Een ultieme luidspreker, mijn afstudeerproject

Started by S.W., September 16, 2016, 10:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

S.W.

Quote from: Staaled on September 16, 2016, 14:08:52
Prima smaak. :)
En idd fasegedrag is zeer belangrijk.

Je kent Danley ?

Natuurlijk! Danley is een van de redenen waarom ik geloof dat het beter kan. Het is in mijn ogen een merk wat vraagtekens zet bij alles wat andere fabrikanten beweren en gezien hun veelbelovende klantenkring(waaronder tot enige tijd terug ook IMAX) heb ik er vertrouwen in dat hun vraagtekens vaak juist zijn en waarom niet die zelfde vraagtekens stellen binnen de hifi?

S.W.

Quote from: Baardmannetje on September 16, 2016, 14:11:18
Hmmm... Ik ben bang dat daar geen verband mee samenhangt. Maar ik zie het graag als ik er naast zit!

Het kan heel goed zijn dat dit verband er niet is maar dan kan ik dat in ieder geval aantonen ;)

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

S.W.

Quote from: AlphaMale on September 16, 2016, 14:23:02
Hallo Sjoerd,

Jouw enquete gaat er min-of-meer vanuit dat men hetzelfde systeem gebruikt voor muziek en film. Dat is in mijn situatie (en menig ander) bewust niet het geval.
Hierdoor zullen enkele vragen onbeantwoord/negatief beantwoord worden in mijn enquete (ik beoordeel hier alleen mijn muziekopstelling). Ik hoop dat dit jouw onderzoek niet dwarsboomt.

Groet, Ed

Dat is een hele goede. Ik zal hier rekening mee houden wanneer ik de enquête ga analyseren. Het belang van die vragen is dat ik er achter wil komen of dat een luidspreker welke gebruikt wordt voor muziek daarnaast ook voor films wordt toegepast. Ik ben er van uitgegaan dat mensen die deze enquête invullen, deze invullen op basis van de luidsprekers welke hun voor muziek gebruiken maar dit komt dus zo niet over. Goed dat je het zegt en zoals ik al vertelde, ik ga er rekening mee houden. Dankjewel!

S.W.

Quote from: doorofnight on September 16, 2016, 15:11:01
Ik heb een stelling: veel dure merken willen helemaal niet neutraal klinken omdat ze er dan geen onderscheidend kenmerk hebben t.o.v. andere luidsprekers. Fabrikanten van dure LS komen ermee weg omdat ze beweren dat dure (duur == goed volgens hen) materialen in luidsprekers beter klinken. Dit is echter, zover ik weet, nog nooit aangetoond. Het is wel heel menselijk om gevoelig te zijn voor die aanname, maar ook erg dom. De onderscheidende kenmerken zijn vaak verre van neutraal, en daarom slecht voor de kwaliteit van het geluid.

Ben benieuwd!

NB ingevuld.

Dit vind ik een hele goede stelling. Deze stelling wordt in mijn ogen ook deels bevestigd door zelfbouw ontwerpen zoals de Klonwall welke bijvoorbeeld maar voor 180 euro aan componenten bevat en waarvan sommige mensen beweren dat deze beter klinken dan een luidspreker van 5000 euro. http://www.audio-creative.nl/projecten/klonwall-een-zelfbouw-hoornluidspreker-van-formaat/

S.W.

Quote from: Siddartha on September 16, 2016, 13:19:38
en wie zegt dat het in productie moet gaan?

Dat is natuurlijk wel een droom maar dat is niet het doel, zeker niet binnen nu en een half jaar.

VincentG

Heb ook IPO gestudeerd.
Lijkt me een erg lastig afstudeerproject, omdat audio, goed en betaalbaar behoorlijk subjectief kan zijn.
Ben wel benieuwd naar het eindresultaat. Wanneer studeer je af?
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

S.W.

Quote from: paaj on September 16, 2016, 19:15:28
Ik ben niet perse tegen een buizenversterker of een versterker met minder dan 20W, maar die optie kwam ik niet tegen. Alleen voor of tegen.

Ik hoop dat je het antwoord hebt gekozen dat je mening het meest benadert. Het punt bij deze twee vragen is dat een buizenversterker anders wordt belast door een luidspreker dan een transistorversterker. Als er veel voorkeur is naar een buizenversterker dan wordt het ontwerp daar op aangepast. Als mensen twijfelen dan hebben ze in mijn ogen geen voorkeur en dan hoeft het ontwerp dus niet aangepast te worden.

S.W.

Quote from: Erik1977 on September 16, 2016, 21:47:47
Ik miste de sci-fi in het lijstje!
Heb je al veel respons gehad inmiddels?

Ik heb inmiddels al behoorlijk wat response gehad, de teller staat inmiddels op 76 ingevulde enquêtes. Daarvoor heel veel dank aan iedereen die hem tot nu toe heeft ingevuld!

chansig

Quote from: S.W. on September 19, 2016, 11:56:20
Ik hoop dat je het antwoord hebt gekozen dat je mening het meest benadert. Het punt bij deze twee vragen is dat een buizenversterker anders wordt belast door een luidspreker dan een transistorversterker. Als er veel voorkeur is naar een buizenversterker dan wordt het ontwerp daar op aangepast. Als mensen twijfelen dan hebben ze in mijn ogen geen voorkeur en dan hoeft het ontwerp dus niet aangepast te worden.

De manier waarop een versterker wordt belast is toch niet afhankelijk van het type versterker? Geen idee overigens of een buizenversterker anders omgaat met hetgeen de speaker vraagt dan een transistor versterker.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

S.W.

Quote from: Richi on September 17, 2016, 14:59:04
Ingevuld!

Elke luidspreker is een compromis. Zie maar eens het 'beste' compromis te vinden dat de meeste mensen aanspreekt. Succes daarmee!

Dankjewel!
Dat ga ik ook niet proberen. Ik wil een compromis sluiten die zich bij zoveel mogelijk mensen aansluit. Door deze enquête uit te zetten kom ik erachter wat mensen verwachten van een luidspreker en kan ik ook een rangorde opstellen van wat het belangrijkst is en waar dus de meeste prioriteit ligt en wat er minder prioriteit nodig heeft. Uiteindelijk moet de luidspreker het zelfde weergeven als hoe dat het van een echt instrument, zanger of zangeres klinkt en dit is volgens mij best makkelijk een op een te vergelijken. 

S.W.

Quote from: chansig on September 19, 2016, 12:38:19
De manier waarop een versterker wordt belast is toch niet afhankelijk van het type versterker? Geen idee overigens of een buizenversterker anders omgaat met hetgeen de speaker vraagt dan een transistor versterker.

Gr. Hans

Mijn excuses als ik het onjuist heb, mijn kennis hierover komt enkel van een artikel. Wat dit artikel beweerde is dat wanneer je bij gebruik van een buizenversterker een extra impedantie netwerk in de zelfbouw luidspreker moest inbouwen. Verder is het volgens mij zo dat een transistorversterker een driver laat resoneren op een manier waarbij de driver niets anders kan als bewegen en dat wanneer deze beweging niet meer gevolgd wordt dat dan de versterker kan gaan klippen en dat het bij een buizenversterker wat minder uitmaakt of dat de driver wel exact doet wat de versterker van hem vraagt. Corrigeer me als ik ongelijk heb maar als ik het goed begrijp wat ik heb gelezen en als deze artikelen kloppen dan zou dit eraan moeten liggen dat een buizenversterker met een uitgangstransformator werkt.

hvlemmi

#62
Quote from: Contour on September 16, 2016, 13:03:00
Even in een paar maanden een speaker ontwerpen die beter klinkt en goedkoper is dan wat er nu op de markt te krijgen is, ik geef het je te doen...

Hoe denk jij beter en goedkoper te kunnen zijn dan de grote jongens zoals KEF, B&W etc? Die bedrijven kunnen door hun omvang zo goedkoop produceren en hebben zoveel geld voor R&D, daar kom je echt niet zomaar tussen, zeker niet in het lage prijssegment.

Groetjes Walter

Voor minder geld een betere speaker produceren is helemaal niet onmogelijk. Als je kijkt welk percentage van de kostprijs van een speaker er werkelijk in de speaker zelf steekt.... WAF is ook niet voor niets een term in audio. Als je kijkt naar speakers uit de jaren 70 tov hedendaagse productie speakers kan je zien dat er meer aandacht is voor ontwerp en uiterlijk dan vroeger het geval was. De klassieke Engelse speaker ligt qua ontwerp vaak in het verlengde van een schoenendoos.
Dat er nu geld in ontwerp zit is op zich niks mis mee, maar je kan je afvragen wat de selling point is van een speaker: een pianolak kan een speaker beter verkopen dan geluidskwaliteit.... En als je het hebt over ultiem zou ik gaan kijken waar er vaak budgetair in gesneden wordt (om Richi te volgen in de term compromis..); dat is vaak in componentkeuze van het filter, het hout en kwaliteit van het hout van de speakerkast zelf, interne bekabeling etc. Deze hebben een groot impact op het geluid.
De opbouw van het filter gaat vaak met een pcb met elco's ipv filmcaps, kabels met klemmen. Dit zorgt ervoor dat een speaker snel in elkaar gezet kan worden, maar ook dit gaat ten koste van de weergave-kwaliteit.
Om even praktischer te worden, probeer eens bij een bestaande en simpele speaker met een zo simpel mogelijk filter, de condensator naar de tweeter uit te wisselen. Probeer daarbij eens een bipolaire elco (wat toch wel eens daar gebruikt wordt), een standaard MKT filmcap, en een iets hoogwaardigere condensator zoals een Mundorf Supreme, Audyn Cap Plus, Jantzen Z-Superior etc.
Ervaring heeft mij geleerd dat filtercomponenten vaak de grootste bottleneck in een speaker is betreft geluidskwaliteit....
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

S.W.

Quote from: hvlemmi on September 19, 2016, 13:31:18
Voor minder geld een betere speaker produceren is helemaal niet onmogelijk. Als je kijkt welk percentage van de kostprijs van een speaker er werkelijk in de speaker zelf steekt.... WAF is ook niet voor niets een term in audio. Als je kijkt naar speakers uit de jaren 70 tov hedendaagse productie speakers kan je zien dat er meer aandacht is voor ontwerp en uiterlijk dan vroeger het geval was. De klassieke Engelse speaker ligt qua ontwerp vaak in het verlengde van een schoenendoos.
Dat er nu geld in ontwerp zit is op zich niks mis mee, maar je kan je afvragen wat de selling point is van een speaker: een pianolak kan een speaker beter verkopen dan geluidskwaliteit.... En als je het hebt over ultiem zou ik gaan kijken waar er vaak budgetair in gesneden wordt (om Richi te volgen in de term compromis..); dat is vaak in componentkeuze van het filter, het hout en kwaliteit van het hout van de speakerkast zelf, interne bekabeling etc. Deze hebben een groot impact op het geluid.
De opbouw van het filter gaat vaak met een pcb met elco's ipv filmcaps, kabels met klemmen. Dit zorgt ervoor dat een speaker snel in elkaar gezet kan worden, maar ook dit gaat ten koste van de weergave-kwaliteit.
Om even praktischer te worden, probeer eens bij een bestaande en simpele speaker met een zo simpel mogelijk filter, de condensator naar de tweeter uit te wisselen. Probeer daarbij eens een bipolaire elco (wat toch wel eens daar gebruikt wordt), een standaard MKT filmcap, en een iets hoogwaardigere condensator zoals een Mundorf Supreme, Audyn Cap Plus, Jantzen Z-Superior etc.
Ervaring heeft mij geleerd dat filtercomponenten vaak de grootste bottleneck in een speaker is betreft geluidskwaliteit....

Het is niet mijn doel om een luidspreker te ontwikkelen met een hoge WAF. Ik weet niet of je mijn blog hebt gelezen maar daar heb ik beschreven dat ik juist graag de vormgeving van die jaren 70 luidsprekers terug zou willen brengen  ;) .
Ik vind het lastig om dit zo te stellen omdat dit moeilijk te bewijzen is en per fabrikant zal verschillen maar ik verwacht ook dat het filter en de overige materiaalkeuzes van fabrikanten veelal gemaakt worden op basis van meer winst halen en het makkelijk in elkaar kunnen zetten van de luidsprekers. Goede tip om dit snel een keer uit te proberen!

chansig

Quote from: S.W. on September 19, 2016, 13:05:57
Mijn excuses als ik het onjuist heb, mijn kennis hierover komt enkel van een artikel. Wat dit artikel beweerde is dat wanneer je bij gebruik van een buizenversterker een extra impedantie netwerk in de zelfbouw luidspreker moest inbouwen. Verder is het volgens mij zo dat een transistorversterker een driver laat resoneren op een manier waarbij de driver niets anders kan als bewegen en dat wanneer deze beweging niet meer gevolgd wordt dat dan de versterker kan gaan klippen en dat het bij een buizenversterker wat minder uitmaakt of dat de driver wel exact doet wat de versterker van hem vraagt. Corrigeer me als ik ongelijk heb maar als ik het goed begrijp wat ik heb gelezen en als deze artikelen kloppen dan zou dit eraan moeten liggen dat een buizenversterker met een uitgangstransformator werkt.

Over dat extra impedantie netwerk kan ik alleen maar het volgende logisch beredeneren: Voor mijn huidige speakers (of vorige speakers) hoefde er niets aan het filter te gebeuren als ik een buizenversterker ging gebruiken.

Ook ik ben technisch niet voldoende onderlegt om het verschil van werking tussen een transistor en buizenversterker uit te leggen. Wel weet ik dat er in de speaker niets aangepast hoeft te worden.

Je clip verhaal kan overigens ook bij een buizenversterker plaats vinden. Clippen is volgens mij dat de speaker/muziek teveel vraagt van de versterker. Maar ook zit dan weer meer in de combi versterker/speaker.

Met muziek bedoel ik dan de dynamiek in een nummer...enorme paukslagen of een enorme stoot laag vragen veel energie (stroom) van de versterker. Die moet een versterker dan wel kunnen leveren. Wanneer een versterker dit niet kan...dan clipt de boel.

Wanneer ik het niet goed heb is er vast wel iemand die mij corrigeert.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Erik1977

Quote from: S.W. on September 19, 2016, 14:04:43
Het is niet mijn doel om een luidspreker te ontwikkelen met een hoge WAF. Ik weet niet of je mijn blog hebt gelezen maar daar heb ik beschreven dat ik juist graag de vormgeving van die jaren 70 luidsprekers terug zou willen brengen  ;) .
Ik vind het lastig om dit zo te stellen omdat dit moeilijk te bewijzen is en per fabrikant zal verschillen maar ik verwacht ook dat het filter en de overige materiaalkeuzes van fabrikanten veelal gemaakt worden op basis van meer winst halen en het makkelijk in elkaar kunnen zetten van de luidsprekers. Goede tip om dit snel een keer uit te proberen!

Ik neem aan dat je de site van Troels Gravesen inmiddels ook grondig hebt bestudeerd?
Daar staan ook leuke ontwerpen tussen, maar die zal je niet snel in veel woonkamers tegenkomen vanwege de waf.

Deleted User

Ingevuld, elke luidspreker bouwer heeft een mening over hun muzikale werkelijkheid.

En hoe geeft een luidspreker dat dan weer, en wat is de rol van akoestiek? En ik ben van mening dat niet iedere luisteraar hetzelfde naar muziek luistert. Er is een verschil tussen actief en analytisch luisteren.

Mijn ultieme luidspreker is een combinatie van deze dingen... Voor mijn ruimte en akoestiek en mijn manier van luisteren, denk ik dicht bij mijn ultieme muzikale waarheid te komen.

frits marantz

Done. Misschien leerzaam om ook eens met Cris van Hepta contact te zoeken en een bezoekje bij hem is ook zeker de moeite waard. Succes, ben heel benieuwd.

DofN

Quote from: jazzman on September 19, 2016, 19:27:21
Ingevuld, elke luidspreker bouwer heeft een mening over hun muzikale werkelijkheid.

En hoe geeft een luidspreker dat dan weer, en wat is de rol van akoestiek? En ik ben van mening dat niet iedere luisteraar hetzelfde naar muziek luistert. Er is een verschil tussen actief en analytisch luisteren.

Mijn ultieme luidspreker is een combinatie van deze dingen... Voor mijn ruimte en akoestiek en mijn manier van luisteren, denk ik dicht bij mijn ultieme muzikale waarheid te komen.

Goed dat je de akoestiek nog even aanhaalt :) Bij de meeste luidsprekers hoor je vooral de luisterruimte.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HaaVee

Quote from: S.W. on September 16, 2016, 13:04:45
Ik hoop op de X-Fi in gesprek te kunnen met fabrikanten en leveranciers van luidsprekers, om op deze manier een beter beeld te krijgen van wat een goede luidspreker, een goede luidspreker maakt.
Ik denk dat je o de X-Fi eerder marketeers aan zult treffen dan ontwerpers. En volgens mij zijn dát juist degenen die je wilt spreken, niet de jongens met de gladde praatjes.

Martijn M

#70
Er zijn toch wel degelijk ook ontwerpers aanwezig! Denk aan Daniela Manger van Manger, Guido Tent en collega's van Grimm Audio, de mensen achter Aequo en mijn collega Koen Knaapen en ikzelf van Dutch & Dutch :angel:.
Dutch & Dutch

HaaVee

Quote from: Martijn M on September 20, 2016, 17:44:39
Er zijn toch wel degelijk ook ontwerpers aanwezig! Denk aan Daniela Manger van Manger, Guido Tent en collega's van Grimm Audio, de mensen achter Aequo en mijn collega Koen Knaapen en ikzelf van Dutch & Dutch :angel:.
Ik zeg niet dat je er geen enkele aan zult treffen, maar het merendeel is toch van het slag dat ik eerder beschreef, met de meest fantastische claims.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

S.W.

Quote from: Erik1977 on September 19, 2016, 18:35:39
Ik neem aan dat je de site van Troels Gravesen inmiddels ook grondig hebt bestudeerd?
Daar staan ook leuke ontwerpen tussen, maar die zal je niet snel in veel woonkamers tegenkomen vanwege de waf.

Ik heb de site van Troels Gravesen al grondig bestudeerd, veel interessante ontwerpen!

op eigen verzoek verwijderd.

En heb je Floyd Toole's boek Sound Reproduction al gelezen?