Een ultieme luidspreker, mijn afstudeerproject

Started by S.W., September 16, 2016, 10:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

S.W.

Quote from: Contour on September 16, 2016, 13:03:00
Even in een paar maanden een speaker ontwerpen die beter klinkt en goedkoper is dan wat er nu op de markt te krijgen is, ik geef het je te doen...

Hoe denk jij beter en goedkoper te kunnen zijn dan de grote jongens zoals KEF, B&W etc? Die bedrijven kunnen door hun omvang zo goedkoop produceren en hebben zoveel geld voor R&D, daar kom je echt niet zomaar tussen, zeker niet in het lage prijssegment.

Groetjes Walter

Ik besef dat dit heel lastig gaat worden. Merken zoals KEF en B&W leveren een prijs/kwaliteitsverhouding welke bijzonder hoog is. Het is ook niet mijn verwachting dat ik hen ga overtreffen. Mijn voornamelijk doel is ook dat ik de komende maanden vooral heel veel kennis op doe over luidsprekers. Toch ben ik de afgelopen tijd luidsprekers tegen gekomen waarvan het werkingsprincipe nog niet of weinig gebruikt is binnen de hifi en waarin ik wel veel potentie zie. Dit zijn luidsprekers zoals de Synergy hoorn luidsprekers welke doormiddel van een enkel hoorn een 3 weg ontwerp hebben ontwikkelt waarbij het fasegedrag volledig gecontroleerd is en waarbij het geluid uit een punt komt. Ik ga niet zeggen dat ik bezig ben met een project met veel potentie om daadwerkelijk op de markt te komen maar ik zie wel kans om een luidspreker te ontwikkelen die goed klinkt en die op een aantal punten aantoonbaar beter is als een luidspreker van bijvoorbeeld B&W.

Groetjes Sjoerd

Contour

Kennis opdoen lijkt me niet genoeg, ik neem aan dat je echt iets moet ontwerpen om te kunnen afstuderen. Ik denk dat je er beter over na moet denken, wat je nu exact wilt gaan doen, het is allemaal nogal vaag nu.

Groetjes Walter

Staaled

Quote from: S.W. on September 16, 2016, 13:37:38
Ik besef dat dit heel lastig gaat worden. Merken zoals KEF en B&W leveren een prijs/kwaliteitsverhouding welke bijzonder hoog is. Het is ook niet mijn verwachting dat ik hen ga overtreffen. Mijn voornamelijk doel is ook dat ik de komende maanden vooral heel veel kennis op doe over luidsprekers. Toch ben ik de afgelopen tijd luidsprekers tegen gekomen waarvan het werkingsprincipe nog niet of weinig gebruikt is binnen de hifi en waarin ik wel veel potentie zie. Dit zijn luidsprekers zoals de Synergy hoorn luidsprekers welke doormiddel van een enkel hoorn een 3 weg ontwerp hebben ontwikkelt waarbij het fasegedrag volledig gecontroleerd is en waarbij het geluid uit een punt komt. Ik ga niet zeggen dat ik bezig ben met een project met veel potentie om daadwerkelijk op de markt te komen maar ik zie wel kans om een luidspreker te ontwikkelen die goed klinkt en die op een aantal punten aantoonbaar beter is als een luidspreker van bijvoorbeeld B&W.

Groetjes Sjoerd
Prima smaak. :)
En idd fasegedrag is zeer belangrijk.

Je kent Danley ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: S.W. on September 16, 2016, 13:06:35
Dat is een goede vraag! De reden dat ik dat wil weten is omdat ik dan een verband kan leggen tussen waar mensen naar luisteren en kijken en wat voor luidsprekers ze daarvoor gebruiken.

Hmmm... Ik ben bang dat daar geen verband mee samenhangt. Maar ik zie het graag als ik er naast zit!

AlphaMale

Hallo Sjoerd,

Jouw enquete gaat er min-of-meer vanuit dat men hetzelfde systeem gebruikt voor muziek en film. Dat is in mijn situatie (en menig ander) bewust niet het geval.
Hierdoor zullen enkele vragen onbeantwoord/negatief beantwoord worden in mijn enquete (ik beoordeel hier alleen mijn muziekopstelling). Ik hoop dat dit jouw onderzoek niet dwarsboomt.

Groet, Ed
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

Kwabbernoot

Quote from: Baardmannetje on September 16, 2016, 12:17:42
Waarom je wilt weten dat ik van romantischefilms houd..?

:blush:
Tja, dat wil ik ook al jaren weten maar ík durfde het nooit te vragen.  :blush: :laugh: ::)

Groeten...

chansig

Ingevuld en succes. Ik hou van actiefilms omdat ik een stoere man ben...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#33
Quote from: S.W. on September 16, 2016, 12:49:57
Wat mij de laatste jaren opvalt wanneer ik hifi shows zoals de X-fi bezoek dat is dat er weinig betaalbare luidsprekers zijn die de ware essentie van muziek naar boven weten te halen. Wat deze luidsprekers verkeert doen daar is denk ik niet een eenduidig antwoord op te geven maar wat wel vast staat naar mijn mening is dat bijna al deze luidsprekers een bepaalde maten van irritatie veroorzaken waardoor er luistermoeheid ontstaat bij mij. Dit kan zijn doordat ze te scherp klinken, dit kan zijn doordat ze het laag teveel aanzetten en er zijn nog veel meer redenen te noemen. Ik besef me dat een luidspreker kiezen zeer persoonlijk is maar waar ik wel van overtuigd ben dat is dat voor het grote publiek vaak niks zeggende specificaties zoals het fase gedrag en het impedantie verloop een zeer grote invloed hebben op hoe wij mensen muziek uit een luidspreker ervaren.
Ik wil graag gaan onderzoeken of deze mening juist is, of er nog andere specificaties zijn welke de geluidskwaliteit beïnvloeden is en of ik instaat ben om een luidspreker te ontwikkelen die dit verbeterd.

Ik heb een stelling: veel dure merken willen helemaal niet neutraal klinken omdat ze er dan geen onderscheidend kenmerk hebben t.o.v. andere luidsprekers. Fabrikanten van dure LS komen ermee weg omdat ze beweren dat dure (duur == goed volgens hen) materialen in luidsprekers beter klinken. Dit is echter, zover ik weet, nog nooit aangetoond. Het is wel heel menselijk om gevoelig te zijn voor die aanname, maar ook erg dom. De onderscheidende kenmerken zijn vaak verre van neutraal, en daarom slecht voor de kwaliteit van het geluid.

Ben benieuwd!

NB ingevuld.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Quote from: doorofnight on September 16, 2016, 15:11:01
Ik heb een stelling: veel dure merken willen helemaal niet neutraal klinken omdat ze er dan geen onderscheidend kenmerk hebben t.o.v. andere luidsprekers. Fabrikanten van dure LS komen ermee weg omdat ze beweren dat dure (duur == goed volgens hen) materialen in luidsprekers beter klinken. Dit is echter, zover ik weet, nog nooit aangetoond. Het is wel heel menselijk om gevoelig te zijn voor die aanname, maar ook erg dom. De onderscheidende kenmerken zijn vaak verre van neutraal, en daarom slecht voor de kwaliteit van het geluid.

Ben benieuwd!

NB ingevuld.
^^
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

hifiman


snopper


op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Kwabbernoot on September 16, 2016, 14:48:01
Tja, dat wil ik ook al jaren weten maar ík durfde het nooit te vragen.  :blush: :laugh: ::)

;D

Heb je de nieuwe Bridget Jones al gezien?

chansig

Wil je hier vanavond je mond over dichthouden?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.


paaj

Ik ben niet perse tegen een buizenversterker of een versterker met minder dan 20W, maar die optie kwam ik niet tegen. Alleen voor of tegen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Kwabbernoot

Quote from: Baardmannetje on September 16, 2016, 16:51:08
;D

Heb je de nieuwe Bridget Jones al gezien?

Nee, nog niet. Ik had gelezen dat zij dit keer dun was en ja, dan heb ik altijd moeite om mij te verplaatsen in de leading lady rol.  ::)

Maar was de film de moeite waard?

Groeten...

Lambert

Ingevuld!

Ben benieuwd... zijn we hier een stel liefhebbers van romantische of actie films? Verstandig om geen optie voor erotische films op te nemen in het lijstje  :P

Erik1977

Ik miste de sci-fi in het lijstje!
Heb je al veel respons gehad inmiddels?


Maikel_audionerd

Ook ingevuld.
Je gaat ervan uit dat ik 1 systeem heb, maar ik heb een audiosysteem en een HT.
Ik heb de enquete ingevuld voor het audiosysteem, dus de vragen over film heb ik beantwoord als zodanig.
Succes met je onderzoek  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Richi

Ingevuld!

Elke luidspreker is een compromis. Zie maar eens het 'beste' compromis te vinden dat de meeste mensen aanspreekt. Succes daarmee!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

jrjhoe

Stereo: TAD CE-1 | REL B1 | Mark Levinson No. 332 | Krell KRC-HR | Luxman EQ-500 | Pyon Sound Ultima/Iris 12" | Michell Gyro SE Black/SME 309/DIY PSU | Mytek Manhattan II met Roon Ready kaart

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

S.W.

Quote from: Contour on September 16, 2016, 13:44:49
Kennis opdoen lijkt me niet genoeg, ik neem aan dat je echt iets moet ontwerpen om te kunnen afstuderen. Ik denk dat je er beter over na moet denken, wat je nu exact wilt gaan doen, het is allemaal nogal vaag nu.

Groetjes Walter

Ik ben het met je eens dat kennis opdoen niet voldoende is. Er zal een product opgeleverd moeten worden. Wel is het zo dat wanneer dit product niet beter is als wat er al bestaat dat dan mijn project dan niet perse gefaald heeft. Als ik dan maar weet aan te tonen waarom het gefaald heeft. Voor mijn opleiding is het belangrijk dat ik aantoon dat ik voldoende onderzoek heb gedaan naar de huidige markt en zijn doelgroep, dat ik deze gegevens verwerk in een ontwerp, dat ik dit ontwerp realiseer, dat ik bij dit proces de juiste mensen en middelen organiseer en dat ik het product waar nodig aanpas.Ik moet je gelijk geven dat het nog wat vaag is maar daar hoop ik deze week wat meer duidelijkheid in te krijgen.