Review Epson TW9300 DEEL1 ook DEEL2 online.

Started by home@the movies, September 18, 2016, 14:42:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jasjenl

Dit is volgens mij echt zoiets dat je in real-life moet beoordelen, op basis van die foto's zou ik niet per definitie kunnen zeggen dat ik het met e-shift mooier vind. Ja, de pixelstructuur is minder zichtbaar, maar het ziet er ook wel duidelijk softer uit. Maar goede kans dat het eindresultaat op een normale kijkafstand wel positief is :)
Werkt frame interpolatie ook nog als je e-shift aan hebt staan?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

HTip

Werner, bedankt dat je zoveel tijd steekt in je reviews en en het delen van je kennis. Je schrijft dat 4K eShift met de JVC minder goed is dan de Epson. Welke JVC bedoel je daarmee?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

home@the movies

Quote from: jasjenl on September 30, 2016, 16:59:52
Dit is volgens mij echt zoiets dat je in real-life moet beoordelen, op basis van die foto's zou ik niet per definitie kunnen zeggen dat ik het met e-shift mooier vind. Ja, de pixelstructuur is minder zichtbaar, maar het ziet er ook wel duidelijk softer uit. Maar goede kans dat het eindresultaat op een normale kijkafstand wel positief is :)
Werkt frame interpolatie ook nog als je e-shift aan hebt staan?

Frame interpolatie werkt ook als de E-shift aanstaat, echter wel enkel als je er 1080 als resolutie instopt. Als je er native 4K instopt dan werkt de frame interpolatie niet.
Dat het wat softer is logisch maar dat wil daarom niet zeggen minder scherp, heel wat mensen verwarren vaak optische scherpte met resolutie of pixelstructuur.
Maar ik ben, het er absoluut mee eens dat het een persoonlijke keuze is, ik hou van een analoge look ed dat komt met de e-Shift aardig in de buurt. Combineer dit bvb met de super resolution op een heel lage stand (1) en je hebt een heel mooi plaatje.

home@the movies

Quote from: HTip on September 30, 2016, 17:30:46
Werner, bedankt dat je zoveel tijd steekt in je reviews en en het delen van je kennis. Je schrijft dat 4K eShift met de JVC minder goed is dan de Epson. Welke JVC bedoel je daarmee?

Graag gedaan,

Bij de JVC stoort het mij een klein beetje dat je de E-shift hoort werken en er komt ook wat extra ruis bij, ik vindt de Epson subtieler werken.
De laatste generatie JVC's, maar ook de vorige versie heeft hier wat last van, het is allemaal niet dramatisch hoor maar je ziet toch wel enig verschil.

Dat neemt niet weg dat de TW9300 niet het zwart weet neer te zetten dat de JVC X5000 bvb haalt, ik probeer de effectieve beeldervaringen dit weekend te posten.
Heb vandaag heel wat heen en weer vergeleken tussen de 9300 en de LS10000, op contrast is de 10000 uiteraard de winnaar, ook de scherpte van de 10000 is wat beter maar dat lijkt me ook logisch.
Dit is wel echt met argusogen bekeken, beide projectoren gelijktijdig aan met dezelfde bron in een compleet zwarte ruimte en om en om bekeken door middel van afdekken, en de 9300 komt verdomd mooi uit de verf.
Ik heb wel een heel heel licht blauw tintje in het zwart dat er moeilijk uit te halen is, ik heb voorlopig nog maar één toestel kunnen zien dus ik bekijk dit met de exemplaren die op komst zijn.

J.A.F._Doorhof

Werner.
Probeer eens een klein beetje scherpte toe te voegen.
Als je nu kijkt naar de E-shift is dat iets minder scherp in contrast, bij veel E-shift en vroeger upscaling helpt het als je op 1080P materiaal (of lager) heel licht een scherpte of contrast enhancement toevoegt (via bv super resolutie) ik gok dat dat die "onscherpte" volledig weghaalt. Op de 520 is dit bv ook een behoorlijk verschil als je van 1080P naar 4K gaat, en hoewel dat een native projector is helpt de nagenoeg lichtste aanpassing van scherpte enorm.

We krijgen zelf hopelijk volgende week of de week daarna de eerste 9300 zodat ik het zelf ook kan testen, maar ben benieuwd als jij het even probeert.

Even voor de "casual" reader.
Als je aan een 1080P signaal op een 1080P projector scherpte toevoegt zal dit "altijd" het beeld verslechteren, lees je wint op sommige punten maar fijn detail word verwijderd, denk maar na, je hebt 1920x1080 pixels en een 1920x1080 bron, als je iets toevoegt (scherpte) dan kost dit altijd originele pixels.
Als je echter gaat scalen, zei het e-shift of "hard" dan ga je van 1920x1080 naar een hogere resolutie en verzint de projector/scaler er feitelijk pixels bij, in sommige gevallen is dit een simpele bob/weave/line doubling (oude termen) maar in veel moderne units gaat dit op matrix gebied, aangezien je nu meer pixels hebt voor het upgescalde materiaal maar niet meer bron materiaal kan het bij een GOEDE scherpte regeling helpen om heel lichtjes wat toe te voegen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Trouwens voor de meerwaardezoekers een mooi vb hoe het optische gedeelte van de E-shift in zijn werk gaat  ;)
In de bijgevoegde foto's kan je zien hoe het kristal de originele afbeelding gaat verschuiven (shifts) en zo een dubbel beeld gaat creëren, dit is wat er in de e-shift projectoren gebeurd.

In het optische pad zit zo een perfect element dat continu met een kleine motor heen en weer gaat vibreren, en dus op die manier de pixels gaat shiften.

home@the movies

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 30, 2016, 18:04:18
Werner.
Probeer eens een klein beetje scherpte toe te voegen.
Als je nu kijkt naar de E-shift is dat iets minder scherp in contrast, bij veel E-shift en vroeger upscaling helpt het als je op 1080P materiaal (of lager) heel licht een scherpte of contrast enhancement toevoegt (via bv super resolutie) ik gok dat dat die "onscherpte" volledig weghaalt. Op de 520 is dit bv ook een behoorlijk verschil als je van 1080P naar 4K gaat, en hoewel dat een native projector is helpt de nagenoeg lichtste aanpassing van scherpte enorm.

We krijgen zelf hopelijk volgende week of de week daarna de eerste 9300 zodat ik het zelf ook kan testen, maar ben benieuwd als jij het even probeert.

Even voor de "casual" reader.
Als je aan een 1080P signaal op een 1080P projector scherpte toevoegt zal dit "altijd" het beeld verslechteren, lees je wint op sommige punten maar fijn detail word verwijderd, denk maar na, je hebt 1920x1080 pixels en een 1920x1080 bron, als je iets toevoegt (scherpte) dan kost dit altijd originele pixels.
Als je echter gaat scalen, zei het e-shift of "hard" dan ga je van 1920x1080 naar een hogere resolutie en verzint de projector/scaler er feitelijk pixels bij, in sommige gevallen is dit een simpele bob/weave/line doubling (oude termen) maar in veel moderne units gaat dit op matrix gebied, aangezien je nu meer pixels hebt voor het upgescalde materiaal maar niet meer bron materiaal kan het bij een GOEDE scherpte regeling helpen om heel lichtjes wat toe te voegen.

Hi Frank,

Dat is exact wat ik een paar posts eerder schreef en absoluut juist ;D ;D ;D die combinatie is voor mij de voorkeur, ik ben nog wat aan het neuzelen met dat lichte blauwe tintje wat er inzit.
QuoteMaar ik ben, het er absoluut mee eens dat het een persoonlijke keuze is, ik hou van een analoge look ed dat komt met de e-Shift aardig in de buurt. Combineer dit bvb met de super resolution op een heel lage stand (1) en je hebt een heel mooi plaatje.


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

@ Frank,

Mocht je eerder dan wij nog extra toestellen ontvangen Frank kijk dan ook eens het volgende na als je wil;

In de natural stand (REC 709 zonder cinemafilter) is de driehoek, vooral op groen niet 100% goed te krijgen maar wel aanvaardbaar, echter in de cinema stand, waar de filter wel gebruikt wordt, is groen onmogelijk op zijn plaats te krijgen in onze unit (voor REC709)
Het CMS zit helemaal op het einde van zijn regelbereik en dan is het nog steeds niet ok, ik vrees dat dit een beetje te maken heeft met het trachten te halen van de 100% P3 color space.




J.A.F._Doorhof

Wat gebeurt er als je in het hoofdmenu de saturatie terug draait ? Vaak wil dat wel helpen (niet altijd natuurlijk).

Ik zal dat checken, we hebben net bericht dat de 6700's onderweg zijn, 9300 nog niet :(

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Quote from: home@the movies on September 30, 2016, 17:32:47
Frame interpolatie werkt ook als de E-shift aanstaat, echter wel enkel als je er 1080 als resolutie instopt. Als je er native 4K instopt dan werkt de frame interpolatie niet.
Dat het wat softer is logisch maar dat wil daarom niet zeggen minder scherp, heel wat mensen verwarren vaak optische scherpte met resolutie of pixelstructuur.
Maar ik ben, het er absoluut mee eens dat het een persoonlijke keuze is, ik hou van een analoge look ed dat komt met de e-Shift aardig in de buurt. Combineer dit bvb met de super resolution op een heel lage stand (1) en je hebt een heel mooi plaatje.

Okay, ik hap, wat is het Michelson contrast bij 1080P en 4K? Met en zonder de enhancements.

vik

E-shift is heel gevoelig voor de gebruikte kwaliteit bron en content. Je legt er als het ware een vergroot glas op.  Hier staat de E-shift continue aan en gaat ook niet meer uit.


Quote from: HTip on September 30, 2016, 17:30:46
Werner, bedankt dat je zoveel tijd steekt in je reviews en en het delen van je kennis. Je schrijft dat 4K eShift met de JVC minder goed is dan de Epson. Welke JVC bedoel je daarmee?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

quantaca

Quote from: home@the movies on September 28, 2016, 13:33:45

Call me naive, maar ik ging er juist van uit dat een langere review in twee delen veel handiger en makkelijker leest dan een heel lang verhaal in één keer.
Omdat er heel wat mensen nog in het duister tasten heb ik er ook nog een inleidend HDR verhaal bijgeschreven.
Dus dacht ik , ik splits het op in een deel Standaard, een deel UHD HDR en een deel kijkervaringen, je kan nooit voor iedereen goed doen en ik heb absoluut geen probleem met opbouwende kritiek hoor verre van.

beetje late reactie wel mr goed
als je het in delen will posten is het mss het handigste als je eerst deel 1 post en de volgende 2 commentaar posts even reserveert (gewoon reageren en erin zetten gereserveerd voor deel 2 UHD & HDR /deel 3 kijkervaring) iemand die dan later dit topic leest heeft dan in 1 keer alle informatie zonder het hele topic te moeten doorspitten. (tenzij deze manier van posten tegen de forum regels is natuurlijk)

verder moet ik zeggen dat het een duidelijk geschreven en informatieve review is, net als de demo die wij gisteren bij jou gehad hebben

ppeter

Quote from: quantaca on October  2, 2016, 17:33:45
beetje late reactie wel mr goed
als je het in delen will posten is het mss het handigste als je eerst deel 1 post en de volgende 2 commentaar posts even reserveert (gewoon reageren en erin zetten gereserveerd voor deel 2 UHD & HDR /deel 3 kijkervaring) iemand die dan later dit topic leest heeft dan in 1 keer alle informatie zonder het hele topic te moeten doorspitten. (tenzij deze manier van posten tegen de forum regels is natuurlijk)

verder moet ik zeggen dat het een duidelijk geschreven en informatieve review is, net als de demo die wij gisteren bij jou gehad hebben

En wat is het verdict na de demo....?
We horen het graag! 😎
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Fred Flinstone

Wat is de Gain waarde van je 2.30m brede scherm Werner, waar jij met deze EPson TW9300 op projecteert?

maximus79

@Werner,

Hoe is de motion in vergelijking met een sony bijvoorbeeld welke dat bijvoorbeeld goed voor elkaar heeft? Ik kijk zelf me FI op low met de VW-95, dit vind ik erg fijn kijken.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

Quote from: Fred Flinstone on October  3, 2016, 11:27:53
Wat is de Gain waarde van je 2.30m brede scherm Werner, waar jij met deze EPson TW9300 op projecteert?

Standaard matwit 1.0 gain.

home@the movies

Quote from: maximus79 on October  5, 2016, 08:41:17
@Werner,

Hoe is de motion in vergelijking met een sony bijvoorbeeld welke dat bijvoorbeeld goed voor elkaar heeft? Ik kijk zelf me FI op low met de VW-95, dit vind ik erg fijn kijken.

De Sony heeft in mijn opinie de beste implementatie van motion flow enhancers, de allerlaagste stand van Epson is voor mij net niet genoeg en de daaropvolgende stand vindt ik dan weer netvan het goede teveel. ;D
Maar het is uiteraard niet slecht te noemen, er is ook heel wat persoonlijke voorkeur mee gemoeid bij dit soort enhancements.
Net een klant de deur uitgegaan die van een 10 jaar oude Optoma gaat overstappen naar de TW9300, de man wist niet waar kijken  ;D ;D ;D
Alles is dus relatief hé  ;) ;) ;)

maximus79

Quote from: home@the movies on October  5, 2016, 13:02:03
De Sony heeft in mijn opinie de beste implementatie van motion flow enhancers, de allerlaagste stand van Epson is voor mij net niet genoeg en de daaropvolgende stand vindt ik dan weer netvan het goede teveel. ;D
Maar het is uiteraard niet slecht te noemen, er is ook heel wat persoonlijke voorkeur mee gemoeid bij dit soort enhancements.
Net een klant de deur uitgegaan die van een 10 jaar oude Optoma gaat overstappen naar de TW9300, de man wist niet waar kijken  ;D ;D ;D
Alles is dus relatief hé  ;) ;) ;)

Waar ik bang voor ben is dat ik de upgrade niet groot genoeg vind, omdat ik toch van een relatief goede projector af kom (voor mijn gevoel). Ik vind op 1e plaats detail en scherpte het belangrijks daarna licht opbrengst, contrast en motion.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HJ

Quote from: maximus79 on October  5, 2016, 13:09:44
Waar ik bang voor ben is dat ik de upgrade niet groot genoeg vind, omdat ik toch van een relatief goede projector af kom (voor mijn gevoel). Ik vind op 1e plaats detail en scherpte het belangrijks daarna licht opbrengst, contrast en motion.
Maar je gaat (neem ik aan) van een goede 1080 naar een goede 4k dus scherper zou het sowiso moeten zijn, En met het juiste bron materiaal uiteraard.
Als je 1080 materiaal kijkt dan zou het misschien niet veel uitmaken.

home@the movies

Quote from: maximus79 on October  5, 2016, 13:09:44
Waar ik bang voor ben is dat ik de upgrade niet groot genoeg vind, omdat ik toch van een relatief goede projector af kom (voor mijn gevoel). Ik vind op 1e plaats detail en scherpte het belangrijks daarna licht opbrengst, contrast en motion.

Dan zet je hem er toch gewoon even naast om te vergelijken, dat is de enige manier om jezelf te overtuigen of je het al dan niet betre vindt.
Ik heb hier nog een VW95 staan van een klant, het is er nog niet van gekomen om het vergelijk te maken. Ik vrees ook dat de lamp aan het einde van zijn leven is dus een vergelijk zou niet eerlijk zijn.
De VW95 is een zeer goede projector maar de tijd heeft niet stilgestaan en er zijn toch wel weer sprongen gemaakt tov dat toestel.


MechanicalAnimal

Quote from: home@the movies on October  5, 2016, 13:20:50
Dan zet je hem er toch gewoon even naast om te vergelijken, dat is de enige manier om jezelf te overtuigen of je het al dan niet betre vindt.

nou, ik wist het wel met zo'n uitnodiging  :popcorn:

Quote from: maximus79 on October  5, 2016, 13:09:44
Waar ik bang voor ben is dat ik de upgrade niet groot genoeg vind, omdat ik toch van een relatief goede projector af kom (voor mijn gevoel). Ik vind op 1e plaats detail en scherpte het belangrijks daarna licht opbrengst, contrast en motion.

ik neem aan dat je zelf ook nog de 9300 gaat bekijken voor je de knoop doorhakt?

zelf vindt ik dat er nogal wat verschil zit in de beeldbeleving tussen de 3LCD techniek van Epson en SXRD van Sony.



SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

maximus79

#147
Ik ga zeker eerst kijken voor ik de knoop door hak, alleen is het 2 uur rijden naar werner....ik wil sowieso de 22 naar het event.
Naast elkaar vind ik geen eens zo belangrijk, het verschil moet meer zijn dan alleen het kunnen zien naast elkaar.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

MechanicalAnimal

Quote from: maximus79 on October  5, 2016, 13:31:19
Ik ga zeker eerst kijken voor ik de knoop door hak, alleen is het 2 uur rijden naar werner....ik wil sowieso de 22 naar het event.
Naast elkaar vind ik geen eens zo belangrijk, het verschil moet meer zijn dan alleen het kunnen zien naast elkaar.

ja klopt, meestal zit zulks niet om de hoek helaas.

ik bedoel ook eigenlijk dat je de 9300 misschien naast de HW65 eens zou moeten bezien als je een upgrade wilt. Puntje is wel dat die niks doet met 4K, ook geen pseudo/shift etc.

ik heb de HW40, HW55 en Epson 7200 achterelkaar ge"shootout" en vond de beleving tussen de beeldtechnieken behoorlijk groot.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

J.A.F._Doorhof

Het verschilt ook per klant
We laten ze hier ook vaak hun oude naast een nieuwe zien. 90% is meteen over en ziet een verschil maar er zijn er ook legio die beweren iets te missen wat ze bij hun oude unit wel zien. Een van mijn klanten draait bv nog steeds met een HD1 en wat ik ze ook laat zien ze vinden hun hd1 "filmischer"

Er is maar een methode om het zeker te weten. En dat is testen
Maar sommige mensen zien inderdaad geen verschil, sommige zien verschil tussen 2 gelijke projectoren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"