Review Epson TW9300 DEEL1 ook DEEL2 online.

Started by home@the movies, September 18, 2016, 14:42:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Mjah, misschien ben ik te kritisch of misschien ben ik er (erg) gevoelig voor. Ik merk bijvoorbeeld dat ik ontzettend gevoelig ben voor regenboog effect. Maar dat mij ook de weving van het scherm opvalt als een waas of twinkeling. En dat waar andere mensen me vervolgens voor volslagen krankjorem verklaren. Ik had het liever niet (ignorance is bliss). Maar het formaat speelt natuurlijk erg mee. Ook de kijkafstand tot het scherm speelt heel erg mee. En als je 3600 uur naar één specifieke projector hebt gekeken weet je de ins en outs van die projector en ga je daar naar vergelijken. Dan is het logisch dat een JVC het makkelijker heeft om mij te overtuigen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

maximus79

Vraag, hoe komt het dat als ik de projector handmatig op bt.2020 zet, de kleuren van de xbox one s aanzienlijk verbeteren?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

#252
Quote from: maximus79 on October 28, 2016, 22:06:55
Vraag, hoe komt het dat als ik de projector handmatig op bt.2020 zet, de kleuren van de xbox one s aanzienlijk verbeteren?

Verbeteren is een verkeerd gekozen woord  ;D door 2020 te kiezen ga je een grotere color space kiezen die buiten de standaard rec 709 HD color space valt. Je gaat dus meer gesatureerde kleuren krijgen, echter niet de juiste  ;)
Of dit dus "beter" is is niet echt een goede vraag, meer is het alleszins wel  ;D ;D
Wil je correcte kleuren dan kies je niet voor BT2020 met gewoon HD materiaal, dat is enkel bedoeld voor UHD materiaal wat ook effectief in die color space is opgenomen en op de disc gezet.

home@the movies

#253
Nog een extra opmerking over de vraag van hierboven, je dient eigenlijk de BT2020 in combinatie met de P3 color filter te gebruiken die automatisch indraait als je de Digital Cinema stand kiest.
Deze is bedoeld voor HDR UHD weergave met een zo ruim mogelijk kleur bereik, indien je door het gebruik van het filter de beelden te donker gaat vinden (je verliest hierdoor licht)  kan je door in een andere stand de rec 2020 manueel te kiezen (voor UHD) wat winst maken in lichtopbrengst. Je gaat dan wat kleur betreft ergens een gulden middenweg krijgen tussen grotere color space dan REC709 maar niet zo ruim als PE met gebruik van het filter.

Just so you know :-)

maximus79

#254
Zo iets dacht ik al, ik heb het ook alleen bij games geprobeerd. Maar wat ik niet snap waarom als ik uhd disc op de x1 afspeel er niet geswitched word naar bt2020? Maar wat is nou überhaupt DE manier om uhd disc straks af te spelen? En dan doel ik op de instellingen van de tw9300. Jij hebt het over de digital cinema stand, deze stand is volgens mij bij mij geen eens gekalibreerd...
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

pameijer

Als ik het een beetje begrijp is het niet mogelijk om tegenwoordig met alle verschillende videoformaten (kleurruimtes, HDR, resolutie etc.) gewoon je beamer op te hangen, in te stellen en te genieten van alle films/series die je hem aanbiedt? Ik vind dit wel een erg consumentonvriendelijk gebeuren geworden zo, het is echt voor de freaks onder ons lijkt het wel. Je moet dus van tevoren weten welke kleurruimte je videobestand heeft, de beamer aanpassen, en bij een volgende film/serie weer gaan kloten om het perfect te krijgen. Volgens mij heeft de mens techniek bedacht om dat voor hem te doen  :nopompom:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

HJ

Zo is het toch altijd al geweest?  Als je kijkt naar bv beeldformaten, audio decoders en video pulldown etc,  als die standen niet automatisch werken moet je maar prutsen tot het goed is. Als ik om me heen kijk bij gemiddelde consumenten dan staat het vask verkeerd en ze begrijpen dan echt niet hoe het hoort te werken.
Nu word het allemaal nog een stapje ingewikkelder en als dus de standen niet helemaal goed staan kloppen de kalibraties niet meer...

home@the movies

#257
Quote from: pameijer on October 29, 2016, 08:14:01
Als ik het een beetje begrijp is het niet mogelijk om tegenwoordig met alle verschillende videoformaten (kleurruimtes, HDR, resolutie etc.) gewoon je beamer op te hangen, in te stellen en te genieten van alle films/series die je hem aanbiedt? Ik vind dit wel een erg consumentonvriendelijk gebeuren geworden zo, het is echt voor de freaks onder ons lijkt het wel. Je moet dus van tevoren weten welke kleurruimte je videobestand heeft, de beamer aanpassen, en bij een volgende film/serie weer gaan kloten om het perfect te krijgen. Volgens mij heeft de mens techniek bedacht om dat voor hem te doen  :nopompom:

Quoteals die standen niet automatisch werken moet je maar prutsen tot het goed is
De standen werken wel degelijk automatisch, enkel dien je zelf te kiezen tussen weergave van een standaard bron of weergave van een UHD bron, thats it.

Jullie maken het veel ingewikkelder dan het is, er zijn maar 2 standaarden, UHD en HD(dvd) als je de juiste preset kiest in de projector gebeurd de rest wel degelijk automatisch.
Ga je dus een UHD 4K disk kijken en kies je de Digital cinema preset dan gaat de Epson automatisch in de juiste color space, de juiste filter, HDR stand enz.
Kies je voor een blu ray in de gekalibreerde stand dan gaat ook hier alles zoals het hoort, het enige wat je dus hoeft te doen is één van de twee presets kiezen afhankelijk van het kijken naar UHD of Blu ray(dvd).

Als je natuurlijk zelf dingen gaat aanpassen zoals manueel de 2020 color space kiezen binnen een andere preset dan ben je aan het experimenteren, daar is niets op tegen maar dan mag je natuurlijk niet verwachten dat de dingen er uit gaan zien zoals het hoort.
Aangezien het hele HDR gebeuren nog in zijn kinderschoenen staat geeft de TW9300 je de mogelijkheden om eventueel zelf wat aanpassingen te maken, daar kan ik alleen maar blij om zijn.

Dus als je de zaken correct zoals de fabrikant het ook bedoeld heeft dan gaat alles wel degelijk zoals het moet, de rest zijn persoonlijke keuzes om dingen naar een bepaalde situatie te kunnen aanpassen.

boekhour

Nog een  vraag die al eens voorbij is gekomen maar nog steeds niet is beantwoord volgens mij ;-). Hoe gevoelig is deze beamer voor stof?

En nog een vraag ik vind mijn tw8100 in de cinema stand eigenlijk te weinig licht geven. Heb dit altijd al gevonden. Beeld is gewoon te donker. Mijn scherm is breed 2.4m met gain 0.9-1.0. Hoe doet de 9300 het in dit opzicht? Of wordt het dan een ruimteschip met te veel lawaai als je er (zon)licht uit wilt halen?
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

home@the movies

Quote from: boekhour on October 29, 2016, 10:42:48
Nog een  vraag die al eens voorbij is gekomen maar nog steeds niet is beantwoord volgens mij ;-). Hoe gevoelig is deze beamer voor stof?

En nog een vraag ik vind mijn tw8100 in de cinema stand eigenlijk te weinig licht geven. Heb dit altijd al gevonden. Beeld is gewoon te donker. Mijn scherm is breed 2.4m met gain 0.9-1.0. Hoe doet de 9300 het in dit opzicht? Of wordt het dan een ruimteschip met te veel lawaai als je er (zon)licht uit wilt halen?

Op die eerste vraag kunnen we moeilijk antwoord geven, de toestellen zijn er pas dus dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
Op zich heb ik in bijna 15 jaar Epson verkoop amper projectoren met stofproblemen gehad, als die er waren werd het ook netjes onder garantie opgelost. Persoonlijk lijkt dit mij absoluut geen reden tot ongerustheid te zijn, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
De 9300 geeft een pak meer licht dan de 8100, in de hoge lampstand  gaat hij wel wat meer geluid maken, hoeveel? tja ook dat is weer voor iedereen een andere ervaring. Er is maar één manier en dat is zelf kijken en luisteren of je het aanvaardbaar vindt in jou situatie of niet.

maximus79

Quote from: home@the movies on October 29, 2016, 10:27:45
De standen werken wel degelijk automatisch, enkel dien je zelf te kiezen tussen weergave van een standaard bron of weergave van een UHD bron, thats it.

Jullie maken het veel ingewikkelder dan het is, er zijn maar 2 standaarden, UHD en HD(dvd) als je de juiste preset kiest in de projector gebeurd de rest wel degelijk automatisch.
Ga je dus een UHD 4K disk kijken en kies je de Digital cinema preset dan gaat de Epson automatisch in de juiste color space, de juiste filter, HDR stand enz.
Kies je voor een blu ray in de gekalibreerde stand dan gaat ook hier alles zoals het hoort, het enige wat je dus hoeft te doen is één van de twee presets kiezen afhankelijk van het kijken naar UHD of Blu ray(dvd).

Als je natuurlijk zelf dingen gaat aanpassen zoals manueel de 2020 color space kiezen binnen een andere preset dan ben je aan het experimenteren, daar is niets op tegen maar dan mag je natuurlijk niet verwachten dat de dingen er uit gaan zien zoals het hoort.
Aangezien het hele HDR gebeuren nog in zijn kinderschoenen staat geeft de TW9300 je de mogelijkheden om eventueel zelf wat aanpassingen te maken, daar kan ik alleen maar blij om zijn.

Dus als je de zaken correct zoals de fabrikant het ook bedoeld heeft dan gaat alles wel degelijk zoals het moet, de rest zijn persoonlijke keuzes om dingen naar een bepaalde situatie te kunnen aanpassen.

Ok duidelijk, dus blu-ray de normale cinema stand en voor uhd digital cinama. Moet de digital cinema wel of niet gekalibreerd zijn? Staan nu alleen standaard waarden in.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

Quote from: maximus79 on October 29, 2016, 10:57:21
Ok duidelijk, dus blu-ray de normale cinema stand en voor uhd digital cinama. Moet de digital cinema wel of niet gekalibreerd zijn? Staan nu alleen standaard waarden in.

Cinema of natural, afhankelijk van welke stand gekalibreerd is door de dealer. De Digital cinema stand kalibreren is een mixed bag, de projector haalt sowieso niet de nodige lichtopbrengst om alles volgens specs te doen. Er zijn wel wat aanpassingen mogelijk om alles netter in balans te krijgen, grey scale kan uiteraard juist worden gezet en de kleurendriehoek (volgens P3 coordinaten) kan ook wat beter dan uit de doos.

boekhour

#262
Quote from: home@the movies on October 29, 2016, 10:48:07
De 9300 geeft een pak meer licht dan de 8100, in de hoge lampstand  gaat hij wel wat meer geluid maken, hoeveel? tja ook dat is weer voor iedereen een andere ervaring. Er is maar één manier en dat is zelf kijken en luisteren of je het aanvaardbaar vindt in jou situatie of niet.

Dus eigenlijk is natural the way to go. Zelfde als bij de cinema stand van de tw8100 het filter wat erbij wordt gezet kost ook licht. De natural stand is een stuk helderder, maar ook wat "digitaler"/harder.

Zou ik mogen concluderen dat de gecallibreerde natural stand in eco (meest stille stand) van de 9300 ongeveer net zoveel licht geeft als een nieuwe t8100 tussen cinema-stand en livingroom-stand in? Zou je het zo kunnen vergelijken?
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

home@the movies

Quote from: boekhour on October 29, 2016, 11:22:43
Dus eigenlijk is natural the way to go. Zelfde als bij de cinema stand van de tw8100 het filter wat erbij wordt gezet kost ook licht. De natural stand is een stuk helderder, maar ook wat "digitaler"/harder.

Zou ik mogen concluderen dat de gecallibreerde natural stand in eco (meest stille stand) van de 9300 ongeveer net zoveel licht geeft als een nieuwe t8100 tussen cinema-stand en livingroom-stand in? Zou je het zo kunnen vergelijken?

ik zou de waarden van de 8100 eens moeten opzoeken maar de vergelijking zal wel ergens in de buurt komen. Trouwens tussen eco en mid stand op de TW9300 is er geen verschil in geluid van de ventilator, enkel in de hoogste stand gaat hij meer geluid maken.

master30

Ik heb sinds kort de tw9300 hier staan.

De mid stand gebruik ik het meest, is meer als voldoende,
Voor 3D wil ik wel is de high stand doen, maar bij sommige films komt er dan zoveel licht in mijn batcave dat ik toch liever de middelste weer kies.
(Mijn scherm; Cinemat SO doek)

Wat ben ik blij met dat lens memory, zeer handig met mijn 21x9 scherm.
Wel wil ik de projector nog wat naar achter verplaatsen, om het scherm 21x9 vullend te krijgen, zit ik ongeveer aan de maximale zoom stand van de Epson.
Volgens mij kan ik hem beter een stuk naar achter verplaatsen om iets minder zoom te gebruiken.

En idd hij maakt meer geluid in de high mode, maar dat hoor ik niet meer met film kijken.
Ik zit vrij dicht op de projector.

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

boekhour

Master30, je had de tw3200. Je hebt de 9300 net een paar dagen. Zou je eens willen omschrijven hoe je het verschil tussen de twee beamers ervaart?
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

master30

Quote from: boekhour on October 29, 2016, 19:14:51
Master30, je had de tw3200. Je hebt de 9300 net een paar dagen. Zou je eens willen omschrijven hoe je het verschil tussen de twee beamers ervaart?

Ben meer met wat hdmi issues aan het kloten geweest dan dat ik lekker wat kon kijken, maar ik heb wel wat gezien natuurlijk.

Hij is fors groter, gelukkig hoefde ik alleen de draadstangen te verlengen/ vervangen van mijn plankje.

Van 1550 uur tw3200 naar een 9300 met 2-3 uren nu, beetje gemene vergelijking. 8)

Wat mij opviel was dat ik dus zoveel licht had bij sommige 3D momenten, dat ik de lamp op de middelste stand zet, mijn batcave is aan verbetering toe met betere matte zwarte verf  8)

Ik kijk veel series en die zijn allemaal H264, die zien er nu veel strakker uit, het zwart is heel mooi
Wat nog meer opvalt als je zit te kijken is dat het beeld veel meer detail heeft en meer kleurend is ook op kleine dingen.
In 3D gister Startrek Into Darkness gezien, wat een detail nog in 3D te zien, Een kennis van me die veel 3D in de bios kijkt zegt dat het bij mij nu er zeker net zo mooi uit ziet.
Ik kan daar geen zinnig woord over zeggen, ik heb nog nooit (nou ja Freddys Dead) 3D in de bioscoop gezien.

Wat me vooral op viel was dat, toen ik de huiskamer led tv weer aan deed (waarvan ik het zwart en kleur mooier vond als mijn tw3200) ik nu het beeld wat valer vond lijken, voor al zwart.
Ik ben heel blij met deze projector

Ik moet nog wel mijn goedkope samsung 3d brilletjes vervangen, ik zie toch een flikkering met het kijken
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HJ

Dat 3D in de bios zegt mi niet zoveel.
Ik heb in de bios starwars in 3D gezien en ik vond het een totale flop. Op mijn vw95 is het al veel beter.
Maar misschien zit er aanzienlijk verschil in de bioscopen dat weet ikverder niet.

Cramer

Quote from: boekhour on October 29, 2016, 10:42:48
Nog een  vraag die al eens voorbij is gekomen maar nog steeds niet is beantwoord volgens mij ;-). Hoe gevoelig is deze beamer voor stof?

Als ik je kan helpen: ik heb de TW7300 nu 3 maand en heb projector paar weken terug al opgestuurd naar Epson vanwege rode vlek op scherm (afkomstig van stof); Wel na goeie week proper teruggekregen; Hoop toch dat dit niet te rap meer voorkomt.. :sigh:
EH-TW7300 | Jamo HCS 506 | Jamo Sub 210 | Cambridge Minx 12 | Onkyo TX-NR646 | Himedia Q5pro