Computer werkt niet met 5 meter lange USB kabel

Started by VlisChris, October 14, 2016, 18:51:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Het probleem:

De computer van mijn moeder staat aan de ene kant van de werkkamer. De printer aan de andere kant.
Tijdens de verbouwing heeft de elektricien twee USB wandcontactdozen geplaatst, en die keurig aangesloten waardoor de usb kabel zelf niet meer zichtbaar door de kamer loopt.
Recent ben ik bezig geweest met de nieuwe printer te installeren, en tot mijn grote frustratie wilde dat voor geen meter lukken; de computer had wel door dat er een usb apparaat aangesloten werd, maar hij kon er verder niks mee. Geen teken van herkenning, of communicatie onderling.

Na wat verwoede pogingen het werkend te krijgen heb ik geprobeerd om de printer direct op de computer aan te sluiten: Het werkte. Hoera.
Dus de conclusie: de wandcontactdozen werken niet naar behoren.

Vandaag kwam de beste man terug om het aan te pakken, en op te lossen, dus weer helemaal blij. Dit keer de wandcontactdozen weggehaald, en gewoon een lange 5 meter kabel via de kelder van muur naar muur. Geen extra overgangen enz.

Zelfde verhaal: computer ziet wel dat er "een" usb apparaat aangesloten wordt, en daar houdt het mee op. Korte kabel direct aangesloten: alles werkt naar behoren.

Dan maar de printer van mijn vader gepakt, en die aangesloten op de nieuwe kabel: zelfde verhaal. Op de weggewerkte kabel niks. Op de korte kabel gewoon werkzaam.

Help? USB kabels van 5 meter zijn niks ongewoons, en het moet gewoon perfect werken.

Iemand enig idee wat de reden is dat de spullen afzonderlijk van elkaar wel werken, maar dat het niet werkt als het gecombineerd wordt? Ik zit even vast, en de elektricien zit ook even vast.

Vooralsnog hebben we nu maar even een kabel over de vloer getrokken. Maar daarvoor geef je niet veel geld uit om het mooi op te laten lossen :-\
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Siddartha

Verschillende usb poorten gebruikt en ook getest met een andere pc/laptop?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

VlisChris

Andere poorten geven inderdaad ook hetzelfde resultaat.
Andere computer: ik zal van het weekend de computer van mijn vader eens afkoppelen en naar beneden sjouwen.

Zelf verwacht ik een beetje dat de computer zelf het probleem is/geeft. Want 5 meter, het hoort gewoon te werken.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

hifiman

Ik gebruik een aktieve 5m usb kabel, een passieve deed het bij mij ook niet goed.

VlisChris

Ondanks dat de standaards voorschrijven dat 5 meter probleemloos moet werken?
Ik zal het eens voorleggen aan de elektricien.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.


Ejorne

5 meter is de max lengte voor een normale usb kabel. Vaker meegemaakt dat dit toch te lang blijkt. Heb je al een andere kabel van 5 meter gebruikt? Want het zou inderdaad (nog net) moeten werken volgens de standaard

Ejorne

#7
En misschien heeft de printer een mogelijkheid om ipp of legacy usb in te stellen? Tegenwoordig zijn de oki printers bijvoorbeeld vaak op ipp ingesteld. Daarop zijn ze ook veel gevoeliger voor langere kabels. Ooit eens een 5 meter kabel gebruikt waarbij de pc ook wel iets detecteerde maar geen driver kon/wilde toekennen. De instelling op legacy gezet en toen zag de pc hem wel en de reeds geïnstalleerde driver werd meteen door widows gekoppeld.

corival

Voor gevoelige apparatuur over hele lange afstanden gebruiken wij optical usb kabels van corning.com

Misschien een beetje dure oplossing voor een printer
Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

hifiman

#9
Probeer gewoon eens een aktieve versie, dat helpt waarschijnlijk meer dan het vasthouden aan dat het zou moeten werken terwijl het niet werkt.  ;)

Witalik

Misschien een andere kabel van 5 meter testen ? Had het laatst ook met een kabel voor de UMIK-1 , er was iets gedecteerd maar werken ho maar. Kabel ook gewoon te lang.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Audiofiel

Quote from: Christiaan S on October 14, 2016, 19:13:45
Ondanks dat de standaards voorschrijven dat 5 meter probleemloos moet werken?
Ik zal het eens voorleggen aan de elektricien.

Ja, een passieve kabel van 5m werkt bijna altijd. Zelfs een passieve van 2m met een 3m verlengkabel werkt meestal.

Het probleem zijn de contactdozen. Daarmee gaat de 5m regel niet meer op. Te veel overgangen. Je zult dus actief moeten versterken. In dit geval vóór of na de contactdozen. Een USB-hub er tussen wil soms ook nog helpen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ejorne

Quote from: Audiofiel on October 15, 2016, 08:24:06
Ja, een passieve kabel van 5m werkt bijna altijd. Zelfs een passieve van 2m met een 3m verlengkabel werkt meestal.

Het probleem zijn de contactdozen. Daarmee gaat de 5m regel niet meer op. Te veel overgangen. Je zult dus actief moeten versterken. In dit geval vóór of na de contactdozen. Een USB-hub er tussen wil soms ook nog helpen.

De dozen zijn er al tussenuit

VlisChris

Klopt. De dozen zijn er idd al uit gehaald. Het is nu een rechtstreekse kabel.
Ik had gisteren een mooie lange reply op iedereen geschreven. En terwijl mijn vinger naar de post knop gaat valt mijn iPad uit met lege accu.

Ik reageer vanavond even op iedereen :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

roeleken

Op het werk gebruiken we smartboarden die gekoppeld zijn met een pc. Altijd actieve USB kabels...
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Audiofiel

Quote from: Christiaan S on October 15, 2016, 13:41:17
Klopt. De dozen zijn er idd al uit gehaald. Het is nu een rechtstreekse kabel.

Sorry, overheen gelezen. :-[

QuoteIk had gisteren een mooie lange reply op iedereen geschreven. En terwijl mijn vinger naar de post knop gaat valt mijn iPad uit met lege accu.

Je moet natuurlijk wel de goede USB-kabel gebruiken met je iPad. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

SV..S

gebruik zelf al jaren netwerk printer, ideaal! ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

VlisChris

Oh shoot. Topic helemaal vergeten :-X

Uiteindelijk is er weer een andere kabel aan de computer gehangen, en het werkt nu feilloos.
Snelheid van printen is ook fors omhoog gegaan zelfs.
Wat het was? Geen idee. Maar het werkt ;) 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Witalik

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

VlisChris

Ik ben er niet bijgeweest.
En toen die ontdekte dat alles keurig werkte is alles onder de vloer weggewerkt.
Dus ik kan het niet nakijken...
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Witalik

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

VlisChris

Dat.
En redelijk conform mijn bestek :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.