Epson 6700 review

Started by J.A.F._Doorhof, October 11, 2016, 13:06:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Eerlijk is eerlijk soms is het gewoon fantastisch om projectoren te testen en soms is het wat minder, vooral als er weinig aan verbetering te zien is.
Epson is de laatste paar jaar heerlijk bezig met leuke projectoren voor enorm aantrekkelijke prijzen.
Waar je vroeger vooral in het budget gedeelte nog wel eens moest concluderen dat het allemaal best leuk leek op papier maar in de werkelijkheid vaak meer dan te wensen overliet is dit tegenwoordig zeker niet meer het geval, sterker je zou je soms bijna afvragen waarom je duurder moet kopen.

Na de lovende review van de 9300 en de 7300 is het vandaag tijd voor de 6700.

Waar moeten we de 6700 plaatsen ?
Qua prijsstelling zit de 6700 in het instap segment, en met een prijs van 1329.00 advies verkoop is dit dan ook de perfecte categorie voor de mensen die serieus met home theater bezig willen maar niet een oneindig budget hebben, bedenk je wel natuurlijk dat er ook vaak een goed scherm gekocht moet worden en ons advies is eigenlijk altijd om een GOED scherm te kopen en eventueel dan maar een iets minder duurdere projector, het scherm blijft namelijk normaliter menige generatie projector hangen. En het scherm is voor een heel groot gedeelte datgene dat het beeld maakt natuurlijk.

Laten we eens kijken naar de 6700
De vormgeving vind ik zelf op zich mooi, maar ik val meer voor de wat grotere (gespierdere) broers zoals de 7300 en 9300, maar dit is zeker geen lelijke projector.
Wat direct opvalt is de lensshift, ik vind persoonlijk dat dit op ELKE projector aanwezig moet zijn maar jammer genoeg denken fabrikanten daar soms radicaal anders over, helemaal in het lagere budget, gelukkig is Epson het hier met me eens :D

Verder is er weinig echt spannends als je naar de unit zelf kijkt, het ziet er allemaal gewoon netjes uit, en hij zal zeker niet in de weg staan of hangen in een woonkamer.

De metingen
Uit de doos doe ik altijd een standaard "calibratie" waarin ik alleen helderheid en contrast goed zet en natuurlijk de juiste stand kies, dit is ook wat de meeste mensen thuis kunnen doen namelijk. De metingen zijn dan niet schokkend slecht, maar..... wel er is zeker verbetering mogelijk zullen we maar zeggen.

Na de calibratie is de grayscale wonderbaarlijk recht voor een projector in deze klasse (wow), ook gamma is dik in orde. Het enige waar het wat aan schort is het CMS (Color Management System) er zijn geen echt schokkende afwijkingen die invloed hebben op de kijkervaring maar het mag wel iets beter, aan de andere kant, het feit dat er een CMS optie is EN dat hij zo goed is af te stellen zoals op de 6700 is eigenlijk al een zeer groot pluspunt natuurlijk.

Dan de contrast metingen
Eerst altijd Full on en Full off NA de calibratie.
Dit is de meting met de auto iris aan en dan gemeten als een wit vlak en zwart vlak. Dit is een meting die in mijn optiek eigenlijk weinig waarde heeft aangezien er ten eerste een iris meedraait (en een flinke qua bereik) en ten tweede omdat er nooit een film is met 100% zwart of 100% wit.... maar goed het is standaard om deze te meten dus doen we dat ook (dit noem ik altijd de "wow" factor, waarmee we kunnen schermen van kijk eens wat een hoog getal).

Full on Full off : 25640:1

Dan komt het native paneel, dit is de werkelijke contrast waarde van het paneel zonder hulp van een iris, dit is een belangrijkere waarde aangezien dit eigenlijk de maximale dynamiek van de projector weergeeft (een iris doet feitelijk weinig meer dan het verschuiven van dit bereik over een veel groter bereik).

Native Full on Full off : 1625:1

Uiteindelijk dan het ANSI contrast, ik vind dit zelf een zeer belangrijke omdat deze feitelijk een worst case scenario geeft, een wit veld naast een zwart veld en hoe zwart is het zwart dan, en hoe wit het wit (erg kort en simplistisch uitgelegd), voor de kijk ervaring is dit ENORM belangrijk en bepaald of je mooi diep zwart "denkt" te zien of een melkachtige gloed in het zwart krijgt.

ANSI contrast : 270:1

Dit zijn waardes waar deze projector zich absoluut niet voor hoeft te schamen, in deze klasse mag je dit rustig gewoon erg goed noemen. Nog zonder een scene gezien te hebben kun je eigenlijk nu al voorspellen hoe het beeld zich zal verhouden......

de kijkervaring
Epson kruipt met hun topmodellen steeds dichter en dichter naar het filmische effect van CRT (weet je nog wel die 3 buizen dingen), nu wil ik niet zeggen dat CRT beter is dan digitaal, want op nagenoeg alle vlakken is digitaal CRT al ver voorbij, maar het beeld had wel iets "organisch", iets "filmisch" dat ik eigenlijk alleen maar terug zie ik de JVC en Sony projectoren van een paar jaar geleden.... LCD was altijd wat "harder" wat "digitaler". In het top segment loopt Epson echter steeds meer richting deze SRxD en D-Ila techniek, en ook met de instappers kan ik melden dat we vooruit gaan.

De 6700 ziet er nog steeds wat "harder" uit dan de 9300 maar dat lijkt me ook geen verassing, toch zie je wel een heerlijke verfijning in detail en diepte die ik nog amper eerder gezien heb in deze klasse. Beelden komen mooi op het scherm met meer dan genoeg diepte en detail, ook is het beeld fijn qua helderheid en ondanks dat het CMS niet helemaal perfect is komen de kleuren lekker los zonder de huidstinten negatief te beïnvloeden.

Overall is het gewoon lekker genieten onder de film.

conclusie
De 6700 is een fantastische projector met lensshift, CMS EN geheugen plaatsen voor een zeer vriendelijke prijs.
Epson is in dit segment wat mij betreft heer en meester en laat met de 6700 zien dat ze dit ook zeker willen blijven. Alternatieven zijn er wel maar vaak in het DLP segment welke ik PERSOONLIJK absoluut niet zou adviseren voor home theater gebruik ivm meerdere klanten van ons die zich toch (net als ik) storen aan onrust, regenbogen of zelfs hoofdpijn... jammer genoeg val ik onder alle 3 de categorieën en kan letterlijk geen film afkijken op een DLP.

Ben je net begonnen met home theater en heb je nu een instapper staan dan is de 6700 de perfecte "key projector" voor de opstap naar een 4K unit volgend jaar (of later), wil je nu beginnen met projecteren dan kan ik eigenlijk alleen maar adviseren om eens te komen kijken naar de 6700 want in zijn klasse is dit toch echt een SUPER unit.

HIGHLY recommended zullen we maar zeggen. Advies prijs €1329.00

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

En de metingen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

De 6700 is vanaf heden naast de 9300,7300 te zien in onze demoruimte (wel even een afspraak maken).
En natuurlijk hebben we weer leuke aanbiedingen voor de eerste orders.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Melbury

Best een mooie pj dus. Voor mij zijn momenteel de 7300 of 9300 financieel gezien nog een stap te ver.
Ik heb nu nog de TW3000 maar zoals ik het nu inschat lijkt het me beter door te sparen voor een van die twee.
De stap van 3000 naar 6700 zal me wat beeldkwaliteit betreft, niet al te veel opleveren toch?

J.A.F._Doorhof

De 3000 is al weer een tijdje op de markt. Ik zou zeker eens komen kijken ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Hoi Frank.

ik ben mezelf weer aan het oriënteren qua beamer en heb niet een al te groot budget, maar wil uiteraard wel de meeste ''bang'' voor het geld.
Wat zou jij adviseren: Deze Epson of bv een tweedehands JVC hier in het verkoop topic (HD1, X30, X35 ).


gr Reza.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

maximus79

Staan ook mooie sony's te koop..... :D

Quote from: reza on October 11, 2016, 17:36:42
Hoi Frank.

ik ben mezelf weer aan het oriënteren qua beamer en heb niet een al te groot budget, maar wil uiteraard wel de meeste ''bang'' voor het geld.
Wat zou jij adviseren: Deze Epson of bv een tweedehands JVC hier in het verkoop topic (HD1, X30, X35 ).


gr Reza.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

Hd1 zou ik zeker niet meer doen.
X30 en X35 zijn ook niet al te nieuw, maar een 6700 is natuurlijk wel een andere klasse.
Aan de andere kant is de 6700 nieuw en met garantie en nieuwe panelen..... dus ......
Kom een keer kijken zou ik zeggen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

Hoe verhoud deze zich toch een Sony hw40?

J.A.F._Doorhof

Ik vind persoonlijk de sony beter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolfkampf

Quote from: darkrunner on October 21, 2016, 12:07:09
Hoe verhoud deze zich toch een Sony hw40?

Staat er nog 1 te koop in de verkoop topic  :D
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0