Macbook Pro 2016/2017

Started by Starred, October 28, 2016, 18:06:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dennism

#50
Quote from: Starred on November 12, 2016, 13:57:26
Vraag me af of nu echt veel mensen zitten te wachten op nog snellere cpus? Laptops zijn al retesnel in vergelijking met een tijdje terug

Prive zal dat erg meevallen. Maar goed, laten we eerlijk zijn, voor veruit de meeste zaken die een privé persoon doet zijn high end laptops ook totaal niet nodig, want die hebben performance te over.

Kijk ik echter naar zakelijk dan maakt performance in sommige gevallen nog steeds veel uit, bijv. bij programmeren, hoe sneller je projecten compileren na code aanpassingen hoe hoger je productie kan zijn, in sommige van deze gevallen is 5-10% meer cpu performance best fors op de lange termijn qua tijdsbesparing. Het zal niet in alle beroepsgroepen uitmaken, maar sommige beroepsgroepen hebben nog steeds het liefst een zo snel mogelijke CPU soms icm zo snel mogelijk of zoveel mogelijk geheugen.

Ik bekijk de nieuwe MBP's voornamelijk i.c.m. met vragen / eisen die ik krijg vanuit de business, en daar vind ik deze MBP toch echt redelijk tegenvallen met wat vooraf verwacht werd, voor privé gebruik is het ongetwijfeld een prachtmachine als je liever een Apple dan een Windows machine hebt, net als alle voorgangers. Maar zakelijk gezien merk ik dat de markt meer van Apple had verwacht en die mening deel ik.   

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 12, 2016, 12:28:41
GPU is inderdaad tegenwoordig veel belangrijker dan cpu.
Apple in combinatie met de software is gewoon vaak zeer rap. Dus die winst zul je wel merken.

Heb met pc's altijd het gevoel dat ik meer nodig heb dan met een mac voor dezelfde taken.

Ligt er natuurlijk maar aan waar je de machine voor gebruikt, MBP's zijn ook redelijk populair onder programmeurs en die hebben in de regel niets aan een GPU. CPU en geheugen is daar alles, hetzelfde voor mensen die veel met virtualisatie werken. Voor Video/Foto bewerking heb je natuurlijk gelijk, maar dat is bij lange natuurlijk niet het enige waarvoor je een MBP kan gebruiken.

Dat laatste is vooral afhankelijk van wat je test, maar in de regel is het tegenwoordig zo (iig bij de zaken die ik test) dat wanneer de software zowel voor Apple als Windows geoptimaliseerd is, je uit ongeveer dezelfde hardware bij gelijke test omstandigheden je ook resultaten haalt die +- gelijk zijn en binnen de foutmarge van de test vallen, waardoor de keuze voor het platform vooral een persoonlijke keuze is (welk OS ligt je het meest), of een geforceerde keuze (als je bijv. nu 32GB of meer nodig hebt o.a. bij werkzaamheden met veel virtualisatie) dan zit je vast aan Windows. Vandaar ook dat ik het onbegrijpelijk vind dat Apple niet met een 32GB optie is gekomen. Test je echter software die geoptimaliseerd is voor 1 platform, dan zal dat natuurlijk ook terug zien in de resultaten.

Dday

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 11, 2016, 19:39:46
BenQ maakt op dit moment voor foto en video in mijn optiek zeer interessante schermen.

De BenQ sw2700pt tijd geleden even geprobeerd en is geen verkeerd scherm. Was mooi geweest als deze USB-C had gehad... Van de week eens kijken waar je deze voordelig kunt krijgen...

J.A.F._Doorhof

Mail me even want wij hebben een lopende korting code op BenQ schermen.
We werken samen met BenQ voor Digital classroom ;)

GPU is inderdaad video en foto ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Mail me even want wij hebben een lopende korting code op BenQ schermen.
We werken samen met BenQ voor Digital classroom ;)

GPU is inderdaad video en foto ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennism

Er is nog een groot nadeel bij de nieuwe MBP's boven komen drijven, de SSD zit gesoldeerd op het moederbord.

Dit betekend dat deze niet te vervangen is voor een grotere (geen enorm issue, want kan je vooraf inschatten), bij een defect moederbord je direct alle data op het apparaat kwijt bent, want de SSD is niet over te zetten na reparatie (backups worden nog belangrijker) en reparaties buiten garantie worden "onbetaalbaar" (denk aan een paar honderd euro meer dan nu het geval is wanneer je een defecte SSD of Mobo hebt) omdat de onderdelen niet meer individueel te vervangen zijn

Nosferatu

Ja, helemaal terug naar het begin van de MAC; weet nog dat Apple in de jaren '80 erg boos was op een engels tijdschrift, die beschreef precies hoe je je (allereerste model) MAC van 128KB kon upgraden naar een fat MAC met 512KB (nee, geen typo's  ;D)

Voorheen moest je voor de geheugenupgrade je MAC inleveren en dan werd het complete moederbord vervangen. Dat kostte nogal wat meer dan zelf de geheugenmodules los solderen en nieuwe (64Kb->256Kb) erin solderen. Jaja, opa vertelt, vroeger kon je je geheugen ook niet zomaar vervangen, er waren toen geen SIMM/DIMM modules. Later weren het DIL modules, kon je de geheugenchip er met een schroevendraaier er voorzichtig uitwippen. Wel oppassen niet de (vele) pootjes te verbuigen.  ::)

Maar inderdaad wel treurig dat de SSD niet meer te vervangen is. Waren (zijn) standaard M.2 SSD's maar met aangepaste connectoren zodat je niet eventjes zelf een goedkope upgrade kunt uitvoeren met, zeg maar, een 1TB Samsung 950EVO of zoiets. Triest eigenlijk. Denk erover om m'n 2010 MBP toch maar met het oude 2015 model te vervangen.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Dday

voor de fotografie had ik al een 15 inch (2.7, 512, 460 US) besteld. Die voor sinterklaas in ontvangst mag nemen. Moet nog even geduld hebben ....
Van mijn werkgever de 13 inch zonder TB gekregen. Als ik het goed heb is van deze versie wel de SSD te vervangen? Al zal ik in de praktijk geen behoefte hebben om te upgraden. In de praktijk is de 256gb meer dan genoeg. Gebruik de laptop enkel voor het geven van presentaties en office applicaties.

Voor de randapparatuur die ik gebruik USB-C kabels besteld, zodat ik zo min mogelijk met adapters hoef te werken. Alleen bij de klant waar ik zit zijn nagenoeg alle schermen met HDMI. Helaas hiervoor nog wel adapter nodig. In de praktijk valt het adapter gebruik nog wel mee.

R

#57
Quote from: Dday on November 22, 2016, 14:23:33
voor de fotografie had ik al een 15 inch (2.7, 512, 460 US) besteld. Die voor sinterklaas in ontvangst mag nemen. Moet nog even geduld hebben ....
Van mijn werkgever de 13 inch zonder TB gekregen. Als ik het goed heb is van deze versie wel de SSD te vervangen? Al zal ik in de praktijk geen behoefte hebben om te upgraden. In de praktijk is de 256gb meer dan genoeg. Gebruik de laptop enkel voor het geven van presentaties en office applicaties.

Voor de randapparatuur die ik gebruik USB-C kabels besteld, zodat ik zo min mogelijk met adapters hoef te werken. Alleen bij de klant waar ik zit zijn nagenoeg alle schermen met HDMI. Helaas hiervoor nog wel adapter nodig. In de praktijk valt het adapter gebruik nog wel mee.

Nice, ik verwacht mijn 15 ook voor de sint, hopelijk iets eerder ;) Ik houd het maar bij 1 :)

Edit: die van mij is onderweg.

Dday

#58
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 12, 2016, 19:14:45
Mail me even want wij hebben een lopende korting code op BenQ schermen.
We werken samen met BenQ voor Digital classroom ;)

GPU is inderdaad video en foto ;)

De BenQ naar wat wikken en wegen besteld. Nog bedankt voor de code. Het beeldscherm wordt enkel gebruikt voor de fotografie en wat coderen. Nu alleen nog opzoek wat de beste manier is om deze aan te sluiten op de MBP 2016 13 als 15 inch.

Nu deze adapter gevonden, maar dan mag ik ook een displayport kabel kopen. Aangezien bij beeldscherm een displayport to mini displayport zit.
https://www.allekabels.nl/usb-c-kabel/11518/1371828/usb-c-naar-displayport-adapter.html

Of is aansluiten via HDMI een optie ?

J.A.F._Doorhof

Hdmi Kan ook. Maar ik adviseer meestal wel de display poort. Kan gewoon via TB


Sent from my iPhone using Tapatalk
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dday

#60
Dank voor je sneller reactie. Bedoel je dat je de meegeleverde kabel kunt gebruiken?
Beeldscherm gisteren besteld...

Edit: als ik het goed heb zou onderstaande kabel moeten werken.
https://www.startech.com/media/products/CDP2DPMM1MB/PDFs/CDP2DPMM1MB_Datasheet-NL.pdf

J.A.F._Doorhof

Meegeleverde kabel moet werken
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dday

#62
Dankje... ga ik dat eerst proberen. Nog wel even contact gehad vorige week met Apple en daar gaf men aan dat het niet gaat werken, aangezien de BenQ kabel niet voorzien is van TB3/USB-C is.

Heb je dit al kunnen testen?

De nieuwe MBP 13 is binnen nu nog wachten op de MBP 15 en het Benq scherm.

dennism

#63
En nog meer niet echt positief nieuws over de nieuwe MBP mocht het echt een issue zijn dat bij veel machines gaat optreden:

https://tweakers.net/nieuws/118355/gebruikers-van-nieuwe-macbook-pro-modellen-kampen-met-grafische-problemen.html

En bron artikel:

https://9to5mac.com/2016/11/25/2016-macbook-pro-gpu-problems-glitches/

J.A.F._Doorhof

Tja dan werkt niets op apples display na lol
Je moet gewoon een USB-c naar display port adaptor kopen
Wil je HDMI moet je een USB-C naar hdmi adaptor kopen.

Tis niet anders. Welkom in dongle circus
NIETS werkt standaard op de macs wat je nu hebt liggen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dday

#65
Vind de opmerkingen mbt dongle circus beetje dooddoener aan het worden. Dongle of kabeltje is niet nodig. Bestelling voor de BenQ geannuleerd.

* Dday off

R

Krijg net door dat de mijne binnen is. Vanavond maar eens testen dan.

dennism

Quote from: Dday on November 28, 2016, 13:32:14
Dongle is niet nodig enkel andere kabel in deze. Vind de opmerkingen mbt dongle circus beetje dooddoener aan het worden.

* Dday off

Of je nu een volledig andere kabel moet kopen, of een dongle om de bestaande kabel om te zetten in een andere aansluiting, het blijft beide redelijk onzinnig voor iets waar juist gestandaardiseerde aansluitingen voor zijn. Wanneer je een 10 jaar oud apparaat op een nieuwe machine wil aansluiten, of een nieuw apparaat op een oude machine dan verwacht je zoiets, niet wanneer je een nieuw apparaat op een nieuwe machine wil aansluiten.

J.A.F._Doorhof

Dday,
Waarom een monitor die super is afbestellen?
Dat volg ik even niet.

En dongle circus mag een dooddoener zijn, feit is gewoon dat je overal een dongle voor nodig hebt.
We hebben hier zelf ook een 13.3" MBP 2016 staan en het is gewoon een "ramp" we hebben nu voor ruim 300.00 aan omzetters en dongles en een switch die pas in Februari uitkomt.

De meeste monitoren die nu op de markt staan hebben display poort, en daar is niets mis mee.
Als je een monitor wil hebben met USB-c/TB3 dan zul je een concessie moeten doen, de LG bv is lang niet zo kleur correct als de BenQ W2700 en kost een vermogen meer.

Ik baal er ook enorm van, maar feit is dat Apple gewoon een fout gemaakt heeft, of laten we het zo zeggen, ze zijn 4 jaar te vroeg.
2-3 jaar geleden was het nog TB is de toekomst maar toen waren ze nog wel zo slim dat ze in ieder geval 2x USB, card reader, magsafe en HDMI hielden.
Nu is de arrogantie gewoon ten top gestegen (en dat zeg ik als Apple fan en gebruiker) en gooien ze gewoon een "pro" laptop op de markt die je feitelijk zonder dongles alleen maar kan opladen.

Annewiek heeft net voor 30.00 een cardreader op USB-C gekocht maar ding is wel iets trager als mijn ingebouwde op mijn 2015 MBP.
Ik heb de 15" overgeslagen juist door het gebrek aan poorten en de hoeveelheid convertors en Dongles, ik zou ze namelijk allemaal nodig hebben, dus zowel USB3, TB, HDMI en een Carddreader en voor mijn netwerk betekend dat dan ook nog eens dat ik 2 dongles aan elkaar moet hangen, dooddoener zeker niet.... niet leuk om te horen snap ik..... niet leuk om te ervaren zeer zeker.

Maar als je hardware gaat afbestellen omdat er geen USB-c opzit en je dus een dongle moet gebruiken dan wens ik je ENORM veel sterkte met het vinden van goede hardware.....
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Heel simpel TB is dood, net als FW. usb-c is dé nieuwe standaard en oudere displays zullen gewoon met DVI naar usb-c aangesloten moeten worden.
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Tb is niet dood, hoe kom je daar nu weer bij??
MacBooks hebben TB3 welke compatibel is met USB-c
Maar een HEEL stuk sneller.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Buiten het 2016 seizoen van apple is TB dood Frank. Volgend jaar bij Apple ook. ALLES intel is of wordt USB-C
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Denk het niet.
Dan zouden ze de halve wereld over zich heen krijgen, denk aan BlackMagic cameras, harddisk arrays, blackmagic capture devices, switchers en hubs zoals bv Caldigit etc. etc.

USB-c haalt ook lang niet de snelheid van TB3, dus als ze iets willen met e-GPU units dan zal TB3 toch echt de oplossing zijn.
En aangezien de connector gelijk is zullen ze er niet snel vanaf stappen, doen ze dat wel dan is vrees ik in een keer de hele professionele markt het zat, nu is er al HEEL veel gemopper en mensen die naar alternatieven kijken (waaronder ik zelf), als ze TB helemaal zouden afzweren zou dat bij ons bv al een ramp zijn qua kosten.

We hebben een externe array voor E-SATA drives lopen, ik heb die nu op TB2 zitten en een USB-C optie is er simpelweg niet (wel TB3).
We hebben daarnaast een caldigit unit staan die TB is, verschillende harddrives op TB2 en 3 capture devices op TB2.

Ik zie dus niet zitten dat ze zo dom zijn.... aan de andere kant.....
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennism

Quote from: Raphie on November 28, 2016, 17:03:44
Buiten het 2016 seizoen van apple is TB dood Frank. Volgend jaar bij Apple ook. ALLES intel is of wordt USB-C

Dat moet ik nog maar zien, ik geef TB3 nu eigenlijk meer kans nu de connector gelijk is aan USB-C en beide  soorten apparaten op dezelfde poorten gebruikt kunnen worden. Je ziet zelfs dat Dell TB3 nu ook bijv. op de XPS 13 heeft, en HP ook een aantal modellen waar voorheen TB eigenlijk bijna exclusief door Apple gebruikt werd.

Kaby lake ondersteunt bijv. ook gewoon weer TB3

R

Even weer back on topic. Heb vandaag de 15" binnen gekregen. Ondanks de twijfelachtige berichten toch wel een erg mooi apparaat. De touchbar is verrassend functioneel (al schiet ik af en toe nog uit al typend). Design is echt prachtig, geluid erg goed. Het scherm is heerlijk.

De USB C discussie, tja, er moeten nu eenmaal stekkers in...