoorbeeld ondergebracht bij het team dat werkt aan Apple TV. Apple wil zelf niet reageren op de berichtgeving.

Op dit moment zijn er nog drie routers in de verkoop: de AirPort Express, AirPort Extreme en AirPort Time. De laatste AirPort-routers zijn in 2013 gemaakt. Sindsdien zijn er alleen nog software-updates verschijnen.

De routers vallen in de kwartaal- en jaarcijfers van Apple in de categorie 'andere producten', waarin ook de Apple Watch en Apple TV zijn opgenomen. De 'andere producten' waren in het fiscale jaar 2016 goed voor een omzet van 11,1 miljard dollar (10,44 miljard euro), zo'n 5 procent van de totaalomzet.

Bron: NU.nl http://www.nu.nl/internet/4354122/apple-stopt-met-ontwikkeling-van-airport-routers.html

J.A.F._Doorhof

Oh jee, dat is HEEL slecht nieuws.
De Airports zijn juist zulke enorm goede routers VOOR de consument :( en bedrijven trouwens.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

Jammer, het zijn mooie routers en zeer makkelijk in te stellen met veel mogelijkheden om ze te bundelen tot een ruim netwerk. Daarnaast is de Express ook handig als een audio-bron. Kan straks alleen nog met een Apple TV.

Ook vaak nuttige firmware upgrades. Helaas dat ze verdwijnen, moet ik voor klanten een andere oplossing gaan zoeken. :dozingoff:


Het heet trouwens een Airport Time Capsule, niet Airport Time. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Ik heb gisteren mijn modemrouter in bridgemode laten zetten met een airport time capsule erachter...
Wat een verschil in geluid en beeld. Bizar gewoon.
Ik ben niet makkelijk te overtuigen met digitale overdrachten, maar dit vind ik wel echt heel bijzonder!!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

dennism

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2016, 15:59:55
Oh jee, dat is HEEL slecht nieuws.
De Airports zijn juist zulke enorm goede routers VOOR de consument :( en bedrijven trouwens.

Op consumenten gebied zijn ze redelijk goed inderdaad, al zijn er imho betere te vinden, zakelijk is het echter nooit echt wat geweest in mijn ervaring (met uitzondering van misschien eensmanszaakjes), ze missen echt te veel features die zakelijk vaak van belang zijn. Daar zou ik toch echt eerder kijken naar Sonicwall / Cisco / Juniper om er maar een paar te noemen.

J.A.F._Doorhof

Niet alleen eenmanszaakjes hebben geen behoefte aan "features"
Wij hebben een redelijk uitgebreidt netwerk met wat Home automation dingen, verschillende camera's, Home theater, verschillende zones, 3 Apple tv's, iRule, backups, AirPlay, camera monitor systemen voor tethering, printers etc etc.

Wat we niet nodig hebben.....
Tja vertel eens wat de extreme bv mist wat onmisbaar is voor bedrijven ?
Er draaien hier zelfs met 2 gateways.
Voor mijn bedrijf BV gaat het er gewoon om dat alles werkt en dat als ik een zone wil uitbreiden ik gewoon zo een ding in het stopcontact druk, de app opstart en 2 minuten later alles werkt zoals de master.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richi

Ai, dat is balen zeg. Ik heb hier twee Time Capsules en twee Airport Expresses draaien. Wifi in het hele huis en zelfs ik kan het installeren.  :D

De prijs is wel aan de hoge kant vind ik, maar dat heb ik er zelf graag voor over.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

VlisChris

Nu stapeltje kopen.

Dit wordt dingen die de eerste tijd duurder gaan worden op de tweedehands markt dan ze nieuw waren straks.
Zelf baal ik beetje dat het een al "uitgebreide hobby maand" is geweest deze week.
Anders had ik er snel nog 1 besteld. Mijn eigen router wordt ook weer wat ouder.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Jammer ik zag een keer een test van diverse routers en die van aplke stonden qua doorvoersnelheid zowat overal bovenaan.
Daar sta je dan genoeg geld om ze in de lucht te houden zou je zeggen. Al speel je kiet zou je ze in de markt kunnen houden zeker als ze zo makkelijk zijn in te stellen. Ook de backup mogelijkheid dmv tijdcapsule leek me fijner alles zelf moeten backuppen straks of alles via de cloud moeten regelen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

#9
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2016, 21:35:06
Niet alleen eenmanszaakjes hebben geen behoefte aan "features"
Wij hebben een redelijk uitgebreidt netwerk met wat Home automation dingen, verschillende camera's, Home theater, verschillende zones, 3 Apple tv's, iRule, backups, AirPlay, camera monitor systemen voor tethering, printers etc etc.

Wat we niet nodig hebben.....
Tja vertel eens wat de extreme bv mist wat onmisbaar is voor bedrijven ?
Er draaien hier zelfs met 2 gateways.
Voor mijn bedrijf BV gaat het er gewoon om dat alles werkt en dat als ik een zone wil uitbreiden ik gewoon zo een ding in het stopcontact druk, de app opstart en 2 minuten later alles werkt zoals de master.

Hebben we het nu over Airport exress als routers (wat ik dacht) of over Airports ingezet als veredeld accesspoint? Daar zit namelijk nogal wat verschil in.

Maar zaken die ik op router / UTM appliance gebied mis en waar in de zakelijke markt (MKB en groter) redelijk veel vraag naar is:

SSL-VPN (2FA Auth preferabel), Site-to-Site VPN, DPI, IPS, Gateway-AV, VLAN support, HA Configuratie, VRF, Multizone Firewalling, Object Based configuratie, Flow reporting, uitgebreide (rule based) content filtering, 3/4G fall back, volgens mij is zelfs iets simpels (en toch vaak vereist) als Dual Wan niet mogelijk op een Airport en zo zijn er nog wel een berg zaken op te noemen die een Airport niet of slechts zeer beperkt ondersteund.   

Hebben we het over veredelde accespoints, ja dan zullen ze denk ik in meer gevallen voldoen, totdat je echt moeilijke configuraties krijgt waar je Controller based netwerken wil hebben, of meerdere SSID's met verschillende vlans en onderlinge Firewall zones of iets in die richting wil hebben.

Quote from: Erik on November 21, 2016, 23:28:10
Jammer ik zag een keer een test van diverse routers en die van aplke stonden qua doorvoersnelheid zowat overal bovenaan.
Daar sta je dan genoeg geld om ze in de lucht te houden zou je zeggen. Al speel je kiet zou je ze in de markt kunnen houden zeker als ze zo makkelijk zijn in te stellen. Ook de backup mogelijkheid dmv tijdcapsule leek me fijner alles zelf moeten backuppen straks of alles via de cloud moeten regelen

Daar zijn ze inderdaad lang vrij sterk in geweest, maar door het gebrek aan ontwikkeling zijn ze ook hier vrij ver teruggevallen. De laatste generatie kan bijv. een 500Mbit KPN glas connectie niet routeren op volledige snelheid (blijft in de meest ideale situatie hangen op +- 400mbit, terwijl als je de Airport weghaald en er bijv. een recente Asus aan hangt je ineens wel de volle snelheid hebt), waardoor ze ook niet echt toekomst bestendig meer zijn in alle gevallen (tenzij je natuurlijk geen interesse hebt in dat soort verbindingen, of ergens zit waar deze (nog) niet verkrijgbaar zijn. Ze zijn wel nog steeds redelijk ok in maximale simultane TCP sessies, al zijn ze daar ook geen king of the hill meer (nu zal dit niet voor iedereen interessant zijn, maar als je ergens zit waar veel getorrent wordt wil dit nog wel eens handig zijn).

Raphie

Ik vond de apple routers niet echt bijzonder, veel disconnects, laag bereik en slechte 5g support
ASUS met MerlinWRT is een veel mooiere oplossing
Apple stopte eerder ook al met servers en stopt ook met workstations.
Blijft over gadgets en consumenten laptops, ipads en iphones zijn ook wel hun meest differentiërende producten.
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Dennis je doet net voorkomen alsof elk bedrijf dat geen "eenmanszaakje" is dit soort opties nodig heeft.
Normaliter word een router geleverd door je ISP en zorgen de AirPorts / extremes voor het WiFi gebeuren binnen het bedrijf.

We hebben flink wat grote bedrijven van netwerk voorzien in het verleden en de dingen die jij noemt waren eigenlijk nooit van belang binnen het bedrijf. We zorgde meestal voor een highend router met vpn en firewall opties en daarna Kun je binnen in met gemak doorbouwen met AirPorts. Voordeel is configuratie. Apple was een van de eerste waar je gewoon van zone naar zone kon lopen zonder enig verlies van WiFi dat opgezet kon worden door de klant zelf of door ons in letterlijk secondes.

Zo gek zijn ze dus niet.
Maar je hebt helemaal gelijk er zijn altijd bedrijven als de fbi, shell, klm etc die meer nodig hebben. We hebben echter redelijk veel klanten gehad met bedrijven tot 50-100 man personeel waar gewoon netjes 1 router en een serie airports gebruikt werden en de router eigenlijk alleen maar het internet binnen bracht. Niet iedereen heeft bv vpn nodig. Laat staan al die andere opties die je noemt ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

Quote from: dennism on November 21, 2016, 23:43:28
SSL-VPN (2FA Auth preferabel), Site-to-Site VPN, DPI, IPS, Gateway-AV, VLAN support, HA Configuratie, VRF, Multizone Firewalling, Object Based configuratie, Flow reporting, uitgebreide (rule based) content filtering, 3/4G fall back, volgens mij is zelfs iets simpels (en toch vaak vereist) als Dual Wan niet mogelijk op een Airport en zo zijn er nog wel een berg zaken op te noemen die een Airport niet of slechts zeer beperkt ondersteund.   

Je noemt zaken op die zelfs bij de kleinere MKB-bedrijven door 99% NIET gebruikt wordt. Alles wat ze wel gebruiken zit er op. Dubbel netwerk (1 gastnetwerk), toegangscontrole op MAC-adres, WDS netwerk uitbreiding, poortkoppeling, logbestanden, USB-schijf delen, Time Machine backup.

Meer heb ik bij mijn klanten niet nodig. VPN regel ik op de server zelf, niet in de router.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dennism

#13
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 22, 2016, 09:21:42
Dennis je doet net voorkomen alsof elk bedrijf dat geen "eenmanszaakje" is dit soort opties nodig heeft.
Normaliter word een router geleverd door je ISP en zorgen de AirPorts / extremes voor het WiFi gebeuren binnen het bedrijf.

We hebben flink wat grote bedrijven van netwerk voorzien in het verleden en de dingen die jij noemt waren eigenlijk nooit van belang binnen het bedrijf. We zorgde meestal voor een highend router met vpn en firewall opties en daarna Kun je binnen in met gemak doorbouwen met AirPorts. Voordeel is configuratie. Apple was een van de eerste waar je gewoon van zone naar zone kon lopen zonder enig verlies van WiFi dat opgezet kon worden door de klant zelf of door ons in letterlijk secondes.

Zo gek zijn ze dus niet.
Maar je hebt helemaal gelijk er zijn altijd bedrijven als de fbi, shell, klm etc die meer nodig hebben. We hebben echter redelijk veel klanten gehad met bedrijven tot 50-100 man personeel waar gewoon netjes 1 router en een serie airports gebruikt werden en de router eigenlijk alleen maar het internet binnen bracht. Niet iedereen heeft bv vpn nodig. Laat staan al die andere opties die je noemt ;)

Ik denk dat we het vooral over andere zaken hebben, zoals ik al aangaf ging ik uit van de Airport als hoofdrouter en niet voornamelijk als Wifi gebruik, maar inderdaad, een Wifi netwerk opbouwen waarbij je de airport(s) niet gebruikt als (hoofd)router is inderdaad weinig mis mee in veel gevallen. Mogelijk dat we ook over andere klanten groepen spreken, ik doe vrij veel MKB (voornamelijk 50 tot 250 werkplekken, met een paar uitschieters naar boven, maar ook een aardig klanten bestand van 1 tot 50 werkplekken), en ISP routers zie ik bijv. eigenlijk nooit gebruikt worden, of in Bridge staan (afhankelijk van of de ISP enkel een "modem" kan leveren, of direct een router levert, dit laatste vaak bij klanten die beknibbelen op de verbinding en een of meerdere consumenten lijn(en) hebben, bij zakelijke verbindingen wordt vrijwel nooit een router meegeleverd). Dat niet iedereen alles nodig heeft zeker, maar bijv. zaken als dual wan (ik schat dat een 90% of meer van onze klanten met 10 of meer werkplekken 2 tot soms 3 internet verbindingen heeft, vaak een combinatie van zakelijk glas / zakelijk adsl en soms nog een 3G/4G failover), makkelijk maar goed beveiligd thuiswerken is erg is veel vraag naar, ook bij kleinere bedrijfjes (SSL-VPN via een portal, of een makkelijke client, vaak in combinatie met Token based authenticatie), en site-to-site VPN kom ik ook regelmatig tegen. De andere zaken die ik opnoem zijn over het algemeen minder van belang, maar neemt niet weg dat die features regelmatig gevraagd worden door klanten (en dan vaak de ene klant die bijv. uitgebreide filtering wil, waarbij bijv. Facebook wel toegangkelijk is, maar alle facebook spelletjes bijv. weggefilterd, of bijv. iedereen in de HRM Active directory groep mag wel bij Facebook tijdens kantooruren, terwijl bijv. productie alleen mag facebooken tijdens de pauze's, of een andere klant die graag inline Antivirus wil, of een E-commerce bedrijf(je) dat graag 2 of meer routers in een HA opstelling zodat uitval geen downtime oplevert). Het is zeker niet zo dat alle klanten alle features gebruiken, maar als 1 van deze features een must is voor een klant, is een router als de Airport (of bijna iedere willekeurige andere consumenten spec router) niet afdoende.

Quote from: Audiofiel on November 22, 2016, 09:23:53
Je noemt zaken op die zelfs bij de kleinere MKB-bedrijven door 99% NIET gebruikt wordt. Alles wat ze wel gebruiken zit er op. Dubbel netwerk (1 gastnetwerk), toegangscontrole op MAC-adres, WDS netwerk uitbreiding, poortkoppeling, logbestanden, USB-schijf delen, Time Machine backup.

Meer heb ik bij mijn klanten niet nodig. VPN regel ik op de server zelf, niet in de router.

Mijn ervaringen zijn toch zeker anders maar goed ook hier is misschien een andere doelgroep van toepassing, vooral Dual WAN zie ik vaker wel dan niet gebruikt worden, VPN op de server kan uiteraard ook, maar is in mijn ervaringen een stuk minder "gebruiksvriendelijk" en ondersteund vaak een stuk minder functies dan bijv. een behoorlijke Cisco of Sonicwall met bijbehorende Portal functie of Client en is in sommige gevallen (bijv. PPTP op Windows Server) niet meer veilig te noemen voor zakelijk gebruik. Maar ik zie ook bijv. toegangscontrole op MAC adres eigenlijk niet meer gebruikt worden, en meer verschuiven naar WPA-Enterprise op basis van certificaten wanneer zoiets noodzakelijk is, ook omdat toegangscontrole op MAC adres voor iemand die echt wil inbreken vrij makkelijk te omzeilen is. 

Hanky Panky

#14
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2016, 15:59:55
Oh jee, dat is HEEL slecht nieuws.
De Airports zijn juist zulke enorm goede routers VOOR de consument :( en bedrijven trouwens.

Apple is aardig, heb zelf een Express uit het verleden hier in de kast liggen. Komt er alleen uit om soms te testen (bij kennissen die slechte WiFi hebben bijvoorbeeld).

Je oplossing heet Ubiquity. Echte mesh netwerken, zero handoff roaming (oftewel: de AP's bepalen onderling welk AP verbindt ipv dat het device die keuze moet maken), stabiel en met de Long Range modellen goede WiFi dekking in nagenoeg alle (moeilijke) omgevingen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

J.A.F._Doorhof

Ziet er Leuk uit.
Net als Google WiFi
Maar ondersteunen ze AirPlay, back to my mac, time machine etc
Allemaal dingen waar we toch wel aangewend zijn geraakt.

Verder mooi spul natuurlijk en misschien ideaal. Maar het is gewoon apart dat Apple overal maar zo maar mee stopt. Ik ben niet echt een fanboy maar heb wel alles van Apple in huis (wat we Nodig hebben) om de simpele reden dat alles gewoon werkt en vooral samenwerkt.

Maar goed mijn volgende "laptop" staat in bestelling en word een Windows machine
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hanky Panky

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 22, 2016, 15:56:51
Ziet er Leuk uit.
Net als Google WiFi
Maar ondersteunen ze AirPlay, back to my mac, time machine etc
Allemaal dingen waar we toch wel aangewend zijn geraakt.

Verder mooi spul natuurlijk en misschien ideaal. Maar het is gewoon apart dat Apple overal maar zo maar mee stopt. Ik ben niet echt een fanboy maar heb wel alles van Apple in huis (wat we Nodig hebben) om de simpele reden dat alles gewoon werkt en vooral samenwerkt.

Maar goed mijn volgende "laptop" staat in bestelling en word een Windows machine

In mijn netwerk (met zo'n ramp-router van KPNglas: de Koleriabox) werkt alles prima. 1 Long Range Ubiquity AP en op alle plaatsen in het huis goede dekking. Zelfs aan het einde vd tuin (30 meter van het AP) nog 5/5. In hetzelfde netwerk hangen een Apple TV4 en twee iPads en Airplay gaat uitstekend: zo kijken we elke F1 wedstrijd via de Ziggo app/ipad/Apple TV.

Voor de rest heb ik geen Apple stuff dus die andere dingen die je noemt daar kan ik niets over zeggen.

Het is wel handig als je wat netwerk kennis hebt om deze AP's te configureren. Maar als dat gedaan is draait het doorgaans probleemloos.

Ze hebben sinds kort ook de Amplifi, een out-of-the-box plug en play mesh wifi kit. Binnenkort in NL verkrijgbaar. Ik vind de prijs wat te pittig ($ 299 voor de basis versie) want daarvoor koop je 3 Long Range AC AP's. Maar als je een Apple man bent dan is het design wel iets waar je wat mee kunt denk ik: https://www.amplifi.com/
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

J.A.F._Doorhof

Design maakt me niets uit. Bereik wel.
We hebben nu 2 AirPorts in de studio en 3 in huis en hebben op een kleine deadspot na overal bereik behalve dus tussen de studio en huis (100 mtr)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hanky Panky

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 22, 2016, 16:22:20
Design maakt me niets uit. Bereik wel.
We hebben nu 2 AirPorts in de studio en 3 in huis en hebben op een kleine deadspot na overal bereik behalve dus tussen de studio en huis (100 mtr)

Volgens Apple heeft een Airport een 20,5 db radio, deze AP's hebben 24 db op 2,4 en 22 op 5Ghz.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

J.A.F._Doorhof

Klinkt goed
Voorlopig werkt alles nog maar voor de toekomst..... wie weet
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

dennism

#21
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 22, 2016, 15:56:51
Ziet er Leuk uit.
Net als Google WiFi
Maar ondersteunen ze AirPlay, back to my mac, time machine etc
Allemaal dingen waar we toch wel aangewend zijn geraakt.

Verder mooi spul natuurlijk en misschien ideaal. Maar het is gewoon apart dat Apple overal maar zo maar mee stopt. Ik ben niet echt een fanboy maar heb wel alles van Apple in huis (wat we Nodig hebben) om de simpele reden dat alles gewoon werkt en vooral samenwerkt.

Maar goed mijn volgende "laptop" staat in bestelling en word een Windows machine

Zaken als Timemachine hoeft natuurlijk een router in principe geen ondersteuning voor te hebben, voor zover ik weet voor Airplay ook niet al gebruik ik dat te weinig (maar uit mijn hoofd heb ik setups gezien met Airplay in gebruik waarbij de netwerk infra componenten niet van Apple waren), verder ik ken genoeg gebruikers die Timemachine gebruiken voor client backups, maar geen Airport gebruiken. Dit draait dan bijv. op een Synology of Qnap NAS (of insert bijna iedere andere willekeurige NAS vendor). Dat het handig is binnen een volledige Apple Infra structuur geloof ik direct, maar voor zover mijn ervaringen gaan is het echter niet noodzakelijk dat de netwerk infra in dit soort zaken ondersteunen om de datastreams te kunnen transporteren naar een device dat wel ondersteuning heeft.

Ik denk zelf dat Apple ermee stopt omdat het geen core business voor ze is, backups willen ze waarschijnlijk liever in icloud hebben (want daar kunnen ze maandelijks aan verdienen), en gezien het feit dat ze al een jaar of 3, bijna 4 niet meer geïnvesteerd hebben in de Airport hardware laat ook zien dat ze deze markt niet heel serieus (meer) nemen. Al kan het natuurlijk zijn dat Apple met een nieuwe lijn van producten komt waarbij ze deze technologie integreren, bijv een soort van Home automation hub.

Ubiquiti is trouwens inderdaad ook mooi spul voor thuisgebruik en klein zakelijk. Bij deployment tests met 10+ AP's ben ik in het verleden nog wel wat issues tegen gekomen, maar bij kleinere deployments is het rock solid spul naar mijn mening, met ook nog eens een mooie feature set.


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 22, 2016, 09:21:42
Dennis je doet net voorkomen alsof elk bedrijf dat geen "eenmanszaakje" is dit soort opties nodig heeft.
Normaliter word een router geleverd door je ISP en zorgen de AirPorts / extremes voor het WiFi gebeuren binnen het bedrijf.

We hebben flink wat grote bedrijven van netwerk voorzien in het verleden en de dingen die jij noemt waren eigenlijk nooit van belang binnen het bedrijf. We zorgde meestal voor een highend router met vpn en firewall opties en daarna Kun je binnen in met gemak doorbouwen met AirPorts. Voordeel is configuratie. Apple was een van de eerste waar je gewoon van zone naar zone kon lopen zonder enig verlies van WiFi dat opgezet kon worden door de klant zelf of door ons in letterlijk secondes.

Zo gek zijn ze dus niet.
Maar je hebt helemaal gelijk er zijn altijd bedrijven als de fbi, shell, klm etc die meer nodig hebben. We hebben echter redelijk veel klanten gehad met bedrijven tot 50-100 man personeel waar gewoon netjes 1 router en een serie airports gebruikt werden en de router eigenlijk alleen maar het internet binnen bracht. Niet iedereen heeft bv vpn nodig. Laat staan al die andere opties die je noemt ;)

het is inderdaad maar net wat je perspectief is; voor mij is alles onder de 150FTE zeer klein en bij de bedrijven die daar qua ftes boven zitten nog nooit een apple product gezien muv iphones, ipads en wat verdwaalde macbooks

J.A.F._Doorhof

Overdrijven is ook een vak.
Denk als je bij grotere reklame bureaus en agencies, uitgevers etc kijkt je wel wat meer macs ziet ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"