Ferrofluid, de vriend en vijand van tweeters?

Started by audiotechneut, November 20, 2016, 22:49:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiotechneut

#25
De link naar ebay zal niet lang werken dus nog een plaatje. Leverancier: Mustelier Hechavarria
Thaymi Mustelier Hechavarria
Rathausstr. 12
10367 Berlin
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

mmuetst

#26
Quote from: audiotechneut on January 31, 2022, 21:11:22
Inmiddels een beter adres gevonden voor Ferrofluid. De vloeistof van Goodhifi is net wat te stroperig. Deze is dunner en makkelijker aan te brengen met de slimme naald. Ik heb er 2 Dali tweeters mee gereviseerd en voor het eerst ben ik echt enthousiast over het resultaat. Hier een linkje: https://www.ebay.nl/itm/184437272859?mkevt=1&mkpid=0&emsid=e11051.m43.l1123&mkcid=7&ch=osgood&euid=a7d65518807f45e384bcd0f2b104fa70&bu=42987163238&osub=-1%7E1&crd=20220126035352&segname=11051&sojTags=ch%3Dch%2Cbu%3Dbu%2Cosub%3Dosub%2Ccrd%3Dcrd%2Csegname%3Dsegname%2Cchnl%3Dmkcid
Leuk dat je deze info met ons deelt, zeer leerzaam. Wat ik mij afvraag of er ook specs worden meegeleverd bij die ferrofluid over viscositeit of samenstelling? Stond er iets op de verpakking of beschrijving? Als liefhebber van vintage luidsprekers krijg je vroeg of laat te maken met dit probleem van opgedroogde ferrofluid. Ook weer gerustgesteld om te lezen dat het goedje een kwaliteitsverbetering heeft doorgemaakt. Ben benieuwd hoe lang die Piega tweeters het doen met de ferrofluid die jij hebt toegepast als vervanging.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

audiotechneut

Er zat verder geen documentatie bij. Helaas.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

dirk0052

Ik heb wel eens begrepen dat ferrofluid de impuls weergave aantast. Ben benieuwd naar de meningen hierover.

Rob_Dingen

Quote from: dirk0052 on January  2, 2024, 14:16:02Ik heb wel eens begrepen dat ferrofluid de impuls weergave aantast. Ben benieuwd naar de meningen hierover.
Dat klopt.

Rob

mmuetst

#30
Quote from: Rob_Dingen on January  2, 2024, 18:50:35Dat klopt.

Rob
En kun je dat dan ook uitleggen, want van alleen een mening leer ik niks. En zijn daar ook objective metingen van, want impulsen kun je toch prima meten?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on January  2, 2024, 21:38:00En kun je dat dan ook uitleggen, want van alleen een mening leer ik niks. En zijn daar ook objective metingen van, want impulsen kun je toch prima meten?
Het is een stroperige substantie die in de spreekspoel spleet zit en daardoor de spreekspoel dus tegenwerkt in beweging.
Wat resulteert in steeds minder hoog bij veroudering.
Je hoort het ook als je het er uithaalt, nadeel is dan wel dat het minder belast kan worden omdat de spreekspoel zijn warmte slechter kwijt kan.

Rob

mmuetst

Quote from: Rob_Dingen on January  4, 2024, 20:20:12Het is een stroperige substantie die in de spreekspoel spleet zit en daardoor de spreekspoel dus tegenwerkt in beweging.
Wat resulteert in steeds minder hoog bij veroudering.
Je hoort het ook als je het er uithaalt, nadeel is dan wel dat het minder belast kan worden omdat de spreekspoel zijn warmte slechter kwijt kan.

Rob
Een pagina terug lees ik het antwoord van @jossie die weer wat anders verteld:
"Ferrofluid verlaagt de compressie door een betere warmteafvoer en verhoogt de sterkte van het magneetveld in de luchtspleet.

Dat laatste verhoogt het rendement van de tweeter en verlaagt de Q waarde van de tweeter op de resonantiefrequentie (net als de Qts van een woofer).
De opbouw van een passief filter is afgestemd op het impedantie verloop van de tweeter. Een andere Q geeft een ander verloop en kan dan ook daar wat invloed op de klank hebben"

Nu weet ik wel dat als het spul helemaal uitgedroogd is het spul niet goed functioneert, maar een verweerde foam rand van een Bas speaker werkt ook niet mee voor een perfecte Bas zullen we maar zeggen. Dus is de vraag, als de Ferrofluid gewoon goed is van kwaliteit, is dan de impuls weergave slechter dan een goed werkende tweeter zonder ferrofluid en kun je dat ook aantonen?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.