Velodyne na 17 jaar...

Started by jossie, September 22, 2016, 23:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

Idd Bjön gaf mij hetzelfde antwoord.
Geen 2 maal roomcorrectie doen.

Avos

#326
Heeft de Velodyne SPL 1200 Ultra ook last van lekkende Elko's... is er iemand die dat weet...?

Kjelt

Je komt er vanzelf achter maar ik hoop dat het geen lekkende maar uitgedroogde elcos zijn want anders ben je veel verder van huis (meerdere ervaringen met apparatuur met lekkende elcos).

Logix

#328


Zo, die van mij gaat ook naar Dokter Jossie. Een DD15 uit 2008. Ik ben benieuwd, ik had/heb voor zover ik weet niet echt klachten vanuit de DD, maar een check-up kan geen kwaad dacht ik zo  :D


Peerless Monster

Quote from: Logix on February 19, 2024, 12:24:18

Zo, die van mij gaat ook naar Dokter Jossie. Een DD15 uit 2008. Ik ben benieuwd, ik had/heb voor zover ik weet niet echt klachten vanuit de DD, maar een check-up kan geen kwaad dacht ik zo  :D



Flinke klodders mayo 😊
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

blue-eyes

Bekende foto - deze ook van de mijne gemaakt. En ook naar Dr. Jossie opgestuurd ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Achiel

Zie een paar bolle wangetjes, niet voor zijn tijd om pro-actief aankomende problemen zo aan te pakken. Deze gaat nog jaren meekunnen na een behandeling bij de dokter.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Kjelt

Ik geniet ook nog vaak van mijn twee DD-15's zo jammer dat het Velodyne servo-sub gebeuren verloren is gegaan (dat duitse bedrijf stelt niet veel meer voor zag ik).

jossie

#333
Doosje van Logix is binnengekomen en module maar 's even onderzocht...

Quote from: Logix on February 19, 2024, 12:24:18Ik ben benieuwd, ik had/heb voor zover ik weet niet echt klachten vanuit de DD, maar een check-up kan geen kwaad dacht ik zo  :D

Ja, hoho, dat zullen we nog wel 's zien! 'n dramatisch tegenvallertje zit vaak onder een klein condensatortje  :sigh:

Twee typische problemen snel afgevinkt: niet aanwezig, dat is mooi. Nog 's even goed naar de analoge voeding kijken, ik zie wat typische bruine lijm die Velodyne gelukkig bijna niet gebruikt heeft, ik tref het zelden aan in de modules. Bij andere merken des te meer en daar wordt ik stiekem dan weer blij van  :D

Op het eerste gezicht lijkt het allemaal wel mee te vallen maar schijn bedriegt. De lichtbruine lijm is 'origineel'. Maar als het onderdeel te warm wordt veranderd de lijm van kleur en gaat vocht afscheiden. Dat gaat dan lekker de print beknabbelen, te beginnen bij het soldeermasker (de groene kleur). Zodra die horde genomen is gaat het hemelse vocht zich te goed doen aan de het pure, onversneden koper. Heerlijk!

En dan... gaat die vocht-koper-prut naar eigen inzicht wat extra geleidende paadjes maken om de eigenaar van het kleinood wat op te schrikken met geknal, gebrom, gesis en af en toe ook een onvervalste kortsluiting! Het fijnste is dan als de eigenaar nog een keer een nieuwe zekering plaatst, bij voorkeur een zwaardere want dat is waarschijnlijk het probleem... de koperprut kraait victorie, blaft, vloekt, tiert en eindigt met een wonderschone flits!  :pompom:

Maar ja, Logix heeft helaas te vroeg ingegrepen, de koperprut was nog net niet sappig genoeg  :nopompom: het koperprut feessie verknald  :devil:

Op de laatste foto zie je in de blauwe cirkel het al kaal gevreten spoor dat maar een kleine twee milimeter van de plus van de condensator af ligt. Dit is gewoon een kwestie van nog even geduld hebben.
Omni !

Kjelt

Gelukkig kun je voor weinig nu soldeermasker kopen en een 10W UV ledlamp om het uit te harden  :D
Bij mij ook nog maar eens spieken, ik heb wel de kleine elcootjes geche ked maar niet de lijm van de grote....

jossie

#335
Bij de kleine voeding zit vrijwel altijd sliconekit om de condensatoren vast te zetten, soms zitten de alu koelblokjes met epoxy lijm vast...

In dit geval niet. Mogelijk hebben ze in een versnelde duurtest ontdekt dat deze lijm schadelijke bijwerkingen heeft, ik tref het uiterst zelden aan bij Velodyne.

Het heeft vrijwel alle andere fabrikanten tot voor kort niet tegengehouden om precies dezelfde rommel te gebruiken.

De oplettende kijker ziet in de foto nog iets anders wat er niet hoort...
Omni !

Kjelt

Wat voor kit ga je gebruiken nu en vervang je die grote elcos ?

jossie

#337
Quote from: Kjelt on February 22, 2024, 22:31:14Wat voor kit ga je gebruiken nu en vervang je die grote elcos ?

Zo groot zijn ze niet hé... de twee kleintjes staan haaks op elkaar kwa pootjes oriëntatie, door wat polymax tussen deze twee elcotje's te smeren staan ze stabiel. De grote zet ik met wat polymax vast aan de trafo.
Dus geen lijm op de print meer.

De twee kleintjes staan parallel met twee elcotje's op de preprint. Als je ze meet 'in circuit' met een ESR meter lijken ze ok; niet dus... Allemaal vervangen.
Omni !

Kjelt

Dat zijn dan de kosten ook niet inderdaad.

Logix

Top werk Jossie! Leuk om te zien wat je allemaal gedaan hebt. Zal deze behandeling effect hebben op het functioneren van de sub? Of zal die stampen zoals die dat al deed?

jossie

#340
Quote from: Logix on February 22, 2024, 22:58:44Top werk Jossie! Leuk om te zien wat je allemaal gedaan hebt. Zal deze behandeling effect hebben op het functioneren van de sub? Of zal die stampen zoals die dat al deed?

In dit geval niet/nauwelijks maar je was wel goed op weg. Dit heeft niets te maken met de power van het apparaat...

Deze sub heeft een speciale softwarematige standby functie die de klasse D eindtrap in slaap zet. Als je die gebruikt kun je evt de sub onder spanning laten, bij jou is nu de schadelijke lijm verdwenen. Dat voedingkje is dan eigenlijk het enige deel dat nog warm wordt. Maar... ook dan toch noch wel wat verbruik: eindtrap in werking ongeveer 15 watt continu, eindtrap slapend 10 watt continu.

Aan u de keus om 'm evt echt uit te zetten. Inschakelen geeft een serieuze stroompiek die misschien na duizend keer ook wat sloopt (schakelaar, brugcel... ).
Omni !

Kjelt

Quote from: jossie on February 23, 2024, 08:59:33Aan u de keus om 'm evt echt uit te zetten. Inschakelen geeft een serieuze stroompiek die misschien na duizend keer ook wat sloopt (schakelaar, brugcel... ). 
Ik schakel ze beiden al sinds 2010 in via een softstart schakeling, ik blijf het vreemd vinden dat ze daar destijds op bezuinigd hebben.

jossie

Quote from: Kjelt on February 23, 2024, 21:38:50Ik schakel ze beiden al sinds 2010 in via een softstart schakeling, ik blijf het vreemd vinden dat ze daar destijds op bezuinigd hebben.

Ik ook, had het product afgemaakt én veel vragen/problemen van klanten voorkomen.
Omni !

clagunapalma

Dr Jossie heeft mijn sub, de DD12 Plus, ook onder handen genomen de afgelopen weken. Het resultaat mag er zijn, want het probleem van het uitvallen en dan weer aangaan van de sub nadat hij een tijdje heeft gedraaid, is opgelost. Het was een uitdaging want de standaard oplossing voor dit probleem werkte niet, echter geeft Jossie niet snel op en heeft het probleem toch gelukkig kunnen vinden. Ik ben erg blij dat hij dit voor een zeer schappelijke prijs heeft kunnen oplossen, zodat hopelijk de sub nog een aantal jaren mee zal kunnen gaan. 

Kortom, Dr Jossie, superbedankt en mocht er in de toekomst toch weer een defect zijn dan weet ik je uiteraard te vinden. :-)