Diy draaitafel

Started by HJ, November 12, 2016, 14:13:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

Heeft iemand ervaring met het zelf bouwen van een draaitafel?
ik denk eraan om zelf een draaitafel te bouwen. Budget tussen de €600 en €800

Ik heb nu een edwards audio tt1 met rega 202 arm (rega rp2 vergelijkbaar),  prima tafel maar verder redelijk "gewoontjes".

De draaitafels die ik echt mooi vind zijn redelijk buiten budget.
Nu komt het idee in me op om zelf wat te bouwen op basis van bestaande (rega?) Onderdelen.

Ik zou een  +-3cm dik aluminium willen maken met daarop een standaard arm en een standaard lager (of zelf iets fabriceren) zoals rega gebruikt met sub plateau en snaar aangedreven.

Een 5cm dikke acryl platter, gewoon omdat ik dat erg mooi vind.

Als aandrijving een standaard rega motortje + poelie oid,  mooi zou zijn als het toerental elektronisch te regelen is want de snaar omleggen komt er in de praktijk bij mij niet van.
Wel moet het motortje los van de basisplaats moeten staan om trillingen te elimineren.

Verder 3 dempende voeten.
Het geheel komt op een 6cm dikke natuurstenen plaat te staan die waterpas te stellen is.

Iemand tips vwb onderdelen?
Goed 2e hands is geen probleem.





HJ

Die heb ik gelezen. Leuk stuk maar het komt niet af.  de (imo) fout die deze meneer gemaakt heeft is om alles zelf te maken incl de toonarm terwijl hij vrijwel geen ervaring had.
Ik wil een degelijke draaitafel maken mbv bestaande onderdelen. Sowiso een bestaande arm. Mocht alles goed lukken kan ik het later uitbreiden.

phy

hoi Hans
Ik heb ooit eens een kopie van een Scheu gemaakt
hier staat er iets van in het begin van mijn topic :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52410.0
later ook nog een platine verdier met magneet lager
daar heb ik helaas geen foto's van
maar ik ben zelf niet meer zo van de massa loopwerken.
Een tussenwiel speler vind ik nu al een paar jaar het mooiste dat er is ik heb nu een Garrard
maar ik heb ook een Void dat is een snaar aangedreven zwevend opgehangen loopwerk met meerdere motoren
dat klinkt ook heel lekker.

Als je zelf iets wil maken en je hebt geen gereedschappen tot je beschikking kan je iets heel leuks maken met een Lenco L75
google er maar eens op.
ik heb er ook nog 2 staan als je interesse hebt wil ik er wel 1 weg doen.
groeten Robert

HJ

#4
Robert, bedankt voor je reactie [emoji6]   ik zal je topic doorlezen. Ik heb de beschikking over diverse gereedschappen dus dat zal geen probleem opleveren denk ik. Ik ga eerst een model van mdf maken denk ik,  lekker makkelijk en als dat gelukt is dan kan ik dat zo namaken van een ander materiaal. Een lenco verbouwen zie ik niet zo zitten, ik heb dan het gevoel dat het er ouderwets uitziet.  Ook wil ik zo'n 5cm dikke platter erop hebben.
Ik ga nu voorzichtig op zoek naar een leuke arm en bedenken hoe ik de basis ga maken.

Toch bedankt voor je aanbod [emoji6]

phy

van een lenco kan je ook iets minder ouderwets  maken
dit zijn allemaal Lenco's







HJ

Tja, die had ik wel gevonden en zijn wel erg mooi! 
Maar zover wil ik nu nog niet gaan,  eerst iets simpels om eea te proberen daarna kijken of ik de hobby nog wel leuk vind... [emoji1]

Ik zou wel graag wat advies krijgen over armen,  ik heb er vrijwel geen verstand van. Het loopwerk en motor gaat me wel lukken denk ik maar wat is een goede arm? Budget rond de €300.

dre73

Er zijn er genoeg die een standaard arm veranderen door middel van bamboe,pijlen of ander lichtgewicht materiaal.

Dus met een beetje gewone Rega arm kom je al een heel eind.

Origin live bijvoorbeeld.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

HJ

Quote from: dre73 on November 14, 2016, 19:42:12
Er zijn er genoeg die een standaard arm veranderen door middel van bamboe,pijlen of ander lichtgewicht materiaal.

Dus met een beetje gewone Rega arm kom je al een heel eind.

Origin live bijvoorbeeld.
Ik heb nu een edwards audio tt1 en die klinkt echt super. De arm is een rega 202 met goldring 2200 element.
Maar wat ik nu zoal merk is dat deze arm waarschijnlijk best goed is maar de headshell kan niet draaien en ook de vta kan niet verteld worden. Ik kan dat vrij simpel goed krijgen maar eigenlijk zou ik een arm willen waar dit standaard op zit maar toch betaalbaar.  Mooie is dat de arm later eventueel te vervangen is door een andere. 

dre73

O,geen zelfbouw arm...... :D

Zo enorm ben ik er ook niet in thuis,om goed advies te geven.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

HJ

Quote from: dre73 on November 14, 2016, 19:51:30
O,geen zelfbouw arm...... :D

Zo enorm ben ik er ook niet in thuis,om goed advies te geven.
Een zelfbouw arm is voor later. Eerst maar het draaiende deel, dat is al heel wat denk ik(iig voor mij). [emoji6]

dre73

Wel leuk!

is een overzet plateau geen optie?
Da's redelijk makkelijk te maken met een bovenfrees.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

HJ

Quote from: dre73 on November 14, 2016, 19:58:55
Wel leuk!

is een overzet plateau geen optie?
Da's redelijk makkelijk te maken met een bovenfrees.
Wat is dat? Gewoon een plint naar eigen inzicht van mdf?

dre73

Ik dacht meer aan het draaiplateau. :D
Een plint maken lijkt me niet echt spannend toch?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

phy

zo'n vta verstelling is ook makkelijk te maken op een Rega
zet hem op een sokkel en maak daar je verstelling mee

HJ

Quote from: dre73 on November 14, 2016, 20:21:52
Ik dacht meer aan het draaiplateau. :D
Een plint maken lijkt me niet echt spannend toch?
Nee idd. Maar zo'n plateau wat je kan kopen voor bv rega gaat maar tot 28mm dik voor zover ik kan vinden. Zelf maken is ook redelijk simpel lijkt me.

dre73

Ik zou er bijna zelf zin in krijgen. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

HJ

Quote from: dre73 on November 14, 2016, 20:46:49
Ik zou er bijna zelf zin in krijgen. :D
Ik zeg doen! Wat ik in m'n hoofd heb is redelijk simpel.

Een kleine reken som zegt me dat als ik de spulletjes los koop ik bijna net zoveel kwijt ben als dat ik voor mijn tt1 betaald heb. Beetje gek idee maar ik zou zowat mijn speler uit elkaar halen om de onderdelen te gebruiken [emoji1]

Ik heb nog een oud mdf audio meubel van 4cm dik. Daarvan wil ik een plint en een platter maken zodat ik een basis heb.

Heeft het nog nut om in plaats van een std rega of project arm een langere te nemen?


HJ

Quote from: phy on November 14, 2016, 20:25:10
zo'n vta verstelling is ook makkelijk te maken op een Rega
zet hem op een sokkel en maak daar je verstelling mee
Zoiets wil ik wel proberen idd. Best belangrijk die vta verstelling ben ik achter.

dre73

dat gaat mooi worden!

Ik heb nog wel wat fineer voor je plint liggen als je interesse hebt. :angel:
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

HJ

Quote from: dre73 on November 15, 2016, 18:34:49
dat gaat mooi worden!

Ik heb nog wel wat fineer voor je plint liggen als je interesse hebt. :angel:
Mijn idee is om het geheel van mdf te maken en als alles klopt een plint van 3cm (oid) aluminium te snijden.

dre73

30mm aluminium?

Da's best flink! 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

HJ

Quote from: dre73 on November 15, 2016, 19:31:37
30mm aluminium?

Da's best flink! 8)
Even kijken wat er over blijft [emoji6]

Zo,  alvast een eerste idee op de mdf plaat getekend. Ik ga uit van de std rega 202 arm die ik nu gebruik.
De plaat is 37mm dik (2 op elkaar gelijmd) en ik heb er een stuk of acht [emoji1]

LucasM

Beste Hans,

Hoe staat het met je projectje?

HJ

Hoi lucas, dit topic kan eigenlijk wel dicht.  Ik heb het proef plateau uitgesneden liggen maar ben gestopt. Er zit best veel werk in en ook de nodige kosten.  Ik kreeg een hele mooie inruil deal en heb dat gedaan. Ik heb nu dus een project 9.1x staan. Dat was ook meteen het idee dat ik zelf wilde maken.