Een ultieme luidspreker, mijn afstudeerproject

Started by S.W., September 16, 2016, 10:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markus2

Quote from: Baardmannetje on October 24, 2016, 18:38:00
Een neutrale weergave heeft weinig te maken met eigen referentiekaders, bestedingspatronen en/of persoonlijke smaak.

Tadaa! Eens.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

flakkees

en waar herken je een neutrale weergave aan ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

op eigen verzoek verwijderd.


MechanicalAnimal

ik heb hem ook ingevuld, ben ik de enige zelfbouwer of zijn er meer die hem ingevuld hebben?

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

knubbe

Quote from: MechanicalAnimal on October 25, 2016, 08:23:04
ik heb hem ook ingevuld, ben ik de enige zelfbouwer of zijn er meer die hem ingevuld hebben?

Martijn iig, voor zover dat nog een zelfbouwer ;)

Ik heb hem ook ingevuld maar ben niet echt een zelfbouwer.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Markus2

Quote from: Baardmannetje on October 25, 2016, 08:06:48
Ga eens wat lezen van Floyd Toole.

Als u liever de beeldbuis wenst te gebruiken; Youtube is je vriend.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

INIURIA

Quote from: Baardmannetje on October 24, 2016, 18:38:00
Een neutrale weergave heeft weinig te maken met eigen referentiekaders, bestedingspatronen en/of persoonlijke smaak.

Je moet jezelf afvragen wat je vertrekpunt is als je het hebt over neutraal.

Feitelijk gezien heb jij gelijk echter er is een maar....  Hoe jij het geluid uit de speaker ervaart en dus kan kwalificeren of registreren als neutraal hangt ook af van een in mijn ogen belangrijke en onderschatte factor en dat is je luisterruimte. Elke speaker klinkt anders en meet anders in een beroerde luisterruimte (lees: niet gemiddelde luisterruimte). De luisterruimte/woonkamer van jou en mij ziet er niet uit als de gemiddelde studio waar de engineering plaatsvindt. Dat heeft dus wel degelijk te maken met bestedingspatronen en een persoonlijke smaak. Wij luisteren nu eenmaal niet met onze oren tegen de luidspreker aan dus als we het hebben over 'neutraal klinken' kan mag deze invloed mijn inziens niet ontbreken.

Wat is dan je vertrekpunt als je het hebt over neutraal? Volgens mij kan je dit enkel kwalificeren als een exacte weergave van hoe de muzikant en/of soundengineer het bedoeld heeft. Voor een opname is de algemene denkwijze dat deze na de mastering goed moet klinken op het gemiddelde setje in een gemiddelde woonkamer. Er gebeurt zoveel meer met een audiosignaal vanaf het moment dat deze wordt opgenomen. Een kale opname klinkt gewoon nergens naar en moet gemixed en gemastered worden. Er zijn stelregels voor hoe hoe je een opname goed laat klinken op een gemiddelde set in een gemiddelde woonkamer, de rest is interpretatie van de muzikant(en) tezamen met de producer/soundengineer.

Als je echt neutraal wilt moet je dus exact hetzelfde ervaren als diegene die na het masteren zegt: 'Dit wordt 'm, niks meer aan doen'.  Kleine kans dat je dit lukt in je woonkamer.

Daarbij moet je je ook afvragen hoe je gaat meten of je exact hetzelfde ervaart  :wacko:









chansig

Quote from: Baardmannetje on October 24, 2016, 18:38:00
Een neutrale weergave heeft weinig te maken met eigen referentiekaders, bestedingspatronen en/of persoonlijke smaak.

Quote from: INIURIA on October 26, 2016, 12:13:34
Je moet jezelf afvragen wat je vertrekpunt is als je het hebt over neutraal.

Feitelijk gezien heb jij gelijk echter er is een maar....  Hoe jij het geluid uit de speaker ervaart en dus kan kwalificeren of registreren als neutraal hangt ook af van een in mijn ogen belangrijke en onderschatte factor en dat is je luisterruimte.

Maar als het neutraal is, dan is het neutraal. Wat jij of ik ervan vinden maakt niet uit.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MechanicalAnimal

Quote from: chansig on October 26, 2016, 12:20:47
Maar als het neutraal is, dan is het neutraal. Wat jij of ik ervan vinden maakt niet uit.

Gr. Hans

Dus als het "neutraal" zo objectief is en dus niet subjectief, kunnen we het dan meten?  :D

Hoe bepaal je anders of iets neutraal is? Als je niet mag waarnemen met je eigen oortjes en daar iets van vinden?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

flakkees

Quote from: MechanicalAnimal on October 26, 2016, 12:39:52
Dus als het "neutraal" zo objectief is en dus niet subjectief, kunnen we het dan meten?  :D

Hoe bepaal je anders of iets neutraal is? Als je niet mag waarnemen met je eigen oortjes en daar iets van vinden?
daarom
Quote from: flakkees on October 25, 2016, 07:53:59
en waar herken je een neutrale weergave aan ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

chansig

Quote from: MechanicalAnimal on October 26, 2016, 12:39:52
Dus als het "neutraal" zo objectief is en dus niet subjectief, kunnen we het dan meten?  :D

Hoe bepaal je anders of iets neutraal is? Als je niet mag waarnemen met je eigen oortjes en daar iets van vinden?

Vlak is neutraal..of je dat mooi vindt is niet de kern van Baard zijn post.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Floyd Toole al gelezen?

Zoals Hans al aangeeft is een neutrale weergave er eentje waarbij zoveel als mogelijk van het geluidsspectrum zo gelijk mogelijk wordt afgestraald. De zogeheten power response.

Niets geen smaak. Niets geen masteraar. Je zou wel de akoestiek mee kunnen nemen. Serieuze liefhebbers zijn dan ook vooral daar mee bezig.

op eigen verzoek verwijderd.

En ohja.. een discussie is er echt niet mee geholpen als iemand zijn meninkje tot in de treurnis herhaald.

Feiten.

INIURIA

Quote from: Baardmannetje on October 26, 2016, 13:38:05
Floyd Toole al gelezen?

Zoals Hans al aangeeft is een neutrale weergave er eentje waarbij zoveel als mogelijk van het geluidsspectrum zo gelijk mogelijk wordt afgestraald. De zogeheten power response.

Niets geen smaak. Niets geen masteraar. Je zou wel de akoestiek mee kunnen nemen. Serieuze liefhebbers zijn dan ook vooral daar mee bezig.

Iedereen heeft heel veel meningen, heel veel ervaringen, heel veel eigen waarheden, heel veel ego's en kent heel veel boekjes over goeroes die alles weten over van alles en nog wat. Dat vinden we leuk en daarover gaan we de discussie aan met elkaar. Kan je alles van vinden.

De mensheid is anno 2016 heel goed in staat om de 'ultieme speaker' te bouwen op basis van meetresultaten. Waarom kan niemand gefundeerd een naam noemen dan? Waarom komen steevast de meest exotische merken en dito prijzen naar boven? Waarom roepen we niet allemaal dezelfde naam? Waarom stellen we ons überhaupt nog steeds de vraag? De ultieme speaker bestaat enkel op papier, net zoals de ultieme auto, het ultieme huis, de ultieme vrouw bla bla bla. Juist.... Jouw smaak is niet mijn smaak. Jouw beleving is niet mijn beleving. Jouw oor hoort niet exact wat mijn oor hoort...wil horen of denkt te horen.

Daarom grapte ik in mijn eerste post dat de topic poster er een psycholoog bij zou moeten betrekken. Noem het cynisch, sarcastisch, ironisch, realistisch of wat dan ook...

Oh ja... Als je dan toch een feit wilt horen dan zeg ik dat de discussie over de ultieme speaker (of kabel of versterker of bron) nooit zal eindigen. Of dat echt een feit is mag iedereen zelf bepalen :angel:




chansig

Lijkt erop dat je de essentie van neutraal waar Baardman het over heeft nog steeds mist.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Er is zeer gedegen onderzoek gedaan en daar is uitgekomen dat een het gros van de luisteraars een zo neutraal als mogelijk geluid prefereert.

Nu is het in principe niet eens zo heel moeilijk om een neutrale frequentiekarakteristiek te bewerkstelligen. Maar een gelijkmatig afstraalgedrag is heel wat bewerkelijker. En juist dat bepaalt een enorm gedeelte van de klank. Want afstraalgedrag bij een normale speaker veranderd verschrikkelijk, het laag is achter je speaker net zo hard als er voor (en dat komt absoluut niet door een eventuele paspoort die daar misschien zit) terwijl het hoog een soort straal is. Maar je luistert helaas vooral naar de akoestiek van de luisteruimte.

Wat gebeurt er nu met de klank die je hoort?

Markus2

Quote from: INIURIA on October 26, 2016, 17:17:40
De mensheid is anno 2016 heel goed in staat om de 'ultieme speaker' te bouwen op basis van meetresultaten. Waarom kan niemand gefundeerd een naam noemen dan? Waarom komen steevast de meest exotische merken en dito prijzen naar boven?
Je stelt de vraag op een wijze welke bij mij het idee oproept dat je er ook zelf een antwoord op hebt.
Opdat wij elkaar goed gaan begrijpen; Wil je dat antwoord eens geven?
Quote
Waarom roepen we niet allemaal dezelfde naam? Waarom stellen we ons überhaupt nog steeds de vraag? De ultieme speaker bestaat enkel op papier, net zoals de ultieme auto, het ultieme huis, de ultieme vrouw bla bla bla. Juist.... Jouw smaak is niet mijn smaak. Jouw beleving is niet mijn beleving. Jouw oor hoort niet exact wat mijn oor hoort...wil horen of denkt te horen.
Ook hier verwacht ik eerlijk gezegd een visie jouwerzijds, wil je ook die geven?
Quote
Daarom grapte ik in mijn eerste post dat de topic poster er een psycholoog bij zou moeten betrekken. Noem het cynisch, sarcastisch, ironisch, realistisch of wat dan ook...
Een psycholoog volstaat in deze niet zonder psychiater.
Quote
Oh ja... Als je dan toch een feit wilt horen dan zeg ik dat de discussie over de ultieme speaker (of kabel of versterker of bron) nooit zal eindigen. Of dat echt een feit is mag iedereen zelf bepalen :angel:

Dat laatste is een feit, geen twijfel mogelijk. Maar dat maakt niet dat er geen "ultieme" referentie is en die kan qua weergave best eens dichterbij zijn dan men wil doen geloven.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

INIURIA

QuoteJe stelt de vraag op een wijze welke bij mij het idee oproept dat je er ook zelf een antwoord op hebt. Opdat wij elkaar goed gaan begrijpen; Wil je dat antwoord eens geven?

QuoteOok hier verwacht ik eerlijk gezegd een visie jouwerzijds, wil je ook die geven?

Omdat volgens mij iedereen een eigen beeld heeft van wat ultiem is kan ik daar geen fatsoenlijk antwoord op geven. Dat volgens Baardmannetje onderzocht is dat het gros een zo neutraal mogelijk klinkende speaker wil, zegt veel maar lang niet alles. Daarbij ga je mijn inziens voorbij aan andere variabelen die bepalen of een speaker ultiem is. Ik denk wel dat een neutraal klinkende speaker een prima vertrekpunt is om tot een 'ultieme' speaker te komen.

De topicstarter weet prima hoe geluid 'werkt', wat de beste wijze is om het geluid te registreren en aan welke knop hij vervolgens moet draaien om het naar wens te laten klinken (is sound engineer met eigen studio), wat beleving doet met de ervaring van geluid (heeft veel live ervaring als muzikant én als toeschouwer), speelt zelf een instrument in een band (gitaar) en luistert op een prima installatie zelf naar muziek.

Bovenstaande kennis en ervaring is mijn inziens slechts een onderdeel van de criteria die voor hem bepalen waaraan de ultieme speaker moet voldoen.

Topicstarter is naast sound engineer, muzikant en muziekluisteraar ook industrieel product ontwerper als hij klaar is met zijn studie. Kortom, hij heeft verstand van geluid maar heeft ook een eigen beeld van hoe iets eruit moet zien, in dit geval de bewuste ultieme speaker. Denk niet dat hij van plan is om een vierkante kast van waaibomenhout in elkaar te timmeren. Zonder aannames te willen doen verwacht ik dat hij met zijn bevindingen achter Solidworks gaat zitten, een idee heeft over een functioneel uiterlijk in combinatie met een uiterlijk wat hij zelf prefereert. Hier vallen ook de te gebruiken materialen en de kleur van de speaker onder. Heb je meteen weer een punt te pakken uit mijn relaas en dat is de beleving bij het definiëren van 'ultiem' en daar komt psychologie bij kijken. Hoe een speaker eruit ziet doet bewust of onbewust wat met jouw mening over het geluid dat deze weergeeft.

Een concert zal thuis nooit zo klinken als op het moment dat je er daadwerkelijk bij was. Ook al heb je 'beste' apparatuur tot je beschikking en is het de best mogelijke opname/registratie van het concert, de beleving is anders. 

Een ultieme speaker is niet enkel een speaker die een zo neutraal mogelijke weergave heeft. Je kan mijn inziens 'ultiem' niet enkel definiëren of onderbouwen middels meetresultaten. 'Ultiem' is niet zwart/wit en bestaat enkel op papier. Probeer maar eens iets wat subjectief is, objectief te beoordelen.

Ik denk simpelweg dat 'ultiem' in welke context ook, een subjectief gegeven is. Velen vliegen dit onderwerp juist aan alsof 'ultiem' een objectief gegeven is. Krijg je vooral discussies van als deze  :D

Neem mij vooral niet te serieus.





op eigen verzoek verwijderd.

Ik geef het lekker op. Het is tenslotte weekend. Of bijna...