DIY Tannoy 15 DMT II

Started by Thanatos, November 5, 2016, 11:20:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thanatos

Als Tannoy liefhebber wilde ik graag weer terug naar Tannoy speakers. Een van de betere Tannoy die ik gehad heb zijn de 15 DMT II monitoren. Waanzinnige weergave, hoog rendement. Dynamisch en iets vergevingsgezind.

Helaas komen dit soort speakers weinig in de markt. Een paar met niet originele drivers in Italië en in het noorden des lands voor vraagprijs €5000,-

Met toeval een paar originele 3833GG drivers + filters op ebay gevonden. Deze bleken afkomstig van iemand die 20 jaar Tannoy verkocht heeft in Duitsland. Ritje naar onze oosterburen er aan gewaagd en een perfect paar drivers en originele filters rijker !

Ondertussen met een meubelmaker / speakerbouwer al contact gehad. Ik wilde niet voor een DIY look maar gewoon goed vakwerk. Gelukkig via mijn vriendenkring bij iemand uitgekomen die ruime ervaring heeft met professioneel meubelmaken en speakerbouw. Audio is een deel van zijn hobby en hij mag geregeld voor bekende luidspreker ontwerpers complexe kasten maken.

Concept is 'simpel'. Replica van de originele monitor kwa specificaties enkel dan in berken multiplex met laagjes structuur en 40CM verhoogd om direct op luisterhoogte te komen.

Ik ben door een groep Tannoy liefhebbers zeer goed geholpen met details om deze speakers na te kunnen bouwen. De bracing is complex en komt flexibel gemonteerd. Demping was onbekend evenals de baspoorten diameter/lengte. Gelukkig heeft een van de mensen die mij geholpen heeft deze speakers al eens nagebouwd en een origineel paar staan. Ik heb alles dus tot op de MM nauwkeurig kunnen laten maken.

Origineel :



en mijn vordering tot nu toe :







Hier onder de foto's van de bouw zelf :




















































rovinggecko

Dat ziet er zeer mooi uit zo! En ruikt ook nog lekker met dat vogel zand gok ik, dus niet alleen visueel en audio getackeld maar ook een rust gevende geur. :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Thanatos

#2
Quote from: rovinggecko on November  5, 2016, 11:26:39
Dat ziet er zeer mooi uit zo! En ruikt ook nog lekker met dat vogel zand gok ik, dus niet alleen visueel en audio getackeld maar ook een rust gevende geur. :)

Ik vind dat dus stinken dat vogelzand, anijs geur zit er aan :D

De onderste 40CM is een loze ruimte met een luik. Daar heb ik 40KG schelpenzand ingelegd in zijn verpakking en nog een zak er omheen. Makkelijk er uithalen bij een verhuizing en dat losse zand kan nergens heen.

Bijkomend voordeel ik ruik niks  :)

rovinggecko

80 kg anijs geur, dat gaat anders jaaaaren mee.  O0   

Bevallen ze een beetje?
Ik kan maar 1 tweak ontdekken: zwarte inbusjes. Maar die zijn zo verrekte moeilijk te vinden altijd.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Thanatos

#4
Ik had zwarte inbusjes. Maar die staken net teveel uit. Deze boutjes vullen het gat in het chassis mooi op en met 1 ringetje er onder mooi vlak.

Ik ga vanmiddag nog even 8 scoren en een busje Motip in de kleur die het meest in de buurt komt. En dan ff spuiten.

Ze bevallen zeer goed. Het is mij 100% meegevallen. Er zijn zoveel variabelen die de weergave kunnen kleuren. Maar ik heb geprobeerd het origineel zo dicht mogelijk te benaderen. Ook met de hoeveelheid demping en de plaatsing er van.

Het filter heb ik nu nog extern omdat het gat wat is gefreesd groot genoeg is voor de originele terminal. Maar ik heb geen rekening gehouden met het feit dat het filter zelf uitsteekt. Deze moet ik opnieuw maken en dan wat compacter de componenten uitleggen zodat het allemaal wel mooi past.

skyfox

Wauw, wat een gaaf project! Klinken ze net als de speakers waar ze op gebaseerd zijn? Of wellicht zelfs beter?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Thanatos

Quote from: skyfox on November  5, 2016, 12:10:42
Wauw, wat een gaaf project! Klinken ze net als de speakers waar ze op gebaseerd zijn? Of wellicht zelfs beter?

Ik heb de originelen in huis gehad. Maar dat is al weer een lange tijd terug. Lastig om te zeggen dan zou je ze 1:1 moeten vergelijken. Maar alles is onmiskenbaar Tannoy en met de sterke kanten die deze drivers in de DMT hebben.


chansig

Mooi gedaan. Veel plezier ermee.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Weer een paartje Tannoys (drivers) bij een liefhebber terecht gekomen :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RubenV.

Gaaf project zeg! Ik luister hier thuis nog wel eens naar een paartje Tannoy Arundels, ook met zo'n grote driver, erg fraai  :music:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Leeuwarden

Heeft het een reden dat de unit niet ingefreesd is?

Thanatos

#12
Quote from: RubenV. on November  5, 2016, 19:48:30
Gaaf project zeg! Ik luister hier thuis nog wel eens naar een paartje Tannoy Arundels, ook met zo'n grote driver, erg fraai  :music:

Ook mooi  :)

Deze 3833GG heeft het vergevingsgezinde Tannoy randje om lekker te kunnen luisteren, maar is wel in mijn ogen een stap boven de HPD's. Ze werden in de DMT uitvoeringen dan ook voor studio/mastering doeleinden gebruikt.

Quote from: Leeuwarden on November  5, 2016, 19:57:27
Heeft het een reden dat de unit niet ingefreesd is?

Ja, ik heb een replica van het origineel willen maken. Alle maatvoeringen, bracing, wijze van montage etc etc is zoals het origineel. Zie eerste foto in mijn openingspost.

Alles is CNC gefreesd op een bizar mooie tafel van naar zeggen een paar ton in €. Was een kleine moeite geweest. Maar dan wijken ze af van het origineel en dat wil ik niet. Te veel details die al de weergave kunnen kleuren.

Vandaag de boutjes mat zwart gespoten. Oogt al beter :


knubbe

Mooi!

Leuk om de bouw zo te zien  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

rovinggecko

#14
Quote from: Thanatos on November  5, 2016, 12:06:57
Ik ga vanmiddag nog even 8 scoren en een busje Motip in de kleur die het meest in de buurt komt. En dan ff spuiten.

Vast te laat, maar voor mij werkt hammerite ook prima. Gewoon even dippen.

Anyway, nogmaals, mooi project!

Duidelijk te laat :)
Quote from: Thanatos on November  5, 2016, 20:05:43
Vandaag de boutjes mat zwart gespoten. Oogt al beter :
Helemaal top zo!
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Thanatos

#15
Heb Hammerite hittebestendige mat zwart gebruikt. ff een schuurtje en 3 laagjes. Maar dat dippen is denk ik beter. Ik heb er 8 nieuwe boutjes voor gehaald dus kan nog een keer :D

Met een eerste meting zag ik dat er bij crossover punt toch wel flinke dip van 10dB zat. Nu bleek achteraf dat de op de aansluiterminals rood / zwart verwisseld waren door de vorige eigenaar. Snel aansluiten na een middag klussen was het recept voor een aansluit fout. Beide laagdrivers stonden uit fase. Na omdraaien geen dip meer.

opmerking bij de metingen. Ik heb er relatief weinig ervaring mee. Gebruik een Umik-1 op standaard. De meting is gedaan kort voor de driver met de mic op tweeter hoogte. Dan gated in REW om de kamer invloeden er buiten te laten.






Meting van een System 15 (eerste versie 15 DMT II met dezelfde kasten en driver)



Meting van een 15 DMT II


kermy

In een woord "Prachtig"!


Met vriendelijke groet,

Kermy

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

tonus


advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

holco

Mooi project man!!

Ooit de Pro tegenhanger gehoord en dat klonk erg goed :clapping:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Thanatos

#21
 O0 thnx voor de positieve reacties. Ben er zelf ook blij mee.

Nu nog de ... op de i zetten. Mijn zwager is CNC frezer. Die gaat een paar vintage Tannoy logo's maken.



Deze zie je ook weer terug nog de nieuwe Prestige lijn :


Former member 78

Mooi bouwwerk, altijd mooi om te zien!

RubenV.

Quote from: Thanatos on November  7, 2016, 10:06:02
O0 thnx voor de positieve reacties. Ben er zelf ook blij mee.

Nu nog de ... op de i zetten. Mijn zwager is CNC frezer. Die gaat een paar vintage Tannoy logo's maken.



Deze zie je ook weer terug nog de nieuwe Prestige lijn :



8) Zoiets maakt het wel helemaal af natuurlijk  :pompom:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Thanatos

Ja inderdaad  :)

Ze zijn in 'bestelling' vergt wat tekenwerk en vrije tijd. Dus zit nog in de pijplijn.

Tot op heden uitermate tevreden met het resultaat. Nog letterlijk niks aangepast en voel ook niet de behoefte dit direct te doen.

Tzt wil ik de crossover componenten upgraden naar wat mooier en kleinere tolerantie.