Denon pma 1500r

Started by Erik44, November 13, 2016, 16:11:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik44

Beste mensen,

Ik ben ongeveer 15 jaar in het bezit van een Denon pma 1500r versterker die mij nog steeds zeer goed bevalt.
Aangezien hij de nodige uren heeft gedraaid komt nu aan het licht dat ik sinds enkele weken een "kraak" in het rechterkanaal hoor. Na het nodige speurwerk op internet blijkt dat de solderingen op de printplaat slecht zijn geworden (bekend zwak punt). De 2 grote condensatoren op de printplaat veroorzaken hoogstwaarschijnlijk dit euvel, want ze staan bol en als ik er lichtelijk op druk/tik is het duidelijk hoorbaar in het rechterkanaal.
Ik heb ze beiden doorgemeten en geven verschillende waarden aan op de meter, dus hoogstwaarschijnlijk zijn ze "op".
Het betreft hier de volgende condensatoren: Elna 71V 8200 uf 85 graden.
Ik ben van plan deze te gaan vervangen, maar waarvoor kan ik hier terecht én volgens informatie via internet mag het hoger zijn dan 8200 uf en qua graden 105.
Wie o wie helpt mij verder?

Bij voorbaat dank!


Rowdy

Denk dat je bedoelt: het mag hoger zijn dan 71V i.p.v. 8200uF.
Je zou kunnen kijken bij Conrad.

Erik44

Bedankt voor je reactie!
Ik bedoel niet dat de voltage meer dan 71V mag zijn, maar dat het meer dan 8200uF mag wezen! (dit heb ik volgens info via internet)

Thanatos

Geen probleem om daar een 10.000uF te plaatsen.

Let wel even op dat je de juiste diameter/hoogte pakt zodat het fysiek ook past. En ook de lead afstand etc.

Neem gelijk de andere elco's mee op die print als je toch bezig bent. Conditie zal gelijk zijn aan die van je buffer elco's.

Loop alle solderingen even na met een loop. Er zullen er veel slecht/gebroken zijn.

Erik44

Dank je wel voor je reactie!

Dat er 10000 uF weet ik, maar qua voltage en temperatuur? 71V en 85 graden?
Alle solderingen heb ik bekeken met een loep, die zien er goed uit...
En verder, bedoel je alle elco's???

Groet, Erik

frits marantz

En...... PMA weer toppie?

Erik44

PMA draait weer als een tierelier!  :bigsmile:

Witalik

Tijdsverloop van de posts in dit topic is wel bijzonder haha.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"