Oppo UDP-203 UHD Blu-ray speler

Started by M, September 16, 2016, 10:59:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bigbro

Quote from: activ on March 12, 2018, 07:15:52
Ah, nu snap ik het. Het is dus niet zozeer de HDR op zich maar de beperkingen in de weergever waardoor het slecht uitpakt. Schijnbaar pakt dat bij OLED gunstiger uit, dat is prima te kijken in een donkere kamer.

Zou het dan eigenlijk niet het beste zijn om alles gewoon op de juiste licht sterkte weer te geven tot het punt waar je niet verder kan en dan gewoon het maximale doen wat wel kan?
Dus bijvoorbeeld als het 4000 nits hoort te zijn het weergeven als de 800 die je wel kunt? Dan is het minder fel, maar 4000 is sowieso belachelijk fel en ik weet niet of ik dat uberhaupt zou willen.
En doet de huidige methode om extra licht te krijgen niet ook iets met je diepste zwart?

Als je geen zin hebt om het uit te leggen is het ook goed hoor :) Vindt het gewoon interessant.

Ik zie ontwikkelingen met HDR. In het begin kon je series op Amazon Prime met HDR op een Oled niet aanzien. Alles was veel te donker. Toen een Apple tv gekocht en die series zonder HDR afgespeeld. Je mist wat kleuren maar het beeld is ineens helder. Bij een beamer weet je dat alles sowieso donker dient te zijn in de kamer maar bij een Oled wil ik toch echt wel wat (gedimd) licht in de kamer. DE nieuwere series met HDR op Amazon doen het al beter. Waarschijnlijk hebben de opnametechnici de zaak nu wat beter in de hand.

home@the movies

Quote from: activ on March 12, 2018, 07:15:52
Ah, nu snap ik het. Het is dus niet zozeer de HDR op zich maar de beperkingen in de weergever waardoor het slecht uitpakt. Schijnbaar pakt dat bij OLED gunstiger uit, dat is prima te kijken in een donkere kamer.

Zou het dan eigenlijk niet het beste zijn om alles gewoon op de juiste licht sterkte weer te geven tot het punt waar je niet verder kan en dan gewoon het maximale doen wat wel kan?
Dus bijvoorbeeld als het 4000 nits hoort te zijn het weergeven als de 800 die je wel kunt? Dan is het minder fel, maar 4000 is sowieso belachelijk fel en ik weet niet of ik dat uberhaupt zou willen.
En doet de huidige methode om extra licht te krijgen niet ook iets met je diepste zwart?

Als je geen zin hebt om het uit te leggen is het ook goed hoor :) Vindt het gewoon interessant.

Bij een Oled, en zeker bij de nieuwere generatie, ligt het inderdaad heel anders. Een aantal Oled schermen zijn tegenwoordig in staat om de kaap van 1000 nits te halen en dat is al behoorlijk hoog.
je moet je ook realiseren dat de cijfers van 1000 en 4000 piekwaarden zijn, de zgn MaxCLL (maximum content level) als er slechts één pixel in de hele film deze waarde haalt krijgt hij deze als metadata deze max waarde mee.
Wat veel belangrijker is, is de MaxFALL, dit is het maximum frame average light level, maw de gemiddelde helderheid per frame gemeten over de lengte van de hele film.
Deze waarde is vaak de helft of minder dan de maximum piek waarde en dat is uiteraard waar je eigenlijk naar zit te kijken voor bijna 90% van de tijd.
Een display houd echter (in HDR10) geen rekening met de gemiddelde waarde maar met de max waarde omdat hij ervan uitgaat dat je alle info wil zien, ook al gaat het in het slechtste geval maar over een paar pixels die hier of daar deze waarde halen.

Dolby vision, en binnenkort ook HDR10+ werken op een dynamische manier en trachten dus wel rekening te houden met de helderheid per frame, en de helderheid van de display hier continu op aan te passen.

activ

Quote from: home@the movies on March 12, 2018, 11:22:10
Bij een Oled, en zeker bij de nieuwere generatie, ligt het inderdaad heel anders. Een aantal Oled schermen zijn tegenwoordig in staat om de kaap van 1000 nits te halen en dat is al behoorlijk hoog.
je moet je ook realiseren dat de cijfers van 1000 en 4000 piekwaarden zijn, de zgn MaxCLL (maximum content level) als er slechts één pixel in de hele film deze waarde haalt krijgt hij deze als metadata deze max waarde mee.
Wat veel belangrijker is, is de MaxFALL, dit is het maximum frame average light level, maw de gemiddelde helderheid per frame gemeten over de lengte van de hele film.
Deze waarde is vaak de helft of minder dan de maximum piek waarde en dat is uiteraard waar je eigenlijk naar zit te kijken voor bijna 90% van de tijd.
Een display houd echter (in HDR10) geen rekening met de gemiddelde waarde maar met de max waarde omdat hij ervan uitgaat dat je alle info wil zien, ook al gaat het in het slechtste geval maar over een paar pixels die hier of daar deze waarde halen.

Dolby vision, en binnenkort ook HDR10+ werken op een dynamische manier en trachten dus wel rekening te houden met de helderheid per frame, en de helderheid van de display hier continu op aan te passen.
Bedankt voor de goede uitleg. Heel duidelijk.

buckler

Vraagje heren (en misschien wel een inkoppertje hoor),  bij gewoon 1080p blu ray films zetten jullie dan de hdr op 'off rec709'?
Ja toch?
Waarschijnlijk een domme vraag van me maar ik stel hem toch maar ff... dank je
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

bigbro

misschien zit er wel een dame tussen.......  8)

Wanneer je alles zo puur mogelijk wilt afspelen zou je HDR in dit geval niet moeten aanzetten. Dus rec709. Experimenteren kan natuurlijk geen kwaad. Zo experimenteer ik nog steeds tussen de upscaler van mijn Apple tv en de upscaler van mijn LG Oled.

buckler

Ik dacht dat als hij in het hdr menu ingesteld stond op rec709 de aantal nits en modes 1 tm 4 blijven meedraaien bij het afspelen van een blu ray disc maar ik zie het al, hij schakelt dan zelf over en zet de in te stellen nits en modes zelf al uit in het menu.
Duidelijk dus en ik was dus goed bezig.
En het leek al zo simpel   :blush:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

bigbro

hoi even een vraag. Heb momenteel geen subwoofer en stuur het geluid 2.0 uit uit de Oppo 203. Nu zie ik in het configuratiemenu dat de crossoverfreguentie op minmaal 40 hz kan en niet op bijvoorbeeld uit. Dat betekent dat alles onder de 40 hz niet hoorbaar is. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, dus gewoon het volledige geluidsspectrum over de 2.0 set?

vik

Front speakers op large zetten. Subwoofer uit en dan stereo down mix kiezen. 40hz is prima.

Quote from: bigbro on March 22, 2018, 22:22:57
hoi even een vraag. Heb momenteel geen subwoofer en stuur het geluid 2.0 uit uit de Oppo 203. Nu zie ik in het configuratiemenu dat de crossoverfreguentie op minmaal 40 hz kan en niet op bijvoorbeeld uit. Dat betekent dat alles onder de 40 hz niet hoorbaar is. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, dus gewoon het volledige geluidsspectrum over de 2.0 set?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

bigbro

Quote from: vik on March 22, 2018, 22:51:27
Front speakers op large zetten. Subwoofer uit en dan stereo down mix kiezen. 40hz is prima.

Dank Vik maar eh, hoe zit het dan met geluid onder de 40 hz. Ik weet dat het geen ideale oplossing is en dat het beter is om de laagste geluiden door een sub te laten produceren omdat je daarmee de stereospeakers ontlast. Maar die stereospeakers zijn wel in staat om tot 20Hz te gaan. Krijg ik dan geen ' gat'  aan de onderkant?

vik

Als je de speakers op Large zet dan by-pass je bass management.

Misschien ook verstandig om te vertellen hoe de Oppo verder gebruikt wordt. Wordt deze direct ingezet als een pre-amp (dus op een eindversterker)?

Heel belangrijk dat je voordat je de eindversterkers aanzet de volume control op variable zet en geen fixed!! en dan het volume laag instellen.



Quote from: bigbro on March 23, 2018, 03:22:18
Dank Vik maar eh, hoe zit het dan met geluid onder de 40 hz. Ik weet dat het geen ideale oplossing is en dat het beter is om de laagste geluiden door een sub te laten produceren omdat je daarmee de stereospeakers ontlast. Maar die stereospeakers zijn wel in staat om tot 20Hz te gaan. Krijg ik dan geen ' gat'  aan de onderkant?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

bigbro

Quote from: vik on March 23, 2018, 07:38:40
Als je de speakers op Large zet dan by-pass je bass management.

Misschien ook verstandig om te vertellen hoe de Oppo verder gebruikt wordt. Wordt deze direct ingezet als een pre-amp (dus op een eindversterker)?

Heel belangrijk dat je voordat je de eindversterkers aanzet de volume control op variable zet en geen fixed!! en dan het volume laag instellen.

haha. Dat hebben we inderdaad meegemaakt. Was ff schrikken. Bedankt voor je hulp.

bigbro

Quote from: vik on March 23, 2018, 07:38:40
Als je de speakers op Large zet dan by-pass je bass management.

Misschien ook verstandig om te vertellen hoe de Oppo verder gebruikt wordt. Wordt deze direct ingezet als een pre-amp (dus op een eindversterker)?

Heel belangrijk dat je voordat je de eindversterkers aanzet de volume control op variable zet en geen fixed!! en dan het volume laag instellen.

Waarom zou je nog een bypassfixing aanbieden als je die toch bypasst wanneer je de speakers op large zet. Of is dit alleen van toepassing wanneer je de bypass op 40 hz zet?

vik

Misschien handig voor je zelf om deze eens door te lezen mocht je dat nog niet hebben gedaan:

Pagina 70 http://download.oppodigital.com/UDP203/UDP-203_USER_MANUAL_ENGLISH_V1.0.pdf



Quote from: bigbro on March 23, 2018, 07:42:21
Waarom zou je nog een bypassfixing aanbieden als je die toch bypasst wanneer je de speakers op large zet. Of is dit alleen van toepassing wanneer je de bypass op 40 hz zet?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

bigbro

Je hebt gelijk. Zal ik doen😊

RonG

#1239
In de toekomst geen Oppo's meer :(

https://tweakers.net/nieuws/136965/oppo-stopt-met-maken-van-audiosystemen-en-blu-rayspelers.html


Zijn al her en der topics over :-X

bigbro

hoi, kan iemand mij iets over het volgende vertellen:

Ik wil graag gebruik maken van het Dolby Atmos(en daarmee dus ook van films en series die Dolby TrueHD hebben) geluid van Netflix. Ik heb een Apple TV. Mijn versterker heeft geen HDMI en dus wil ik de Oppo qua geluid analoog aansluiten en daarbij gebruik maken van de decoderchips in de Oppo.

Om dit te doen wil ik de Apple tv uitgang aansluiten op de HDMI ingang van de Oppo. Vervolgens het geluid bijvoorbeeld Dolby Atmos analoog naar de versterker sturen en met een HDMI kabel het beeld naar mij LG Oled sturen.

Kan iemand bevestigen dat dit gaat werken? Als dat zo is ga ik de UDP203 deze week aanschaffen.

Hoor graag van jullie.

reza

#1241
Dit gaat volgens mij NIET werken. Sowieso heeft Netflix nog maar weinig titels met Atmos. En kunnen die alleen in samenwerking met de xbox one beluisterd worden...

Als ik het niet goed heb, lees je dit hier ook vanzelf :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Job

Quote from: bigbro on April  5, 2018, 07:09:16
Dolby Atmos analoog naar de versterker sturen
Dat kan natuurlijk niet. In een analoog signaal kan de Atmos-data immers niet doorkomen. Enkel 5.1 of 7.1.

bigbro

Vreemd. Je laat het atmossignaal vertalen in de Oppo van digitaal naar analoog. Dat stuur je door. Daarvoor zit er toch een 7.1 analoogaansluiting op?

Job

#1244
Quote from: bigbro on April  5, 2018, 12:40:07
Vreemd. Je laat het atmossignaal vertalen in de Oppo van digitaal naar analoog. Dat stuur je door. Daarvoor zit er toch een 7.1 analoogaansluiting op?
Dan hou je dus 7.1 over. Da's geen atmos. Atmos is digitaal audio plus metadata. Hoe krijg je die metadata in een analoog signaal?
Het Atmossignaal zou dan door de Oppo gedownmixed moeten worden naar 7.1. Ik betwijfel zelfs of er een Atmos-decoder in de Oppo zit. Maar dan nog, na de omzetting naar 7.1 is het geen Atmos meer, dus wat heb je dan gewonnen?
En wil je eigenlijk Atmos weergeven als je een versterker zonder hdmi hebt? Op de TV?

bigbro

Dank voor de uitleg. Klopt het dat in het ditale signaal ook een true hd signaal wordt meegegeven? Datvertaalt de Oppo sowieso. Dit ligt hoger dan dolby digital. Dat verschil is hoorbaar. Heb dat duidelijk gemerkt destijds bij de overstap. Misschien kun je de vraag beantwoorden😊

activ

Hoe stel je je voor dat je uit 7 kanalen Atmos gaat krijgen? Wil je dan 2 van de kanalen toewijzen voor de plafond kanalen of wat ?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

riwi

Quote from: bigbro on April  5, 2018, 13:44:09
Dank voor de uitleg. Klopt het dat in het ditale signaal ook een true hd signaal wordt meegegeven? Datvertaalt de Oppo sowieso. Dit ligt hoger dan dolby digital. Dat verschil is hoorbaar. Heb dat duidelijk gemerkt destijds bij de overstap. Misschien kun je de vraag beantwoorden😊

TrueHD is een container voor lossless audio die geschikt is voor veel meer kanalen en data.
We kennen alleen de 5.1 en 7.1 variant tot de komst van atmos, maar ik geloof dat er wel 25 kanalen in kunnen. Het is aan de ontvangende decoder om de juiste info eruit te filteren.
Bij atmos zit in de TrueHD container dus de basis 7.1 kanalen en een metadata 'kanaal'. De processor moet deze metadata decoderen en verspreiden / mixen met zowel de 7.1 basis laag als de X-kanaals plafond speaker laag.

Als je dit analoog zou willen maken heb je een atmos decoder nodig en 7.1 basis en minstens 2 of 4 analoge uitgangen voor de plafond speakers. Dat zit niet in de huidige UHD spelers en lijkt mij ook niet wenselijk.

bigbro

ok beste vrienden en vriendinnen. Misschien ben ik vaag. Ik zal het duidelijker uitleggen.

Ik heb nu een Oppo BDP83SE(heeft geen HDMI in). Die ontvangt vanaf een bluray o.a. Dolby True HD en DTS HD. Dat signaal gebruik ik als ik een film kijk. Ik laat de speler het signaal vertalen en stuur dit 5.1 analoog naar mijn 5 versterkertrappen. Dus met 6 cinchkabels. Hiervoor speelde ik alleen een Dolby Digital signaal af van bijvoorbeeld dvd. Toen ik overstapte naar het HD signaal was dat een enorme verbetering. Gebruikte ik bij het normale DD of DTS signaal steevast mijn equalizer voor het geluid. was dit bij de HD audio formaten voor mij helemaal niet meer nodig.

Steeds meer series en films via bijvoorbeeld Netflix of Amazon Prime (zullen)worden aangeboden met een Dolby Atmos signaal. Dit signaal bevat volgens mij ook een Dolby True HD signaal(backwards compatibel). Ik kan echter geen HDMI(ARC) aansluiten op mijn versterker. Ik wil de versterker niet vervangen want hij is high end en ontzettend goed.

Dus zoek ik naar een manier om het Dolby True HD signaal(5.1)en ander geluidssporen die hoger liggen dan DD of DTS analoog te krijgen. In de Oppo kun je aangeven dat je een 7.1 signaal wilt omzetten naar een 5.1 signaal. Daarbij worden de 2 extra surroundkanalen in de basissuroundkanalen gemixt.

Als ik nu het signaal dat uit mijn Apple Tv 4K komt via HDMI aansluit op de HDMI ingang  van de UDP203 laat ik het signaal vertalen door de Oppo. Vervolgens stuur ik het embedded Dolby True HD signaal via de 6 analoge cinchkabels naar mijn voorversterker.

Vraag: De Apple TV 4K heeft maar 1 HDMI uitgang. Ik moet dus zowel het beeld, hetzij Dolby Vision, HDR of welk formaat dan ook en het geluid naar de HDMI ingang van de Oppo sturen. Wat ik graag wil weten is of dit werkt. In de gebruiksaanwijzing staat:

The HDMI IN port on the rear of the player allows for the connection of native 4K content from
external sources such as a streaming set-top box, cable/satellite boxes, game consoles,
computers and even other Blu-ray and UHD players. The incoming signal is processed by the
player and output to your connected devices, allowing you to take advantage of the player's builtin
audio and video processing capabilities.


Je zou dus zeggen dat moet kunnen. Vanuit fora lees ik echter dat de HDMI in slechts beperkt bruikbaar is. Vandaar mijn vraag aan jullie als materiedeskundigen.

Groet,

activ

Aha, bedoel je dat :) Nooit getest, maar volgens de specs zou dat inderdaad moeten werken. Ben zelf niet in de gelegenheid, maar misschien kan iemand het voor je testen als dubbelcheck.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro