Passief lowpass filter op circa 25hz met snelle afval

Started by Ejorne, October 2, 2016, 18:26:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Is het eenvoudig om een passief filter te maken dat 0 tot 25hz doorlaat en dan vrij snel opkomt? 48db/octaaf of nog sneller?
Ik wil een sdx15 inzetten om alleen het voelbare laag weer te geven. Zware pa amp erop en dan die sdx laten wapperen als een soort basshaker onder een bank.

Het filter moet dus wel aardig wat vermogen kunnen hebben.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Ejorne

Dus misschien beter met dsp?
Of zal zo'n filter makkelijker voor de versterker geplaatst kunnen worden, op line-niveau?

Ik wil de sub uitgang splitten. En een naar de ene versterker en de andere naar de andere. Een inuke komt op de primaire subwoofer die het hele sub spectrum moet gaan weergeven. De andere wil ik dus alleen het voelbare meegeven. Misschien kan dat ook in de splitter 'ingebouwd' worden?

dre73

Op line niveau is in ieder geval een heel eind goedkoper.
Met DSP is nog makkelijker en tot 25hz is een Minidsp volgens mij goed genoeg.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

morca

Denk dat je eerder tussen de 30 en 40 hz moet gaan zitten.
En met dsp idd,ik had het hier pas nog met martijn over voor me midwoofers.
Veel teveel gedoe,koop een dsp was ze advies.

hifiman

#5
Dat is prima te doen met  wat opamps, de vraag is alleen of dat goedkoper kan dan een kant en klare goedkope dsp of peq.

jossie

Gewoon een minidsp nemen, programmeren is gemakkelijk. Bevalt het niet of wil je iets wijzigen, zo gedaan. Bevalt het helemaal niet, ook zo weer verkocht. Maar de mini kan ook je andere subkanaal mogelijk wat bijschaven.

ZEKER niet passief doen, niet te doen bij 25 Hz met power.

Ik weet alleen even niet uit m'n hoofd wat de laagste crossover is in de mini. Als je de inuke als versterker gaat gebruiken kun je beter wel de balanced mini  nemen of de truc toepassen die ik eerder gepost heb in dat mini topic:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155565.msg2892108#msg2892108
Omni !


Dirk

meeste van de LPF's bij ingebouwde DSP hebben een ietwat beperkt bereik (dwz logische waardes ipv 20Hz-20kHz ;)), dus filteren op 25 of zelfs 40Hz zal met het merendeel van die DSP's volgens mij niet eens lukken
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


Ejorne

Misschien dat ik eens tegen een inuke6000dsp aan loop.
Vooralsnog de sdx maar even op de plank leggen.