Eton 11-581/50 HEX gearriveerd!!

Started by richardkrol, April 2, 2004, 19:23:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

richardkrol

Hoe zou ik hier evt. rekening mee houden ?

gr,

richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Rob_Dingen

Hoi

Dat kun je van te voren niet je mo de pijp later af stemmen als de speaker klaar is en gewoon met impedantie metingen.

Rob

richardkrol

Ik zal dan met behulp van impedantiemetingen trachten uit te vinden welke lengte dan de juiste is. Ik heb hier wel hulp bij nodig. Hoe pak ik dat concreet aan?

Ik heb tevens nog een aantal andere scenario's geprobeerd met een lagere tuning frequentie. Ik voeg even een paar plaatjes bij om het effect van een lagere frequentie te laten zien. De vraag ontstaat dan ook of ik niet voor een lagere tuning frequentie moet kiezen? De grafiek laat zowel een afstemming van 32 Hz en 21 Hz zien...ik kan jullie hulp in deze wel gebruiken. Alvast mijn dank!

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Bart_M

Kijk ook eens of de group-delay niet enorm omhoog schiet. Dit krijg je vaak als je een stuk lager gaat afstemmen.

richardkrol

Wat zijn nog acceptabele waardes voor group delay?
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Bart_M

Dit is afhankelijk van de frequentie.
Als je de volledige versie van WinISD download kan je zien hoeveel het is.

Rob_Dingen

Hoi Richard

Ik weet nit wat voor apparatuur je hebt maar met een scoop of multie meter 100 Ohm weerstand(waarde maakt niet zo veel uit mag ook hoger zijn of wat lager) en een sinus generator gaat het prima.
Ik weet niet of de progjes die je gebruikt ook impedantie curves kan laten zien dan snap je waar je naar moet kijken.
Je pakt een versterker en sluit de weerstand in serie met de woofer aan begin met de sinus generator bij 10Hz en draai langzaam omhoog meet nu de spanning over de weerstand die zal gaan stijgen dan weer dalen en weer stijgen.
Het laagste punt tussen de hoge waardes is de resonantie freq.

Rob

richardkrol

Rob,

Hartelijk dank! Hier kan ik zeker mee aan de slag.....

Ik zal morgen proberen een 100 ohm weerstand te kopen en dan de waardes meten. Ik neem aan dat ik de driver niet inbouw hierbij?

Als ik de laagste spanning heb gevonden dan weet ik dus bij welke frequentie dit gebeurt.

Hoe zet ik dit vervolgens om in de juiste poortlengte bij dit ontwerp?

Ik heb smaartlive demo en een Audiocontrol Measurement mic+preamp als meet apparatuur.

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Rob_Dingen

Hoi

Nee je moet de woofer in bouwen anders krijg je maar een peik en dat is de resonantie freq van de speaker zelf.
Ook moet je er rekening mee houden dat het nog verandert naarmate de woofer meer ingespeeld is.
Mijn advies is dan ook er voor te zorgen dat je ten alle tijde je reflex pijp aan kunt passen eventueel ook op de ruimte waar je hem gaat gebruiken.

Rob

Bart_M

#59
Rob, stel jij de baspijp af op gehoor of via een meting?
Of is de meting ook altijd het beste voor het gehoor?

Als je meet, ga je dan uit van de luisterplek, of near field?

richardkrol

Als ik dan de resonantiefrequentie heb gevonden van het systeem, hoe vertaal ik dat dan naar een lengte van de poort ?

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Rob_Dingen

Hoi

Ik bepaal de lengte door middel van een simulatie programma en een impedantie meting en daarna experimenteer ik met nog wat lengtes op gehoor dat is toch de belangrijkste meter ;D.
Laag meten heeft egenlijk geen zin alleen op de luisterplek en dat is om te helpen voor een goede plaats uit te zoeken verder zijn metingen onder de zeg 500Hz onbetrouwbaar omdat je dan ook de ruimte meet en niet alleen het laag of je moet buiten op een open plek gaan meten.

Rob

richardkrol

Rob,

Ik woon vrij ruim dus buiten meten zal geen probleem zijn.

Ik heb alleen nog steeds geen antwoord op de vraag hoe ik de vertaling maak van de resonantiefrequentie van het systeem naar poortlengte.....ik meet natuurlijk ook met een poort erin. Hoe interpreteer ik dan deze waarde...ik tast nog steeds in het duister!

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Rob_Dingen

Hoi Richard

QuoteIk bepaal de lengte door middel van een simulatie programma en een impedantie meting
Had ik toch al echt verteld.

Rob

richardkrol

Beste Rob,

Quote:

Ik bepaal de lengte door middel van een simulatie programma en een impedantie meting

End Quote.

Ik ben je ontzettend dankbaar voor de hulp die je mij bij deze verstrekt, echter ik begrijp niet hoe je de waarde van de impedantiemeting gebruikt in het simulatieprogramma. Wellicht voor jou vanzelfsprekend..maar ik begrijp het niet helemaal. Kan je mij misschien op een andere manier vertellen hoe ik verder aan de slag ga met de waarde die ik aan de hand van de impedantiemeting verkrijg....

Andere members worden uiteraard ook uitgenodigd om hier feedback over te geven.

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Rob_Dingen

Hoi

Je neemt een simulatie programma en voert daar je gegevens in en laat het programma de reflex pijp berekenen.
Dan kijk je naar de impedantie curve in het programma om eens te kijken hoe het er uit ziet en dan ga je het punt opzoeken met de weerstand en multie meter.
Als dat nu overeen komt met het programma laat je het zitten anders verander je de pijp.

Rob

richardkrol

Wat ik uit deze "oefening" opmaak is dat de resonantiefrequentie van het systeem niet gebruikt wordt om de poortlengte te bepalen, maar of de realiteit overeenkomt met het model! Is het doel wellicht om met de pijp de impedantiecurve te veranderen?

Mischien heb ik het IQ van een kleuter....

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

de vuilnisman

Mischien is het handig om alvast een simulatieprogramma te downloaden en daarmee een beetje te gaan spelen, wordt het er misschien wat duidelijker op.

richardkrol

Ik heb van WinISD de alpha en de beta versie gedownload en er is even mee gespeeld, en wat ik inderdaad zie is dat het punt van minimale impedantie van het systeem overeenkomt met de tuning frequentie waarop het systeem wordt afgestemd. Dus als ik 45 L tune op 32 Hz dan zie ik dat er in de impedantiecurve een minimum wordt bereikt op 32Hz.

Voor zover ik dit kan interpreteren zal een simulatie nooit exact de werkelijkheid nabootsen en kan je dus met behulp van de impedantiemeting bepalen op welke frequentie het systeem in de werkelijkheid getuned is.

Rob, is dit wat je bedoelt?

Ik heb gisteravond de kast dicht gelijmd en zal dit weekend de driver voor het eerst monteren. Ik zal dan de kast van 45L eerst als gesloten systeem meten > eerst buiten op 1m. Daarna in de kamer op luisterafstand. Ik zal dan ook tevens de resonantiefrequentie meten met behulp van de weerstand. Mocht het nu zo zijn dat de kast als gesloten al voldoende fundament geeft dan zal ik er geen BR van maken....maar dat zal wel wishful thinking zijn....uiteindelijk heb ik er twee!

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Rob_Dingen

Hoi Richard

Dat is wat ik bedoel.
Een gesloten kast heeft geen minimale impedantie tussen 2 pieken maar een enkele piek en dat is de resonantie freq.
Ook hoef je een gesloten systeem niet buiten te meten maar kun je de meetmicro een cm van de woofer plaatsen en een nearfield meting doen.

Rob

richardkrol

Even een paar nieuwe pics. Ik heb de eerste kast speelklaar. Het was droog weer vanavond dus ik ben maar even aan de slag gegaan. Ik heb de afgelopen paar avonden de resterende plankjes gelijmd en vandaag de boel vlak geschuurd. Daarna heb ik de uitsparing gefreesd, busjes gezet voor de driver en heb ik 'em voor nu even gemonteerd. Ik kon gewoon niet wachten. De poort moet ik nog maken, dat zal iets voor morgen worden. Ik heb met mijn Meridian G68 even een sine sweep gedaan en de (gesloten) sub begint nu mee te spelen bij zo'n 30 herz. Dat komt redelijk overeen met de grafiek. Ik zal als ik de poort geplaatst heb ook met smaartlive aan de gang gaan maar daar heb ik wat meer tijd voor nodig.

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

En schuren maar...
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Kruisje zetten, middelpunt bepalen...
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Dan eerst het gat voor 90% frezen...
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Het gat is klaar en de busjes zijn gezet...
Richard Krol
Hexateq Audio Visual