Velodyne na 17 jaar...

Started by jossie, September 22, 2016, 23:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Zover als ik me kan herinneren kun je, bij de oudere DD serie tenminste, in de software de sub op always on zetten, dus de auto off feature uitzetten.
Dit is aan te raden als je last hebt van dat de sub soms opeens aanspringt tijdens een film/muziek en als het zacht speelt uitgaat. Echter dan zul je wel de subs met de hand aan en uit dienen te zetten anders verbruikt ie 24/7 de idle stroom wat flink oploopt in een jaar tijd.

LittleNinja

Quote from: Audiofiel on September 24, 2016, 09:26:29
Wat ook een grote rol speelt bij de Velodynes is dat ze af fabriek staan op Auto Stand-by. Daarvoor zit een schakelaar achterop. Ik zet hem altijd met de on/off switch helemaal uit. In stand-by blijft op de meeste delen spanning staan en dat versnelt ook de slijtage.

Hier meteen de schakelaar omgezet.. Thanks.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

jossie

Quote from: HTip on September 28, 2016, 08:52:48
Is dit misschien ook zo voor de DD-series?

Ik kreeg niet de indruk dat de laagspanningsvoeding 1/2 watt is/was. Eerder 10 watt en 25 watt als de eindtrap ook wakker is. Maar ik heb daar eerlijk gezegd niet echt goed op gelet.

Onderstaande foto is een beeld van de sub module als hij uit de kast is. Je kunt zien dat zonder sloopwerk in ieder geval enkele SMD condensators zichtbaar zijn naast de connectoren. Mijn module was van januari 2005, Kjelt's van september 2004. Modules daartussen kunnen CS condensatoren hebben maar dat hoeft niet, vlak na januari ligt voor de hand van wel. Dus heb je een DD12, 15 of 18 vanaf september 2005 zou het niet onverstandig zijn even de deksel te lichten voor een voorzichtige blik. Stekker uiteraard uit het stopcontact (!) en 15 minuten wachten. De module zit nogal vast gekleefd op de afdichtband. Je kunt 'm er toch uitkrijgen door in een hoek een iets grotere houtschroef te draaien die zich vastdraait in de alu plaat. Niet te diep, hij moet natuurlijk niet in het hout gaan zitten. Dan met een houten blokje/balkje en een tang als hefboom de module los wippen.

De SMD zit ongeveer in het midden van de foto en er staat 'CS' op.

Omni !

HTip

Bedankt voor de uitgebreide info jossie. Ik heb een van de laatste exemplaren voor de introductie van de DD+ series. Vik heeft gevraagd of CineMike de hele sub wil checken. Dat stelt mij gerust.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jossie

Ik begrijp het maar de jouwe is vijf jaar jonger. Die lijkt mij niet in de gevarenzone...

Mogelijk zijn ze kortstondig (laten we het hopen) uitgeweken naar een andere leverancier (JB). Wel handig om even te weten wat voor merk/types er op jouw print zitten.
Omni !

Kjelt

Quote from: jossie on September 28, 2016, 14:47:53
De module zit nogal vast gekleefd op de afdichtband. Je kunt 'm er toch uitkrijgen door in een hoek een iets grotere houtschroef te draaien die zich vastdraait in de alu plaat. Niet te diep, hij moet natuurlijk niet in het hout gaan zitten. Dan met een houten blokje/balkje en een tang als hefboom de module los wippen.
Ik heb na wat pogingen het met twee M6 bouten in de zijgaten gedaan, gewoon met een schroefmachine in het gat schroeven, je krijgt dan een soort van tap functie en dan met twee tangen aan de twee moeren voorzichtige kracht uitoefenen, er dus eigenlijk uittrekken. Gaat prima.

skyfox

#31
Wat fijn om mee te kunnen lezen over (semi-defecte) DD subs. Mijn DD10 heeft voor de zomer de geest gegeven. In eerste instantie alleen wat snelle plops, na een half jaar niks meer. Ik wil met mijn schoonpa, die iets meer into printplaten en solderen is, de versterker eens openmaken om te kijken of we iets kunnen repareren. Hij zit echter al een half jaar in een verbouwing, dus er is nog niks gebeurd (en zal voorlopig ook niet gebeuren...).

Jossie en anderen, zou mijn klacht te maken kunnen hebben met lekkende of geklapte caps? Of iets anders? En voor het openmaken van de backplate, dien ik deze uit de sub te schroeven of zijn alle printplaten van buitenaf te bereiken? Zijn er electrische schema's van deze printplaten beschikbaar ergens?

Een nieuwe backplate werd mij voorgesteld, maar dat kost ruim meer dan wat ik momenteel kan missen. Dus als ik de backplate kan repareren dan zou dat fantastisch zijn  :bigsmile:

Edit: de sub is aangeschaft in 2011, maar is een ex-demo model, dus zal al wat ouder zijn. Kan ik ergens het bouwjaar zien/achterhalen?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Kjelt

Quote from: skyfox on October 28, 2016, 15:11:03
En voor het openmaken van de backplate, dien ik deze uit de sub te schroeven of zijn alle printplaten van buitenaf te bereiken?
Ja deze dient losgeschroeft te worden, zie ook eerdere posts.

QuoteZijn er electrische schema's van deze printplaten beschikbaar ergens?
Nee helaas niet dat ik of Jossie weten  :(

QuoteKan ik ergens het bouwjaar zien/achterhalen?
Dit stond bij mij achterop de subs op de subplate op een sticker.

Over de oorzaak kun je lang gissen zonder hem van binnen te bekijken, op zich is een apparaat dat helemaal niets meer doet makkelijker te repareren dan een apparaat dat intermitterende storingen heeft. neem even contact met Jossie per pb op zou ik zeggen tenzij je zelf aan de slag wilt.

bmateijsen

Quote from: skyfox on October 28, 2016, 15:11:03
Edit: de sub is aangeschaft in 2011, maar is een ex-demo model, dus zal al wat ouder zijn. Kan ik ergens het bouwjaar zien/achterhalen?

Ik kan het vaak herleiden aan het serienummer...

skyfox

Bij thuiskomst meteen even naar de rug van de sub gekeken. Daar staat het gewoon netjes op de sticker inderdaad:

Bouwjaar: 5 april 2006
Serial: 652101029

:pompom:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

yorkie13

Aan de recap dus met de DD10

papaleo

#36
Mijn DD15 destijds nieuw bij BB&G aangeschaft,deze is van 22 Juli 2004 (tijd gaat snel)  :o
Maar ook vanaf de eerste dag t/m nu elke keer via de aan/uit schakelaar de sub van de spanning gehaald.
Uhhh...,moet ik mij nu zorgen maken?
De sub speelt nu nog voorbeeldig...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jossie

Quote from: papaleo on October 28, 2016, 19:53:05
Mijn DD15 destijds nieuw bij BB&G aangeschaft,deze is van 22 Juli 2004 (tijd gaat snel)  :o
Maar ook vanaf de eerste dag t/m nu elke keer via de aan/uit schakelaar de sub van de spanning gehaald.
Uhhh...,moet ik mij nu zorgen maken?
De sub speelt nu nog voorbeeldig...

Mogelijk heb je mazzel, gezien Kjelts goede module van korte tijd later dan de jouwe en mijn slechte module van nog later denk ik dat je aan de goede kant van de streep staat.

Zorgen maken mag altijd natuurlijk. Kost niks. Actie ondernemen kan ook, kost ook niks (even onder de deksel kijken a la Kjelt)..
Omni !

jossie

Quote from: skyfox on October 28, 2016, 15:11:03
Wat fijn om mee te kunnen lezen over (semi-defecte) DD subs. Mijn DD10 heeft voor de zomer de geest gegeven. In eerste instantie alleen wat snelle plops, na een half jaar niks meer. Ik wil met mijn schoonpa, die iets meer into printplaten en solderen is, de versterker eens openmaken om te kijken of we iets kunnen repareren. Hij zit echter al een half jaar in een verbouwing, dus er is nog niks gebeurd (en zal voorlopig ook niet gebeuren...).

Jossie en anderen, zou mijn klacht te maken kunnen hebben met lekkende of geklapte caps? Of iets anders? En voor het openmaken van de backplate, dien ik deze uit de sub te schroeven of zijn alle printplaten van buitenaf te bereiken? Zijn er electrische schema's van deze printplaten beschikbaar ergens?

Een nieuwe backplate werd mij voorgesteld, maar dat kost ruim meer dan wat ik momenteel kan missen. Dus als ik de backplate kan repareren dan zou dat fantastisch zijn  :bigsmile:

Edit: de sub is aangeschaft in 2011, maar is een ex-demo model, dus zal al wat ouder zijn. Kan ik ergens het bouwjaar zien/achterhalen?

Als jouw module ook CS smd's bevat heeft Velodyne die mogelijk een dik jaar gebruikt. Jouw klachten klinken wel als vergelijkbaar.

Maar... dit is niet een 15 watt voeding van een CD speler. De module kan serieuze uitgangsspanningen leveren en heeft een condensatorbank gevuld met meerder honderden Volts in bedrijf.

Het minste dat je nodig hebt om hiervoor de soldeerbout warm te zetten wat mij betreft:

* begrip van SMPS voedingen, waar de gevaarlijke delen zitten
* een netscheidingstrafo voor je veiligheid
* een variac voor geleidelijke spanningsopbouw na reparatie
* ervaring met smd caps solderen
* belastingsweerstand waar 5 minuten een kilowatt in kan

Anders gezegd, als je weinig/geen ervaring hebt met reparaties in deze categorie is dit zeker geen aanrader om te beginnen. Ik heb de informatie niet online gezet om zelf deze modules te gaan repareren. Ik ga er verder ook geen instructies over geven, echt te gevaarlijk wat mij betreft.

Mijn insteek was om mensen te wijzen op een mogelijk probleem dat in deze modules schuilt. Vooralsnog in modules van rond januari 2005 en later. De einddatum is nog onbekend maar met jouw module wellicht een jaar opgeschoven. Als je de module wilt demonteren kan een blik op de SMD caps verhelderend zijn zoals eerder in het topic beschreven.
Omni !

skyfox

CS modules: check!

Is het handig om nu nog het bovenste bordje eraf te halen? Of voegt dat niks toe?

Wat nu?

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jossie

Dat voegt niks toe, je bingo kaart is compleet en vol. Zo snel mogelijk (laten) repareren, de lekkende C's vreten je sporen op.

Interessant is wel de datum op je stickers intern.
Omni !

skyfox

#41
Interne stickers zeggen:

Assembly & test: 18 maart 2005
QC: 12 augustus 2005

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jossie

#42
Ok, dan hebben we nu vier maanden met verdachte modules...
Omni !

Berend van Til

Ik las ook dat er zowel in de USA modellen als in de EU modellen 200V elco's gebruikt worden terwijl de netspanning in de USA de helft is. Dus dat die elco's eigenlijk een hogere spanning zouden moeten hebben hier.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


jossie

#44
In de units die ik tot nu toe gezien heb geven de primaire voedingselco's geen problemen. Ze stapelen er meestal twee om in Europa aan de 400V te komen.
Omni !

Berend van Til

Dan heb je de helft van de capaciteit tot de USA modellen neem ik aan. Zal ook wel ten koste van iets gaan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Kjelt

Het gaat niet om de capaciteit maar de energie en die is in  beide gevallen gelijk ga maar na:

Stel we hebben voor het gemak van de berekening twee condensatoren van 1000uF/100V en die sluiten we aan op twee manieren:

1) V=100VDC en twee condensatoren parallel -> Cp=2000uF   => E= 0,5*(C*V2) = 0,5*2000*10-6*100*100= 10 J.

2) V=200VDC en twee condensatoren serie -> Cs= 500uF   => E= 0,5*(C*V2) = 0,5*500*10-6*200*200= 10 J.

Kortom beide zijn qua energie gelijkwaardig.  :)


jossie

#47
Toch nog maar even een extra waarschuwing. De eindversterker in deze modules is niet galvanisch gescheiden van de netspanning, de ingangsversterker wel.

Het glimmende Aluminium blok (de eindtrap) staat ook onder spanning (!)

De luidspreker hangt daarom ook aan de halve netspanning, het is gevaarlijk om deze subs te openen als je niet weet waar je mee bezig bent. Wend je tot je dealer als je 'm nagekeken wilt hebben.
Omni !

skyfox

Inmiddels is mijn DD amp terug van de reparatie bij Jossie en staat het geheel weer heerlijk te spelen in mijn HT. Niet alleen werkt alles weer, het lijkt beter te werken dan voorheen! Ik had namelijk het probleem dat bij het inschakelen van de sub de automaat eruit klapte. Pas de tweede of derde keer inschakelen zorgde ervoor dat de automaat aan bleef staan. Na de recap blijft de automaat gewoon netjes aanstaan.

Jossie, enorm bedankt voor de recap, ik ben er superblij mee!!  :headbanging:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Kjelt

Heb je er een slow start ingebouwd dan? Het er uit klappen is bekend van de Velodyne, kwestie van timing als de elcos leeg zijn en je schakelt vlak voor de piek in, klapt ie er uit.

Je kunt dit zonder extra softstart in te bouwen voorkomen, door de automaat te vervangen door een smeltzekering of een automaat met een andere afschakelkarakteristiek, zal dan c of d worden ipv B.