Exodus Audio Shiva-X: ontwerp suggesties?

Started by vincneus1, September 15, 2016, 21:37:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: morca on September 18, 2016, 14:29:46
Mijn advies is bovenstaand onderbouwd.
75 liter bij gesloten
geen vulling
F3 37 hz.
Inroom bij juiste plaatsing zal dit een zeer strak resultaat geven.
Absoluut niet boomerig /bas die eruit knalt na juiste dsp.
En een boost onder de 37 hz heb je niet nodig.
DSP eerst alle pieken er maar eens uit na juiste plaatsing dan kom je makkelijk tot 15-20 hz inroom zonder te boosten.
Die boost zal het vermogen van je amp niet aankunnen en ten koste gaan van het geluidsbeeld van het resultaat.

Dit baseer ik op en berekenen en 25/30 jaar ervaring met subwoofers bouwen.
en niet door simpel alleen wat voor te rekeken.

Wil je wat meer output,dan kan gepoort ook wel bij 100 liter,maar dan loopt de luchtsnelheid in de poort wel op tot waarde,s die ik persoonlijk te hoog vind
Bij 30/40 m,s ga je de poort bijgeluiden horen maken,dat moet je ook niet willen imo.
En de poort word lang,kan je moeilijk in de kist kwijt.

Anders die bandpass die je voorstelde
Alleen kom je niet echt laag dan,en de luchtsnelheid is 30m/s in de poort ipv de optimaal aangeraden 15 to max 20 m/s in de poort.
Bovenste stukje was mijn tip mbt gesloten .
75 liter gesloten zonder vulling.
Dan komt hij ook netjes aan xmax bij 500 watt.
Is een goed ontwerp imo.

Succes we zien je vorderingen en het resultaat verschijnen  :thumbs-up:

Hanz71

#51
Wat weer een gezellige 'discussie'.
Mijn ervaring: Een compacte gesloten subwoofer die je eventueel bijregelt met de bassboost van je plate amp of met een dsp (meer mogelijkheden natuurlijk) klinkt erg fijn.
Mijn favoriet voor muziek: geen subwoofer.
Mijn favoriet voor HT: Passief membraan.
Een passief membraan vervangt de bass reflex poort.
Echter met grote voordelen:
1. Je hebt geen last van compressie en poort geluiden omdat de lucht in de bass reflex poort te snel beweegt.
2. Achteraf heb je mogelijkheden om de tuning aan te passen door het gewicht van het membraan aan te passen.
3. Je kunt een compact ontwerp maken zonder dat je ruimte kwijt bent aan (te) lange bass reflex poorten.

Zodoende kun je een woofer extra laag tunen en dat eventueel weer opvangen met een bass boost.
Een 3dB boost kost je een factor 2 aan vermogen. Daarmee ruil je dus diepgang in principe in voor maximale geluidsdruk.

Een voorbeeldje:
De shiva x kun je met een PR bouwen op 90 liter en een 15 inch PR (Exodus in dit geval) van 800 gr.
Als je meer diepgang wilt kun je boosten op 20 Hz. Dat kost je niet fantastisch veel membraan excursie omdat je boost op de tuningsfrequentie van het PR. Bijgevoegde plaatje heeft een boost van 5 dB op 20 Hz en een High pass (subsonic) op 15 Hz (4de orde). Dan blijft het zaakje netjes onder controle. Natuurlijk gaat je beschikbare vermogen grofweg door 2en (+3dB, zie filter response) en houd je heel grofweg 200 Watt over.
Daarmee kom je dan op bijgeleverde plaatje. Maar dat is maximaal, dus peak response. Dit gaat echt al beangstigend hard denk ik :)
Ik vermoed dat je daarmee wel een erg fijn resultaat haalt. Maar met een gesloten systeem gaat het ook wel lukken denk ik. Ik zou voor een gesloten eerder voor 70 dan voor 100 liter gaan. Maar dat is ook persoonlijk, houd er rekening mee dat 100 liter klinkt als niet al te groot. Maar dat wordt al een flinke kast! Dan zit je al minimaal aan de 50*50*60 in centimeters met een wanddikte van 22 mm en de plate amp ingebouwd....
Misschien heb je er iets aan....
PS. Leuke woofer. Daar kan echt wel iets gaafs mee maken.
PPS. Welke versterker heb je erbij? Dat heb ik nog niet gelezen of overheen gekeken...
PPPS. Edit: eerste plaatje: 1W bij 8 Ohm, tweede plaatje: 100 Watt bij 8 Ohm (= 200W bij 4 Ohm).

morca

Bij  een goed ontworpen gepoorte sub heb je 0,0 last van poortruis.
Alleen de kist is vaak te groot voor veel leden.
Je zou in dat geval eens met een PR kunnen bouwen idd.

Bart_M

#53
Je krijgt met een PR waarschijnlijk meer druk in het laag dan bij een basreflex. Zie maar eens een 15" of zelfs 18" poort kwijt te kunnen in een kast, zonder dat de lengte van de pijp een paar meter wordt.

Spekkie99

Heb hier nog wel referentie ontwerpen van adire geloof ik.
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

vincneus1



Quote from: Hanz71 on October  3, 2016, 23:27:30
Wat weer een gezellige 'discussie'.
Mijn ervaring: Een compacte gesloten subwoofer die je eventueel bijregelt met de bassboost van je plate amp of met een dsp (meer mogelijkheden natuurlijk) klinkt erg fijn.
Mijn favoriet voor muziek: geen subwoofer.
Mijn favoriet voor HT: Passief membraan.
Een passief membraan vervangt de bass reflex poort.
Echter met grote voordelen:
1. Je hebt geen last van compressie en poort geluiden omdat de lucht in de bass reflex poort te snel beweegt.
2. Achteraf heb je mogelijkheden om de tuning aan te passen door het gewicht van het membraan aan te passen.
3. Je kunt een compact ontwerp maken zonder dat je ruimte kwijt bent aan (te) lange bass reflex poorten.

Zodoende kun je een woofer extra laag tunen en dat eventueel weer opvangen met een bass boost.
Een 3dB boost kost je een factor 2 aan vermogen. Daarmee ruil je dus diepgang in principe in voor maximale geluidsdruk.

Een voorbeeldje:
De shiva x kun je met een PR bouwen op 90 liter en een 15 inch PR (Exodus in dit geval) van 800 gr.
Als je meer diepgang wilt kun je boosten op 20 Hz. Dat kost je niet fantastisch veel membraan excursie omdat je boost op de tuningsfrequentie van het PR. Bijgevoegde plaatje heeft een boost van 5 dB op 20 Hz en een High pass (subsonic) op 15 Hz (4de orde). Dan blijft het zaakje netjes onder controle. Natuurlijk gaat je beschikbare vermogen grofweg door 2en (+3dB, zie filter response) en houd je heel grofweg 200 Watt over.
Daarmee kom je dan op bijgeleverde plaatje. Maar dat is maximaal, dus peak response. Dit gaat echt al beangstigend hard denk ik :)
Ik vermoed dat je daarmee wel een erg fijn resultaat haalt. Maar met een gesloten systeem gaat het ook wel lukken denk ik. Ik zou voor een gesloten eerder voor 70 dan voor 100 liter gaan. Maar dat is ook persoonlijk, houd er rekening mee dat 100 liter klinkt als niet al te groot. Maar dat wordt al een flinke kast! Dan zit je al minimaal aan de 50*50*60 in centimeters met een wanddikte van 22 mm en de plate amp ingebouwd....
Misschien heb je er iets aan....
PS. Leuke woofer. Daar kan echt wel iets gaafs mee maken.
PPS. Welke versterker heb je erbij? Dat heb ik nog niet gelezen of overheen gekeken...
PPPS. Edit: eerste plaatje: 1W bij 8 Ohm, tweede plaatje: 100 Watt bij 8 Ohm (= 200W bij 4 Ohm).

Hey Hanz, bedankt voor alle adviezen en moeite! Klinkt goed, zeker met die boost op 20hz! Ik had zelf ook een PR overwogen maar wist niet waar ik die kon kopen. 90L, en het genoemde vooorbeeld van 100L, is best fors maar moet te doen zijn. Je moet er wat voor over hebben ;).
Weet U waar ik een PR van dat formaat kan kopen (met voorkeur hier in Nederland)?

Ik zal nog eens goed nadenken en opmeten hoe een bepaald formaat sub er uit zal zien. Het is mij namelijk vaak overkomen dat een sub op papier 'best te doen' lijkt en dan als ie er staat blijkt hij nog behoorlijk groot te zijn [emoji23]

Opzich heb ik er geen haast mee, vooral omdat het me een beetje ontbreekt aan geld op het moment.

In ieder geval genoeg tijd om na te denken!
Bedankt iedereen!

Mvg Vincent

Ps. Ik ga een Magnat Tribal X one versterker gebruiken voor mijn sub. Zit een ingebouwde subsonic in :).
Deze kan er 350W RMS uit persen op 4ohm, 14.4 Volt. Ik zal een server PSU nodig hebben om de versterker aan te drijven, die voorzien zo'n 12.6V.
De versterker is tot 1ohm stabiel en ik zal de subwoofer met voorkeur op 4ohm gebruiken (dual 8ohm coils)

vincneus1

Quote from: Spekkie99 on October  4, 2016, 11:46:39
Heb hier nog wel referentie ontwerpen van adire geloof ik.
Referentie ontwerpen zijn ook altijd welkom! Heeft u een foto oid?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Spekkie99

Quote from: vincneus1 on October  5, 2016, 13:53:02
Referentie ontwerpen zijn ook altijd welkom! Heeft u een foto oid?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Pdf dus als je je email in een pb stuurt....
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

vincneus1

Quote from: Spekkie99 on October  5, 2016, 13:57:55
Pdf dus als je je email in een pb stuurt....
Hartelijk dank voor de  pdf Spekkie! ook dit zal overwogen worden

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Hanz71

Ik heb even rond gekeken, maar inderdaad weinig aanbod. En zeker niet de interessante (15 inchers).
Ik heb mijn pr's hier van het forum...