Velodyne na 17 jaar...

Started by jossie, September 22, 2016, 23:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Ik heb recent een DD15 module nagekeken. De klachten waren 'onrustige bijgeluiden'.

Module bekeken, op het eerste gezicht niks aan te zien. Ziet er top uit, nergens warm geweest, zou zomaar een wissel exemplaar uit de fabriek kunnen zijn voor calamiteiten.
Dan maar 's even aan de scoop, hij werkt wel maar de sinus springt echt alle kanten op (DC fluctuaties). Vreemd...

Dan maar verder graven, module helemaal uit elkaar om ook de pre-print goed te kunnen bekijken (die zit onder de eindtrap). Niks geks te zien, nog 's kijken en daar staat een elco'tje een beetje schuin. Ik raak 'm aan en hij valt er af!  :blink:

ESR meter uit de kast en alle 30 elco's nagemeten op de pre-print...  :blink:   Niet één binnen spec's, meerdere 'open'. Het is een wonder dat er nog geluid uit dit ding komt.
Alle elco's eraf gedraait, meer dan de helft lekt aanzienlijk, bij vijf stuks zijn de kopervoetjes/baantjes onder de elco aan/weggevreten!

Gelukkig gebruikt Velodyne op zich deugdelijke dubbelzijdige printen en de preprint zit bomvol met DSP, interfaces, video etc. Ik heb het niet nagevraagd maar die print zou zomaar 500 euro kunnen kosten bij vervanging. Overigens zijn ook de high level banaan ingangen losgescheurd van de print omdat die onder lichte spanning zijn gemonteerd (tin kan geen enkele spanning hebben, het is zo slap dat op de lange termijn altijd scheuren ontstaan).

Dus... nieuwe smd elco's besteld, ook maar een aantal met pootjes voor de vijf 'ets' gevallen. Paar uur concentreren, beetje creatief solderen bij de kale eilanden, stekker in het stopcontact (wel eerst even met de variac natuurlijk) et voila, een werkende DD15 module!

Maar ja, hoe kan dit nou. De module is in januari 2005 uit de fabriek gekomen en heeft zo te zien niet echt warmteschade opgelopen. Dan blijft er alleen maar over ondeugdelijke elco's. Als dat zo is hebben meer DD series modules dit probleem, dat kan niet anders. Heb je zo'n DD apparaat in die leeftijdsklasse en hoor je wel 's een bijgeluid of doet de module gek, dan ben je geïnformeerd bij deze...

(Edit; 2015 moest natuurlijk 2005 zijn...)
Omni !

morca

Wat voor merk elco,s waren gemonteerd?
Elcos is wel uets wat tegenwoordig  vaker een probleem is bij veel merken valt me op .

Ik had pas 4 nieuwe besteld ,nippon die stonden nieuw al bol alle 4  :blink:

jossie

Dit zijn SMD'tjes van rond 4mm Morca, daar zie je zo op het eerste gezicht niks aan, de ellende zit er onder, daar gaan ze lekken. De markering zou kunnen duiden op JB capacitors, wel te vinden maar nooit eerder van gehoord.

Staan bij jouw elco's niet alleen de plastic dekseltjes bol? Dat gebeurt wel 's. De aluminium behuizing mag nieuw niet bol staan voor zover ik weet.
Omni !

Audiofiel

Ik heb wel eens gelezen dat de DD-serie sowieso het meest kapot ging. De SPL-serie had geloof ik de minste klachten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jossie

Oh, nooit geweten. Ik zie dan wel een verband  ;D

Revisie is overigens goed te doen en de sub wel waard denk ik zo...
Omni !

morca

Ik moest even kijken maar dat zijn de kleintjes op de plaat die vaak met soldeer gelijmd zitten als het ware.
Respect dat je datkan maken denk niet dat ik dat zou kúnnen.
Jouw kennis rijkt ergver heb ik wel in de gaten .
En je hebt ook echt alle apparatuur en kennis een printplaat volledig door te meten.

Als ik bv ooit nog eens problemen mocht hebben met die retro eindbakken waar ik mee draai.
Weet ik nu al wie ik een berichtje ga sturen.
Al ik hoop dat dat nog een hele poos duurd.
Dat is echt de grote trots in me set voor iemand met mijn financiële middelen.

Kjelt

Jossie bedankt voor de heads up, ik heb twee DD15's ik ga ze dadelijk meteen even openen.
Sommige series elco's zijn berucht, de Tektronix scopes van bepaalde jaren hebben er heel veel problemen mee, heel bekend waren ook de issues begin 2002 met de moederborden met bad SMD caps.
Het beste is om ze preventief te vervangen. Geld trouwens steeds vaker ook bij TH elco's, na 15 jaar is het gewoon een loterij geworden, het blijven chemisch natte containers net als batterijen.
Corrosie op de printsporen dat is echt balen want die kan ver (onder de oppervlakte) doorgaan en blijven doorgaan als je niet alles kunt behandelen. Flink met IPA spoelen deppen en vloeistof gescheiden houden van de rest van de print.
Ik kan iedereen adviseren deze elco's dan preventief te laten vervangen voor het zover is want dan is het te laat.
Nogmaals bedankt voor de waarschuwing, ik ga eens kijken en hou je op de hoogte, wel balen want ik heb nog een Keithley (1 al gedaan) een Tek scope en nog een Dune die allen nog gerecapped moeten worden nu weer twee DD15s er bij,
zo blijf je wel bezig.

Peerless Monster

Quote from: Kjelt on September 23, 2016, 15:32:34
Jossie bedankt voor de heads up, ik heb twee DD15's ik ga ze dadelijk meteen even openen.
Sommige series elco's zijn berucht, de Tektronix scopes van bepaalde jaren hebben er heel veel problemen mee, heel bekend waren ook de issues begin 2002 met de moederborden met bad SMD caps.
Het beste is om ze preventief te vervangen. Geld trouwens steeds vaker ook bij TH elco's, na 15 jaar is het gewoon een loterij geworden, het blijven chemisch natte containers net als batterijen.
Corrosie op de printsporen dat is echt balen want die kan ver (onder de oppervlakte) doorgaan en blijven doorgaan als je niet alles kunt behandelen. Flink met IPA spoelen deppen en vloeistof gescheiden houden van de rest van de print.
Ik kan iedereen adviseren deze elco's dan preventief te laten vervangen voor het zover is want dan is het te laat.
Nogmaals bedankt voor de waarschuwing, ik ga eens kijken en hou je op de hoogte, wel balen want ik heb nog een Keithley (1 al gedaan) een Tek scope en nog een Dune die allen nog gerecapped moeten worden nu weer twee DD15s er bij,
zo blijf je wel bezig.

Goeie handel voor de soldeerders onder ons...
Wellicht gelijk ook modificaties laten aanbrengen.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Raymond187

Pauperig om 10 jaar met je sub te doen toch.  :D :D :D

Hoop elektrische apparatuur heeft wel onderhoudt nodig na 10 jaar gebruik, maar vraag me wel af in hoeverre een sub wordt gebruikt in 10 jaar. Hoeveel speeluren is dat. Wordt dat bijgehouden in die sub?

Quote from: Peerless Monster on September 23, 2016, 16:08:21
Goeie handel voor de soldeerders onder ons...
Wellicht gelijk ook modificaties laten aanbrengen.

Wat voor modificaties zouden een sub beter kunnen laten klinken?

Peerless Monster

Quote from: Raymond187 on September 23, 2016, 16:10:15
Pauperig om 10 jaar met je sub te doen toch.  :D :D :D

Hoop elektrische apparatuur heeft wel onderhoudt nodig na 10 jaar gebruik, maar vraag me wel af in hoeverre een sub wordt gebruikt in 10 jaar. Hoeveel speeluren is dat. Wordt dat bijgehouden in die sub?
Wat voor modificaties zouden een sub beter kunnen laten klinken?

Geen idee.
Dat weten de modificeerders onder ons.
De Velodyne kan een betere voeding, elco's, weerstanden, ander pcb, andere kabels, etc. gebruiken...
Zie de DD18 van Htip
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kjelt

Zojuist mijn eerste Velodyne geopend, deze is uit september 2004 dus aardig in de buurt van diegene die Jossie onder handen heeft genomen.
Het ziet er rustig en schoon uit, de 4u7 elco's zijn bij mij van Panasonic uit de S series dus goede elco's (in ieder geval betrouwbaar merk en serie).

Helaas staat er in de datasheet geen ESR gespecificeerd, maar ik ken deze serie want heb zelf van andere waarden nog enkele rollen met honderden stuks liggen die ik voor de hobbie gebruik.
De lage capaciteiten hebben vanuit de fabriek al een vrij hoge ESR, bv de 22u/16V heeft een typische ESR van 8 ohm nieuw terwijl je van een doorsnee elco van dit type ongeveer 1 ohm zou verwachten.
De elco's op de print heb ik gemeten en deze zijn  +/- 9 ohm (allemaal).
Dus ik denk dat ik mazzel heb en zal ze als ik weer eens tijd heb wel preventief gaan vervangen door iets betere elco's maar nu even geen paniek.
De andere Velodyne komt uit november 2014 dus dat is weer dichterbij die Jossie heeft gezien, dus die zal ik dan tzt ook even gaan bekijken en ook hier even melden.
Nu weer de boel dichtschroeven zodat ik vanavond tenminste weer kan blazen  :D

Kingpin

Zou het door 'trillingen' komen?
De magneer/woofer hangt precies voor de elektronica ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jossie

#12
De rode zijn (uiteraard) het slechtst... Op deze staat een heel andere markering als bij Kjelt te beginnen met 'CS' wat zou duiden op de JB capacitors.
Merk op dat C65 ontbreekt. Die viel er zo ongeveer af.
Let ook op de iets uitstekende pin van een van de high level ingangen, de soldering is gebroken.

Trillingen lijken mij niet de oorzaak...
Omni !

Kjelt

#13
Quote from: Kingpin on September 23, 2016, 17:55:30
Zou het door 'trillingen' komen?
De magneer/woofer hangt precies voor de elektronica ...
Dat denk ik zelf van niet want dan zou het bij mij toch ook slecht moeten wezen en ik heb met mijn vinger wel degelijk gevoeld aan de elco's of er bij zaten die loskwamen zoals bij Jossie.
Geen beweging in te krijgen, verder mooie glanzende soldeerverbindingen dus niets aan het handje.
De door Jossie geconstateerde elco lekkage duidt er mijn inziens op dat de desbetreffende partij elco's van JB capacitors gewoon niet goed waren.

Kjelt

#14
Het is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen wat de oorzaak is, maar als ik moet gokken dan kijk ik naar de failure mode analysis van elco's.
Daar zie je dat als oorzaak van lekkage van het electrolyt, wat door Jossie is geconstateerd, twee mogelijke oorzaken zijn:

1) te hoge interne (over)druk meestal door te hoge temperatuur echter dan gaat de elco ook wat bol staan en de overdrukventiel scheurt wat hier niet het geval was of
2) lekkage door slechte afsluiting veroorzaakt door de manier van aanbrengen of de kwaliteit van het afsluitmateriaal.

Ik zou dan voor de 2e  optie gaan.
Aangezien dit materiaal vaak rubberachtig is kan uitdroging of verkeerde materiaalkeuze hier mogelijk de oorzaak zijn.
Wat dit betekent is dat alle Velodyne printen met diezelfde elco's een verhoogd risico hebben of ze nou vaak gebruikt zijn of niet.

HTip

Bedankt allemaal voor het delen van jullie uitgebreide kennis. Mijn DD-18 is van juli 2010 en staat op dit moment bij CineMike in Duitsland en wordt zoals Rens aangeeft gemodificeerd. Ik zal CineMike vragen de SMD-elco's te controleren, maar misschien doet hij dat al, want de printplaat wordt vooraf en achteraf doorgemeten. Zal ook vragen of hij een foto wil maken van de printplaat, zowel voor als na de modificatie.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Audiofiel

Wat ook een grote rol speelt bij de Velodynes is dat ze af fabriek staan op Auto Stand-by. Daarvoor zit een schakelaar achterop. Ik zet hem altijd met de on/off switch helemaal uit. In stand-by blijft op de meeste delen spanning staan en dat versnelt ook de slijtage.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HTip

Quote from: Audiofiel on September 24, 2016, 09:26:29
Wat ook een grote rol speelt bij de Velodynes is dat ze af fabriek staan op Auto Stand-by. Daarvoor zit een schakelaar achterop. Ik zet hem altijd met de on/off switch helemaal uit. In stand-by blijft op de meeste delen spanning staan en dat versnelt ook de slijtage.
Ik gebruik een triggerkabel die alleen bij een bepaalde input van de receiver inschakelt. Werkt heel goed.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Peerless Monster

Quote from: Audiofiel on September 24, 2016, 09:26:29
Wat ook een grote rol speelt bij de Velodynes is dat ze af fabriek staan op Auto Stand-by. Daarvoor zit een schakelaar achterop. Ik zet hem altijd met de on/off switch helemaal uit. In stand-by blijft op de meeste delen spanning staan en dat versnelt ook de slijtage.

Je ziet dat ook vaak bij die KEF eitjes subwoofer. PSW2000 reeks.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Achiel

Quote from: Peerless Monster on September 24, 2016, 11:18:02
Je ziet dat ook vaak bij die KEF eitjes subwoofer. PSW2000 reeks.

Klopt, die Kef subs staan echt slecht bekend qua betrouwbaarheid.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

jossie

#20
Quote from: Audiofiel on September 24, 2016, 09:26:29
Wat ook een grote rol speelt bij de Velodynes is dat ze af fabriek staan op Auto Stand-by. Daarvoor zit een schakelaar achterop. Ik zet hem altijd met de on/off switch helemaal uit. In stand-by blijft op de meeste delen spanning staan en dat versnelt ook de slijtage.

We hebben het hier over de DD15 module uit de 'Digital Drive Series' (en de 12 en de 18, zelfde module, niet de DD15 plus series), die heeft geen standby schakelaar achterop of bedoel je de netschakelaar?

Quote from: HTip on September 24, 2016, 10:42:33
Ik gebruik een triggerkabel die alleen bij een bepaalde input van de receiver inschakelt. Werkt heel goed.

De module die ik onder handen heb gehad heeft een kleine standby voeding die altijd aan staat. Daar zitten een paar spanningsregulators bij die stevig warm worden dus ik ga er even vanuit dat de pre-print volledig aanstaat. De triggerkabel zorgt er alleen voor dat de eindtrap wakker wordt. Dan stijgt het basis verbruik aanzienlijk en ook de warmteontwikkeling.
Triggerkabels zijn wat dat betreft wel prettig, zolang de versterker aanstaat blijft de sub ook aan en heb je dus geen aan/uit springen bij rustige film scenes. Maar de print die hier dus stuk was wordt daarmee niet geschakeld (voor zover ik snel kon zien).

Quote from: Peerless Monster on September 24, 2016, 11:18:02
Je ziet dat ook vaak bij die KEF eitjes subwoofer. PSW2000 reeks.

Dat klopt, de PSW-2000/2010/2500 modules hebben een zeer interessante standby schakeling: het uitgangsrelais. Dat is het enige dat er geschakeld wordt  ;D
Nou vooruit, ook het LEDje veranderd van kleur. Aangezien de groene of rode LED ongeveer evenveel stroom trekken blijft over het relais, toch zeker 0,25 Watt besparing in standby.

Quote from: Achiel on September 24, 2016, 13:42:51
Klopt, die Kef subs staan echt slecht bekend qua betrouwbaarheid.

Nou... na tien jaar geven ze meestal de geest... Het kan veel erger hoor. Bovendien goed te reviseren.


Op mijn DD15 print zaten wat stikkers met fabrieksdata waaruit blijkt dat de print geassembleerd is in december 2004 en QC stond op jan 2005 (stikkers hebben Amerikaanse datumnotatie). Dat is drie maanden na Kjelt z'n model. Aangezien het SMD printen zijn denk ik toch wel dat er een hele batch is gemaakt met de CS condensatoren, kan ook best een jaar lang of langer in productie zijn gebruikt. Maar ja... hoeveel zijn er in Nederland uit die serie? 25? Geen idee eigenlijk.
Ik twijfel er niet aan dat mede 'CS' eigenaren een probleem hebben.
Omni !

Kjelt

#21
Quote from: jossie on September 24, 2016, 13:49:15
De module die ik onder handen heb gehad heeft een kleine standby voeding die altijd aan staat. Daar zitten een paar spanningsregulators bij die stevig warm worden dus ik ga er even vanuit dat de pre-print volledig aanstaat. De triggerkabel zorgt er alleen voor dat de eindtrap wakker wordt. Dan stijgt het basis verbruik aanzienlijk en ook de warmteontwikkeling.
De DD15 staat altijd standby en gaat aan als hij op zijn audio ingang een signaal detecteert OF via RS232 een commando ontvangt.
Dit automatische signaal detectie werkt afhankelijk van je setup niet altijd goed, al in het verleden een paar mensen gehad die alleen bij heftige scenes opeens de DD15 aan hoorden gaan.
Dit kon je SW matig uitzetten. Ik zelf schakel automatisch via een trigger van de prepro via relais met softstart de Velodynes hard in. De latere DD15's hebben een ingebouwde softstart schakeling die van mij beiden niet. 6000uF keihard aan het net vond mijn automaat nooit leuk, nu via de softstart is dat opgelost.

QuoteOp mijn DD15 print zaten wat stikkers met fabrieksdata waaruit blijkt dat de print geassembleerd is in december 2014 en QC stond op jan 2015
2004 en 2005  ;)  ;D

Vandaag ben ik er niet aan toegekomen de andere sub te openen en morgen familiedag, volgende week cursus dus zal wel even nog duren voor ik de ander die een paar maanden later gemonteerd en fabriek af geleverd is open.

jossie

Quote from: Kjelt on September 24, 2016, 19:38:11
2004 en 2005  ;)  ;D

Vandaag ben ik er niet aan toegekomen de andere sub te openen en morgen familiedag, volgende week cursus dus zal wel even nog duren voor ik de ander die een paar maanden later gemonteerd en fabriek af geleverd is open.

Ik heb de data gewijzigd, tweede keer fout...

Ik hoop voor je dat die ook geen CS'jes heeft. Toch wel ff werk...
Omni !

vik

Er staat inmiddels ook een 10 jaar oude JL Audio F112 bij CineMike. Deze is van een vriend van mij en deze heeft een hele irritante brom. Hij is even snel nagekeken maar CM heeft het vermoeden dat de elco´s aan een revisie toe zijn. Wordt vervolgd.

@ Htip: ik zal vragen of ze even de boel na willen lopen. Een voeding heeft ook te lijden door de stand by dus slijtage.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Quote from: vik on September 27, 2016, 23:46:21
@ Htip: ik zal vragen of ze even de boel na willen lopen. Een voeding heeft ook te lijden door de stand by dus slijtage.
Dank je vik! Dan kan mijn DD-18 er weer een tijd tegenaan 8)

Ik las nog iets op avsforums. Rob Morse van Velodyne heeft daar een officiële onderhoudstopic.
Quote
The 230 volt version of the DD plus subwoofer includes a 1/2 watt standby circuit mandated by the EU, this circuit will not allow the subwoofer to remain powered on after a period of time of non-use. The auto on/off circuit will work to power on the subwoofer if you supply it with enough signal, unfortunately the always on and 12 volt trigger features are disabled by the 1/2 watt circuit.

There are steps that can be done to optimize the signal going into the subwoofer so that the Auto on/off works well, if you continue to have issues, your local service center can by-pass the 1/2 watt feature at your request. EU rules permit this to restore functionality such as the 12 volt trigger, however we are required to ship the subwoofer with the 1/2 watt circuit engaged.

Is dit misschien ook zo voor de DD-series?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive