>Wordt FDV opvolger DVD<

Started by papaleo, April 4, 2004, 14:38:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

De ontwikkelingen van technologie gaan vandaag de dag zo snel dat standaards nauwelijks nog de kans krijgen zich te settelen. Is het grote publiek inmiddels een beetje bekend met de DVD, de nieuwe generatie schijfjes staat er alweer te dringen. Aanstaande maandag gaat een Taiwanees bedrijf een nieuwe variant van de DVD demonstreren. Het schijfje heeft de naam FVD (forward versatile disc) meegekregen en er kan tot 11 Gigabyte aan informatie op worden opgeslagen. Op de huidige DVD's kan hooguit 4,7 Gigabyte worden weggeschreven.

De FVD gaat waarschijnlijk in een enkelzijdige schijf van 6 Gigabyte en een dubbelzijdige variant van 11 Gigabyte op de markt komen. Het opslagmedium is vooral bedoeld voor videobeelden van hoge kwaliteit.
Omdat FVD dezelfde technologie en laser gebruikt als de huidige generatie DVD's, kan de nieuwe standaard eenvoudig in nieuwe DVD-spelers worden geïntegreerd. Voornaamste concurrent lijkt de Blu-ray disc van Sony die met behulp van blauw laserlicht maar liefst 25 Gigabyte aan data van een schijfje kan lezen. Blu-ray is echter niet compatibel met huidige standaards.

Bron;
http://www.satplaza.com/wordpress/

Groeten Leo
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Scarp

#1
uh... op een enkelzijdige (dual layer) dvd kan 9 GB hoor. Op een dubbelzijdige dual layer past 18 GB.

jeroen_B

Van deze fvd techniek weet ik nu al bijna zeker dat het flopt. Er kan maar iets meer ruimte op als een dvd. De enigste reden om van dvd af te stappen zal zijn een groot ruimte gebrek. En dan niet een gebrek van 10 of 20 % uiteraard.
Voor HD  zul je opslagcapaciteit nodig hebben van zeg maar 20 tot 50 gb per disk en dat kan deze techiek dus niet.

Vervanger van dvd? Nooit en te nimmer als je een aangepaste dvd speler nodig hebt. Videotheken hebben een gestandariseerd produkt nodig en dat is dit niet. Dit had een tegenhanger van de dvd kunnen zijn jaren geleden. Nu is het overbodig.

Hanky Panky

Ik weet niet wie dit heeft bedacht maar als je op google FVD invuld dan krijg je ten 1e Finalized Versatile Disc als afkorting en een vaag verhaal over winmedia :

Bei der Video- und Audiokompression setzt die FVD auf Microsofts Format Windows Media Video 9 und Windows Media Audio 9 (WMA9), wie schon im Vorfeld zu hören war. Taiwan will damit hochauflösende Spielfilme bei möglichst geringen Hardware- und Lizenzkosten für den asiatischen Raum realisieren.

Kennelijk is dit een regionale Asiatische standaard en absoluut geen opvolger van de DVD, althans niet voor Europa. Zoals de mede-forummers hierboven al stellen is er geen enkel voordeel tov de huidige standaard naast een heel bescheiden opslagwinst. Ik zet mijn euro's in op de Blueray als toekomst medium.
Wat wel leuk is, is dat sinds kort dual layers DVD-fikkers te koop zijn. Kun je de meeste DVD's vanaf nu integraal kopieeren (waren altijd iets te groot voor een zelf-fik-DVD)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

FrankB

#4
Zover mijn kennis over dit onderwerp reikt zijn er twee potentiele opvolgers van de dvd, te weten:

1) blu-ray disc van consortium 1 (wo Sony, maar ook Philips dacht ik)
2) HD-DVD van consortium 2 (wo dacht ik Toshiba, but don't shoot me if I'm wrong)

De laatste is voor de fabrikanten aanzienlijk interessanter omdat de bestaande productiemachines van DVD's met een relatief kleine aanpassing HD-DVD's kunnen produceren maar blu-ray is technisch veel interessanter maar behoeft compleet nieuwe productielijnen.

Welke het wordt, wie zal het weten. Zal wel weer zo'n kip-ei verhaal worden: consument koopt pas bij een enkele standaard en filmmaatschappijen kiezen pas als de consument een bepaald apparaat thuis heeft staan. Toch zal concurrentie ervoor zorgen dat de prijzen lager zullen zijn dan bij een standaard ... dus wat is nou goed  ???
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Scarp

Inmiddels heeft de filmmaatschappij (columbia tri-star) van Sony zich bij de blue-ray groep geschaart. Dat is nou het voordeel van ook een filmmaatschappij hebben. Alleen het formaat waar de filmmaatschappijen ook daadwerkelijk releases op gaan uitbrengen zal overwinnen.

Blue-ray is ook van Mashushita, welke binnen een jaar met een apparaat op de japanse markt zal komen (met ingebouwde HD-TV tuner, etc).

Oracle

Quote from: frenkb on April  4, 2004, 20:55:23
1) blu-ray disc van consortium 1 (wo Sony, maar ook Philips dacht ik)
2) HD-DVD van consortium 2 (wo dacht ik Toshiba, but don't shoot me if I'm wrong)

Je vergeet :
3) WM9/HD van Microsoft

Dit formaat kan de hele boel nog wel eens in de war schoppen, als M$ erin slaagt om dit tot standaard te verheffen. Geen nieuwe lasers nodig, geen nieuwe productielijnen, alleen een chip die WM9 kan decoderen is genoeg... en die zijn er al...

Groet,
Mark

kropsla

Ik denk dat de bleu-ray bovenaan het lijstje komt te staan. 25 GB enkel-laags en in de toekomst 50 GB dubbel-laags is bedoeld om HDTV kwalitiet op te slaan. Er zijn steeds meer bedrijven die achter deze standaard komen te staan.

Kropsla

EdjeZ

My 2 cents 8)

Laten we even de gewone consument bekijken en niet naar early-adapters zoals de meeste mensen op dit forum (en ik ook). De blu-ray recorder kan ontzettend veel data opslaan. Dit wordt voor de gewone consument pas interessant, als die deze opslagcapaciteit nodig heeft. Dit gebeurt pas als er HDTV beelden opgeslagen moeten gaan worden. Zolang HDTV hier geen vaart neemt, zoals in de VS (mede dankzij de druk van die regering op de networks), is die opslagbehoefte er volgens mij niet.
De DVD-speler is waanzinnig snel ingeburgerd in Nederland. Waarom: punt 1: de winst in beeldkwaliteit en geluid t.o.v. VHS is echt voor iedereen zichtbaar. Punt 2: de benodigde hardware is net zo duur of zelfs goedkoper dan een CD-speler een paar jaar geleden. Daar komt nog eens bij dat de filmaatschappijen er allemaal vol ingesprongen zijn en dus ook de videotheken en alle andere winkels waar je tegenwoordig DVD's kan kopen. Van speciaalzaak tot Albert Heijn (en nog goedkoop ook met die airmiles :D).

Het enige waar de consument volgens mij op zit te wachten is het gemakkelijk kunnen opnemen van de favoriete soap/serie/docu etc. Met de gemakken als: effe aanzetten en een kwartiertje later beginnen met kijken, geen kwaliteitsverlies, niet hoeven spoelen, geen banden die verslijten enzenz. Hier past volgens mij maar 1 mooie oplossing bij: de harddisk-recorder (al dan niet met een DVD/Blu-ray redorder ingebouwd). Kijk naar de VS, waar TiVo toch ook niet echt onverdienstelijk is gebleken.

Zolang ons "geweldige/gratis" UPC-netwerkje van een lage kwaliteit blijft en er geen HDTV "for the masses" is, heeft een blu-ray nog een moeilijke tijd voor de boeg om echt een succes te worden. Of het moet in Japan en de VS zo'n succes worden, dat ze hier ook snel goedkoop worden, zoals met de gewone DVD-speler gebeurt is. Ik weet nog dat ik voor mijn eerste DVD-speler fl 2000,- betaalde (een echte import-panasonic A-100) en kijk eens waar je ze nu voor koopt!? Persoonlijk hoop ik dat het er allemaal heel snel komt. Ik geef namelijk ook graag mijn geld uit aan dit type wannahaves. Home Theater rules !!!

Maar nogmaals: just my 2 cents O0

gegroet

Edwin
HT: Panasonic 50VT60, Denon 2807, Denon 2930, Pioneer DVR-630H, Samsung BD5800
Acoustic Energy A109, A107C, A100, REL Q100, Mede8ter 500X2, Mede8ter 400X2

Fotografie: EOS 5D, EF 24-70 2.8L, EF 70-200 2.8L-IS, 550EX, IXUS 860IS

Hertog_Martin

#9
haha

wat een ongelofelijk slecht nieuwsbericht

;D  ;D  ;D

Ten eerste is dit 'nieuws' al zeer oud
Ten tweede kloppen die cijfers voor geen meter
Ten derde snappen ze zelf niet dat ze iets vergeten als ze het hebben over een opvolger die maar 2gb meer capiciteit heeft dan DVD? Achja dat soort mensen moet je al geeneens gaan uitleggen wat bitrate en videocodec betekent.
Ten vierde Forward Versatile Disc? Het is nog altijd Finalized Versatile Disc
Ten vijfde heeft blu-ray 50GB
Ten zesde vergeten ze AOD/HDDVD

En dan nog het ergste: dit stond dus gewoon op pcmweb.nl. wat notabene nu samenwerkt met tweakers.net die WEL een goed nieuwsbericht over FVD hadden paar maanden geleden.

Schoenmaker, blijf bij je leer (ofzoiets lol)

Owja: Ik had op mijn site op 6 januari (!) wel een duidelijk en correct bericht over FVD: http://hidef.nl/nieuws.php?id=4

Je zou toch denken dat de grote sites/magazines met geld beter zouden moeten doen
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

jaco

Al die afwijkende formaten/codecs zijn volgens mij alleen maar gelanceerd om onder de rechten uit te komen.
Er stond in een tijdschrift ook een heel stuk dat men voor de interne chinese markt een audio en video codec wilde gebruiken waar men geen (minder) rechten over hoefde te betalen. Dan kan zo'n dics natuurlijk verkocht worden voor 2 euro of zo, en de speleers voor <30 Euro. Als je de gehele chinese markt zou willen veroveren lukt dat natuurlijk slecht met dicsc die 15 Euro minimaal kosten, dat is waarschijnlijk een weekloon of zo (misschien nog wel meer)

Al die initiatieven is mijn inziens geen echte oplossing. WMV kan dan wel een hogere compressie hebben, dus wie weet op een DVD-9 wel HD stoppen. Maar misschien is de compressie dan wel net te hoog.
Ik zie liever een blue laser basis drager komen, met een codec erop die een goede beeldkwaliteit heeft. Als dan blijkt dat dat WMV is dan moet het maar WMV worden. Dan kan er misschien minder gecomprimeer geluid, en hoge kwaliteit HD beeld komen i.p.v. iets wat er tegenaan zit.
Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit WMV compressie goed bekeken heb, misschien ziet het er wel geweldig uit bij 8 Mbit/seconde. Je blijft echter altijd met de limiet van de red laser gebaseerde DVD zitten, en dat is rond de 10 Mbit per seconde.
Dus als je eigenlijk voor goed beeld net boven de bovengrens komt is er geen andere optie dan om de compressie factor omhoog te schroeven. Ook bij langere films is dat dan wel handig, dan hoef je er geen 2 disc release van te maken etc.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

@mark

Dat klopt helaas niet.    Je moet wel een onderscheid maken tussen een opslagmedium (Blue-ray, AOD)  en de Codec (MPEG, WM9 etc.)


Van mij hoeft MS het niet te winnen .  Natuurlijk leveren zijn wel een goede codec, maar als ik al zie wat de kwaliteit van off-air recordings in 1080i mpeg2 (ong 17 Mbps) doet, dan is dat al zeker niet slecht.     Voor alsnog houdt de Blue-ray ontwikkel group zich nog helemaal niet bezig met de te gebruiken codec.  Enkel met de techniek voor het opslaan.   

Wat betreft Philips.  Zij doen nog nagenoeg niks voor Blue-Ray qwa ontwikkeling.   Het staat daar nog op een zeer laag pitje.  Want eerst willen ze de DVDR nog uitmelken.


Johan Van Gompel

Ik heb onlangs gelezen dat Pioneer een doorbraak heeft gemaakt in de ontwikkeling van een elektronenstraal (geen laser) waardoor er in de toekomst (om te beginnen) 50 GB op een enkelzijdig plaatje geplaatst zou kunnen worden. Welke technologie er uiteindelijk verbonden zal zijn aan de HD-DVD standaard valt nog af te wachten maar het is duidelijk dat men druk aan de weg aan het timmeren is.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer