Velodyne na 17 jaar...

Started by jossie, September 22, 2016, 23:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

N1v3K

Quote from: papaleo on October 25, 2017, 12:51:45
Dit zijn max.maten (hxbxd) (60,5x48,5x52)
Daar past precies een Rythmik E15hp in  ::)

jossie

Quote from: solitaire on October 25, 2017, 12:32:10
Een sub met 'storing', dat lees ik vaak, vaker dan van andere audio spullen. Sunfire, zoals bv. de sub die ik heb, staan ook bekend om hun falen (ik wist dit bij aanschaf, neem bewust de gok, maar bij Velodyne was dit tot voor kort niet bekend ...). Is dit correct geconcludeerd of zijn de storingen bij subs op sich niet abnormaal ? Wat is de reden, kans op 'misbruik' bij subs groter, bezuinigd op productiekosten, aanpassing US>EU specs, toeval, ...

Balen voor papaleo iig. ...
soli

De sub van Papaleo is dertien jaar oud. Niet onoverkomelijk maar je hebt maar één defect onderdeeltje nodig voor een eventuele catastrofe. Meestal staan subs daarnaast ook (deels) 24/7 aan wat voor een snellere veroudering zorgt dan gemiddelde elektronica. Tot slot worden subs mechanisch en elektrisch wel het zwaarst belast van de hele audio keten. Vooral bij de jongere heren onder ons...  ;)
Omni !

Kjelt

Zomaar een gedachte: kan het een fout zijn geweest in de servo feedback loop ?
Zover als ik het begrijp geeft de servo een signaal terug die de uitslag van de conus representeert, en de feedback loop zorgt voor de demping, geen of onjuiste servo informatie zou dan tot een maximale conus uitslag kunnen lijden. Tenzij ze dit goed hebben beveiligd natuurlijk.

jossie

Ik denk niet dat de servo in het signaalpad is opgenomen, meer zijdelings via een mengversterker met een maximum. Misschien is een factor twee spanning al voldoende voor de correcties. Open loop zonder servo zou wmb een gevaarlijk ontwerp zijn.
Omni !

Kjelt

Quote from: jossie on October 25, 2017, 13:40:12
Ik denk niet dat de servo in het signaalpad is opgenomen, meer zijdelings via een mengversterker met een maximum. Misschien is een factor twee spanning al voldoende voor de correcties. Open loop zonder servo zou wmb een gevaarlijk ontwerp zijn.
Ik bedoel ook niet in het signaalpad. Ik bedoel net als bij een servomotor, de servo geeft de positie weer in dit geval van de uitslag van de conus. Deze positie wordt vergeleken met wat er verwacht wordt (input voor de feedbackloop), dat is ook wat de Velodyne DD zo mooi maakt, een veel strakkere gecontroleerde bas omdat de positie gemeten wordt.
Als de feedback info verkeerd is wordt er een verkeerde beslissing genomen, bv meer vermogen naar de speakerspoel.

jossie

Volgens mij is het een piëzo element (de opnemer). Maar ik heb er nog nooit een open gesloopt, ik weet het niet.

Maar stel dat de foutenmarge normaal rond de 10% ligt, dan hoeft het circuit met de piëzo de gain niet erg veel te variëren om toch goed te kunnen werken. Zonder servo signaal is de gain dan misschien twee keer zo hoog maar zeker niet oneindig (lees, speaker tegen de muur geplakt ;-)

Kortom, de vraag is hoeveel dB feedback er gegeven wordt, mogelijk 6, misschien wel 20 of 30, laten we Velodyne ff bellen...  ;D
Omni !

Kjelt

Quote from: jossie on October 25, 2017, 13:57:13
Kortom, de vraag is hoeveel dB feedback er gegeven wordt, mogelijk 6, misschien wel 20 of 30, laten we Velodyne ff bellen...  ;D
Bespaar je de moeite, ik heb een jaar geleden emails gestuurd om te vragen in welke periode ze die brakke elco's hebben gebruikt met een verwijzing naar dit topic.
Kreeg ik 1e lijns support met wij weten niets van brakke elco's, ik weer aanhouden met fotos van jou van die elco's kreeg ik antwoord, onze manager zal dit uitzoeken en binnenkort contact met u opnemen.... ik wacht nog steeds  :D


jossie

Laten we dan vooral niet bellen!
Omni !


papaleo

Quote from: morca on October 25, 2017, 14:58:30
Wel zuur Leo je wilde hem juist nog even laten staan.
Nu keuze maken wat nieuw te kopen :)

Nee,hoef niet meer ga er openhaard brandstof van maken... ::)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

blue-eyes

Quote from: papaleo on October 25, 2017, 15:21:42
Nee,hoef niet meer ga er openhaard brandstof van maken... ::)

Hmmmmm.......... Ik heb een krasje op mijn behuizing :D  :pompom:  :pompom:
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

papaleo

Quote from: Blue-Eyes on October 25, 2017, 15:29:49
Hmmmmm.......... Ik heb een krasje op mijn behuizing :D  :pompom:  :pompom:

Te laat.... :threadclosed:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Nog even n belangrijk vraagje aan de technici alhier wbt welke of wat zou de oorzaak kunnen zijn waarom de sub is opgeblazen?
Als het nu eens door de pre is gekomen, zou je dit dan kunnen nameten?
Want stel ik hang er een nieuw sub aan dan zou dit ook met de nieuwe sub kunnen gebeuren... :crazy:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Lijkt me eerder dat het bronmateriaal soms dit soort "knallen" kan veroorzaken maar daar zou een sub toch tegen moeten kunnen,
het mag niet zo zijn dat ook al zet je er een maximale puls op dat de sub daar kapot van zou mogen gaan.
Ik heb een defecte bluray van Star Wars waar in het begin een enorme knal uit alle speakers komen, die disk heb ik dan ook even goed gemerkt.
Met niet officieel materiaal kan het ook voorkomen.
Weet je nog met welk materiaal en waar het precies op trad ?

morca

Ik zat ook al even aan de pre te denken.
Maar de bron/schijfje of download kan ook nog als die voor het eerst gedraaid werd.......
Beetje moeilijk verhaal.

papaleo

#115
Quote from: Kjelt on October 25, 2017, 15:53:33
Lijkt me eerder dat het bronmateriaal soms dit soort "knallen" kan veroorzaken maar daar zou een sub toch tegen moeten kunnen,
het mag niet zo zijn dat ook al zet je er een maximale puls op dat de sub daar kapot van zou mogen gaan.
Ik heb een defecte bluray van Star Wars waar in het begin een enorme knal uit alle speakers komen, die disk heb ik dan ook even goed gemerkt.
Met niet officieel materiaal kan het ook voorkomen.
Weet je nog met welk materiaal en waar het precies op trad ?

Das een goeie...Mmm...nee maar het was volgens mij wel een download...en geen disc.  ???
Ik zal toch eens kijken/nadenken of ik dit nog kan achterhalen

Tja het blijft altijd een risico als je wat van het www afhaalt
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jossie

Bronmateriaal lijkt me niet, als daar een maximale puls in zou zitten moet hij nog steeds langs de volumeregelaar van de pre, Die stond vast niet extreem hoog.

Pre kan maar zoals ik in het begin schreef en Kjelt ook aanhaalt, de sub moet, in goede conditie, elke puls op de ingang gewoon overleven.

Nu iets nameten is niet goed mogelijk. Hoe oud is je pre? Weet je nog of de knal ook uit de andere speakers kwam?

Omni !

papaleo

#117
Nee,het geluid/knal kwam alleen uit de sub.
De Marantz is n jaar oud of net wat langer...

Maar nu weet ik ook met welke film het was dat het gebeurde...,'Transformers The Last Knight'
Ik had 4k HDR DTS/ATMOS versie die dag binnen gehaald en s'avonds voor de eerste keer af willen spelen.
Ik had mijn volume best pittig staan heb deze meestal op +61 staan en nu ook.

Het begin van deze film begint spectaculair met heel veel diep/laag geweld....van explosies van vuurballen!
Het was dan ook bij de eerste explosie toen de sub deze heftige klap liet horen...

https://youtu.be/6Vtf0MszgP8

Zie bij 1.09 min. wanneer de vuurballen door de lucht op de grond exploderen....
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

+60 staat mijn Marantz ook alleen de subs staan subtiel afgesteld dus dat zegt nog niet zoveel natuurlijk.
Zijn de subs door Audysee afgeregeld of is er daarna met de hand nog wat veranderd?
Als Audysee gecalibreerd en +61 had absoluut geen schade mogen veroorzaken.
Ik vermoed dan toch dat er ergens in de elektronica een fout is opgetreden of gewoon ouderdom ? (Jossie?)

papaleo

#119
Quote from: Kjelt on October 25, 2017, 16:27:18
+60 staat mijn Marantz ook alleen de subs staan subtiel afgesteld dus dat zegt nog niet zoveel natuurlijk.
Zijn de subs door Audysee afgeregeld of is er daarna met de hand nog wat veranderd?
Als Audysee gecalibreerd en +61 had absoluut geen schade mogen veroorzaken.
Ik vermoed dan toch dat er ergens in de elektronica een fout is opgetreden of gewoon ouderdom ? (Jossie?)

Ja door Audysee en daarna door mijn zelf handmatig ietsje meer volume gegeven aan de sub
Had de volgende dag voor de zekerheid nog Audysee er op losgelaten om te chekcen of de sub soms kwa volume door een of andere reden te hard had gestaan maar dat was ook niet zo...

Het kon zomaar zo zijn dat mijn kleindochter van 3 ,die was de dag ervoor bij ons geweest,de remote in handen had gehad en dat ze vrolijk de volume omhoog geschroefd had...
maar ook haar heb ik niet de schuld kunnen geven.... :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jossie

Ik hoor vanaf het begin veel sublaag, niet speciaal bij 1:09 veel meer...

Als de knal serieus harder was dan het geluidsnivo in de kamer op dat moment denk ik toch als eerste aan de gespecificeerde peak power van 3000 Watt, maar dan ietwat ongecontroleerd en onbedoeld.

3 kW is erg veel heren, dat overleefd een normale speaker niet als dat zomaar even aangelegd wordt ter test  ;) Ook een Velodyne niet ben ik bang.

In de condensators zit ongeveer 1,41 x 230 = 324 V. Nou weet ik de impedantie van de velo drivers niet maar even aannemende 8 Ohm; is dan 324/8 is 40 Ampere, P = i^2 x R dus 40x40x8= 12,8 kW. Dat is iets te veel... Dan zal het misschien 16 Ohm zijn? 324/16 = 20 Ampere, 20x20x16 = 6,4 kW.

Nou ja, teveel dus  ::)

Of de versterker is in bridgemode, dan 162 Volt over 8 Ohm, 20A, 20x20x8 = 3,2 kW, komt in de buurt...

Het is en blijft een 15" woofertje... Als die stroom een paar seconden is gelopen is de woofer wel ontwricht denk ik. Wat mij betreft is de module de boosdoener anders had de beveiliging in moeten grijpen.
Omni !

Kjelt

Quote from: papaleo on October 25, 2017, 16:30:55
Het kon zomaar zo zijn dat mijn kleindochter van 3 ,die was de dag ervoor bij ons geweest,de remote in handen had gehad en dat ze vrolijk de volume omhoog geschroefd had...
maar ook haar heb ik niet de schuld kunnen geven.... :D 
Nee als je de pre/pro uit en weer aanzet gaat hij naar de default waarde.

Quote from: jossie on October 25, 2017, 16:51:36
Het is en blijft een 15" woofertje... Als die stroom een paar seconden is gelopen is de woofer wel ontwricht denk ik. Wat mij betreft is de module de boosdoener anders had de beveiliging in moeten grijpen.
Tja laten we het daar dan maar op houden en hopelijk dat mijn oude beestjes nog even meegaan.

jossie

Ik hoop het zo voor je Kjelt  ::) Echt, ik gun het je  ::)

Maar ja... al die boze torretjes in de Velo die op hun kans wachten...
Omni !

papaleo

#123
Quote from: Kjelt on October 25, 2017, 16:54:27
Nee als je de pre/pro uit en weer aanzet gaat hij naar de default waarde.
Tja laten we het daar dan maar op houden en hopelijk dat mijn oude beestjes nog even meegaan.

Nee,bedoelde de volume van de Velo...
Ik berg altijd mijn ab op maar deze dag had ik de ab van de Velo nog op tafel liggen....dus ik dacht néé heh het zal toch niet waar zijn...,maar nee het was dus niet zo  ;)

Ik hoop het ook voor je,maar het kan geen kwaad om alvast wat extra te gaan sparen want je weet het nooit met een Velo  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Quote from: jossie on October 25, 2017, 16:56:38
Maar ja... al die boze torretjes in de Velo die op hun kans wachten... 
Ik zal ze nog eens met mijn 330 graden soldeerbout dreigen zodat ze het wel uit hun hoofd laten om te staken ;D