Vraag over Kharma Accuton Duelund zelfbouw

Started by WillyP, October 11, 2016, 10:19:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillyP

Hi all,

Niet dat ik van plan ben om zelf te gaan bouwen maar op Marktplaats wordt een Kharma clone aangeboden. Het is een tweewegsysteem met Accuton eenheden, de eenvoudigste (maar wat is eenvoudig bij Accuton!) maar nog altijd prijzig. Er is sprake van een 6 dB scheidingsfilter met slechts drie eenheden, een spoel, een weerstand en een condensator, alle drie van Duelund.

Nu meen ik vaak gelezen te hebben dat 1) de eenheden  van Accuton scherp gefilterd moeten worden en 2) dat er dan nog resonanties getemd moeten worden door middel van zeefkringen. Bij dit ontwerp is daar geen sprake van.

Ik weet het, er moet geluisterd worden, maar heeft dit ontwerp kans van slagen? Of moet ik letten op nare verschijnselen in het hoorbare frequentiebereik?

Groet,

WillyP

knubbe

Heb ze ook zien staan, trokken ook mijn aandacht :)
Kan je niet verder helpen met je vragen maar kan je wel vertellen dat mijn 3weg kharma clone op termijn ook de deur uit zal gaan ;)
Aktief, dus kan je filteren zoals je zelf wilt :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

buizesmurf

#2
Heb ik ook gezien....dure componeneten in het filter,maar dat garandeerd niets....luisteren is de boodschap,net wat te ver voor mij.......

Staat op MP ook nog een luidspreker met dezelfde units te koop,een drieweg en een heel andere prijsklasse

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1089803273-humble-statement-accuton.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

MechanicalAnimal

je zou eens kunnen navragen op het zelfbouwaudio.nl forum.

dikke kans dat de bouwer daar zit, die laatste lijkt verdraaid veel op 1 van de bouwwerken die daar eens gemaakt is namelijk.

bouwtopic:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=10562
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Leeuwarden

Lijkt er wel op maar de kleur is anders... De bouwer op ZBA heeft ze bij mijn weten verkocht, deze op MP beweert dat hij ze zelf heeft gemaakt...

MechanicalAnimal

Quote from: Leeuwarden on October 12, 2016, 08:04:27
Lijkt er wel op maar de kleur is anders... De bouwer op ZBA heeft ze bij mijn weten verkocht, deze op MP beweert dat hij ze zelf heeft gemaakt...

kan dat de belichting zijn? alletwee van die matte lak toch? of zie ik dat verkeerd?

anyway...als hij ze gemaakt heeft dan heeftie vast nog de blaren op zijn klauwen en de foto's om dat te bewijzen  :D
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Leeuwarden


MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

WillyP

De discussie gaat nu over de hele dure jongen op Marktplaats (waarom zijn luidsprekers met Accuton eenheden altijd zo duur?).

Mijn vraag ging over het veel eenvoudiger tweeweg systeem met slechts drie elementen in het filter, een spoel, een condensator en een weerstand. Is dat voldoende voor een goed resultaat, zonder zeefkringen om resonanties te dempen?

Link: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1092990929-kharma-accuton-duelund.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=3

Groet,

WillyP

Thanatos

#9
Quote from: WillyP on October 12, 2016, 10:19:08
De discussie gaat nu over de hele dure jongen op Marktplaats (waarom zijn luidsprekers met Accuton eenheden altijd zo duur?).

Mijn vraag ging over het veel eenvoudiger tweeweg systeem met slechts drie elementen in het filter, een spoel, een condensator en een weerstand. Is dat voldoende voor een goed resultaat, zonder zeefkringen om resonanties te dempen?

Link: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1092990929-kharma-accuton-duelund.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=3

Groet,

WillyP

Hier op het forum zitten wat mensen met Milestones / Accuton 3-weg systeem waar in de ontwikkeling een hele berg aan manieren van filtering voorbij zijn gekomen.

Ik heb die speaker ook gehad en een ding wat Marc toen aangaf mbt tot de filtering van Accuton is dat hij geleerd had te leven met alle meetbare imperfecties en deze niet weg te filteren. Dit gaf gehoormatig het beste resultaat.

Die 2-weg op mp heb ik ook naar gekeken en contact over gehad. Er zijn geen metingen. En dan houdt het voor mij al op. Zelfbouw zonder metingen is natte vinger werk.

Als de prijs goed is zou je inderdaad met actief filteren aan de slag kunnen als dit 6dB filter niks is.

Edit : die mooie Duelund componenten zeggen niks btw, een goed filter zal met simple componenten ook al heel behoorlijk klinken.

Leeuwarden

Quote from: Thanatos on October 12, 2016, 10:34:38

Die 2-weg op mp heb ik ook naar gekeken en contact over gehad. Er zijn geen metingen. En dan houdt het voor mij al op. Zelfbouw zonder metingen is natte vinger werk.

Als de prijs goed is zou je inderdaad met actief filteren aan de slag kunnen als dit 6dB filter niks is.

Dat er geen metingen zijn is inderdaad voldoende reden om het aan je voorbij te laten gaan.
Over  filteren, zowel actief als passief: dat moet je wel kunnen. En dat is niet iedereen gegeven. Overigens is actief niet makkelijker als passief filteren. Enige voordeel is dat de verandering sneller is doorgevoerd. En over het algemeen vind ik passief zelfs beter klinken. Actief laag is dan weer wel een optie, maar bij een tweeweg valt die optie gelijk weer af.

Zweitse

Ik kan uit de advertentie niet opmaken of de verkoper ook de bouwer is van de speakers, wellicht zijn er wel metingen van de speakers maar zijn die niet in het bezit van de verkoper.

Thanatos

Hij heeft vaker luidsprekers in de verkoop.

Ik heb om de metingen gevraagd en die waren er niet. Bij verkoop kon hij ze wel laten meten. Ook het filter kon hij niks over zeggen. Duidelijk niet de bouwer.


Zweitse

Quote from: Thanatos on October 12, 2016, 14:53:57
Hij heeft vaker luidsprekers in de verkoop.

Ik heb om de metingen gevraagd en die waren er niet. Bij verkoop kon hij ze wel laten meten. Ook het filter kon hij niks over zeggen. Duidelijk niet de bouwer.
Gezien de gebruikte componenten ga ik er vanuit dat deze zijn gebouwd door iemand met verstand van zake, ik zou mij dan ook niet zo druk maken om het niet voorhanden zijn van een meetrapport.

simsatit

Quote from: Zweitse on October 12, 2016, 15:06:28
Gezien de gebruikte componenten ga ik er vanuit dat deze zijn gebouwd door iemand met verstand van zake, ik zou mij dan ook niet zo druk maken om het niet voorhanden zijn van een meetrapport.

Het is maar hoe je het bekijkt,
Dueleund componenten zegt niets over de fr van de speaker.
Het zou eigenlijk ook juist kunnen betekenen dat iemand dacht we nemen Accuton, een Duelund spoel, cap en weerstand we maken er een mooi doosje om heen en voila, een Kharma kloon (heel eng woord).
Het is echt de eerste niet die zo gebouwd heeft.

Luisteren en evt zelf meten is zeer aan te raden.
Of de prijs moet zo goed zijn dat je een nieuw filterontwerp uit besteed, er zijn mensen die dit tegen redelijke betaling doen maar houd dan rekening met zeker 400 extra.
Ik heb dat laten doen met grote tevredenheid.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#15
Bi-wire terminal en slechts 3 componenten in het filter, soms kan een super minimalistisch filter heel mooi uitpakken, of dat nu ook zo is kunnen alleen je oren en valide meetgegevens je vertellen.
Maar als je niet veel vergelijking hebt door ervaring met hoogwaardige systemen die echt goed ontworpen zijn qua componenten, kast en filtering/ of het zelf ontwerpen of meetgegevens kunnen interpreteren, kunnen deze speakers met Accuton units misschien erg veel indruk kunnen maken op je, zo snel op het gehoor, maar naarmate je de speaker langer hebt, er ook net zo goed achter kunnen komen dat je al die tijd jezelf hebt laten wennen naar een enorme wanboel te luisteren..
Ja ik heb er ervaring mee... ;-)

Niets bekend van de baffle/ materiaal van de kast/ inhoud van de compartimenten/ tuning van de laag unit?
Allemaal ook belangrijk bij een zelfbouw speaker, hoe mooi die er uit ziet (best mooi) zegt helemaal, maar dan ook echt HELEMAAL niets over de kwaliteit van de filtering en het karakter van de speaker an sich.
Dan kun je beter een speaker hebben van een techneut met twee linker handen dan een speaker van een meubelmaker met 0% technische kennis.

My two cents (ik heb een meubelmakers opleiding ;D)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

WillyP

In het verleden heb ik een aantal luidsprekers gehoord met Accuton eenheden en het is echt wel mijn geluid, zeg maar. Alleen de prijzen zijn heel hoog. Iets wat ik niet helemaal begrijp; Accuton eenheden zijn niet goedkoop, maar dat zijn de eenheden van bijvoorbeeld ScanSpeak ook niet.

Op zich spreekt het "Less is more" principe me wel aan. B&W past dat bij enkele luidsprekersystemen ook toe, enkel een weerstand, spoel en condensator bij de scheiding van twee wegen. De frequentiecurven zien er niet heel gelijkmatig uit, maar ik kan me goed voorstellen dat je bij egaliseren daarvan op andere punten weer inlevert.

Het zal toch neerkomen op goed luisteren.

Groet,

WillyP

simsatit

#17
Quote from: WillyP on October 12, 2016, 15:57:22
In het verleden heb ik een aantal luidsprekers gehoord met Accuton eenheden en het is echt wel mijn geluid, zeg maar. Alleen de prijzen zijn heel hoog. Iets wat ik niet helemaal begrijp; Accuton eenheden zijn niet goedkoop, maar dat zijn de eenheden van bijvoorbeeld ScanSpeak ook niet.

Op zich spreekt het "Less is more" principe me wel aan. B&W past dat bij enkele luidsprekersystemen ook toe, enkel een weerstand, spoel en condensator bij de scheiding van twee wegen. De frequentiecurven zien er niet heel gelijkmatig uit, maar ik kan me goed voorstellen dat je bij egaliseren daarvan op andere punten weer inlevert.

Het zal toch neerkomen op goed luisteren.

Groet,

WillyP

Het gaat erom waar jij blij van word;-)

Accuton speakers en andere hoogwaardige speakers kosten geld.
Ook Scanspeak, je hebt Scanspeak units van een 3 tientjes en 500 euro, dus ja, zegt een beetje weinig..

Accuton heeft minder units in het assortiment en voornamelijk allemaal heel prijzig.
Wat is duur?
Als je goedkoop wilt kan het nog steeds goed klinken.
Als je tegen familie of vrienden (of jezelf) wilt kunnen zeggen, kijk ik heb Kharma achtigenspeakers (blijf het een beetje kitch en eng vinden maar goed) en daarmee graag pocht dan neem je misschien genoegen met een speaker die goed bekeken door een goed ontworpen 2 weg van 500 euro materiaal kosten qua klank kleur en frequentierespons volledig weggespeeld wordt.
Subjectief luisteren? Daarom is een meting en duidelijke ontwerp gegevens bij zelfbouw imo belangrijk, maar ieder heeft er een ( een opinion) en dat is mooi!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Bama

#18
Ik heb wel eens een setje kharma's gekocht voor minder geld en je moet je ogen toch wel heel goed dichtknijpen willen deze op een kharma set lijken.
Voor dit geld koop je meer leuke gebruikte speakers maar als het je sound is maakte natuurlijk niet uit maar ik heb zelf niets met een kopie van het origineel.
Het is gewoon een zelfbouwspeaker (niks mis mee) maar het heeft niets met Kharma te maken.

Roksan

Ik moet zeggen dat het zo op de foto's een mooi gebouwde speaker is. Of het verder goed klinkt? Lekker gaan luisteren!
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Wijx wondere wereld

Ik kan wel een voorspelling doen hoe het klinkt. C30 is een mooie tweeter. De woofer is een echte midwoofer. Dus veel laag komt er niet uit de luidspreker. Had beter een C90-C95 kunnen gebruiken. Dus met ondersteuning van een sub kan het best mooi klinken. Zonder sub zou ik er niet aan beginnen.

In het verleden heb ik ook twee-weg speakers gemaakt met de C2-12 en C95. Daar ben ik in eerste instantie ook uitgegaan van een minimalistisch filter, maar uiteindelijk moet er toch wel het een en ander worden gefilterd met accuton. Dus koop als het bouwproject niet als kant en klare speaker.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

WillyP

Dank voor alle reacties. Alles overwegende denk ik dat ik er toch maar van afzie.

Groet,

WillyP