Review Epson TW9300 DEEL1 ook DEEL2 online.

Started by home@the movies, September 18, 2016, 14:42:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ppeter

Beste Werner, wanneer mogen we de eerste feedback verwachten over de TW7300?
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Fred Flinstone

Begrijpelijk, maar ik weet graag van tevoren waar ik voor rijdt.
Maar goed, ik ben onderweg en over een half uur zo'n beetje 23:30 uur daar. ;)

Ik waardeer natuurlijk wel de tijd die je erin steekt Werner.

home@the movies

Quote from: ppeter on September 20, 2016, 21:54:44
Beste Werner, wanneer mogen we de eerste feedback verwachten over de TW7300?

Van zodra hij hier geleverd is  ;) ;) ik hoop samen met jullie zo snel mogelijk


skoebiedoe

En wanneer komt deel 2 nu online....tijd om te zeveren heb je blijkbaar wel maar tijd om te revieuwen???

;)

jurgman

JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

home@the movies

Quote from: skoebiedoe on September 21, 2016, 12:04:15
En wanneer komt deel 2 nu online....tijd om te zeveren heb je blijkbaar wel maar tijd om te revieuwen???

;)

Hela hela  ;D
Ik ben aan het zeveren terwijl ik bezig ben met tv opnames, ik zit al in de studio van 10h00 deze morgen tot 1h deze nacht.
Zeveren kan altijd hé, review schrijven daarentegen daarvoor moet ik thuis zijn, en dat is voor morgen.

skoebiedoe

#31
Een dag telt 24 uren en  ge moet er maar 4 van slapen. :p

(en trouwens die herhaling van de kampioenen kan wel effe wachten; :p )


ppeter

Blijkbaar ben je amper thuis, dus veel review schrijven....? ☺️
Zal de TW7300 dan bij u te zien zijn, of mag de Luc in Wijnegem ook met een beamerkeuh spelen?
Ik zal blij zijn deze in demo te kunnen zien, want wil er graag eentje bestellen. En ben ook nog koortsig op zoek naar een goede en betaalbaar Tab-Tensioned scherm van 2.30m,
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

home@the movies

Quote from: ppeter on September 21, 2016, 21:14:13
Blijkbaar ben je amper thuis, dus veel review schrijven....? ☺️
Zal de TW7300 dan bij u te zien zijn, of mag de Luc in Wijnegem ook met een beamerkeuh spelen?
Ik zal blij zijn deze in demo te kunnen zien, want wil er graag eentje bestellen. En ben ook nog koortsig op zoek naar een goede en betaalbaar Tab-Tensioned scherm van 2.30m,

Ik ben de laatste weken inderdaad amper thuis geweest vanwege heel erg veel tv opname werk, ook nog eens de IFA beurs enz enz.
De 9300 en 7300 gaan in alle drie de vestigingen in demo staan, dus keuze genoeg voor demo, het enige exemplaar dat we tot nu toe hebben ontvangen is de TW9300W. De andere demo toestellen zijn nog onderweg naar ons, van zodra ze hier zijn volgen de reviews direct.
Morgen avond komt deel 2 online.
Wat versta je onder een betaalbaar tab tensioned  ;) ? we hebben toch een ruim aanbod in verschillende merken wat dat betreft.

evilniek

Ach je kent Werner toch, een review van Werner is altijd een hele toer, maar ik heb geduld.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

skoebiedoe

Gewoonlijk als de Werner morgen zegt is dat binnen een weekske of twee...

LocoJ

Quote from: skoebiedoe on September 22, 2016, 20:25:35
Gewoonlijk als de Werner morgen zegt is dat binnen een weekske of twee...

Be that as it may...ik waardeer wel ontzettend zijn tijd en energie die hij in de reviews steekt. Ik werk zelf ook bij de televisie en die dagen kunnen soms ontzettend lang zijn. Kritiek leveren lijkt me dan ook niet kloppen... (ik snap dat de kritiek met een korreltje humoristisch zout genomen mag worden, maar wilde het toch even gezegd hebben)  ;D
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

home@the movies

Ok daar ben ik weer,  ;) het zal nachtwerk worden vandaag maar belofte maakt schuld deel 2 zal er vandaag opstaan.

Echter ik heb net een heel verhaal afgerond dat ik voor het posten van deel 2 eerst even wil doen.
Het is een lang verhaal, ik weet het, en wellicht zijn er een aantal mensen die het maar niets vinden maar voor diegenen die nog even de moeite willen doen om het te lezen zou ik zeggen, je weet nooit teveel.

Ik vindt het belangrijk omdat heel wat zaken in de review van de Epson rechtstreeks of onrechtstreeks te maken hebben hiermee.

Gr
Werner

home@the movies

Voor we de prestaties van de TW9300 op vlak van UHD en HDR gaan beoordelen wil ik eerst toch nog even van de gelegenheid gebruik maken om een aantal misvattingen, die nog steeds over deze materie de ronde doen, wat nader te belichten.

Om te beginnen is er het hele verhaal van de 1000, 4000 en zelfs 10000 nit helderheid waarop HDR content nu, of in de toekomst , zal worden gemastered.
Heel wat mensen staren zich blind op deze getalletjes en concluderen dan automatisch dat, per definitie, HDR op een projector niet zal lukken vanwege "veel te weinig licht".

Nu ga je mij niet horen beweren dat alles rozengeur en maneschijn is en dat HDR en projectie een perfect huwelijk is, maar lichtopbrengst, en dan vooral bovenstaande getallen, zijn maar een fractie van het hele verhaal.
Tel daar nog bij dat de interpretatie van die getallen door de meeste mensen volledig fout is en je hebt een vertekend beeld van wat nu wel en niet kan.
Laten we van start gaan met de lichtopbrengst;

Een eerste belangrijk punt om hier te onthouden is dat eerder genoemde getallen PIEK waarden zijn maw, de maximale helderheid die ergens op één of meerdere momenten (al zij het maar een paar seconden) in de film kan voorkomen.
Dit kan een reflectie zijn van de zon in een spiegel, een flitslicht van een foto toestel, een helder, vuur enz enz.
Wat dit getal absoluut NIET wil zeggen is dat de gemiddelde beeldinhoud van een film op dat helderheidsniveau zit en het dus noodzakelijk is om die lichtopbrengst met je weergever te halen.
Een klein vb maakt dit vermoedelijk wat duidelijker;

Stel dat we een projectiescherm hebben van 2m30 breed, we willen daar HDR op projecteren en daarbij de zgn norm van 1000 Nit piek halen.
Een kleine rekensom leert ons dan dat we een slordige 9341 Lumen nodig hebben om op dat scherm deze piekwaarde te halen. (292 Ftlmb op het scherm)
Stel ook nog even dat we, puur theoretsich, de beschikking zouden hebben over de ideale projector die in staat is om volgende dingen gelijktijdig te kunnen;

1)   De diepste zwartwaarden te halen
2)   De lichtopbrengst van 9341 lumen te halen

Ik hoef er denk ik geen tekening bij te maken dat er niemand is die in een verduisterde ruimte in staat zou kunnen zijn om gedurende 2 uur  film te kijken met deze combinatie.
Zelfs al zouden we een middel vinden om het zwart (ANSI contrast) bij zo een hoeveelheid licht nog onder controle te houden, dan nog zou dit een zeer onaangename ervaring worden.
Nochtans voldoet we aan de specs van 1000 Nits, en dan hebben we het nog niet eens over de waarden van 4 en 10.000 Nits gehad die ook voorzien zijn in de HDR norm.
Zijn deze waarden dan totaal uit de lucht gegrepen? Neen absoluut niet maar ze zijn niet uitgevonden met front projectie in het achterhoofd.
Zoals dat gaat met het in kaart brengen van een niewe standaard moet er zo goed moeglijk worden nagedacht om een norm voor een zo breed mogelijke toepassing te kunnen inzetten.
Deze waarden zijn dan ook vooral op papier gezet om te kunnen voldoen aan het steeds breder wordende gamma waarbij flat screens, led walls enz worden ingezet.

Even kort door de bocht met een extreem vb;

Stel dat je op een waanzinnig mooie zomerdag een concertje gaat meepikken op één of ander festival. Er staan een aantal joekels van led walls naast het podium om de optredens in beeld te brengen.
We gaan dat concert capteren met HDR camera's zodat iedereen op de festivalweide kan genieten van het optreden in al zijn glorie.
Plots wordt mijn helderheid van 1000 Nit een compleet ander verhaal, daar waar ik in mij HT ruimte haast blind zou worden, gaat 1000 Nit nu zelfs lang niet voldoende zijn om

1)   Tegen het aanwezige zonlicht op te boxen
2)   De volledige dynamiek tot zijn recht te laten komen.

De hoge piekwaarden heben dus wel degelijk hun nut, zij het niet voor gebruik in HT ruimtes of in bioscooruimtes. Wel voor ruimtes waar er door omstandigheden moet worden gevochten tegen een hoop licht om toch nog tot een mooi resultaat te komen.
De specificaties die Dolby hanteerd voor hun eigen Dolby Vision bioscoopzalen maken dit helemaal duidelijk.
Dolby gaat uit van een lichtopbrengst van 35tot 40 Ftlm in hun HDR zalen, iedereen die al het genoegen heeft gehad om een HDR projectie, in bvb de Dolby zaal in Eindhoven, te mogen ervaren zal het ermee eens zijn dat dit waanzinnig mooie ervaring is.


Met bovenstaande in het achterhoofd lijkt het al een stuk interessanter om even terug te grijpen naar onze HT projectoren.
Als we de norm van Dolby Vision hanteren van rond de 40 Ftlm dan zouden we op het scherm van 2m30 een lichtopbrengst nodig hebben van ongeveer 1300 Lumen, iets wat met de huidige toestellen een haalbaar gegeven is.
Jammer genoeg is er meer aan HDR/UHD dan enkel de mogelijkheid om hogere piekwaarden te halen.

Van 8 naar 10 Bit;

Letterlijk een hele grote grote stap voorwaarts is de introductie van het 10 Bit verhaal. Daar waar we bij de klassieke Blu ray vast zaten aan 8 Bit hebben we nu met HDR de "luxe" om de zaken wat ruimer te zien.

Wat is het verschil?

In een 8 Bit verhaal hebben we effectief  256 stappen per kleur, dwz dat we dus 256 verschillende gradaties van een bepaalde kleur kunnen maken om van geen kleur naar volledig saturatie te gaan.
In een 10 Bit verhaal daarentegen hebben we geen 256 maar 1023 stappen om hetzelfde te doen.
Dit wil niet zeggen dat dezelfde kleur in 10 bit meer of  zwaarder gesatureerd is, neen, het is nog steeds hetzelfde rood bvb maar we hebben een veel betere overgang om van geen kleur naar 100% te gaan.

Dit is een bijzonder belangrijk gegeven omdat we in het verleden zeer vaak tegen de beperkingen van de "slechts 256 stapjes" aanliepen de zogenaamde Color banding.
Iedereen kent het fenomeen wel, een mooie zonsondergang met een heel mooie kleurgradatie die plots wel hele rare overgangen maakt. Diezelfde zonsondergang kunnen we nu met 1023 stapjes ipv 256 stapjes per kleur laten zien, geen rare artifacts meer maar een nette vlotte overgang in kleur, het verhaal is echter nog niet af  ;-)


Waar komt dan de opmerking van "HDR is te donker" vandaan?
Ziet iedereen dan iets wat er niet is, of is er meer aan de hand?
Daarvoor moeten we eerst even terug naar het klassieke 8 Bit en de daarbij horende Gamma (EOFT)curve kijken.
Wat geldig is voor het kleur verhaal is uiteraard ook geldig voor het verloop in helderheid van zwart naar 100% wit.

Met maar 256 stapjes om die volledige overgang te maken moesten we in SDR (Blu Ray) heel erg voorzichtig omspringen. Des te meer bitjes (stapjes) we gebruikten om meer definitie in de donkere partijen te krijgen, des te meer banding we kregen in de heldere partijen. 
Met 10 Bit en 1023 stapjes om dezelfde overgang te maken hebben we een heel andere manier om de verdeling te maken. We kunnen nu veel meer bits stoppen in de lagere (donkere) delen van het beeld om veel en betere zwartwaarden te creeren en toch nog voldoende stappen overhouden om ook in de meer heldere delen van het beeld geen banding meer te zien.

Als we een klassieke gamma curve bekijken dan zien we dat het signaal bijzonder snel uit het zwart naar een meer helder beeld gaat. bij de HDR EOFT curve daarentegen blijft deze een heel stuk langer dieper in de lage partijen, net om meer en beter zwartdetail te kunnen creeren.

Het algemene gevoel hierbij is dat de gemiddelde beeldhelderheid lager zit dan wat we op Bly ray gewend waren om te zien. Nochtans zijn de meer heldere partijen in het HDR beeld tov dezelfde versie in SDR absoluut niet donkerder, integendeel zelfs.
We zijn de afgelopen jaren door de beperking van technologie uit het verleden, tegen problemen aangelopen om een analoog signaal met heel erg veel dynamiek  om te zetten in een digitaal equivalent met dezelfde kwaliteit.
Daardoor keken we eigenlijk naar een beeld waarbij we vooral in de donkere partijen de zaken meer helder zagen dan ze waren.
Het is niet zo eenvoudig om dit  op een korte manier duidelijk te omschrijven maar ik hoop dat het toch een beetje overkomt.
Vooruitgang is dus zeker niet altijd gelijk aan verbetering, laat dat duidelijk zijn.

Een derde en laatste reden voor het licht en donker verhaal is de bredere Color space van UHD/HDR

Dat ons menselijk oog een instrument is dat tot ongekende prestaties in staat is, dat is denk ik wel duidelijk. Met alle problemen die we hierboven beschreven heeft ons analoge ogg geen enkele moeite.
Fel zonlicht, in combinatie met dokere schaduwpartijen, ons oog ligt er niet wakker van. Ook van het rijke aanbod aan kleuren die moeder natuur ons weet te presenteren kan ons oog zonder verpinken verwerken.
De techniek die al dat moois moet weten te reproduceren loopt hier echter alweer rech tegen een muur aan.


Al jaren kijken we met zijn allen naar kleuren die slechts een fractie bevatten van datgene wat we werkelijk zien, maar eindelijk is er verbetering in zicht
Vaarwel oude REC 709 color space, Welcome to REC2020 (of toch bijna) ;-)
Om al die fraaie kleuren op het grote scherm te toveren met onze geliefde projectoren betalen we jammer maar helaas wel een prijs, ja ook in Euro's, maar vooral in lichtopbrengst.
Het lijkt nl eenvoudig om meer en betere kleuren te projecteren maar dat is het niet, de beperkende factor is in onze klassieke projectoren nl de lichtbron, de UHP lamp.

Deze lamp heeft een beperkt kleurbereik dat eigen is aan de fysieke eigenschappen van de lamp, er een bepaalde hoeveelheid verf als het ware en daar meoen we het mee doen.
De enige manier om meer uit het verhaal te persen is gebruik maken van een inwendig filter om een groter kleurbereik te kunnen aanbieden.
En net dat filter is een doorn in het oog voor onze lichtopbrengst, het gebruik van dit filter kan een lichtverlies van 25% en meer teweeg brengen.

Stop je dus een HDR UGD Blu Ray schijfje in de speler en wil je gebruik maken van de grotere color space dan ga je dus inderdaad inderdaad de projector in een aantal gevallen op zijn hoge lamp modus dienen te gebruiken.

Er zijn echter wel wat truukjes om hier en daar de boel een beetje ruggensteun te geven.
Een heel lang verhaal dat dient als inleideing tot deel 2 van de review over de Epson TW9300. Ik vond het belangrijk om dit eerst even de duiden om het reviewen van het hele 4K HDR verhaal wat beter te kunnen plaatsen.
Er valt nog een hoop meer te zeggen maar ik vrees dat een aantal mensen, reeds afhaakten halverwege ;-) dus ik brei er een eind aan.

Altijd welkom om een stevige boom op te zetten en meer in detail te treden over dit en nog veel meer bij een bezoekje aan onze demo ruimte

Gr
Werner


Nico111

Nou ik heb het we uitgelezen en vond het een heel helder stuk om te vergrijpen! Top!
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

Bas Akkerman

#40
Absoluut helder verhaal, complimenten!

Ik pak er een klein stukje uit. Je geeft aan dat een UHP-lamp beperkt is in zijn kleurenbereik? Is dat met een laser anders? Want ik heb het idee dat ik dat dus juist beter vond bij de Epson LS10000.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

home@the movies

Quote from: Bas Akkerman on September 22, 2016, 21:46:54
Absoluut helder verhaal, complimenten!

Ik pak er een klein stukje uit. Je geeft aan dat een UHP-lamp beperkt is in zijn kleurenbereik? Is dat met een laser anders? Want ik heb het idee dat ik dat dus juist beter vond bij de Epson LS10000.

Dank u,

De laser van de LS10000 heeft een wat groter native kleurbereik maar ook deze heeft een cinema filter nodig om tot P3 color space te komen.
Ook bij de Nieuwe JVC laser (fosfor) van 35000 euro is dat het geval, met ook een lichtverlies van ongeveer 20%

ppeter

#42
Quote from: LocoJ on September 22, 2016, 20:33:33
Be that as it may...ik waardeer wel ontzettend zijn tijd en energie die hij in de reviews steekt. Ik werk zelf ook bij de televisie en die dagen kunnen soms ontzettend lang zijn. Kritiek leveren lijkt me dan ook niet kloppen... (ik snap dat de kritiek met een korreltje humoristisch zout genomen mag worden, maar wilde het toch even gezegd hebben)  ;D

Ik wil even heel duidelijk zijn dat mijn regeltje echt een grapje was! (en zeker geen kritiek!)
Heb heel veel respect en bewondering voor de tijd die Werner en Luc investeren in zowel hun passie voor techniek als voor hun klanten! 👍👍👍
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

home@the movies

Quote from: ppeter on September 22, 2016, 22:10:46
Ik wil even heel duidelijk zijn dat mijn regeltje echt een grapje was!
Heb heel veel respect en bewondering voor de tijd die Werner en Luc investeren in zowel hun passie voor techniek als voor hun klanten! 👍👍👍

Ik ben ondertussen wel wat gewend hoor, en ik ken mijn pappenheimers ook wel dus ik weet die uitspraken wel te plaatsen in de juiste context.No worries  ;) ;) ;)

(En los daarvan ik moet toegeven dat ik niet altijd de snelste ben om te reageren)  ;) ;)

home@the movies

Maar ondertussen ben ik wel deel 2 aan het schrijven hé, jullie doen het jezelf aan als het te lang gaat duren.

ppeter

Quote from: home@the movies on September 22, 2016, 00:16:43
Ik ben de laatste weken inderdaad amper thuis geweest vanwege heel erg veel tv opname werk, ook nog eens de IFA beurs enz enz.
De 9300 en 7300 gaan in alle drie de vestigingen in demo staan, dus keuze genoeg voor demo, het enige exemplaar dat we tot nu toe hebben ontvangen is de TW9300W. De andere demo toestellen zijn nog onderweg naar ons, van zodra ze hier zijn volgen de reviews direct.
Morgen avond komt deel 2 online.
Wat versta je onder een betaalbaar tab tensioned  ;) ? we hebben toch een ruim aanbod in verschillende merken wat dat betreft.

Kingpin zou geen goede kwaliteit zijn voor zijn prijs en een 300 euro duurder zijn dan vergelijkbare schermen? De andere merken zijn helaas veel te duur en boven mijn budget. Ik zoek dus een elektrisch Tab-Tensioned scherm met zichtmaat 2.30 m.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

ppeter

Quote from: home@the movies on September 22, 2016, 22:15:13
Maar ondertussen ben ik wel deel 2 aan het schrijven hé, jullie doen het jezelf aan als het te lang gaat duren.

Neem gerust je tijd Werner, we kijken er naar uit maar hebben best wel geduld hoor. Er zijn nog andere dingen (waaronder testen en reviews schrijven) dan steeds te moeten lezen en reageren op die gekke comments op een forum enzo. 🙂
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

home@the movies

Nog een uur en 10 min om mijn belofte van deel 2 vandaag te posten, keep reading  ;D ;D ;D

Oh ja, er komt ook nog een deel 3  :-X :-X :-X :-X :-X (not)


ppeter

Quote from: Nico111 on September 22, 2016, 21:43:07
Nou ik heb het we uitgelezen en vond het een heel helder stuk om te vergrijpen! Top!

Ook helemaal uitgelezen en alvast bedankt voor de extra moeite om deze materie toe te lichten!
Techniek is ėėn zaak, maar het volgen en begrijpen is niet altijd evident.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

home@the movies

In het eerste deel van de review keken we vooral naar de nieuwigheden en mogelijkheden va de TW9300, nu duiken we wat dieper in het UHD en HDR verhaal.

Ik heb speciaal , alvorens aan dit deel te beginnen, eerst nog even een beknopte ;-) uitleg gegeven ivm HDR  UHD en front projectie omdat er toch nog wat dingen zijn die bij veel mensen niet helemaal duidelijk zijn of fout worden geïnterpreteerd.

Neem het voor wat het waard is, het is onmogelijk om alles in detail uit de doeken te doen maar alle beetjes helpen hé ;-)


Epson heeft duidelijk de tijd genomen om even de kat uit de HDR boom te kijken.
Daar waar de JVC's en Sony's van deze wereld toch wel tegen wat kinderziekten aanliepen in hun eerste generatie HDR projectoren heeft Epson hier geleerd van de "fouten" van hun concurrenten.

Een eerste belangrijk punt is het automatisch herkennen van de helderheid waarop een UHD/HDR schijfje is afgewerkt.
Voorlopig komen we twee normen tegen, studio's die op 1000 Nit afwerken en anderen die de 4000 Nit norm hanteren.
Jammer genoeg heb je er als consument geen flauw idee van omdat deze info niet op de verpakking is genoteerd.
Vervelend omdat het verschil in helderheid, en de daarbij horende instellingen van de projector, aanzienlijk zijn.

Bij zowel de JVC als de Sony kan je enkel op je gevoel afgaan en zelf al is dat gevoel juist (wat te betwijfelen valt) dan is het een hele klus voor een niet kenner om de juiste instellingen te maken.
Epson heeft hier wat op gevonden, om te beginnen is er de automatische functie. In deze stand zou de projector op basis van de metadata op het schijfje moeten herkennen op welke helderheid de film is afgewerkt. Daarna gaat de projector zelf één van de 4 verschillende instellingen oproepen en klaar.
Nu is het heel erg moeilijk om te achterhalen of dit ook 100% correct werkt vanwege het eerder aangehaald feit dat de info over hoe de film is afgewerkt niet officieel op het doosje staat.

Er zijn op het internet lijstjes te vinden van personen die de moeite hebben gedaan om bvb met een HD Fury integral en de nodige software uit te vogelen op welke helderheid de verschillende films( studio's) afwerken. Op basis van dat lijstje hebben we een aantal films op de Epson losgelaten om te zien of hij daadwerkelijk de juiste instelling zou kiezen.

Met de 6 tittels waarbij ik de test heb gedaan klopte de gekozen instelling met datgene wat volgens het lijstje de correcte helderheid zou moeten zijn.
Ik geef niet graag iets als waarheid aan als ik het zelf niet 100% heb getest maar voorlopig is dit zo ongeveer de enige manier om de werking van deze functie te testen.

Er zijn dus zoals gezegd 4 verschillende standen,

HDR1 komt overeen met een helderheid van 500 Nit
HDR2 komt overeen met een helderheid van 1000 Nit
HDR3 komt overeen met een helderheid van 4000 Nit
HDR4 komt overeen met een helderheid van 10000 Nit

Dit zijn waarden die we effectief door middel van de verschillende clipping patronen hebben kunnen nameten en kloppen dus perfect.
All clear dus in de helderheid departement, geen geklooi met instellingen (althans voorlopig niet)

Een ander belangrijk deel in het UHD/HDR verhaal is het kleurbereik, zoals jullie ook reeds in de vorige post konden lezen.
Ook hier komt de TW9300 behoorlijk goed uit de test, zoals jullie weten is de REC2020 norm nog lang niet binnen bereik en moeten we het voorlopig stellen met P3. Wel die P3 wordt door de Epson bijna volledig bereikt, hier en daar net niet voldoende en bij een aantal kleuren dienen er wat aanpassingen te gebeuren maar verder erg netjes.
Wel dienen we hier te vermelden dat deze P3 color space enkel kan worden gehaald door het gebruik van de Cinema filter, en dus zoals in mijn inleiding tot deze review werd beschreven boeten we dan behoorlijk aan licht in.

De gemeten waarden met de cinema filter zijn;

Lamp Eco; 640 Lumen (20Ftlm op 2m30 scherm)
Lamp Mid; 740 Lumen (24 Ftlmb op 2m30 scherm)
Lamp High; 864 Lumen (27 ftlmb op 2m30 scherm)

Met de iris open komen we op een native contrast uit van 6000/1
Ik kom later terug op de effectieve kijkervaringen, en beperk me nu even tot de cijfertjes.

4K E-Shift;

Voor het eerst in zijn geschiedenis heeft Epson een E-Schift versie in hun LCD projectoren gestopt. De technologie van de E-Shift is bij iedereen wel bekend denk ik dus verder geen gedetailleerde uitleg over de techniek op zich.
Wel belangrijk is uiteraard om te zien hoe goed goed deze zijn ding doet. We kennen de E-shift nl tot nu toe enkel van reflecterende panelen van JVC maar ook van de Epson LS10000 waar dit werd toegepast.

Ik moet echt nog eens zuiver één op één naast elkaar vergelijken maar ik durf te zeggen dat op de TW9300 de E-Shift zelfs wat beter voor de dag komt dan op de LS10000.
Het is en blijft moeilijk omdat je alweer twee verschillende technieken met elkaar vergelijkt maar netjes is het zeker.

Ook in de TW9300 vinden we de Epson Super Resolution terug, zeg maar hun versie van Reality Creation zoals die bij de Sony en Darby achtige toestanden is terug te vinden.
Om het voor de gebruiker wat makkelijk te maken heeft Epson dit keer een aantal presets aangemaakt met daarin verschillende standen van het toepassen van E-Shift en Super resolution.
Je kan echter binnen deze presets nog steeds de individuele regelingen zelf aanpasen.
Zoals met eender welke vorm van enhancements is ook hier de boodschap "use with caution" ;-)


Ik schreef in het inleidende UHD/HDR verhaal voor deel 2 van deze review reeds het belang van de helderheid/Gamma/Color space en de combinatie hiervan. Je kon ook lezen dat de norm die Dolby hanteert voor projectie in Dolby Vision rond de 35 a 40 flmb ligt.
Bij het inschakelen van de HDR modus bij de TW9300 gaat de projector zoals, eerder aangehaald de juiste HDR helderheid preset kiezen maar dus ook het Cinema filter inschakelen.
Met dat filterwiel op zijn plaats zet de TW9300 net geen 100% P3 neer BIJZONDER FRAAI.

De metingen leren ons dat de max haalbare helderheid met deze combinatie 27 Ftlmb is of 864 Lumen op ons 2m30 scherm.
Wil je dus de full monty in UHD/HDR dan komen we puur volgens de Dolby norm dus tekort.
Nu hoeft ons dat niet te verbazen, het zou heel erg straf zijn mocht een toestel van dik 3000 Euro met een UHP lamp de complete P3 kleurendriehoek inclusief de 100% correcte EOFT curve ook nog eens dik 1000 lumen gecalibreerd uitspuwen ;-)

Maar alles zit hem in de details en het maken van wat compromissen hier en daar, doorheen de jaren weten we nu eenmaal "you can't have it all" in Home Cinema ;-)

En een leuk compromis is met wat zoekwerk wel te vinden. het is nl zo dat je bij de TW9300 in het uitgebreide menu een keuze hebt tussen twee verschillende Color spaces, REC 709 enerzijds en BT2020 (P3) anderzijds.
In de Cinema HDR modus het het kiezen van BT2020 gepaard met het inschakelen van het kleur filter met dus lichtverlies als gevolg.
Waneer we naar de Natural stand gaan gaat het filter weg maar hebben we nog steeds de mogelijkheid om BT2020 te kiezen in het menu.
Een blik op de metingen van de kleurendriehoek tussen REC709 enerzijds en BT2020 zonder kleurenwiel anderzijds leert ons dat de driehoek in BT2020 zonder kleurenwiel toch nog een stuk groter uitvalt dan de standaard REC709.
Dat is goed nieuws omdat we in de Natural stand met de lamp op mid 48 ftlmb halen, en op low 40.
We komen dus aardig op dreef, zij het wel door een gulden middenweg te kiezen in het kleurbereik, niet de volle P3 maar wel een stuk groter dan REC709.
bij meting zitten we rond de 87% van P3 in deze stand, een mooie combi dus van behoorlijk veel licht en toch ruimere kleuren.


Morgen volgen de foto's van de metingen en gaan we de effectieve kijkervaringen beschrijven, voor vandaag is het goed geweest, mijn belofte gehaald deel 2 staat online ☺