Welk format heeft je voorkeur voor surround muziek?

Started by Berny01, September 19, 2016, 18:16:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berny01

Het aantal online winkels in muziek is groeiende. Met name bij aanbieders van muziek in highresolution kun je vaak kiezen uit diverse formaten waarin je je muziek wilt downloaden. Bijvoorbeeld het DSD formaat in diverse resoluties, het FLAC formaat, ALAC, mp 3 enzovoorts. Afhankelijk van je apparatuur kun je de diverse formaten afspelen. Ikzelf ben een liefhebber van muziek die in een FLAC 5.1 setting is opgenomen en te downloaden.
In surround muziek tref je opnames aan die vanuit het perspectief van een luisterend publiek zijn opgenomen en af te spelen (soms aangeduid met het etiket 'audience') en opnames vanuit het perspectief van de muzikanten of de dirigent (soms aangeduid met het etiket 'stage'). Bijna altijd ben je afhankelijk van de keuze van de producent voor het perspectief dat je krijgt voorgeschoteld. Inmiddels verschijnt er een enkele online winkel waarin je kunt kiezen vanuit welk perspectief je de muziek wilt beluisteren. Ik ben een liefhebber van het 'stage' perspectief, mits de muziek ook echt op die manier is opgenomen. Ik ben benieuwd wat anderen voor voorkeuren hebben voor het formaat waarin ze muziek willen beluisteren en waarom.
Dus, waar luisteren jullie het liefste naar?


haythijs

Wat mij betreft hangt het een beetje van de muziekvorm en soort zelf af. Bijv Pink Floyd's Dark Side of the moon, vind ik geweldig om in 5.1 te horen. Het intro van Time, met de klokken is geweldig. Of On the Run, waarbij je de persoon echt rond hoort lopen. Maar bij bv The Police vind ik het weinig toevoegen.
Steven Wilson brengt albums uit ( of remasters) die ook mooi klinken jn surround, wellicht omdat hij het opneemt met dat in gedachten.
Bij Bv een Supertramp mis ik 5.1 niet en luister ik liever naar stereo in hogere resolutie.
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Berny01

Inderdaad, in mijn geval is het ook afhankelijk van de muziek wat mijn voorkeur heeft. Ik gebruik vaak Dolby Prologic II music. Dolby Prologic IIz (height) is wat mij betreft niet zo snel een verbetering, ondanks dat er hoge voorluidsprekers bij zitten. Als er in de opname een galm zit is Dolby Prologic IIz al gauw teveel van het goede.

Ik download graag muziek die is opgenomen in 6 kanalen en dus bedoeld om in surround af te spelen. Dat is bijvoorbeeld voor de weergave van kamermuziek fantastisch, maar ook voor de weergave van koormuziek. Helaas zijn er in die formaten nog maar heel weinig rock- of bluesconcerten voorhanden. Er zijn enkele aanbieders, zoals Pentatone of Itrax, die je de keuze geven uit diverse formaten, bijvoorbeeld FLAC 5.1 of WAV 5.1. Ik ben benieuwd wat jullie van het verschil vinden. Ik moet zeggen dat ik weinig tot geen verschil hoor en dus een voorkeur heb voor FLAC 5.1. Wat zijn jullie ervaringen?

RobertVanWoerden

#4
Hoi Berny, mooi onderwerp om op dit forum te starten, welkom :)

Zelf luister ik ook graag naar muziek gemixed in surround. In het genre dat ik graag hoor, progrock en symfo rock weining tot geen legale downloads verkrijgbaar. Op dvd-a/v, sacd en bda gelukkig wel. Dit rip ik naar flac of dsd en speel dan af van mijn NAS.

De al genoemde mixen en remixen van Steven Wilson zijn erg goed. Bruce Soord is een opkomende surround mixer en ook Rob Reed en Giancarlo Erra doen mooie dingen in surround.

Quadraphonicquad.com is een forum met veel surround freaks, zeker een herhaald bezoek waard :)

Berny01

Hele goede tips, bedankt. Quadraphonicquad.com heb ik bezocht en gezien dat dit inderdaad een voor mij geschikt forum is. Steven Wilson is helemaal een goede tip van jullie. Ik zie dat hij ook remixen van Jethro Tull heeft gemaakt, een van mijn life-time favorieten.


RobertVanWoerden

Graag gedaan, ben zelf ook lid van QQ, ik zie je daar wel als je je aanmeldt.

buizesmurf

Quote from: RobertVanWoerden on September 23, 2016, 14:05:53
Graag gedaan, ben zelf ook lid van QQ, ik zie je daar wel als je je aanmeldt.

Heb geprobeerd omme te regristren bij QQ maar lukt niet...

RobertVanWoerden

Wat was het probleem? Mag ook via pm om dit topic niet te vervuilen. Ik kan anders wel contact op nemen met de mods op QQ als ik je fout melding weet.

Berny01

Zijn er ook forumdeelnemers die surround muziek downloaden? Ik ben benieuwd welk format zoal de voorkeur heeft. Met name de vraag of FLAC 5.1 en WAV 5.1 downloads te onderscheiden zijn.

Ook ben ik benieuwd welk opnameperspectief van liveconcerten jullie voorkeur heeft: vanuit het perspectief van het publiek of vanuit het perspectief van iemand die op het podium staat, bijvoorbeeld een dirigent. Voor surroundweergave maakt dat nogal wat uit.

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen

Bas Akkerman

Dezelfde vraag dus als je startpost? ;) Soms duurt het even voordat er reacties op een topic komen, dus geduld. ;)

Zelf vind ik het perspectief vanuit de zaal (publiek) mooier. Dan krijg ik meer het gevoel erbij te zijn. Aan de andere kant is sommige surround juist zo opgenomen dat het om je heen gebeurd. Niet zo zeer dat je tussen de bandleden staat, maar bij bijvoorbeeld elektronische muziek kan het surround ook een meerwaarde zijn en bijdragen aan de sfeer.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Berny01

OK Bas, ik zal wat geduldiger zijn.

Overigens, mijn vraag is aangehaald doordat een Amerikaanse producent en online uitgever van voornamelijk klassieke muziek mij vertelde dat de meeste van zijn klanten een voorkeur hebben voor FLAC 5.1 opnames vanuit het 'stage' perspectief (net zoals hijzelf en trouwens ook net zoals ik), maar dat reviewers er juist over klagen. Dat maakt me nieuwsgierig naar de mening van anderen. Het kan, zoals jij ook al zegt, ook met het soort muziek te maken hebben. Ik vind het fantastisch om klassieke muziek vanuit het standpunt van de dirigent te beluisteren. Rockconcerten zijn echter wat mij betreft vaak beter te beluisteren vanuit het perspectief van het publiek.

RobertVanWoerden

Hoi berny, stage perspectief bedoel je dat je in de rear speakers ook instrumenten hoort en niet alleen wat galm en publiek?
Zo ja, dan voor mij ook het stage perspectief.

Bas Akkerman

Misschien ook wel logisch? Op concerten hoor je het altijd al vanuit het publiek, dus misschien dat je het dan juist een keer vanuit de band zelf wil horen. Alsof je meespeelt in plaats van meeluistert.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MaxxMark

Ik ben ook erg vóór multikanaals uitvoeringen. Het liefst zo veel mogelijk (7.1 dts-hd ma, of beter, Dolby Atmos).

En dan niet omdat ik zo graag overal geluid wil horen. Sterker zelfs, ik vind eigenlijk dat de surround het geluid open moet trekken. Het moet een accurate representatie van de ruimte worden. Bij een klassieke opvoering dus alsof je op de sweetspot in het publiek zit. Dat de surrounds, rears, heights gebruikt worden om de soundstage breder en hoger te trekken. Een kerkorgel die je duidelijk midden boven kunt plaatsen en waarbij de diepe galmen ook rondom je te horen zijn is toch lastig te reproduceren in een stereo-setup omdat de akoestiek van je ruimte de achter-galmen al direct teniet zullen doen.

Instrumenten achter je is wat raar vind ik. Het klopt niet. De enige situaties waarin het zou kunnen is als het een music-video is waarbij het geluid dus prima rondom kan zijn. Maar dan nog vind ik het meer een hoog 'leuk ter demo' hebben dan dat het iets is om actief muziek te luisteren.

Ik vond de 5.1 Flac uitvoering van Howard Shore (Lord of the Rings trilogie) erg goed gedaan. Nog net iets té veel surround wat er voor zorgt dat het soms wat vermoeid.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Berny01

Quote from: RobertVanWoerden on September 26, 2016, 17:04:37
Hoi berny, stage perspectief bedoel je dat je in de rear speakers ook instrumenten hoort en niet alleen wat galm en publiek?
Zo ja, dan voor mij ook het stage perspectief.

Hoi Robert. Inderdaad dat bedoel ik. Soms is de muziek ook daadwerkelijk opgenomen vanuit vanuit die positie, niet achteraf bewerkt. Als je dan een kamerorkest hebt met een stuk of 5 muzikanten zit je er voor je gevoel middenin.

Berny01

Quote from: MaxxMark on September 26, 2016, 22:02:01
Ik ben ook erg vóór multikanaals uitvoeringen. Het liefst zo veel mogelijk (7.1 dts-hd ma, of beter, Dolby Atmos).

En dan niet omdat ik zo graag overal geluid wil horen. Sterker zelfs, ik vind eigenlijk dat de surround het geluid open moet trekken. Het moet een accurate representatie van de ruimte worden. Bij een klassieke opvoering dus alsof je op de sweetspot in het publiek zit. Dat de surrounds, rears, heights gebruikt worden om de soundstage breder en hoger te trekken. Een kerkorgel die je duidelijk midden boven kunt plaatsen en waarbij de diepe galmen ook rondom je te horen zijn is toch lastig te reproduceren in een stereo-setup omdat de akoestiek van je ruimte de achter-galmen al direct teniet zullen doen.

Instrumenten achter je is wat raar vind ik. Het klopt niet. De enige situaties waarin het zou kunnen is als het een music-video is waarbij het geluid dus prima rondom kan zijn. Maar dan nog vind ik het meer een hoog 'leuk ter demo' hebben dan dat het iets is om actief muziek te luisteren.

Ik vond de 5.1 Flac uitvoering van Howard Shore (Lord of the Rings trilogie) erg goed gedaan. Nog net iets té veel surround wat er voor zorgt dat het soms wat vermoeid.

Hallo MaxxMark. Je schrijft het nou net precies goed op. Kan ik me prima in vinden.  Zoveel mogelijk surround. Inderdaad vind ik een surround-back luidspreker voor muziek een beetje gek, dan heb ik liever hoge voorluidsprekers. Het inregelen daarvan vond ik een lastige opgave hoor (Ik heb helaas geen Atmos tot mijn beschikking, maar wel Dolby Prologic IIz (height). Dan kun je de hoge voorluidsprekers bijschakelen als je muziek in Dolby True HD  format is weergegeven.) Wanneer je die hoge voorluidsprekers niet goed inregelt wordt het luisteren ernaar een tikje vermoeiend