Macbook Pro 2016/2017

Started by Starred, October 28, 2016, 18:06:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosferatu

Laten we dat ding gewoon Pro MacBook noemen i.p.v. MacBook Pro. Zat te wachten op de opvolger voor m'n 15" MBP uit 2010 maar dat gaat'm dus niet worden. Misschien nog een 'oude' 'Early 2015' zien te scoren tegen een iets gereduceerde (want opruiming oude model) prijs ? Dan gebruik ik wel een adapter voor m'n USB-C spullen.  :D

Of anders een leuk Windows laptopje, de modellen die USB-C hebben, hebben meestal ook nog een 'oude' USB EN SD kaartlezer. Vooral dat laatste vind ik toch wel belangrijk. OS eigenlijk helemaal niet.  :sigh: Daarnaast kan je bij een Windows machientje deze meestal makkelijk upgraden. Apple gebruikt dan wel standaard M.2 PCIe SSD's maar dan weer met een iets aangepaste connector=hogere prijzen. Nee, doe mij dan maar wat anders.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

Haal dat hele pro gewoon weg
Dit is meer een business of hipster machine
Echt super snel en goed begrijp me niet verkeerd maar het is een pro laptop meer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2016, 11:38:21
Haal dat hele pro gewoon weg
Dit is meer een business of hipster machine
Echt super snel en goed begrijp me niet verkeerd maar het is een pro laptop meer.
Snap ik Frank maar Pro MacBook in die zin dat de Core M vervangen is door een Core i5/i7, dus meer 'pro'.  ;D
Anyroad, ik sla deze 'upgrade' over. Misschien dat er in 2017 een 'aanpassing' (lees: met SD reader en magsafe) komt maar Apple kennende reken ik daar niet op.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

Ik ben heel bang dat dit niet gaat gebeuren inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Etiennevh

Minder functioneel, meer geld. Toch blij dat ik niet heb gewacht op deze (down)upgrade en mijn MBP's in juni heb vervangen.

Wat zou die touchbar eigenlijk betekenen voor de normale toetsenborden? Of krijgen de iMac & Macbook Pro gebruikers straks twee werkwijzen (bijv. in geval van gebruiken Photoshop), in plaats van één uniforme werkwijze?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

denoontje

Ik wilde graag een 13 inch vanwege mee te nemen op vakantie en met een goed scherm....mijn 15 inch heeft nog geen retina.

Denk dat ik er maar een ssd in ga stoppen en nog ff wacht. De sprong in de 13 inch is volgens mij ook niet reuze mbt prestaties (voor fotobewerking), vs mijn 15 inch.

Helaas is ook de photo app uitgekleed vs apperure.... geen zelf te layouten fotoboeken maar maar vaste sjablonen....ook een zware domper.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Starred


J.A.F._Doorhof

Voor mij als ze gebruikt kunnen worden voor pro workflows
En convertors horen daar niet direct bij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

gsuk

En wat is er mis met je oude macbook pro
Dat je perse moet upgraden??

Serieuze vraag.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

J.A.F._Doorhof

Op zich niets.
Maar ik geef veel workshops en het is gewoon ideaal om op locatie te kunnen retouchen. En met bv de Wacom kan dit zonder iets extras mee te nemen. Bij een mbp zul je een tablet mee moeten nemen en daardoor is bv retouchen op bed in een hotel of in een vliegtuig erg ongemakkelijk of zelfs onmogelijk. Met de Wacom leg je gewoon het tablet op je schoot.

Een mooie tussen oplossing zou zijn de Apple pencil op de touchpad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennism

Apple blijft richting de Prosumer kant gaan, dit was al duidelijk toen ze op de MBP en de Mac Pro na alle zakelijke takken afgestoten hebben. Een van mijn klanten destijds die alles op Apple Xserve had draaien in 19" racks werd aangeraden om over te stappen op Mac Mini's als servers.......

Denk aan zoiets maar dan op kleinere schaal

en dat dan vervangen door Mac Mini's.....

Dat is dus allemaal naar HP, icm Windows Server gegaan. 

Bij de nieuwe MBP's zie je het weer, alles naar USB-C (is op zich de toekomst, maar Apple lijkt te vroeg met een volledige omschakeling) waardoor een boel dongels en converters of hubs nodig, de keuze voor een vorige generatie CPU, de keuze voor traag DDR3 geheugen om batterij te sparen omdat ze (volgens mij) een kleinere batterij plaatsen, door deze keuze voor DDR3 ook maximaal 16GB, waar ik toch veel klanten zie vragen naar 32 of zelf 64GB opties (vooral wanneer ze veel met virtualisatie werken).

Niet dat alle zakelijk MBP gebruiker die ik ken de MBP weg gaan doen, maar ik heb al wat verzoeken gehad om vergelijkbare Windows Machines aan te raden bij klanten die tot een jaar of wat geleden er niet eens aan dachten om ooit Windows te gaan gebruiken. Apple laat met deze ontwikkeling een schare trouwe gebruikers redelijk in de kou staan, en dat vind die groep niet prettig. Of Apple het wat kan schelen betwijfel ik, want de verkopen gaan toch wel komen.

Dday

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2016, 23:27:32
Voor mij als ze gebruikt kunnen worden voor pro workflows
En convertors horen daar niet direct bij.

Hier niet veel last van converters. Gebruikte al niet zoveel randapratuur. USB micro kabeltje etc besteld en een usb adaptertje. Het adaptertje voor Usb zo nu en dan nodig voor de X rite en voor de Wacom dongle. De SD card reader gebruikte ik al niet zo veel meer. Gebruikte toch negen van de tien keer eigen Lexar card reader. Zal deze in jan. in NY wel vervangen voor de nieuwe Sandisk card reader.

Nadeel is wel het aanschaffen van de nieuwe kabeltjes. Waren er niet veel, maar toch weer wat extra centjes. Als ik nu kijk naar diverse Win laptops van collega's dan zijn deze ook enkel uitgerust met USB-C. Dus tja... over tijdje weten de meeste onder ons niet beter.

Alleen beeldscherm keuze voor vind ik nog lastig. De nieuwe LG 5K is leuk, maar neig ook beetje richting een BenQ. Het is immers puur voor fotobewering. Bij de laatste komt er wel een adapter de hoek om kijken  ;D

dennism

Quote from: Dday on November 11, 2016, 10:33:45


Nadeel is wel het aanschaffen van de nieuwe kabeltjes. Waren er niet veel, maar toch weer wat extra centjes. Als ik nu kijk naar diverse Win laptops van collega's dan zijn deze ook enkel uitgerust met USB-C. Dus tja... over tijdje weten de meeste onder ons niet beter.

Alleen beeldscherm keuze voor vind ik nog lastig. De nieuwe LG 5K is leuk, maar neig ook beetje richting een BenQ. Het is immers puur voor fotobewering. Bij de laatste komt er wel een adapter de hoek om kijken  ;D

Ben wel benieuwd welke Win laptops dat zijn, alle topmodellen waar ik mee werken komen namelijk of met een mix van USB poorten, of hebben zelfs nog geen C. Dat C de toekomst is klopt trouwens wel, alleen zou het handiger zijn wanneer de fabrikanten van laptops nog een poortje of 2 aan legacy aansluitingen meenemen naast USB-C tot ook daadwerkelijk de rand apparatuur fabrikanten de overstap gemaakt hebben.

Qua schermen zie ik trouwens vooral Eizo en Dell (met hardware matige kalibratie opties) bij de bedrijven waar ik kom die met foto en video bewerking / verwerking bezig zijn misschien ook een tip om eens naar te kijken :)

J.A.F._Doorhof

BenQ maakt op dit moment voor foto en video in mijn optiek zeer interessante schermen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Hier heb je de eerste PRO review van de Macbook:
http://www.huffingtonpost.co.uk/thomas-grove-carter/one-professionals-look-at_b_12894856.html

Thomas Grove Carter is in het dagelijks leven video-editor en kon zijn eerste ervaring alvast delen. Volgens zijn review is de MacBook Pro de ideale machine voor elke progressieve professional, de ontbrekende poorten geen probleem en bespaart de Touch Bar veel tijd.

Wat zegt de eerste professional die de MacBook Pro een week gebruikte? Ten eerste, de computer is werkelijk krachtig. Carter gebruikt de MacBook nu een week met Final Cut Pro X om 5K ProRes video te monteren. "Het maakt niet uit wat je denkt over de technische specs, het is een feit dat de software en hardware zo goed zijn geïntegreerd dat de MacBook Pro in de echte wereld iedere Windows-laptop verslaat."

HAL

Grappig. De videoeditors die ik ken, zijn erg geschrokken van de nieuwe MacBook Pro's en zien de meerwaarde er aan juiste helemaal niet. En die monteren al heel wat langer dan deze Thomas Grove Carter...

Starred

Alleen zij hebben nog geen hands-on ervaring

paaj

#42
Ach, die F toetsen heb ik nog nooit gebruikt behalve helderheid en volume, en die andere zaken kun je vast weer terug naar het scherm zetten in de preferences. In het ergste geval gebruik je die touch bar gewoon niet. Mijn situatie dan.
Webdevelopment, Blender game-engine en met Wacom wat textures maken en afbeeldingen bewerken.

Voor de meeste accessoires hoef je alleen een kabel te verwisselen naar een versie met USB-C ipv A. TB devices ook. Dat is juist het mooie. Je kunt nu alle poorten voor alles gebruiken.

Ik ben blij na anderhalf/twee jaar wachten (toen twijfel vanwege prijs en gebrek vernieuwing, een hackintosh desktop gebouwd en mijn 2008 MBP versie blijven gebruiken) nu een mooie 15" te gaan ontvangen waar ik weer overal alles op kan :)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

J.A.F._Doorhof

Waarom denk je dat hij hem zo snel kreeg.....
Puur Damage controle van Apple.

Echt pro's gaan serieus wel profijt hebben van de kracht
In gecompliceerde opstellingen ook geen probleem.
Vandaag onze nieuwe broadcast opstelling gemaakt en daar gaat maar 1 kabel naar de mbp de rest loopt via een caldigit waarvanuit een Tb kabel naar de laptop gaat. Werkt perfect.

Probleem gaat komen als je het veld in gaat, op podia moet staan.
De oude mbp was een echt werkpaard met cardreader,HDMI,USB,Tb etc niets geen convertors alleen een vga/dvi unit voor de zekerheid.

Maar hier is allemaal mee te werken.
De meeste mensen die ik spreek zijn teleurgesteld dat Apple geen update heeft uitgevoerd. Feitelijk is het een nieuwe MacBook in een andere behuizing en een leuk stripje.

Voor een bedrijf dat al vele maken de markt gerevolutioneerd heeft en dat dit keer ook beloofde is het gewoon een teleurstelling. Ik had echt gehoopt een surface book achtige oplossing, Apple pencil op touchpad etc. Er was zoveel mogelijk maar feitelijk krijgen we zelfde computer maar sneller met minder poorten en een leuk stripje.

Echte innovatie zie je al jaren bij Microsoft alleen jammer dat de producten de plank misslaan qua gebruik. De resolutie en real estate is te laag/klein voor retouch. Ook de stylus is niet goed genoeg voor tekenen. Tel daarbij de zeer korte accu duur en het is jammer. Apple had dit kunnen doen maar dan veel beter bv. Dan hadden ze WoW gehoord.

In snap dat macos geen touch word en dat is maar Goed ook. Maar laat dan bv.binnen bv photoshop het scherm wel samenwerken met de pencil of gebruik het op de touchpad. Dat is zelfs geen echte revolutie maar het is wel super.

Anyway. Binnenkort de Wacom 16" maar eens proberen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennism

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 11, 2016, 23:35:44

Echt pro's gaan serieus wel profijt hebben van de kracht


Bedoel je hier de hardwarematige kracht mee? Want die vind ik juist eigenlijk redelijk teleurstellend. De CPU is bijv. een 5 tot 10% trager dan de Kaby Lake generatie die Intel nu op de markt aan het zetten is, maar denk bijv. ook aan het gebruik van "traag" DDR3 geheugen om batterij te sparen omdat ze schijnbaar (geruchten die ik hoor) geen grotere capaciteit accu hebben kunnen of willen platsen (waardoor het max geheugen ook nog een beperkt wordt op 16GB) ipv het  (soms veel) snellere DDR4 geheugen. Niet dat de nieuwe MBP als traag te boek zal staan, maar met wat andere keuze's was een krachtigere machine mogelijk geweest dan die ze nu uitgebracht hebben.

paaj

De dual-cores hebben een betere grafische chip dan KabyLake nu biedt, KabyLake HQ quad-cores zijn er volgens mij nog niet.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

dennism

Quote from: paaj on November 12, 2016, 10:51:33
De dual-cores hebben een betere grafische chip dan KabyLake nu biedt, KabyLake HQ quad-cores zijn er volgens mij nog niet.

Klopt, vandaar dat ik ook zeg dat Intel ze op de markt aan het zitten is niet dat ze al volop verkrijgbaar zijn :), al gaan er wil geruchten dat Apple mogelijk begin volgend jaar met een refresh komt met de nieuwe cpu's aan boord (heb geen idee hoe betrouwbaar die geruchten zijn trouwens). Neemt niet weg dat wanneer ik op zoek zou zijn naar een echt high end machine, ik toch niet snel een machine zou kopen met "last gen" hardware wanneer de nieuwe generatie voor de deur staat met voordelen als meer snelheid, minder verbruik e.d.

J.A.F._Doorhof

GPU is inderdaad tegenwoordig veel belangrijker dan cpu.
Apple in combinatie met de software is gewoon vaak zeer rap. Dus die winst zul je wel merken.

Heb met pc's altijd het gevoel dat ik meer nodig heb dan met een mac voor dezelfde taken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nooff

Ik meende dat er ook al een aantal malen aangetoond was dat de processoren in de nieuwe MacBook Pro amper sneller zijn dan de vorige generatie? Dat de werkelijke snelheidsverbetering niet noemenswaardig zou zijn?

Starred

Vraag me af of nu echt veel mensen zitten te wachten op nog snellere cpus? Laptops zijn al retesnel in vergelijking met een tijdje terug