Sony RX100 Mark V aangekondigd

Started by Starred, October 6, 2016, 17:55:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

danielo

Quote from: Kjelt on October 10, 2016, 22:49:42
Starred heeft wel een punt. De restwaarde gaat snel omlaag waardoor je eigenlijk de camerabody afschrijft op de eerste gebruiker tenzij je inderdaad ieder jaar mee blijft upgraden, dat is een keuze.

Als je hem koopt om de rest waarde dan ben je vind ik heel fout bezig helemaal met een merk als sony. De grapjes over dat ze elke keer een nieuwe release doen gaan al jaren als je dat weet (want je maakt je daar zorgen over restwaarde) dan heb je 8 maanden geleden de keuze bewust gemaakt tegen te eigen beter weten in. Iedereen (ik ook) heb even een moment van hmm wat nu en dan neem je afstand en maak je de keuze om het weer te doen of niet. Ik ga denk ik upgraden want wil nog steeds niet FF en hier zitten weer 3 dingen in die ik eigenlijk wilde maar het mist ook nog een aantal dingen en het is niet vreemd te verwachten dat die over max een jaar gaan komen van sony. Eind van de dag wil ik graag dat sony naast ff ook 1" en crop blijven doen dus ga ik er in mee. Die denk 400 euro extra afschrijving als je de oude wilt dumpen (ook een keuze) is dan een gevolg.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Kjelt

Laat ik het anders zeggen. Ieder jaar of twee jaar upgraden zoals bij Apple spullen hoeft helemaal niet extreem veel te kosten mits het apparaat er als nieuw uit ziet.
Dan schrijf je 40-50% af in twee jaar.
Bij een Sony camera heb je na een jaar al 50% en na twee jaar 75% afgeschreven.
Dus dan wil je er inderdaad 4 jaar mee doen en dan bij "het Goed" inleveren als je een nieuwe aanschaft of doorgeven aan familie.
Maar jullie hebben wel gelijk, cameras zoals Sony zijn gewoon verbruikselectronica geworden ipv langdurige apparatuur zoals de cameras van voor de electronische revolutie.
Je wilt investeren in glas, de lenzen maar ook die zijn momenteel incompatibel en voorzien van bakken electronica. Ach ja, fotoapparatuur is (tenzij je zoals Frank er je brood mee verdient) pure luxe.

Bama

Quote from: Kjelt on October 11, 2016, 10:13:32
Laat ik het anders zeggen. Ieder jaar of twee jaar upgraden zoals bij Apple spullen hoeft helemaal niet extreem veel te kosten mits het apparaat er als nieuw uit ziet.
Dan schrijf je 40-50% af in twee jaar.
Bij een Sony camera heb je na een jaar al 50% en na twee jaar 75% afgeschreven.
Dus dan wil je er inderdaad 4 jaar mee doen en dan bij "het Goed" inleveren als je een nieuwe aanschaft of doorgeven aan familie.
Maar jullie hebben wel gelijk, cameras zoals Sony zijn gewoon verbruikselectronica geworden ipv langdurige apparatuur zoals de cameras van voor de electronische revolutie.
Je wilt investeren in glas, de lenzen maar ook die zijn momenteel incompatibel en voorzien van bakken electronica. Ach ja, fotoapparatuur is (tenzij je zoals Frank er je brood mee verdient) pure luxe.

Wat betreft de rx100 klopt je verhaal qua afschrijving niet. Ik heb mijn rx100 mk3 anderhalf jaar geleden nieuw gekocht in de aanbieding voor 725 en die brengt nu nog ruim 500 op. Dingen zijn erg populair en waardevast.

Wat betreft de duurdere camera's (a7 serie) heb je wel gelijk denk ik, dat is 1 van de redenen dat ik toen alsnog voor nikon gekozen heb, die zijn waardevaster al schrijf je op body's altijd hard af. 

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 11, 2016, 08:35:55
Maar is de camera onbruikbaar dan na een half jaar ?
Dit snap ik nooit. Moet je altijd het nieuwste hebben ?

Ja. Dat is gewoon een menselijke trek en daar hoef je geen psychologie voor te hebben gestudeerd.
De meesten van ons willen nu eenmaal 'the latest and greatest' hebben.
En daar maken veel bedrijven handig gebruik van.

Erik

Toch krijg ik beetje idee alsof Apple steeds een nieuwe iPhone uitbrengt maar de oude lijn laat doorlopen en de iPhone 1 nog te koop ia voor 600 en steeds honderd euro duurder maakt bij elk nieuwe model omdat die beter is dan vorige versie.

Dat zou toch ook iedereen vreemd vinden?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Tja Erik dat mag je zo zien.
Ik zie het puur als nieuwe camera's met meer opties. Alleen hun nummering is wat apart.
Aan de andere kant bij de 7 serie zie je dit ook met de 7,7r,7s
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mokumer45

#31
Sorry hoor, maar ik vind persoonlijk dat geleuter over geld en de prijzen een beetje raar. Ja, de prijzen zijn hoog, evenals (meestal) de afschrijving. Maar voor het overgrote deel van de fotografen (ik in ieder geval) is het een pure hobby en welke hobby dan ook kost nu eenmaal geld. Mijn grootste hobby is voetbal en ik ben dan ook nog spelend lid i.v.m. het o.a. coach zijn van een zaalteam. Dat kost me per jaar € 360,- en dan speel ik niet eens zelf. Maar dat is mijn eigen beslissing en kan ik het gelukkig (nog) betalen. Met fotograferen is het eigenlijk hetzelfde, kun je het missen en heb je het er voor over, of niet. Ik heb zelf een Sony DSLR (de A58) met een aantal redelijk goede en echt goede lenzen. Deze camera heb ik zo'n 2 jaar geleden gekocht en heb mijn vorige (de Sony A350)  doorgegeven aan mijn jongste dochter inclusief een van mijn lenzen. En denk nu niet, dat ik het geld voor het opscheppen heb. Ik heb er ook voor moeten sparen, maar het is voor mij een zijn geld waard uitgave. Deze camera heeft me een enorme hoeveel foto's en dus zichtbare herinneringen opgeleverd bij mijn reis naar Zuid-Afrika begin 2015 samen met mijn jongste dochter en haar man.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Starred

Het gaat niet zo zeer over geld, want ja een hobby kost geld. Het gaat meer over de snelheid van updates.

Erik

Frank hoe vind jij de RX100 MK3 vergeleken met de MK4? Zijn de extra's het wel waard?
Normaal wordt een upgrade meer gewaardeerd maar ik lees ook verhalen van mensen die eigenlijk vonden dat de Mk3 scherpere foto's maakte. En als ik de jpg foto's vergelijk op dpreview dan denk ik hebben reviewers soms de foto's verwisseld? De foto's van de Mk3 vind ik persoonlijk strakker en scherper dan die van de MK4.

Verder valt me op dat de in jpg de verschillen zichtbaar aanwezig zijn tussen de modellen maar in raw zie ik ze amper. Alsof je best bij mk1 kunt blijven zolang je maar in raw schiet en alles met de hand wil corrigeren waar ik zelf overigens geen trek in zou hebben bi elke vakantiefoto
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik nooit jpg eigenlijk.
Ik heb alleen een III dus kan niets zeggen over de IV. Grootste voordeel is natuurlijk 4K ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Na alles bekekene te hebben aan reviews denk ik toch dat de mk3 de beste prijs/kwaliteit geeft.
MK5 is ook leuk maar die kost 2 x zoveel dat kan ik niet betalen. Misshcien over twee jaar als de prijs wat is gezakt of bter ene MK8 :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Starred

Quote from: Erik on October 20, 2016, 03:38:55
. Misshcien over twee jaar als de prijs wat is gezakt of bter ene MK8 :D

Sony kennende is de MK8 er binnen anderhalf jaar  :D :hehe:

Erik

En die zal nog steeds 24mm tm 70mm zijn (helaas).
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

We hebben anders lang op deze moeten wachten
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 21, 2016, 23:34:30
We hebben anders lang op deze moeten wachten

Klopt, maar dat kwam louter door de aardbevingen

Erik

#40
Leuk maar er is nogal wat ruimte voor verbetering dat kan dan mooi over de modellen VI, VII en VIII verdeeld worden

https://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100-v-review

Ben nog steeds aan het denken om mijn rx100 te verkopen en een rx100 mk3 terug te kopen, lichtsterker en betere processor en sensor
Vooral voor nachtfoto's een voordeel. Prijzen voor de iii worden steeds fijner.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill