Wèl HDCP 2.2 maar geen UHD

Started by Multimediaknaller, November 13, 2016, 10:12:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Multimediaknaller

Wij zijn sinds april 2015 in het bezit van een SAMSUNG UE55HU6900 en nog steeds na volle tevredenheid  :satisfied:

Scherm ondersteunt HDCP en dat is een functie ik alleen maar toejuich  :pompom:

Ook bezitten wij een Denon AVR-X4200w  :worship:

En als laatste (ja ik kom zo bij mijn verhaal/probleem)  ;D  bezitten wij ook een UBD-K8500 UHD Blu-ray speler

De Blu-ray speler kan alleen (volgens de handleiding) 4K afspelen via HDMI 3 want die ondersteunt HDCP  :wacko:

Op de andere HDMI poorten werkt de Blu-ray speler wel maar er verschijnt steeds een bericht dat de aangesloten poort geen HDCP ondersteunt  :blink:

Ik ben dus 'genoodzaakt' om de Blu-ray speler via HDMI 3 aan te sluiten  >:( maar daar geeft de Blu-ray speler weer aan dat het beeld toch echt beter is op een UHD scherm, maar het is notabene een UHD scherm!!

Nu denken jullie "Nou en, je hebt toch beeld!" maar nu kan ik via het menu van het Samsung scherm geen UHD inschakelen want die is niet te selecteren. Staat er wel bij maar dan in het grijs.

Sluit ik de Blu-ray speler aan op HDMI 1, 2 of 4 dan werkt het niet want die ondersteunen geen HDCP

Wie het weet mag het zeggen, want hoe schakel ik nu èn HDCP in èn Ultra HD


rovinggecko

Ik vermoed dat de melding die je krijgt gaat over : UHD met HDR.
Als je scherm wel UHD is maar geen HDR dan zie je dit bericht....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

papaleo

En ik mag aannemen dat de hdmi kabel die er tussen hangt ook toerijkend genoeg (en niet te lang) is om 4K/UHD door te geven?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Multimediaknaller

Oké, dank voor de verduidelijking en de HDMI kabel is een 1.4a van een normale kwaliteit.

Maar waarom kan ik dan HDMI UHD color op 3 niet selecteren, wel kan dat op 1, 2 en 4 maar dan kan ik Netflix op 4K niet kijken.

Koiboy

Ik heb even de door jou genoemde linkjes aangeklikt...

Over de tv zegt Samsung:
Connectiviteit
• HDMI: 4 (HDMI 2.0 / HDCP2.2)



Voor deze Ultra Blu-Ray speler en deze UHD televisie heb je volgens de info van de fabrikant een High Speed verbinding  (kabel) nodig die HDMI 2.0 en HDCP 2.2 ondersteunt.
Zelf heb ik een UHD speler en UHD projector: ze praten echt alleen met een kabel met deze specs.

(En als je een afstand hebt van >10 meter wordt vaak aangeraden goed op de kwaliteit te letten.....liever geen gebruik maken van een Action aanbieding)

Multimediaknaller

Alleen HDMI 3 ondersteunt HDCP2.2 bij de andere krijg ik een 'waarschuwing' ook werkt Netflix dan niet in 4K

De rest ondersteunt wel UHD en alles is aangesloten met een 1.4a (High Speed) kabel

En wat is nu weer 2.0 in vergelijking met 1.4 a   :dry:

Ben een beetje klaar met die kabeltjesmafia  >:(

Koiboy

#6
Ik raad je toch aan om de handleidingen van beide apparaten nogmaals te lezen.
Het door mij vet gedrukte stukje komt immers rechtstreeks uit het linkje naar je televisiehandleiding en spreekt concreet over HDMI 2.0 en HDCP 2.2.

Ik begrijp je ongemak omdat het veel leuker is je te verdiepen in nieuwe apparaten dan hoe je ze aan elkaar moet knopen.
Begin dus om een HDMI kabel met deze specs. aan te schaffen: bonnetje goed bewaren zodat je hem kunt terugbrengen.
Test daarmee of je een werkende verbinding tot stand kunt brengen....zo ja: geniet van je mooie beeld...zo nee: neem contact op met je UHD-Blu-Ray leverancier.
Een kabel met HDMI 1.4 en HDCP 2.2 is er niet, je hebt echt een kabel met HDMI 2.0 en HDCP 2.2 nodig.

Op Internet kun je op tal van sites lezen wat precies de verschillen zijn tussen HDMI 1.3, 1.4 en nu 2.0. (En er zullen in de toekomst weer nieuwere versies komen!)
Waarschijnlijk kun je je er iets bij voorstellen dat een nieuwere techniek (UHD) ook gevolgen heeft voor de HDMI versie en de HDCP copyright bescherming.

papaleo

Zet je zelf maar schrap,HDMI 2.1 is in aantocht..... :D ::)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Multimediaknaller

Quote from: Koiboy on November 14, 2016, 20:14:49
Ik raad je toch aan om de handleidingen van beide apparaten nogmaals te lezen.
Het door mij vet gedrukte stukje komt immers rechtstreeks uit het linkje naar je televisiehandleiding en spreekt concreet over HDMI 2.0 en HDCP 2.2.


Dat is niet nodig, want de losse bijgevoegde papieren handleiding bevestigde mijn 'probleem' en die gaf aan dat alleen (op mijn HU serie) HDMI 3 HDCP 2.2 ondersteund en die stuurt zonder problemen 4K aan.










Multimediaknaller

#9
Quote from: Koiboy on November 14, 2016, 20:14:49Op Internet kun je op tal van sites lezen wat precies de verschillen zijn tussen HDMI 1.3, 1.4 en nu 2.0. (En er zullen in de toekomst weer nieuwere versies komen!)
Waarschijnlijk kun je je er iets bij voorstellen dat een nieuwere techniek (UHD) ook gevolgen heeft voor de HDMI versie en de HDCP copyright bescherming.

Je snapt mij wel en ik struin dagelijks het www af op zoek naar de laatste nieuwtjes  :angel:

Ben een beetje klaar met die kabelboeren  :nopompom:


donaldk

Quote from: papaleo on November 14, 2016, 20:17:14
Zet je zelf maar schrap,HDMI 2.1 is in aantocht..... :D ::)

B is naar ik begrijp HLG infoframe en 2.1 is dynamic metada HDR, zoals de Technicolor/Philips HDR.



yorkie13

En werkt e.a. nu wel?

Heb zelf ook een UHD scherm en de Denon x4200.

Ik overweeg om de Samsung ubd-k8500 aan te schaffen.

master30

Ik had extra wat highspeed hdmi kabels van HQ bij gekocht omdat nieuwe apparaten heb aangeschaft met alle nieuwe zooi weer
Echter kan ik mijn oude Oehlbach Real Matrix hdmi kabels ook gewoon gebruiken.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Multimediaknaller

Quote from: RA SUBS on December  4, 2016, 22:05:17
En werkt e.a. nu wel?

Heb zelf ook een UHD scherm en de Denon x4200.

Ik overweeg om de Samsung ubd-k8500 aan te schaffen.

Het werkte sowieso alleen aangesloten op HDMI 3 en het toestel heeft geen Ultra HD, en dat geeft de speler ook een paar seconden aan bij het afspelen van een 4K Ultra HD film  :unhappy:

Ik stoor mij er verder niet aan, temeer omdat ons scherm net ouder dan een jaar is.

eduard

Heb je de speler al een keer als test direct op de tv aan gesloten ipv via de reciever?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Multimediaknaller

Quote from: eduard on December  5, 2016, 08:55:12
Heb je de speler al een keer als test direct op de tv aan gesloten ipv via de reciever?


Wel 'gelust' omdat deze speler 2 uitgangen heeft die afzonderlijk of tegelijk aangestuurd kunnen worden, dus de  ene (audio met een HDMI naar de versterker en de ander rechtstreeks op de TV) en ook dit gaf hetzelfde resultaat. Maar zoals ik al aangaf eerder, dat alleen HDMI 3 HDCCP 2.2 ondersteunt.

Ik ben dus afhankelijk van HDMI 3 of een nieuw toestel, dus als iemand belang heeft  :laugh:

Ultra HD compatibility and set up on your Samsung TV

Iets gedateerd maar...

yorkie13

Ga deze speler ook halen en kijken of die op een x4200 en Panasonic UHD toestel werkt.

paaj

#19
Gaat het nu om het aanzetten van UHD Color of het weergeven van UHD uberhaubt?

uit de handleiding:

Quote
1. Schakel de externe UHD-speler uit en koppel de HDMI-kabel tussen de tv en het externe apparaat los.

2. Ga naar Beeld > Beeldopties, en selecteer HDMI UHD Color. Het scherm Instellingen wordt weergegeven.

3. Stel in het scherm Instellingen de op de HDMI-aansluiting aangesloten UHD-speler in op Aan. Er wordt een pop-upvenster weergegeven.

4. Selecteer Ja. De tv wordt automatisch uitgeschakeld en weer ingeschakeld om de geselecteerde HDMI- aansluiting in te stellen op HDMI UHD Color.
" Zorg er alvorens Ja te selecteren in het pop-upvenster voor dat de HDMI-kabel niet op de tv is aangesloten. De HDMI UHD Color-instellingen worden alleen voltooid als de HDMI-kabel niet met de HDMI-aansluiting is verbonden.

5. Nadat de instellingen zijn voltooid, wordt er een bevestigingsbericht weergegeven. Selecteer OK.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Multimediaknaller

Inmiddels een nieuwer model aan de muur geprikt  ;)

paaj

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

KillerbeeNL

Quote from: paaj on December 19, 2016, 11:33:12
Dat is ook een mooie oplossing :)

noem dat maar een oplossing , zie 3 berichten terug was misschien een oplossing.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Multimediaknaller

Daar heb ik heus wel naar gekeken, maar ik was het ook een beetje zat dat ik iedere keer een 'waarschuwing' in beeld kreeg dat dit model toestel geen HDR ondersteunt.

Hij was nog maar 1,5 jaar jong dus een nette prijs voor terug gekregen  :smile:

Het plaatje is nu compleet

Samsung UE60KU6000 (4K)
Denon AVR-X4200W (4K)
Playstation 4 Pro - The last of us  :worship: wat een pracht beeld! (maar heelaas geen 4K speler  :unhappy:)
Samsung UBD-K8500 (4K)