Oppo UDP-203 UHD Blu-ray speler

Started by M, September 16, 2016, 10:59:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Meeuwtje

Heb zelf de Cambridge al een tijdje. De mediaplayer is prima. Wat zou de Oppo nog meer kunnen? Kan volgens mij ook geen iso's afspelen.
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 683 s2 / B&W htm61 s2 / B&W 685 s2 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

home@the movies

Quote from: buckler on February 24, 2018, 10:03:03
Ik ben hier enorm benieuwd naar Werner want ik ben bang dat het bij mij met de nieuwe software minder gaat worden omdat het fenomenaal is zoals het nu is met uhd.
Het enige verschil is toch dat nu met de metadata de ls10000 de kleurendriehoek op zich neemt en met de nieuwe oppo software doet de oppo dan dit?
Klopt bv mijn 'uhd calibratie' in mijn projector dan nog of moet het dan opnieuw etc etc?


By the way deze iphone 5 'pauze' foto doet de echte beeldkwaliteit geen eer aan hoor

Het kan zeker geen kwaad om het uit te testen, je kan niet echt iets "verkeerd" doen, als het resultaat niet beter is dan doe je gewoon terug wat je nu doet. die optie is gewoon nog steeds aanwezig.Wat ik wel zou doen is even wachten tot de beta firmware een echte officiële release is, er zitten hier en daar nog wat zaken in die niet 100% in orde zijn.

home@the movies

QuoteVandaag trouwens aan de slag gegaan met de nieuwe Beta firmware die de verschillende HDR conversies als optie heeft. Ik moet zeggen dat ik toch wel aangenaam verrast ben over de werking van deze functie, met de Sony VW760 op een 2m80 breed scherm kom ik met 400 Nits en de optie 2 HDR/SDR BT2020 op een bijzonder fraai plaatje uit.

Ik ga een paar filmpjes afwisselend kijken met deze functie aan en dan even "gewoon" HDR rechtstreeks, zoals ik het nu zie ben ik geneigd om toch voor de conversie te kiezen.
Daarnet even een test gedaan met 2 projectoren op hetzelfde scherm, eentje met de Blu ray van Fury road en op de andere de UHD HDR versie maar met de Oppo functie op 400 Nits en stand 2. Het is echt wel een bijzonder mooi resultaat.

Ok ik moet even terugkomen op dit verhaal, vandaag wat meer tijd besteed aan de Oppo en wat metingen gedaan ivm de tone mapping en het converteren van HDR naar SDR BT2020.
Ik ben een beetje verbaasd over de resultaten van de metingen want wat ik meet als ik P3 patronen op de VW760 loslaat en de conversie gebruik is niet wat het zou moeten zijn.
Ik heb voorlopig nog geen verklaring van wat ik zie op de meetresultaten maar de color gamut van wat P3 hoort te blijven als je SDR BT2020 gebruikt is absoluut geen P3  :crazy: integendeel het lijkt er meer op dat hij rec709 uitstuurt. Ik had een paar dagen geleden visueel maar snel met een film getest en dat was blijkbaar toch wat voorbarig.
Als ik HDR gewoon aan laat staan is er niets aan de hand, ik meet de juiste waarden en alles ligt waar het moet liggen, van zodra ik de conversie aan zet gaat het fout met de kleurendriehoek.
Even aan en uitzetten en hopen dat het eventueel opgelost was, neen dus, hetzelfde resultaat op de metingen.

Is er iemand die eventueel eens dezelfde test kan doen en even meten om te zien of dit effectief klopt? ik zou nl graag wat second opinions hebben alvorens ik aan de bel ga trekken bij Oppo


@Frank, heb jij een Oppo staan met de beta Firmware geïnstalleerd, kan jij eventueel ook eens meten wat het resultaat is op de VW760
bij het gebruiken van de SDR BT2020 functie?



Stef

In het Oppo 203 thread op avsforum zijn er ook een aantal die dit probleem ook opgemerkt hebben...
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

home@the movies

Quote from: Stef on March  2, 2018, 22:49:35
In het Oppo 203 thread op avsforum zijn er ook een aantal die dit probleem ook opgemerkt hebben...

Ik heb daar ook de vraag gesteld en mijn meetresultaten gepost, ben benieuwd of er iemand daar de moeite doet om na te meten.

buckler

Ja ik zag het al voorbij komen op het avsforum Werner, vraag me af of ze er wat mee doen...
Maar de nieuwe software update schijnt vandaag uit te komen dus misschien/hopelijk is het bij de officiele release allemaal wel goed met de hdr off/bt2020.
Ik wacht wel even totdat je dat heb kunnen checken voordat ik de update doet.
Bij voorbaad dank en top dat je dit allemaal zo post hier
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

Quote from: buckler on March  3, 2018, 11:37:32
Ja ik zag het al voorbij komen op het avsforum Werner, vraag me af of ze er wat mee doen...
Maar de nieuwe software update schijnt vandaag uit te komen dus misschien/hopelijk is het bij de officiele release allemaal wel goed met de hdr off/bt2020.
Ik wacht wel even totdat je dat heb kunnen checken voordat ik de update doet.
Bij voorbaad dank en top dat je dit allemaal zo post hier

Ik heb aan een aantal mensen een eenvoudige test laten doen door één van de testpatronen op de Sony UHD discs te laten spelen en dan te schakelen tussen HDR en de SDR/BT2020 functie.
Dat is nl de meest eenvoudige manier om zonder meetapparatuur te kunnen zien wat er met bvb het rode testparool gebeurd.
Het is door een aantal gebruikers bevestigd dat bij het gebruiken van de tone mapping het voor plot totaal van saturatie gaat veranderen en die Oppo dus helemaal geen BT202uitstuurt, ook met de officiële firmware is dit niet het geval.
Vraag me niet waarom er niemand eerder dit heeft gezien, blijkbaar zien mensen vaak wat ze willen zien zonder effectief na te gaan of het wel klopt.
Ik had mijn oppo pas deze week terug dus kon het pas nu testen, en de eerste films die ik bekeek zagen er op het eerste zicht ok uit, echter deze hadden relatief weinig kleur uit zichzelf dus viel het niet zo direct op.
Pas toen ik verder ging kijken zag ik dat er wat aan de hand was en ben ik beginnen meten.

reza

Is dit ook niet de reden waarom de panasonic ub900 de voorkeur heeft mbt HDR - - SDR conversie.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

#1183
Quote from: reza on March  3, 2018, 22:31:30
Is dit ook niet de reden waarom de panasonic ub900 de voorkeur heeft mbt HDR - - SDR conversie.

Maar dan spreken we over iets anders, dan gaat het over een volledige HDR naar SDR conversie, incl de kleuren die dan van BT2020 naar REC 709 gaan.
De bedoeling van de Oppo functie is om de BT2020 kleuren te behouden maar de HDR curve te remappen binnen een SDR verhaal.

Bij mijn weten is er geen speler van Panasonic die mapping doet naar SDR met behoud van BT2020, en dat is nu net waar het om gaat.
Ik heb de nieuwe spelers van Panasonic nog niet hier gehad, ik weet wel dat ze verbeteringen hebben aangebracht aan hun HDR verhaal maar ik denk niet dat ze een functie hebben zoals die bij de Oppo.
Mocht er iemand een nieuwe Panasonic hebben dan die wel deze functie heeft dan zou ik dat graag weten, normaal hebben we binnen een week ef zo ook wel eentje ter beschikking om te testen.

home@the movies

#1184
Ik hoop dat er hier ook wat meer mensen zijn die de Oppo firmware hebben geïnstalleerd en dit even willen bekijken.

activ

Als ik iets kan testen laat je het maar weten, ben altijd wel in voor een experiment. Heb alleen geen meetapparatuur. Wel een Oppo 203 en een LG OLED.

home@the movies

Quote from: activ on March  4, 2018, 06:59:37
Als ik iets kan testen laat je het maar weten, ben altijd wel in voor een experiment. Heb alleen geen meetapparatuur. Wel een Oppo 203 en een LG OLED.

Heb je de beta firmware op de Oppo draaien?

activ

Nog niet, maar dat is zo gebeurt. Denk dat ik dan de release van vrijdag er op zet en niet de beta. Hij komt online nog niet terug maar hij staat wel op de website.

activ

#1188
Toch niet zo makkelijk als ik dacht, de player herkent de firmware file op de usb stick niet.
Update: Gelukt. De US firmware werkt niet op een EU model. De beta versie staat er nu op.

home@the movies

#1189
Ik heb ook een post gemaakt op de Cine4Home Facebook pagina, ook daar zijn mensen aan het testen gegaan met dezelfde conclusies als ik. In bijlage kan je twee foto's zien genomen op een JVC projector, één foto is met HDR, de andere met de conversie SDR/BT2020, zoals je kan zien is het rood bij de conversie absoluut geen BT2020 (P3) maar gewoon rec709.

Even voor de zekerheid, waneer je de test doet, bij het omschakelen van HDR naar SDR/BT2020 niet de speler in pauze zetten, anders schakelt hij niet om. na het schakelen kan je voor het nemen van de foto uiteraard wel op pauze drukken.

activ

#1190
Weet niet in hoeverre je iets hebt aan een foto me mijn telefoon, maar zo is het bij mij.
Is op de foto's niet echt te zien maar de kleuren zijn minder diep als hdr uit staat.

buckler

Heeft er waarschijnlijk totaal niks mee te maken maar ik schrijf het toch maar ff want wie weet is dat nog steeds zo raar... maar ik heb dus nog gewoon de vorige software en daar heb ik dit mee:
Als ik van film veranderen ,andere schijf of andere film van externe harddisc, dan schiet hij bij mij altijd op rec709, ik moet dan terwijl ik gewoon de film laat lopen via de sneltoets linksonder op de AB eerst naar pure direct en dan als die eenmaal weer beeld doorgeeft via die zelfde sneltoets naar uhd24 en pas dan geeft hij bij mij bt2020 (4:2:2 10bit) door.
Zal toch nu nog steeds niet hetzelfde zijn?
Ik heb dit bij uhd films waar ik de metadata voor gebruik.
Bij 1080p heb ik eigenlijk hetzelfde alleen is het dan een ander probleem en geeft hij 24.00 hz door ipv 23.97 hz en ook dan moet ik eerst ff pure direct aanklikken en daarna 1080p/24.
Nogmaals dit heeft er waarschijnlijk totaal niks mee te maken maar ik post het toch maar ff want misschien werkt dat 'trucje' nu weer (zal wel niet)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

Quote from: activ on March  4, 2018, 12:18:59
Weet niet in hoeverre je iets hebt aan een foto me mijn telefoon, maar zo is het bij mij.
Is op de foto's niet echt te zien maar de kleuren zijn minder diep als hdr uit staat.

Het is niet de beste scene om het verschil te laten zien omdat vooral rood en groen in BT2020 veel meer "gesatureerd" zijn, blauw is dat juist het minst ;-) dus zal het verschil veel minder zichtbaar zijn op deze foto.

activ

Quote from: home@the movies on March  4, 2018, 13:33:54
Het is niet de beste scene om het verschil te laten zien omdat vooral rood en groen in BT2020 veel meer "gesatureerd" zijn, blauw is dat juist het minst ;-) dus zal het verschil veel minder zichtbaar zijn op deze foto.
Oeps. Hoopte dat de zonsondergang een mooie test voor het kleurverloop zou zijn.

Nou ja, ik dacht vandaag weer even de stabiele versie terug te zetten. Klopt het dat dat niet kan?
Als ik de stabiele op de stick zet weigert hij een downgrade te doen, geeft aan dat er iets mis is met de file. En als ik online voor een nieuwe versie check meldt hij dat hij de server niet kan vinden.

home@the movies

OK dames en heren,

Een update over het probleem met de SDR/BT2020 tone mapping op de Oppo.
Na uren en uren mijn hoofd te hebben gebroken gisteren (op mijn verjaardag dan nog we  :devil: :devil:) heb ik vandaag het probleem gevonden.

Het probleem zit hem NIET in de Oppo maar bij de Sonys, concreet is dit het probleem.

Waneer je aan de sony SDR/BT2020 aanbied wil hij niet in het BT2020 kleurprofiel switchen. het frustrerende is dat hij wel aangeeft BT2020 binnen te krijgen, en je kan ook het profiel BT2020 in het menu kiezen maar hij schakelt er niet naartoe.
Net om die reden heeft het mij zoveel tijd gekost om uit te vogelen wat er nu just aan de hand was, alle metingen die ik deed gaven mij de bevestiging dat ik geen BT2020 kleuren kreeg.

Nochtans waren er op het AVS forum na mijn vraag om één en ander te testen wel mensen waar het werkte en bij andere dan weer niet, het waren echter mensen met JVC en andere toestellen.
Vandaag dan maar een JVC aangesloten en na 5 sec was het ding werkend zoals het hoorde, SDR/BT2020

Vermoedelijk vindt de sony dat SDR/BT2020 een niet bestaande standaard is (wat ook klopt) en dus daarom wil hij deze combinatie niet maken.
Ik duik er samen met de mensen van Sony in om te zien wat we hier aan kunnen doen want de functie in de Oppo is wel degelijk bijzonder fraai om meet te werken op projectoren.

Pff uren van mijn leven heeft het mij gekost, ik was zo gefrustreerd dat ik het niet aan de praat kreeg dat ik er echt kwaad van werd :devil: :devil: :devil: :devil:

riwi

In het verleden was een downgrade niet mogelijk met de Oppo. Soms ging dat dan wel met een truuk dmv de regiovrij kit, maar ook adt is toen verijdeld. Recent heb ik het niet meer getest.
Het is dus wel een risico om de beta's te nemen, als je niet terug kan als er iets mis mee blijkt te zijn.

home@the movies

Quote from: activ on March  5, 2018, 20:38:57
Oeps. Hoopte dat de zonsondergang een mooie test voor het kleurverloop zou zijn.

Nou ja, ik dacht vandaag weer even de stabiele versie terug te zetten. Klopt het dat dat niet kan?
Als ik de stabiele op de stick zet weigert hij een downgrade te doen, geeft aan dat er iets mis is met de file. En als ik online voor een nieuwe versie check meldt hij dat hij de server niet kan vinden.

je kan niet terug naar eerdere firmware, maar lees even mijn voorgaande post, onze posts hebben elkaar net gereisd ;-) er is dus niets mis met de Oppo firmware.

home@the movies

Quote from: riwi on March  5, 2018, 20:48:52
In het verleden was een downgrade niet mogelijk met de Oppo. Soms ging dat dan wel met een truuk dmv de regiovrij kit, maar ook adt is toen verijdeld. Recent heb ik het niet meer getest.
Het is dus wel een risico om de beta's te nemen, als je niet terug kan als er iets mis mee blijkt te zijn.
Neen dat kan niet, maat het is bij deze dus ook niet nodig, lees even mijn vorige post en dan ben je weer helemaal mee :-)

riwi

#1198
Quote from: home@the movies on March  5, 2018, 20:48:15
Pff uren van mijn leven heeft het mij gekost, ik was zo gefrustreerd dat ik het niet aan de praat kreeg dat ik er echt kwaad van werd :devil: :devil: :devil: :devil:

Maar wel loon na werken :) Goed bezig Werner.

Ik zal de beta ook proberen. Vind je nu nog wel steeds dat de mapping functie van de Oppo op de JVC beter werkt dan de meta-strip mapping van de non beta firmware?

En nog gefeliciteerd met je verjaardag  :pompom:

activ

Quote from: home@the movies on March  5, 2018, 20:50:14
Neen dat kan niet, maat het is bij deze dus ook niet nodig, lees even mijn vorige post en dan ben je weer helemaal mee :-)
Dat was niet de reden dat ik naar de stabiele release wilde, maar wel erg fijn dat je er uit bent. Vindt het wel een gebrek dat je niet terug naar stabiel kan. Dan maar wachten op de stabiele versie van deze om weer op stabiel te komen.

p.s. Ik wilde terug naar stabiel omdat ik een vastlopen had tijdens een film en ik wilde kijken of dat met de beta te maken had.