2 routers, static route, gaat dit werken?

Started by Raphie, November 13, 2016, 13:07:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Ik heb een netwerk met 2 routers, de eerste noem ik even router 1 en de 2e router 2

Op dit moment heeft router 1 ZIGGO op de WAN poort en is DHCP server
Router 2 is in accespoint mode met DHCP uit. Het gehele netwerk draait op ip range 192.168.0 /24

Alle apparaten zien elkaar en allen hebben internet toegang.

Nu wil ik router 1 laten zoals het is, maar router 2 weer als router en DHPC server configureren met een eigen subnet 10.1.0.0 /24
Hierdoor krijg ik een 2e netwerk wat los staat van router 1

Nu heb ik wel een aantal wensen:
1. Er moet een static route in router 1 om te zorgen dat de netwerkprinter achter router 2 gevonden wordt.
2. De PC's op het 2e subnet moeten een default gateway hebben om toegang te krijgen tot het internet.
3. Ik wil dat behalve internet, al het andere verkeer alleen maar broadcast binnen het 2e subnet.

Gaat dit alle 3 werken? Of zie ik iets over het hoofd?
JBL PRX Power!

jossie

Ben geen echte netwerker hoor maar je bedoelt de wan poort van router 2 in een lan poort van 1 steken neem ik aan.
Of en hoe je de printer achter 2 vanuit 1 kunt benaderen weet ik niet. Port forwarden?
Omni !

br@m

Quote from: Raphie on November 13, 2016, 13:07:38
Ik heb een netwerk met 2 routers, de eerste noem ik even router 1 en de 2e router 2

Op dit moment heeft router 1 ZIGGO op de WAN poort en is DHCP server
Router 2 is in accespoint mode met DHCP uit. Het gehele netwerk draait op ip range 192.168.0 /24

Alle apparaten zien elkaar en allen hebben internet toegang.

Nu wil ik router 1 laten zoals het is, maar router 2 weer als router en DHPC server configureren met een eigen subnet 10.1.0.0 /24
Hierdoor krijg ik een 2e netwerk wat los staat van router 1

Nu heb ik wel een aantal wensen:
1. Er moet een static route in router 1 om te zorgen dat de netwerkprinter achter router 2 gevonden wordt.
2. De PC's op het 2e subnet moeten een default gateway hebben om toegang te krijgen tot het internet.
3. Ik wil dat behalve internet, al het andere verkeer alleen maar broadcast binnen het 2e subnet.

Gaat dit alle 3 werken? Of zie ik iets over het hoofd?


Een dergelijke opstelling heb ik hier thuis. Router 1 is de Ziggo router, router 2 mijn eigen Belkin/Linksys. WAN poort van Router 2 is aangesloten op 1 van de LAN poorten van Router 1. WAN poort van router 1 aangesloten aan de kabel. Router 1 heeft IP range 192.168.178, router 2 192.168.0.

1 Weet ik niet uit ervaring, nooit gedaan, kan ik wel es uitzoeken, mijn printer zit in het netwerk van router 2.
2 Kan. Bij mij heb ik router 2 in router 1 ingesteld als machine in de DMZ. Alle PC's in het netwerk van router 2 kunnen via router 2 het internet op.
3. Dat is impliciet omdat router 2 zijn eigen IP subnet heeft. Router 1 ziet Router 2 als workstation in de DMZ.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Hanky Panky

Je moet inderdaad de ip range splitsen op de routers. De eerste router tot bijvoorbeeld xxx.xxx.xx.100 en de tweede vanaf xxx.xxx.xx.101
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

pieper

hoi

Als je router 2 met de wan poort in een lan poort van  router 1 steekt wordt router 2 default gateway voor het 10.x.x.x subnet als er verder geen firewall inzit kun je gewoon bij het 192.168.x.x netwerk komen voor internet moet de wan interface van router 2 de 1e router als default gateway hebben en je moet iets van dns meegeven op router 2 in de dhcp settings bijv. 8.8.8.8

als je ze beide in het ziggo modem steekt dan moet je een static route op het ziggo modem maken voor beide subnetten.
m.v.g.

Reinier
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

jvanhambelgium

Je gaat daar mogelijks wel wat uitdagingen hebben ;-)

Je Router1 heeft een LAN-IP van 192.168.x.x en gaat enkel NAT doen (om naar Internet te kunnen) als de IP een source-IP van dezelfde range 192.168.x.x hebben. Die gaat zomaar niet beginnen met 10.x.x.x te NAT'en. Echter routers kunnen dat allemaal wel,maar het consumenten spul Ziggo gaat dat denkelijk niet doen.

Je KAN dus vb de WAN-poort van Router2 gewoon mee op de LAN van Router1 hangen op die WAN poort een "static" 192.168.x.x zetten. Echter, er zit ook een NAT-service op je Router2 (bij de overgang LAN-Router2 -> WAN-Router2) zodat eigenlijk op je Router1-LAN er geen enkel 10.x.x.x IP zal te zien zijn, dat is immers met NAT omgezet naar het IP op de WAN poort van Router2.

Nuuuuuu...je zal dus de nodige Port-mappings moeten in orde zetten zodat je Netwerk-printer bereikbaar is vanaf Router1-LAN en voor een PC in Router1-LAN zal die printer een 192.168.x.x hebben en geen 10.x.x.x
Voor PC's achter Router2-LAN met 10.x.x.x IP's is het maar de vraag of de dubbele NAT (1x op de Router2, 2e keer op de Router1 en dan Internet op) niets gaat breken, maar dat zal wel meevallen .... voor wat surfverkeer...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Hanky Panky

Alles voor elkaar gekregen of komt de stilte voort uit het gegeven dat je je netwerk zo verziekt hebt dat je überhaupt geen internet meer hebt nu?  :D :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Raphie

Werkt prima nu
Static route naar de printer en router 1 is default gateway voor router 2 dus internet werkt ook
JBL PRX Power!

Raphie

JBL PRX Power!

jvanhambelgium

Quote from: Raphie on November 17, 2016, 18:21:39
Werkt prima nu
Static route naar de printer en router 1 is default gateway voor router 2 dus internet werkt ook

En je routertje deed zonder morren NAT voor zowel 192.168.x.y/24 als die 10.1.y.z/24 range waarop dan je printer & mogelijks nog PC(s) hangen ? Zonder extra config ? Straf...maar niet onmogelijk natuurlijk.
En voor een PC in 192.168.0.x op welk IP "ziet" die de printer nu ? Print je direct naar een 10.0.1.x/24 IP af zonder een Port-mapping ?

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Raphie

ja hoofdrouter range is 192.168.0.xxxx
2e router is 192.168.1.xxx

heb in de eerste router static route gemaakt van 192.168.1.11 via 192.168.0.2 (router 2 wan address) werkt perfect
JBL PRX Power!