1 of 2 nassen?

Started by knubbe, October 5, 2016, 18:29:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Ik heb nu momenteel 1 nas in gebruik (Synology DS214play).
Deze gebruik ik voor surveillance, media te streamen en foto backup.

Nu heb ik ook de beschikking over een 2e nas (Synology DS412+).
Mijn eerste gedachte was deze in te zetten voor de media en de andere puur voor de surveillance (en daarbij WD purple schijven te kopen).

Surveillance deel bestaat uit 4 camera's die op beweging opnemen en 2 welke constant opnemen (2GB per 30min).

In hoeverre heeft dit zin? Wellicht op een speciaal deel van het netwerk (geen verstand van)? Of kan ik net zo goed alles met de 412 doen? Opslagruimte is geen issue. Wellicht maak ik het alleen maar nodeloos complex?
En is het echt aan te raden speciale schijven voor het opnemen van de videobeelden aan te schaffen?

Alvast bedankt voor de hulp :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jaco

Een speciale schijf die om kan gaan met continue beschreven worden is aan te raden (zoals een wd purple)
Verder zou ik voorzichtig zijn met cameras aan internet via alleen een NAT functie van een standaard router. Een van de laatste ddos aanvallen is gedaan via cameras uit china wat mogelijk was omdat mensen die er standaard passwords op lieten staan.
Alles mogelijk gemaakt door het voorbeeld van port forward, zodat je vanaf je mobiel je camera kunt zien. Wat je dan doet is de veiligheid die je door NAT gekregen hebt in een keer overboord zetten, en de host achter die port forward zo aan internet knoopt.

Zo mogelijk op een apart vlan zetten en dan met een vpn er gericht toegang naar maken, soms ondersteund je standard router dat en ook nog een 2e segment wat gescheiden is van je normale lan.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

knubbe

Bedankt voor de tips!

Ik heb het niet ingesteld dat ik overal de beelden kan bekijken maar dus alleen op wifi thuis.
Als ik het goed lees is dat dus al een stuk veiliger?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Robert T

Waarschijnlijk wel. Het gaat om de configuratie van de router. Wil je vanaf internet ergens bij kunnen moet je op de router regels aanmaken waar de sessie opgepakt wordt en doorgezet wordt naar het device waar je naar toe wil. Als je dat niet hebt gedaan (instellen dat je van afstand beheren) heb je hoogstwaarschijnlijk deze configuratie niet (port forwarding dat hierboven genoemd is) en dus ben je veilig. Veilig is overigens een relatief begrip. Je bent eerder oninteressant en dus nemen kwaadwillende geen tijd om een paar minuten te besteden aan toegang tot jouw netwerk krijgen.

Overigens werk ik voor een amerikaans cybersecurity fabrikant en het is echt schokkend te zien wat er allemaal mogelijk is....


Wvb - waarom zou je op een aparte NAS iets doen? Zou hooguit even naar de types schijven kijken. Wellicht als backup de Nassen mirroren en op verschillende plekken in huis zetten als het echt kritische dingen zoals foto's zijn?
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3