Velodyne na 17 jaar...

Started by jossie, September 22, 2016, 23:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berend van Til

Goed nieuws, fijn dat hij het weer doet!
Bij mij ging ook de stop er nogwel eens uit als hij van de spanning afgehaald was.
Wat is het geheim dat hij dat bij jou nu niet meer doet?

jossie

Quote from: Kjelt on November 14, 2016, 19:30:33
Heb je er een slow start ingebouwd dan? Het er uit klappen is bekend van de Velodyne, kwestie van timing als de elcos leeg zijn en je schakelt vlak voor de piek in, klapt ie er uit.

Je kunt dit zonder extra softstart in te bouwen voorkomen, door de automaat te vervangen door een smeltzekering of een automaat met een andere afschakelkarakteristiek, zal dan c of d worden ipv B.

Nee, ik heb niks speciaals ingebouwd en inderdaad Skyfox ook geadviseerd een automaat met andere karakteristiek te monteren.

Maar er was bij hem ook wat meer aan de hand dan alleen de CS smd's. Zijn eindtrap wilde niet meer starten en de laagspanningsvoeding was ook aan revisie toe. Al met al (veel) meer problemen dan verwacht.

Wat mij betreft terug te voeren op bedrijfsuren. Zet 'm uit als je 'm niet gebruikt. Als je 'm altijd aan laat staan en ook de standby functie bypassed is het veeel eerder feest...
Omni !

HTip

Quote from: skyfox on November 14, 2016, 18:14:18
Inmiddels is mijn DD amp terug van de reparatie bij Jossie en staat het geheel weer heerlijk te spelen in mijn HT. Niet alleen werkt alles weer, het lijkt beter te werken dan voorheen! Ik had namelijk het probleem dat bij het inschakelen van de sub de automaat eruit klapte. Pas de tweede of derde keer inschakelen zorgde ervoor dat de automaat aan bleef staan. Na de recap blijft de automaat gewoon netjes aanstaan.

Jossie, enorm bedankt voor de recap, ik ben er superblij mee!!  :headbanging:
Fijn voor je dat je DD het weer doet! En knap van josse dat hij dit kan :worship:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Absoluut knap! Ik doe het hem niet na.

Wat het eruit klappen betreft, geen idee waarom het nu niet meer gebeurd, ik ben wat dat betreft niet technisch onderlegd. Mogelijk heb ik al wel een tragere automaat, maar was er iets stuk in de amp waardoor de piekspanning extra snel of sterk binnenkwam.

Ben in ieder geval blij dat ik er weer 10 jaar (of langer dit keer) tegenaan kan. :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Berend van Til

Ik heb het doorslaan van de stop hier opgelost door 2 ntc(?)  weerstanden in serie met netspanning te zetten. Dit werd mij toen aangeraden om te doen en sinds die tijd heb ik geen zekering probleem meer gehad met mijn DD-12. Een echte softstart met een relais zal beter zijn of een andere automaat maar het werkt.

Kjelt

Quote from: jossie on November 14, 2016, 20:20:15
Wat mij betreft terug te voeren op bedrijfsuren. Zet 'm uit als je 'm niet gebruikt. Als je 'm altijd aan laat staan en ook de standby functie bypassed is het veeel eerder feest...
+1 ik schakel altijd al mijn ht apparatuur na gebruik van de netspanning af met relais. Voor mijn beide Velodynes en Classe eindtrap heb ik destijds een softstart kastje gebouwd die door de trigger uitgang van de processor ingeschakeld wordt. Als de trigger weg valt schakelt ook dit kastje alles (ook zichzelf) van de netspanning af, 0W verbruik  :D
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107205.msg1848139#msg1848139

vik

Ik vermoed dat dit ook geldt voor de aktieve subs van Velodyne:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=134322.msg2990464#msg2990464

Voordeel van de Velodyne subs is de on/off switch op de achterkant.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

gsuk

Aangezien ik Evt interesse heb in een 2dehands DD serie
Heb ik een vraag.
Kan dit probleem voorkomen bij alle DD'S
Of alleen maar van een  bepaalde bouwjaar?


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

Kjelt

Quote from: gsuk on December 20, 2016, 11:19:43
Aangezien ik Evt interesse heb in een 2dehands DD serie
Heb ik een vraag.
Kan dit probleem voorkomen bij alle DD'S
Of alleen maar van een  bepaalde bouwjaar?
Dat zijn we aan het uitvinden in dit topic. Op dit moment lijkt het er op dat DD's van voor oktober 2014 goed zijn.
DD's met interne fabrikagedatum tussen januari 2005 en april 2005 verdacht zijn. Echter deze zijn ook eind 2005 nog verkocht dus tot wanneer die batch met printen
in subwoofers zijn gestopt en verkocht hebben we nog niet kunnen achterhalen.
Daarnaast speelt natuurlijk ook hoe vaak en hoe lang de sub aangestaan heeft, vooral subs uit die periode die continu onder spanning stonden schijnen nu uitval te vertonen.

Ik zou bij aankoop van een DD van deze jaren in ieder geval meenemen dat je evt een elco revisie zult moeten uitvoeren. Je kunt evt. vragen of de verkoper de sub wil openen om uitsluitsel te geven maar mocht hij dit niet willen wat ik me kan voorstellen dan zul je het toch erbij willen incalculeren. Tenminste dat zou ik doen.

Former member 78

Quote from: Kjelt on November 14, 2016, 22:51:04
+1 ik schakel altijd al mijn ht apparatuur na gebruik van de netspanning af met relais. Voor mijn beide Velodynes en Classe eindtrap heb ik destijds een softstart kastje gebouwd die door de trigger uitgang van de processor ingeschakeld wordt. Als de trigger weg valt schakelt ook dit kastje alles (ook zichzelf) van de netspanning af, 0W verbruik  :D
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107205.msg1848139#msg1848139

Daar heb je een mooi doosje gemaakt!
Bij mij gaat ook altijd het stroom van de set af.

gsuk

OK iets om mee rekening te houden
Dus het zou ook kunnen dat subwoofers  met produktie datum 2006 ( label buitenkant) er ook last van hebben?

En als zo een reparatie moet plaats vinden op wat voor bedrag moet ik dan op rekenen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

Kjelt

Quote from: gsuk on December 20, 2016, 11:40:59
OK iets om mee rekening te houden
Dus het zou ook kunnen dat subwoofers  met produktie datum 2006 ( label buitenkant) er ook last van hebben?
Ik zou het niet uitsluiten, wellicht als we binnenkort meer mensen hebben met nieuwere subs die ook even binnenin willen kijken we meer zullen weten.
Op dit moment weten we alleen dat eind 2004 de fabrikant van de elco's is veranderd en dat deze subs problemen geven. Tot wanneer deze gebruikt zijn weten we helaas niet.
Ik zal Velodyne eens een mailtje sturen wellicht dat zij uitsluitsel kunnen geven. Verwacht eigenlijk geen antwoord.

QuoteEn als zo een reparatie moet plaats vinden op wat voor bedrag moet ik dan op rekenen?
Stuur "Jossie" even een pm, die kan wel een indicatie geven. Echter weet wel dat er altijd een kleine kans is dat de elco's al zijn gaan lekken en dan kan een reparatie wel eens niet mogelijk zijn, dus dat wordt dan een vervanging van de hele pcb. Kortom dit is alleen als de elco's dus ingedroogd zijn en nog niet zijn gaan lekken.

gsuk

OK
Dankjewel je voor uitgebreid antwoord
Ik zal jossie een p.m.
Sturen

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

oajungen

Goedemorgen,
Ik speel alweer even met een DD12 uit augustus 2005. Deze sub begint ook problemen te krijgen me bijgeluiden bij hogere speel volumes. Een soort van ruis (sub weergave wordt dan minder). Als ik het speelvolume verlaag valt de ruis op een gegeven moment weg, maar zodra ik deze verhoog komt het probleem terug. Ik heb een servo reset / calibratie gedaan, maar het probleem komt na een tijdje weer terug.

M.a.w. ook een probleem met de voeding?
@Jossie, ik heb de tip gekregen van BB&G om contact met je op te nemen. Heb je niet een PM gestuurd. Hoop dat je me kunt helpen hiermee?

Mvg. Olaf.

jossie

Hallo Olaf, qua datum zit je in de gevarenzone. Zal je een pm sturen.
Omni !

jossie

Olaf's module heeft interne stikkers:

Assembly & test: 12 juni 2005
QC: 1 augustus 2005

Ik heb nog wat gemeten aan het verbruik; in standby ongeveer 10 Watt, aan 20 Watt.

Olaf gaf aan dat zijn sub altijd aan heeft gestaan maar wel naar standby gaat. Helaas heeft die combinatie toch de condensators in de eindtrap om zeep geholpen... Blijkbaar is de standby stand daar ook voldoende voor (nou ja... na 12 jaar dan hé...). En uiteraard ook de laagspanningsvoeding naar de hemel. En lekkende condensatoren.

Dus... ik raad iedereen aan om 'm echt uit te zetten, zeker in dedicated ruimtes waar maar een beperkt aantal uren per week gesupt wordt.

Overigens, hij werkt weer  :pompom:
Omni !

mikeske

Ik heb een ander probleem:

als ik de muziekinstallatie aanleg gaat de sub (spl1200 ultra ) mee aan via de auto on functie.
Sub gaat dus aan en ingesteld volume komt op de display.
Maar er komt geen geluid uit, ik moet op een op een knopje van de AB of op de sub zelf drukken en dan schiet hij "volledig" aan en komt er geluid uit.
Ik druk nu telkens eens op + van volume en dan werkt hij.

Je mag het volume op de processor volledig opendraaien, dat helpt niet.
Heb ook al het uitgangssignaal paar db opgeschroef in de instellingen en ook dat hielp niet.

Bij de vorige velodyne, spl1200r ging dit wel goed.

Zijn er nog mensen met dit probleem of een oplossing hiervoor ?
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

HTip

Misschien heb ik het gemist, maar staat de DD-series ook in standby bij het inschakelen middels een 12V trigger vanuit de receiver? Of is dat gelijk aan uitgeschakeld met de schakelaar?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

riwi

#68
De mijne is ook met 12V trigger op de versterker aangesloten. Volgens mij staat de sub dan gewoon uit als de versterker uit staat.

jossie

#69
De modules die ik heb gezien zetten met de 230V schakelaar achterop meteen de laagspanning en hoogspanning voeding aan. Daarmee staat dus ook alle processing elektronica aan. De interne standby regeling die software matig instelbaar is lijkt mij gelijk aan de externe trigger. Volgens mij starten deze twee voorzieningen alleen de eindtrap (de klasse D draaggolf zeg maar).

De laagspanningsvoeding is na 10 jaar aanstaan bij alle DD's wel zo ongeveer gaar.

Printen met lekkende CS condensatoren zouden mogelijk de standby regeling kunnen verhinderen waardoor alsnog de eindtrap (ongemerkt) aan blijft staan en de schade daar ook ontstaat.

Dat is moeilijk na te gaan, je kunt nauwelijks meten als de versterker in elkaar zit.

Bij Olaf is de eindtrap ook beschadigd, mogelijk door bovenstaande reden maar mogelijk ook doordat de stuur ic's in de eindtrap toch heet blijven ook al staat de eindtrap in standby.

Standby bij veel klasse D subwoofer ontwerpen is puur het starten en stoppen van de draaggolf, alle andere elektronica blijft 'aan'.

DD + modules werken anders, die hebben een extra printje met de standby regeling en een relais om de versterker in te schakelen.
Omni !

riwi

#70
Wat zou je dan moeten doen, nu hij nog niet stuk is?
Preventief alle condensatoren (laten) vervangen ? Ik zeg laten omdat ik wel een soldeerbout heb maar daar nog nooit iets goeds mee heb gedaan  :)

<edit>
De mijne is van september 2008 (achterkant label) dus die zit niet in de gevaren zone waarschijnlijk. Gekocht november 2008 bij BB&G.

HTip

Quote from: riwi on May  3, 2017, 20:51:06
De mijne is ook met 12V trigger op de versterker aangesloten. Volgens mij staat de sub dan gewoon uit als de versterker uit staat.
Dat dacht ik ook omdat de conus "ontspannen" is als de spanning uit is en dus vrij kan bewegen en "gespannen als de spanning aan is en dus alleen door de servo kan worden bestuurd. Bovendien gaat de sub pas "echt" aan als het signaal voldoende volume heeft.

@jossie: Is het dan nog steeds mogelijk dat de sub in standby staat? Ik wil het gewoon graag begrijpen. Anders een keer aan Velodyne zelf vragen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jossie

Hoe oud is je sub?
Je hoeft alleen te laten vervangen wat (bijna) defect is. Je kent de datum riedel in dit topic neem ik aan?

Mocht je rond de tien jaar zitten en de sub altijd aan hebben laten staan,  is er wel aanleiding om de module even te bekijken.
Omni !

HTip

#73
Mijn sub is van augustus 2010, dus nog (lang) niet in de gevarenzone, maar voorkomen is beter dan genezen. De sub wordt sinds oktober 2011 aangeschakeld via de 12V trigger.

In oktober is de DD-18 door CineMike gemodificeerd en ik herinner me nu dat doordat ik de AB was vergeten mee te geven, ze de sub niet konden inschakelen en testen. En pas toen ik in de nieuwe receiver de 12V trigger weer had ingesteld kreeg ik hem weer aan. Wat zegt je dit?

Volgens CineMike was het versterkerboard overigens gelukkig nog prima in orde :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jossie

Quote from: HTip on May  3, 2017, 21:34:30
Dat dacht ik ook omdat de conus "ontspannen" is als de spanning uit is en dus vrij kan bewegen en "gespannen als de spanning aan is en dus alleen door de servo kan worden bestuurd. Bovendien gaat de sub pas "echt" aan als het signaal voldoende volume heeft.

@jossie: Is het dan nog steeds mogelijk dat de sub in standby staat? Ik wil het gewoon graag begrijpen. Anders een keer aan Velodyne zelf vragen...

Jij hebt nog een DD toch? geen +? Als jij het in het Engels beter begrijpt moet je zeker even Velodyne contacten.

Ik raad je aan de sub uit te zetten met de schakelaar. De trigger heeft een beperkte invloed. Ik denk dat die meer bedoeld is om een beetje energie te besparen, niet om het apparaat te ontzien.

Anderzijds gaan schakelaars ook stuk van vet vonken door grote inschakelstromen...  ::)

De tijd zal je dan leren wat je mogelijk beter had kunnen doen   ;)

De laagspanningsvoeding is na tien jaar aanstaan gaar, dat weet ik inmiddels wel vrij zeker.
Omni !