onroerend goed in Nederland met buitenlandse eigenaar

Started by snopper, September 21, 2016, 11:12:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

snopper

Zoals een aantal mensen hier op het forum weten, woon ik al geruime tijd in Luxemburg. Ik heb intussen de Luxemburgse nationaliteit en niet meer de Nederlandse nationaliteit. Nu is het zo dat we door een aantal meevallers bezig zijn met een financiƫle planning. Doordat wij ook de situatie in Nederland niet meer kennen mbt Inkomstenbelasting (bijv uit huur), erfbelasting en schenkmogelijkheid wilde ik hier graag de mening horen voordat ik een fiscalist ga vragen.

Wij willen graag een onroerend goed in NL aanschaffen. Zijn op het moment alleen belastingplichtig in Luxemburg. Dit onroerend goed is voor een heel klein deel voor eigen gebruik en wordt verder door een commerciƫle hotelorganisatie verhuurd. Het betreft hier om een aandeel in een hotelproject dat eenheden (kamers/appartement) in dat hotel verkoopt aan investeerders. Ik zou daarvoor een maandelijkse huur (incl rendement) betaald krijgen. Af en toe willen we dit zelf gaan gebruiken. Vragen die ik heb.
- Moet ik in Nederland inkomsten belasting gaan betalen op de huur? indien ja, moet ik dan ook mijn overige inkomsten in Luxemburg openleggen om de belastingschijf te bepalen?
- Is het beter een een andere juridische constructie (bijv een stichting) te gebruiken hiervoor?
- In Luxemburg is het mogelijk onroerend goed te kopen met een gedeelde functie. Bijv ik kan de muren kopen (de eigenlijke waarde) en mijn vrouw kan het gebruik en vruchten met de aankoop krijgen. Kan ik dit ook in Nederland?
- In geval van mijn overlijden zouden mijn kinderen het onroerend goed door erfenis verkrijgen. Moeten zij in Nederland erfenis belasting betalen?
- Wat moet ik verder in de gaten hebben?

Snopper


snopper

Ik ben intussen zo ver dat ik er vanaf ga zien in NL iets te investeren. Er bestaat een Belastingovereenkomst tussen Nederland en Luxemburg waar dus huurinkomsten uit een onroerend goed ook gedefinieerd zijn. Hier is dus beschreven dat inkomsten uit huur in Nederland belast dienen te worden (andere inkomsten in Luxemburg). Om vast te leggen wat ik aan belasting zou moeten betalen moet ik echter hiervoor tevens een opgave doen van mijn inkomsten in Luxemburg en zal daardoor in de hoogste schijf terecht komen. Ik zou een aanvraag kunnen doen voor vrijwaring zodat deze inkomsten in Luxemburg belast zouden worden, maar de consulent gaf al aan dat dit bijna nooit afgegeven wordt. Aangezien ik in Luxemburg minder dan de helft aan belasting betaal in vergelijking met Nederland, is het dus niet makkelijk om even vrijwillig dubbel zo veel belasting af te tikken dan waar ik woon ...

Tevens is het erfenisrecht totaal anders. Hier kan ik zonder enige erfbelasting in een rechte lijn (mijn kinderen) mijn gehele hebben en houden laten erven aan mijn kinderen.  In Nederland is het vrijstellingsbedrag echter zo laag en de erfbelasting zo hoog, dat het niet aantrekkelijk iets te kopen zonder bepaalde constructies (bijv een stichting die ook geld kost). Dus gaan we het plan laten varen en gaan we in een ander land met een betere fiscale omgeving investeren.

Snopper