Velodyne na 17 jaar...

Started by jossie, September 22, 2016, 23:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: Michael Nobbe on January 28, 2021, 14:51:07
Fijn om te lezen! Ik heb zelf ook een DD15 maar dan de + variant. Deze vertoont ook wat kuren en heb voor een tijd terug al contact gehad met Jossie hier over. Hoop hem binnenkort eens langs te kunnen brengen ter reparatie.
Ik hoop dat je hem niet gebruikt nu hij kuren heeft....

Sk

Quote from: morca on January 28, 2021, 15:06:17
Ik hoop dat je hem niet gebruikt nu hij kuren heeft....

Ik denk dat ik hem al 1 a 2 jaar niet meer gebruik. Hij staat dus maar echt stof te happen, zonde.

Het probleem met het apparaat is dat hij soms wat luide ploffen geeft waar je behoorlijk van schrikt.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

jossie

#277
Toch weer een leuke module gezien. DD18 uit 2004...

Ik denk, dat wordt flink bikkelen maar niets is minder waar. Deze is nog in Amerika gemaakt, Alle condensatoren in onberispelijke staat...

De eigenaar had 'm op marktplaats staan maar kreeg vragen over de technische staat, hij kwam zodoende in mijn topic terecht en concludeerde dat zijn module niet ok is. De woofer siste een beetje. Aardige man, wilde geen defecte spullen verkopen dus de module bij mij gebracht, ik denk dat is raar, de SMD caps zijn al gedaan (pré Chinese zien er anders uit, net als nieuwe van nu). Maar daar wist hij niks van. Goed, moeren los draaien... he... het zelfborgingsmiddel is nog aanwezig, de module is nog nooit uit elkaar geweest...

En dat sissen dan? Ja dat is de standaard classe D ruis  ;D

Afijn, de hele sub heb ik niet gezien maar de module is iig top. Mocht iemand een DD18 zoeken/overwegen, ik zou maar even op marktplaats kijken...
Omni !

Kjelt

Ja dat zijn de Panasonic elcos die ook in mijn twee units zitten.
Prima condensatoren. Afhankelijk van gebruik mogen die na 17 jaar ook wel een keer vervangen worden  ;)

jossie

#279
Ze meten allemaal exact hetzelfde...

Maar jij kunt natuurlijk wel het inspirerende voorbeeld geven...  ;)

Die gaan nog tien jaar mee Kjelt, geen probleem.
Omni !

AudioPete

Goede dag,
Mijn naam is Peter en plaats voor het eerst een reactie op dit forum.
Het gaat hier boven om de DD18 die nu weer bij mij in de huiskamer staat te spelen.
Jossie bedankt voor je vakkundige inspectie en advies!
Een geluk voor mij, en Amerikaanse ipv een Chinese module! 

De Velodyne is bij mij de laatste 10 jaar altijd van de netspanning af geweest wanneer hij niet in gebruik was.
Dat heeft wellicht ook wat geholpen om de condensatoren goed te houden.
Omdat ik altijd 3 keer naar de meterkast moest lopen om de getripte zekering terug te zetten heb ik hem via een SSD (Solid State Switch) aangesloten. Hierdoor wordt aangeschakeld in de null crossing van de netspanning. Dat beperkt de aanloop piekstoom waardoor de automaat in de meterkast niet meer protesteert . Helpt ook zeker om de diodes on de voeding heel te houden en wellicht ook om de condensatoren en langer leven te geven. 

jossie

Peter, heb je daar een standaard product voor gekocht of zelf iets gemaakt? Daar worstelen meer mensen mee...
Omni !

AudioPete

Het is een zelf gemaakte oplossing. maar het belangrijkste component, het solid state relais, is kant en klaar te krijgen.
Overigens is de correcte naam SSR (Solid State Relais)

Het Solid State Relais schakelt 230V met behulp van thyristors die galvanisch gescheiden worden aangestuurd met een gelijkspanning van 3-15V.
Hiervoor heb ik een kleine 5V voeding gebruikt. De voeding kan je dan weer met van alles schakelen. Bijvoorbeeld een smartplug van klikaan / klikuit of HUE.
Om het af te maken de SSR en de voeding in een kunststof behuizing plaatsen.
Niet zo heel ingewikkeld om zelf te maken als je wat met electra en een schroevendraaier hebt.

Zelf gebruik ik HUE wat met een domotica toepassing wordt aangestuurd (TouchControl in mijn geval)

Een SSR wordt vaak toegepast voor het aansturen van zware electro motoren.
De voordelen zijn geen ingebrande relais contacten en geen hoge inductie spanningen bij het schakelen van de motor.
Nadeel: een hoge lekstroom. Een kleine verbruiker zal dus niet uitschakelen waneer de SSR niet wordt aangestuurd. Hier heeft de Velodyne geen last van:).
Wel opletten want ook als het SSR uit is kan je de 230V heel duidelijk voelen weet ik uit ervaring.

Link naar SSR details: https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_relay

AudioPete

Nog een foto van mijn uitvoering.
Het grijze blok is de SSR
Het zwarte "Hi Lin" blokje de voeding
Het witte boordje in de tape is een printje van een HUE lamp. Die schakelt de voeding.
Een smart plug is eenvoudiger maar ik had nog een kapotgevallen HUE lamp liggen

Kingpin

Een NTC in de mains had ook gekund ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

denoontje

Heb hier ok 2 veleo's staan die op leeftijd beginnen te raken. Betreft 2 1200 ultra's dus niet de dd verzies.
Hoe kan ik beoordelen of die amps nog ok zijn?

jossie

Quote from: denoontje on October 16, 2021, 11:20:31
Heb hier ok 2 veleo's staan die op leeftijd beginnen te raken. Betreft 2 1200 ultra's dus niet de dd verzies.
Hoe kan ik beoordelen of die amps nog ok zijn?
Als ze goed werken zijn ze ok [emoji6]

Geen bijgeluiden, hele lichte constante ruis met je oor bij de woofer is normaal. Moet ie natuurlijk wel aan staan...

Deze hebben géén smd cap problemen, ook niet de typische DD eindtrap problemen en ook niet de typische standby voeding problemen.

Maar... er zal zeker een kenmerkend probleem de kop op steken op een gegeven moment in de levensduur. Mij nu nog geen bekend.
Omni !

jossie

Quote from: Kingpin on October 16, 2021, 11:08:02
Een NTC in de mains had ook gekund ...
Die zit al in de module. Ik heb al 's gekeken om er een bij te zetten in serie... maar weinig ruimte op de print

Nul doorgang schakelen van een SSR is wel netjes natuurlijk. Ik heb al enkele keren een doorgeslagen brugcel gezien.
Omni !

denoontje

Quote from: jossie on October 16, 2021, 11:45:23
Als ze goed werken zijn ze ok [emoji6]

Geen bijgeluiden, hele lichte constante ruis met je oor bij de woofer is normaal. Moet ie natuurlijk wel aan staan...

Deze hebben géén smd cap problemen, ook niet de typische DD eindtrap problemen en ook niet de typische standby voeding problemen.
Maar... er zal zeker een kenmerkend probleem de kop op steken op een gegeven moment in de levensduur. Mij nu nog geen bekend.



Thx voor de info Jossie. Dan kan ik denk ik nog wel ff door.
Naar aanleiding van dit topic heb ik al lang geleden de subs van de standby afgehaald en zet ik ze aan/uit als het nodig is, om ze te sparen.

AudioPete

Quote from: Kingpin on October 16, 2021, 11:08:02
Een NTC in de mains had ook gekund ...

Een extra NTC kan natuurlijk ook, je moet dan nog wel altijd achter de kast duiken om hem aan te zetten.
Met een SSR in combinatie met klikaan/klikuit is dat wat makkelijker en de mogelijkheid om het aanschakelen te "automatiseren" was voor mij belangrijk.


Achiel

Quote from: denoontje on October 16, 2021, 11:53:26

Thx voor de info Jossie. Dan kan ik denk ik nog wel ff door.
Naar aanleiding van dit topic heb ik al lang geleden de subs van de standby afgehaald en zet ik ze aan/uit als het nodig is, om ze te sparen.

Bij een goed ontwerp met een goed werkend standby-cicruit geen enkel probleem.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

denoontje

Quote from: Achiel on October 16, 2021, 12:12:32
Bij een goed ontwerp met een goed werkend standby-cicruit geen enkel probleem.

Is kleine moeite om ze echt aan/uit te zetten. Ze zijn makkelijk bereikbaar.
Daarbij is het beter voor het milieu ;-)
Zet de versterkers ook uit. Alleen de spelers en de projector staan in standbye.Maar meer omdat die lastiger aan en uit te zetten zijn.

Kjelt

#292
Tja ik heb twee DD-15s en een Classe eindversterker destijds maar achter een dedicated zelfbouw softstart kastje gezet. Die schakelt een tiental seconden een weerstand van orde grootte 30 ohm ofzo in serie met de subwoofer zodat de elcos langzaam laden en daarna overbrug ik de weerstand met een relais zodat de volle spanning er op komt te staan.
Ik schrik er van, dat is alweer tien jaar geleden, het werkt nog feilloos.

Hier is het topic daar staat in de openingspost ook kort de zerocross SSR optie.
Waarom ik daar niet voor gekozen heb is de lekstroom. Miin kastje verbruikt in uit stand welgeteld 0,0000000 W  :tounge2:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107205.msg1848139#msg1848139

AudioPete

Dat is wel een hele mooie en complete oplossing die veel verder gaat dan alleen aan/uit schakelen!
En inderdaad geen lekstromen.

Zat er in de Classé versterker die je in het topic noemt niet een slow start?
Die jongens van Classé gebruiken condensatoren per KG niet per uF en al die kilo's moeten opgeladen worden bij inschakelen.

Kjelt

Ja de Classe had zelf ook een zestraps opstart procedure, twee per kanaal.
Die krijgt dus alleen 230V en een trigger om op te starten.
Ik wilde deze alleen ook na de Velodynes op laten starten.

AudioPete


swestland

Mijn Velodyne SPL1200 Ultra draait nog perfect na vele jaren. Ik begruik wel de 12v trigger.
Arcam FMJ-AVR-550 | Monitor Audio Gold GX100 | Monitor Audio Gold GX150C | Velodyne SPL-1200 Ultra Sub | Oppo UDP-203 | Sony A1E-55 OLED

Supercharged23

Mijn eerste post op dit forum  ;D
Heel geïnteresseerd deze thread gelezen. En zeker de kunsten van Jossie bewonderd.
Heb zelf een DD18 waar ik enorm van geniet zowel bij films als bij muziek. Ongelooflijk hoe subtiel en muzikaal zo'n "beest" kan zijn. Ik gebruik de EQ minimaal en doe de aansturing vanuit een Lyngdorf 2200 met room processor.
Laatste tijd merk ik dat de Velodyne wat meer naar de achtergrond valt, lijkt alsof ie zachter speelt en moet ik de volume steeds iets omhoog doen. Deze stond op 30 en inmiddels naar 65 gebracht. Ook lijkt het geluid minder "oempf" te hebben. Totdat ik deze thread las had ik dus geen idee.
Heb de dd18 nu meer dan 12jaar. Sticker achter geeft 2008 aan.
Kan het zijn dat de elco's en misschien meer hun tijd hebben gehad?
Ik wil de dd18 niet kwijt dus hopelijk valt er nog wat aan te doen.
@Jossie: Heb jij tijd en zin om mijn dd18 onder de loep te nemen (eea onder jouw voorwaarden uiteraard)?

jossie

#298
Quote from: Supercharged23 on January 16, 2022, 18:25:13
Mijn eerste post op dit forum  ;D
Heel geïnteresseerd deze thread gelezen. En zeker de kunsten van Jossie bewonderd.
Heb zelf een DD18 waar ik enorm van geniet zowel bij films als bij muziek. Ongelooflijk hoe subtiel en muzikaal zo'n "beest" kan zijn. Ik gebruik de EQ minimaal en doe de aansturing vanuit een Lyngdorf 2200 met room processor.
Laatste tijd merk ik dat de Velodyne wat meer naar de achtergrond valt, lijkt alsof ie zachter speelt en moet ik de volume steeds iets omhoog doen. Deze stond op 30 en inmiddels naar 65 gebracht. Ook lijkt het geluid minder "oempf" te hebben. Totdat ik deze thread las had ik dus geen idee.
Heb de dd18 nu meer dan 12jaar. Sticker achter geeft 2008 aan.
Kan het zijn dat de elco's en misschien meer hun tijd hebben gehad?
Ik wil de dd18 niet kwijt dus hopelijk valt er nog wat aan te doen.
@Jossie: Heb jij tijd en zin om mijn dd18 onder de loep te nemen (eea onder jouw voorwaarden uiteraard)?

Uiteraard, zou niet weten waarom niet  :D

En... ik denk dat je inderdaad aan de beurt bent  ;)

PM gestuurd.
Omni !

Supercharged23

Inmiddels speel ik alweer 7 weken probleemloos met mijn dd18. Klinkt weer als nieuw en ben weer opnieuw onder de indruk van deze sub.
Had dus zelf de print board eruit gehaald en gebracht naar Jossie en enkele dagen later kon ik deze alweer gerepareerd ophalen. Board er weer in geschroefd, opnieuw instellen en genieten maar.
@Jossie: Bedankt voor de zeer snelle en professionele service!