Terug naar de software, daar ging het in eerste instantie over. Ik neem aan dat je een MAC gebruikt omdat je het over de app store hebt. NCH Express Burn, en Roxio Toast zijn dan een paar programma's die goed data kunnen backuppen. De meeste andere software is gericht op het maken van BD disk kopieen en dat is niet jouw bedoeling. Toch ?
Thanks! Ik ga daar eens onderzoek naar doen.
Grappig dat hier nu een complete discussie ontstaat.
Zelf ben ik IT'er en heb ook mijn mening over bovenstaande (thuis) oplossingen etc.
Momenteel heb ik een Synology 1512+ met 20Tb in een raid 6 configuratie.
Daarvan blijft effectief maar de helft over.
Onlangs schijfje laten crashen, nieuwe erin en een rebuild laten uitvoeren.
RAID 6 deed de rest. Prima. Restore Doet het ook prima.
Inmiddels een nieuwe 1512+ erbij gekocht (geen 1513 of 1515 want die zijn flink duurder en zo'n overhead heb ik echt niet nodig) gekocht om te sunchroniseren met mijn hoofd NAS als backup.
Deze wordt dus nog ingericht en op een andere plek op de wereld neergezet. Via VPN verbinding gaat de synchronisatie verlopen. latency etc. is niet van belang.
Dus so far so good.
Maar...
Stel. Ik heb een inactief virus (laten we zeggen ransomware) dat op mijn mac staat. Wordt niet gedetecteerd door mijn virusscanner. Ik maak backups op de NAS, met nog steeds het inactieve virus op mijn machine en in mijn backup op de hoofd NAS.
Daarna gesynchroniseerd met de "bij"-NAS.
Nu. het virus wordt actief op 28 maart 2017. Kak. En mijn machine, mijn hoofd NAS en mijn "bij"-NAS op de co-locatie zijn geïnfecteerd.
Bam! Rasonsomware geactiveerd en zit door al mijn backups heen...
Kijk aan, heb ik nog van mijn belangrijkste bestanden (foto's, documenten, privé video's) op een m-disc staan.
In steen gegraveerd. Zowel een kopie als op plek 1, 2 en 3.
Kan me niet schelen wat het kost om zo'n Mdisc te branden, ik heb wel een fatsoenlijke backup...
Read only.

Zo even wat water op het vuur