1 speaker op receiver aansluiten... schadelijk?

Started by Scuzz, April 9, 2024, 21:17:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scuzz

Ik kan er zo 1-2-3 niet echt veel op internet over vinden en heb een (wellicht vreemde...) vraag. Vlak voor pasen heb ik 2 stuks Kef q750 besteld. Met smart zitten wachten en zin om te luisteren in mijn eigen huis.... Krijgt DHL het voor elkaar om 1 doos kwijt te raken en 1 doos zo hard op de grond te laten vallen voor de voordeur dat het fineer aan de onderkant beschadigt is  :devil:  :nopompom:.

Winkel probeert het aan alle kanten netjes te regelen en heeft al gezegd de kapotte zuil te vervangen. DHL is nog aan het spoorzoeken naar de missende speaker (hoe krijg je het voor elkaar denk ik dan...). Al met al gaan er dus nog 2 stuks Q750 mijn kant op komen maar het lot speelt hiermee en de winkel heeft net nu geen voorraad meer. Komt ergens volgende week of de week erop weer binnen.

Mijn hamvraag is nu: morgen komt mijn nieuwe sub binnen (Klipsch RP-1600RW) en ik kan het met die ene zuil eerlijk gezegd niet meer houden. Kan het kwaad als ik 1 speaker + sub aansluit op mijn receiver (Denon x6700h) en in de speaker configuration 2.1 instel? Geen zin om voor halfbakken te spelen m'n receiver te slopen  :sarcasm:. Veelal kies ik in het leven voor "bij twijfel doen" maar omdat 1 speaker toch niet fijn klinkt twijfel ik om de sub ook maar met rust te laten  :nopompom:

Shadowfox

Quote from: Scuzz on April  9, 2024, 21:17:28Ik kan er zo 1-2-3 niet echt veel op internet over vinden en heb een (wellicht vreemde...) vraag. Vlak voor pasen heb ik 2 stuks Kef q750 besteld. Met smart zitten wachten en zin om te luisteren in mijn eigen huis.... Krijgt DHL het voor elkaar om 1 doos kwijt te raken en 1 doos zo hard op de grond te laten vallen voor de voordeur dat het fineer aan de onderkant beschadigt is  :devil:  :nopompom:.

Winkel probeert het aan alle kanten netjes te regelen en heeft al gezegd de kapotte zuil te vervangen. DHL is nog aan het spoorzoeken naar de missende speaker (hoe krijg je het voor elkaar denk ik dan...). Al met al gaan er dus nog 2 stuks Q750 mijn kant op komen maar het lot speelt hiermee en de winkel heeft net nu geen voorraad meer. Komt ergens volgende week of de week erop weer binnen.

Mijn hamvraag is nu: morgen komt mijn nieuwe sub binnen (Klipsch RP-1600RW) en ik kan het met die ene zuil eerlijk gezegd niet meer houden. Kan het kwaad als ik 1 speaker + sub aansluit op mijn receiver (Denon x6700h) en in de speaker configuration 2.1 instel? Geen zin om voor halfbakken te spelen m'n receiver te slopen  :sarcasm:. Veelal kies ik in het leven voor "bij twijfel doen" maar omdat 1 speaker toch niet fijn klinkt twijfel ik om de sub ook maar met rust te laten  :nopompom:

Als het goed is gaat je receiver in standje beveiliging als het te hard gaat. Dus je kan het proberen

jossie

Ik zou niet eens tot morgen wachten  :hehe:
Omni !

Scuzz

Quote from: jossie on April  9, 2024, 21:37:28Ik zou niet eens tot morgen wachten  :hehe:
:)

Hahaha het doet me ook al pijn zat dat er al een week een (met kleine beschadiging) zuil naast de tv pronkt niks te doen  :-X

jossie

#4
Dit was wel ook een antwoord op jouw hamvraag, mocht je daar ook nog aan twijfelen  :D

Omni !

Scuzz

Whoop hoop jullie hadden mij overtuigd  :pompom:.

Nog steeds geen nieuwe speakers maar er werd vanmiddag wel een bizar grote doos over de drempel getild. Uitgepakt vol verbazing. Ik kom van een BK xxls400, SVS PB10-ISD naar een Teufel M11000SW en nu dit beest. De Teufel is nog ietsje breder en dieper (paar cm). Een 16" conus is wel indrukwekkend om te zien.

Heb hem even snel (nog op zo'n hondje op wieltjes) aangesloten op de receiver, 1 KEF zuil aangesloten, oude speaker calibratie gewist en ingesteld als 2.1 set. Niks gecalibreerd of aangepast. Gain sub op 5 van de 11 en gaaaaaaaan.

Ik ben nu al ontzettend onder de indruk. Wat mooi om te zien zo'n high excursion woofer. Kreeg de broekspijpen al aan het wapperen  :clapping:.

Had nog even via YouTube op de TV --> HDMI ARC wat subwoofer test tones afgespeeld. Bitrate van YouTube is dacht ik niet om trots op te zijn maar weet ook niet wat de onderste frequenties zijn die goed doorgegeven worden. Het filmpje wat ik draaide was deze:
https://youtu.be/n5visUIa2MY?si=F1f5YnaYNujGg9qy

Echt bizar hoe je op 3Hz deze woofer al traag maar vol power heen en weer ziet gaan. Bij 11 Hz lijkt de port wel een föhn zoveel lucht komt eruit  :coffee:. Bij 18 Hz rammelde er veel (te veel) in huis. En dat was nog lang niet op vol vermogen  :angel:.

Me happy en ik kijk nu al uit naar de eerste film hiermee  :worship:

Ps. let niet op de achtergrond op de foto's de woonkamer wordt verbouwd dus vandaar de bende 8)