Review Epson 7300 versus 9300 door Cine4Home, veel foto's

Started by MechanicalAnimal, October 12, 2016, 11:52:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MechanicalAnimal

Cine4Home heeft een leuk vergelijk staan tussen de 7300 en de 9300 met duidelijke foto's en een prima verhaaltje  :worship:

http://cine4home.de/grosses-test-special-epson-eh-tw7300-vs-eh-tw9300-w/




SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Raymond187

Hot item die nieuwe Epson lijn  :popcorn:

Bedankt voor de link

wolfkampf

Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

luuk123456

#3
Dank voor de link, en om maar meteen met de deur in huis te vallen:
wat `n groot verschil in zwartwaarden/contrast :wacko:
Ik krijg nu al de kriebels als ik die grijze waas over het beeld zie.
Dan zou ik óf de 9300 kopen óf de 6700 voor `n leuk bedrag.
Maar `n dergelijk bedrag uitgeven en dan met dit verschil zitten?! Mij niet gezien...
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

wolfkampf

Quote from: luuk123456 on October 12, 2016, 13:03:48
Dank voor de link, en om maar meteen met de deur in huis te vallen:
wat `n groot verschil in zwartwaarden/contrast :wacko:
Ik krijg nu al de kriebels als ik die grijze waas over het beeld zie.
Dan zou ik óf de 9300 kopen óf de 6700 voor `n leuk bedrag.
Maar `n dergelijk bedrag uitgeven en dan met dit verschil zitten?! Mij niet gezien...
^^
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

Bas Akkerman

Ter info: ik heb even het topic in het juiste board gezet.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

master30

Is dat echt zo'n groot verschil?
Ik kan het op mijn kleine monitor al duidelijk zien.
zouden ze zich niet vergissen?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

J.A.F._Doorhof

Even voor de duidelijkheid, er zit een behoorlijk verschil in, maar het is in REALITEIT lang niet zo erg als wat ze hier laten zien.
Je moet altijd in de gaten houden dat een camera ook wat doet.

Er zit wel degelijk een flink verschil in trouwens, maar via screenshots is dit enorm moeilijk te zien.
Kijk bv naar de foto met het bootje, je ziet daar dat de linker kant VOLLEDIG uitgeblazen is en de rechterkant nog detail laat zien.
Dit ligt niet aan de projector of afstelling maar puur aan de camera waarmee geschoten word (tenminste ik neem aan dat ze het contrast goed afgesteld hebben :D)

MAW er zit een verschil tussen beide, en naast elkaar zie je dit ZEER zeker, maar als je ze NA elkaar ziet is dat verschil al een stuk minder opvallend.
Zit er een uur tussen..... verschilt per persoon of je het ziet. :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DickVD

Hallo Hometheater fans en techneuten en ervaringsdeskundigen,

Kan je uit deze Duitse review, concluderen dat de extra investering van +/-€800,- voor de 9300, toch een goede investering is, ondanks dat je net als ik, witte muren en een wit plafond heb?? EN dat je dan alleen een beter contrast krijgt door de 9300,- , bij donkere scenes?
Of die donkere scenes nu voorkomen bij (speel) films of bij donkere computer simulaties, maakt volgens mij even niet veel uit.

MAAR ik vind het jammer dat ze in deze review, niet gekeken hebben naar het verschil in 3D kwaliteit van de 7300 vs 9300.
Volgens andere reviews, zou er een dramatisch verschil zijn in de 3D kwaliteit tussen deze 2 Epson beamers, zie topic:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=162268.0

alvast bedankt voor jullie reacties ;)
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

Mediasluis

Het verschil is in een huiskamer met witte muren in het donker toch echt zeer duidelijk zichtbaar hoor.
Kun je het niet donker maken en zie je het scherm als zijnde grijs oplichten, dan zullen alle detrails daaronder inderdaad weh zijn.
Kun je ondanks dat je muren wit zijn, wel goed verduisteren of is het 's avonds wel donker in die ruimte, dan zie je absoluut goed verschil.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

DickVD

Quote from: Mediasluis on February 11, 2017, 13:37:05
Het verschil is in een huiskamer met witte muren in het donker toch echt zeer duidelijk zichtbaar hoor.
Kun je het niet donker maken en zie je het scherm als zijnde grijs oplichten, dan zullen alle detrails daaronder inderdaad weh zijn.
Kun je ondanks dat je muren wit zijn, wel goed verduisteren of is het 's avonds wel donker in die ruimte, dan zie je absoluut goed verschil.
Ik ben het wel met je eens, als het buiten ook donker is en het is een donkere scene en dus ook weinig licht wat weer terug komt op het doek, dit kan ik me wel herinneren met de EH-TW5000, die heb ik bijna 8 jaar gehad in mijn woonkamer, maar nu verkocht en mijn TV heb ik ook verkocht, de enigste weergever die ik nu nog over heb, is een 24"inch pc-monitor! ;D
Maar het is de vraag of je €800,- extra uit wil geven, alleen vanwege dit kleine verschil in contrast bij donkere scenes, in mijn geval vind ik de verschillen in de 3D beeldkwaliteit belangrijker.
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

Mediasluis

Het is niet alleen in donkere scenes hoor, want het diepere zwart zie je terug in heel de door tekening bij gemiddelde scenes. Ook fijne lijntjes zijn gewoon dieper en daardoor oogt het  beeld scherper.
]Bij de JVC X5500 en X7500 heb je dit ook.
Het zwart is op de X5500 al zeer diep en bij een donkere scene met gebruik van de Iris zie je enigszins weinig verschil t.o.v. de X7500. Bij lichtere scenes waar de Iris niet zoveel kan compenseren valt meteen op dat het paneel gewoon van nature dieper in zijn zwart is en dat zie je dan juist goed in de door tekening.
Met omgevingslicht verdwijnt dat voordeel, maar als het donker is, al zijn je muren wit, dan zie je dit wel.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

DickVD

Quote from: Mediasluis on February 11, 2017, 14:14:34
Het is niet alleen in donkere scenes hoor, want het diepere zwart zie je terug in heel de door tekening bij gemiddelde scenes. Ook fijne lijntjes zijn gewoon dieper en daardoor oogt het  beeld scherper.
]Bij de JVC X5500 en X7500 heb je dit ook.
Het zwart is op de X5500 al zeer diep en bij een donkere scene met gebruik van de Iris zie je enigszins weinig verschil t.o.v. de X7500. Bij lichtere scenes waar de Iris niet zoveel kan compenseren valt meteen op dat het paneel gewoon van nature dieper in zijn zwart is en dat zie je dan juist goed in de door tekening.
Met omgevingslicht verdwijnt dat voordeel, maar als het donker is, al zijn je muren wit, dan zie je dit wel.
Kijk, dat vind ik nu een goed advies van een ervaringsdeskundige.
Dus betekent dat, bij een extra investering van +/-€800,- , zeker wel een betere beeldkwaliteit te zien is, o.a. een scherper beeld, bij allerlei soorten scenes/beelden???

alvast bedankt voor je advies ;)
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

Mediasluis

Een scherper beeld, maar niet zoals van een betere lens, maar meer als beleving, vanwege een diepere doortekening, omdat fijne lijntjes dieper / duidelijker worden weergegeven.
Alles ziet er echter / levendiger uit.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Raymond187

Mjahh zie je de lijntjes ook als je er teveel vanaf zit?

Zelfde als full HD op een 42" en er 5 'm vanaf zitten.

Mediasluis

Quote from: Raymond187 on February 11, 2017, 17:57:10
Mjahh zie je de lijntjes ook als je er teveel vanaf zit?

Zelfde als full HD op een 42" en er 5 'm vanaf zitten.
Hmmm, ik denk dat je het gewoon zelf moet gaan bekijken.
Je kunt dan zelf beoordelen of je het de moeite waard vindt om voor een beter model te gaan.
Ik kan je hier laten zien wat er gebeurt als je niet goed kunt verduisteren door enkele rolluiken ietsjes of juist verder open te doen of wat licht aan te zetten gedimd of vol.
Het lukt vaak wel om een omgeving qua licht na te bootsen en zo een projector te beoordelen.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Raymond187

In September ga ik een nieuwe PJ kopen voor in me huiskamer. Mooi voor de donkere dagen. Wordt dan 9300, hw65 of x5500(als deze binnen budget valt. )

Mediasluis

Je kunt ze hier allen naast lekaar zien.
September he,...
Meestal heb je een maand later dat de nieuwere uitkomen en alles je daarover gaat lezen komt de twijfel weer om de hoek.
Wel gaat de vorige dan wat goedkoper weg en daar wacht je natuurlijk op. :)
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Raymond187

Niet aangedacht. Maat wil liever wat doorsparen zodat ik een kan kopen waar ik echt blij mee ben voor aankomende 4 jaar. En misschien meteen een ander scherm.

HJ

Quote from: DickVD on February 11, 2017, 15:02:45
Kijk, dat vind ik nu een goed advies van een ervaringsdeskundige.
Dus betekent dat, bij een extra investering van +/-€800,- , zeker wel een betere beeldkwaliteit te zien is, o.a. een scherper beeld, bij allerlei soorten scenes/beelden???

alvast bedankt voor je advies ;)
Of het je €800 waard is moet je zelf bepalen. Maar wat hier gezegt word is gewoon echt zo. Beter black level geeft een mooier beeld met meer diepte. Als je je er eenmaal aan gaat ergeren krijg je misschien spijt dat je niet de duurdere hebt gekocht.
Aan de andere kant, het zwart zal nooit echt zwart zijn. Ook niet bij de  duurdere projectoren.
In een "gewone" woonkamer met lichte muren is het verschil toch goed te zien mits je goed kunt verduisteren. Kun je dat niet dan kun je misschien net zo goed naar een mindere projector kijken die een minder black level heeft.
En met een hc scherm kun je het zwart ook nog wat dieper krijgen.

Charlemagne

Quote from: hans. on February 12, 2017, 17:19:28
En met een hc scherm kun je het zwart ook nog wat dieper krijgen.

Dat is hier thuis ook de ervaring. Ik heb een woonkamer met semilichte muren en goede verduisteringsgordijnen. Het HC-scherm heeft het zwart zeker nog verder uitgediept. In mijn geval een Projecta Elpro tabtensioned HD scherm.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Erik

Vraag me alleen af hoeveel er van deze verschillen overblijft als er niet op een scherm van 1000  a 1500 wordt geprojecteerd ;-)
Dat vergeet mn vaak of heeft er het geld niet voor over een heel goed scherm.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Mediasluis

Dan wordt de kwaliteit van beiden op dezelfde manier gedegradeerd en blijft het verschil hetzelfde.
Verschil tussen beiden is behoorlijk groot.

De reden dat mijn klanten de keuze laten vallen op een goedkopere is omdat ze het geld er niet voor over hebben om die extra zwartwaarde te verkrijgen en niet omdat ze het niet zien.
Overdag klopt dit wel en moet je gewoon minder kritisch zijn, maar 's avonds zie je het verschil altijd wel.
Als je omstandigheden zo zijn dat je het verschil niet kunt zien tussen een TW9300 en een TW7300, dan is het eigenlijk ook niet de moeite waard om voor een TW7300 te gaan en zou ik een hele goedkope projector aanschaffen.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

HJ

Als je niet goed kan verduisteren heeft een goede zwart waarde minder zin. Kun je dat wel ga je het zeker zien, ook met witte muren etc.
Een daylight scherm maakt ook nog redelijk verschil in een huiskamer.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Mediasluis

#24
Inderdaad. Het HD Progressive 0.6  houdt het beeld langer staande met meer licht. Projecta heeft ook nog Paralax wat vergelijkbaar is met Black Diamond, maar dan met minder schitteringen. Meestal wilt men niet te duur gaan met een scherm bij aanschaf van een instap projector.
HD Progressive is in een Fixed Frame goed betaalbaar
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis