Exodus Audio Shiva-X: ontwerp suggesties?

Started by vincneus1, September 15, 2016, 21:37:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vincneus1

Beste forumleden,

Ik ben sinds kort (vanmiddag) de trotse eigenaar van een Exodus Audio Shiva-X sub :pompom: en wil daar natuurlijk de juiste behuizing voor bouwen.
Ik zit alleen een beetje in over het ontwerp van de subwoofer.
Mijn doel is om het een beetje compact te houden (onder de 100L) maar genoeg diepgang natuurlijk, met voorkeur minstens 20hz@ -3dB.
Ik besloot dus de driver even door winisd te halen en stuitte daar op het volgende:
De driver gaat ongelofelijk laag :pompom:, in een enorme behuizing... :nopompom:   (90L gesloten, 200+L gepoort)

Een kleinere gepoorte behuizng krijgt een grote bult rond de 50hz, en dat met een tuning van 17hz! lager tunen lijkt me geen optie met poorten van 75cm p.s.

ik neigde dus al snel naar een gesloten subwoofer, maar ook daar heb ik zo mijn vragen over...

''Het laag opkrikken'' is een zin die ik vaak voorbij zie vliegen, vooral bij de kleinere subjes, maar hoe doe je dat dan?
Ik weet van het bestaan van Linkwitz transform filters maar daar lijk ik metingen voor nodig te hebben, en die apparatuur heb ik niet. Bestaat er ook een soort equalizer voor windows waar je simpelweg een frequentie kiest, die boost en dan klaar bent (beetje op gehoor dus :-[ )

En, al zou ik een vorm van equalization vinden dan is er nog de mechanische limiet van mijn driver, en de hoeveelheid vermogen beschikbaar voor die boost.
Vermogen zit wel snor (denk ik), heb d.m.v. een auto versterker en server voeding 835w ter beschikking.
maart over de xmax gesproken: Ik zie vaak dingen als ''met dit volume zit je al op je xmax op 40hz @ 250W'' of zoiets dergelijks, wat dus niet de bedoeling is lijkt mij. Maar hoe weten die mensen dit? Is daar een software voor?

AL met al: een jonge jongen met mooie speeltjes, en heel veel vragen...

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen :)

mvg Vince

morca

Welke shiva 12 of 15 inch
90 liter gesloten lijkt me groot.
Waar wil je hem voor inzetten muziek of film.
Ik kan wel even een kistje voor je berekenen.
Gepoort word al snel 110 a 120 liter om hem op 16 hz te tunen.

vincneus1

Ik heb de 12'' versie.
Ik vond 90L zelf ook wel erg groot, maar dit was de eerste suggestie van winisd :/ (Exodus raadt zelf 85L met vulling aan, vond het al wat gek)
Ik luister vooral veel muziek, staat eigenlijk altijd wel iets aan. Maar het liefst zou ik natuurlijk ook wat bottom end extension willen voor de film belevenis  :headbanging: Ik hoop dat er een middenweg te vinden valt :)

120L gepoort woordt wat te groot voor mijn klamertje, dus neig ik zelf wel meer naar het gelsloten idee.

In ieder geval, alvast bedankt Morca!




vincneus1

Er komt zo'n 350Watt RMS achter. Ik heb 'm van iemand gekocht die 'm nieuw bij bassmasters heaven besteld heeft ja. Driver is gewoon nieuw :)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G700-U10 met Tapatalk


morca

Dan is het die van  600 watt  :thumbs-up:
350 watt rms aanstuuring is krap om hem optimaal te leten spelen in een gesloten kist.
Dan hoef je ook geen laag te boosten dat trekt de amp echt niet.

Gepoort eens iets berekenen voor je?
,dat lukt nog wel.eens met wat minder vermogen.


vincneus1

Ik meende uit de manual van bassmasters heaven op te maken de driver dubbele 8 ohm spoelen heeft. Maar dubbele 4ohm is alleen maar beter, dan kan ik 'm 2 ohm aansturen! Dat wordt dan 500watt rms op 2ohm.
Mijn amp trekt denk ik wel een laag boost hoor, 900watt rms, 2kw op 1ohm (1 ohm stabiele versterker )  bekijk maar wat u het beste lijkt, of beide? :)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G700-U10 met Tapatalk


vincneus1

In alle gevallen, zo laag mogelijke weerstand :)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G700-U10 met Tapatalk


vincneus1



morca

110 liter netto
16 hz tuning
80 cm lang 10 cm diameter poort/ luchtsnelheid 22m/s bij 20 hz.
Poort is dan plus 8 liter bovenop die 110 zal met de driver op 120 liter bruto uitkomen.
Sorry niet de 100 liter die je vroeg maar dan krijg je de poort er nooit in,die word te lang dan en de luchtsnelheid word echt te hoog in de poort.
Dan word het geen goed ontwerp met 100 liter bruto

vincneus1

Ik wil niet tegenspreken hoor, ik ga er natuurlijk van uit dat u er meer verstand van heeft dan ik, maar ik vraag me af hoe ik van twee 8ohm spoelen 2ohm kan maken... 8 ohm per coil in parallel wordt toch gewoon 4 ohm, zoals in de manual staat?
En vraag ik me af of 350W rms 900W max (4ohm) echt te weinig is om laag te boosten? Er staat bij dat 900watt haalbaar is op sine bursts, wat me logisch lijkt. Het hoeft het huis ook niet te ratelen hoor. Ik heb buren en een kamer van 3.5x4m dus de limiet, en daarmee de standaard, ligt wat lager.

de gepoorte optie wordt me wat aan de grote kant, daarnaast zie ik dat 4th order bandpass ook behoorlijk compacte opties biedt. Als je 30L, 38hz tuning  bij   40L  invoert op winisd, vind ik het resultaat best te doen.

morca

Je hebt gelijk 4 ohm parralel staat er mijn fout.
De driver is 600 watt rms als je dan wilt boosten heb je serieus meer vermogen nodig als 600 watt.
Anders zal de sub wel spelen maar niet echt strak.
Die sinus burst moet je niet naar kijken ,dat heeft niks met het rms vermogen te maken.
Een sub die goed aangestuurd word zal juist ook op lage volumes strakker en detailrijker spelen.
Dat heb ik door de jaren heen wel ervaren.

Wat is de luchtsnelheid van dat bandpass ontwerp.
En wat is de VB 1 &2 dan ,de banddoorlaat zeg maar .


vincneus1

bedankt voor de uitleg! de bandpass speelt van 22hz tot 68hz op -3dB. Group delay is op z'n hoogst op 31.38m/s op 24.51hz en zit op 19.42m/s op 19.99hz. Ik heb geen idee of dit goe is of slecht :embarassed:

Lambert

Die woofer heeft een EBP van 34 waardoor het startpunt denk ik een gesloten behuizing is. Nu is 34 geen 14 dus hij zal het in bassreflex ook ok doen.

Met WinISD kom je voor qtc van 0,707 (max flat) uit op een behuizing van 105 liter gesloten. Als je de behuizing volpropt met sonofill of iets dergelijks krijg je 10 tot 20% volumetoename als gezien vanuit de woofer. Als je je behuizing 95 liter maakt dan heb je 95-4,25L (woofer) = ~91 liter. 115% van 91 liter is 105 effectief. Dus dan ben je rond met een kast kleiner dan 100L :)

Vervolgens heb je een DSP nodig voor het uitvoeren van een Linkwitz transformatie met de volgende parameters:
f0=30,707 (al heel netjes van zichzelf!)
Q0=0,707
fp=20,0
Qp=0,707

Om de boel aan te kunnen sturen met de 350W versterker kun je vanuit veiligheidsoverwegingen het beste een 4e orde highpass filter op 19hz instellen in de DSP. Het resultaat is -3dB op 22,7hz. Als je binnen de xmax wilt blijven dan wordt er maximaal 210W van je versterker gevraagd op 20,2hz. Er is dus nog wat speelruimte. Je max output is hierbij 108dB/1m. Wil je (nog) meer output dan kun je het HP filter nog een paar herz hoger zetten waardoor je LWT iets minder vermogen vraagt. Max SPL van je woofer is overigens 112 dB dus of dat nog erg zinvol is vraag ik me af.

De resultaten qua frequentie-SPL zijn vrijwel gelijk aan die van Morca in de bassflex variant. Die variant is ~2dB effectiever (logisch, het is een BR) en komt dus op max 110dB uit bij gebruik van je huidige versterker. Dat is dus beter qua output, maar tegen de prijs dat je een poort moet meenemen in je kastontwerp en de kast 29 liter groter is. Bij tonen onder 13hz zal je speaker snel naar zijn grootje gaan in een BR, maar 13hz is wel erg laag/exotisch.

Gesloten: kleinere behuizing, 108dB met f3 op 22,7hz, huidige versterker voldoet, DSP module aanschaffen (bijv miniDSP 2x4), veilig voor exotisch lage tonen
Bassreflex: grotere behuizing, 110 dB met f3 op 21,8hz, huidige versterker zit dan wel op het randje, poorten in ontwerp, geen DSP module nodig, niet beveiligd voor exotisch lage tonen

Voor beide is wat te zeggen.

De keuze is aan jou :)










morca

#18
In een grote gesloten kist met al die vulling gaat hij niet strakker van spelen is mijn ervaring.
Volgens mij kwam ik op 74 liter uit.



Ik zal beide morgen nog eens vior je doir winisd trekken
Een bandpass speelt over zijn hele bereik wel vlak bij een goed ontwerp.
En geeft bij film veel impact.
Daarom heb ik destijds voo een bandpass gekozen als extra filmsub.
Die heeft 15 hz als vb 1,dat geeft wel extra filmervaring  veel druk en energie die door de vloer gaat .
Niet hoorbaar laag zeg maar voelbaar.

Als je huis gehorig is omdat je de opmerking over buren maakte.
Een gepoorte sub dreunt wel veel meer door naar je buren ,de bandpass dus ook.

Ps houd bij deze sub een xmax van 22 mm aan ,daarboven gaat hij een tikkend geluid maken door een ontwerp fout
Net als de sdx 15 waarbij ze 30 mm aangeven ,die heeft ook dat probleem.

morca

#19
Quote from: Lambert on September 16, 2016, 23:17:16
Die woofer heeft een EBP van 34 waardoor het startpunt denk ik een gesloten behuizing is. Nu is 34 geen 14 dus hij zal het in bassreflex ook ok doen.

Met WinISD kom je voor qtc van 0,707 (max flat) uit op een behuizing van 105 liter gesloten. Als je de behuizing volpropt met sonofill of iets dergelijks krijg je 10 tot 20% volumetoename als gezien vanuit de woofer. Als je je behuizing 95 liter maakt dan heb je 95-4,25L (woofer) = ~91 liter. 115% van 91 liter is 105 effectief. Dus dan ben je rond met een kast kleiner dan 100L :)


er gaat iets goed mis in je berekening.
bij 78 liter komt hij op Qts van ,7 uit en 36 hz F3
bij 105 liter op 33 hz F3.

Quote from: vincneus1 on September 16, 2016, 20:38:01

de gepoorte optie wordt me wat aan de grote kant, daarnaast zie ik dat 4th order bandpass ook behoorlijk compacte opties biedt. Als je 30L, 38hz tuning  bij   40L  invoert op winisd, vind ik het resultaat best te doen.
dan is je airspeed wel 30m/s bij 30 hz,dat is hoog vind ik.
verder zou het kunnen idd
Ps je moet geen u tegen me zeggen ,dan voel.ik me zo,n ouwe lxl  :clapping:

Lambert

Quote from: morca on September 17, 2016, 09:26:54
er gaat iets goed mis in je berekening.
bij 78 liter komt hij op Qts van ,7 uit en 36 hz F3
bij 105 liter op 33 hz F3.

Tsja, aan een gesloten speaker is niet zo veel te verprutsen. Ik neem aan dat je Qtc bedoelt ipv Qts. Mogelijk hebben we een verschillende bron gebruikt qua TS parameters. Ik heb ze van http://www.bassmasters-heaven.nl/files/datasheets/exodus_audio/shiva_x/exodus_audio_shiva_x_subwoofer.pdf

Onderstaand nog even mijn settings in een screenshot gezet.





morca

Daar staat ook 30-hz ipv de eerder door je genoemde f3 van 22 hz.  ;)

Zelf heb ik de voorkeur aan een kleinere kist,dat speelt veel strakker ,gelaagd en detailtijker af
De shiva staat standaard in de database van winisd,en die klopt.

morca

#22
Quote from: Lambert on September 16, 2016, 23:17:16
Die woofer heeft een EBP van 34 waardoor het startpunt denk ik een gesloten behuizing is. Nu is 34 geen 14 dus hij zal het in bassreflex ook ok doen.

Met WinISD kom je voor qtc van 0,707 (max flat) uit op een behuizing van 105 liter gesloten. Als je de behuizing volpropt met sonofill of iets dergelijks krijg je 10 tot 20% volumetoename als gezien vanuit de woofer. Als je je behuizing 95 liter maakt dan heb je 95-4,25L (woofer) = ~91 liter. 115% van 91 liter is 105 effectief. Dus dan ben je rond met een kast kleiner dan 100L :)

Vervolgens heb je een DSP nodig voor het uitvoeren van een Linkwitz transformatie met de volgende parameters:
f0=30,707 (al heel netjes van zichzelf!)
Q0=0,707
fp=20,0
Qp=0,707

Om de boel aan te kunnen sturen met de 350W versterker kun je vanuit veiligheidsoverwegingen het beste een 4e orde highpass filter op 19hz instellen in de DSP. Het resultaat is -3dB op 22,7hz. Als je binnen de xmax wilt blijven dan wordt er maximaal 210W van je versterker gevraagd op 20,2hz. Er is dus nog wat speelruimte. Je max output is hierbij 108dB/1m. Wil je (nog) meer output dan kun je het HP filter nog een paar herz hoger zetten waardoor je LWT iets minder vermogen vraagt. Max SPL van je woofer is overigens 112 dB dus of dat nog erg zinvol is vraag ik me af.

De resultaten qua frequentie-SPL zijn vrijwel gelijk aan die van Morca in de bassflex variant. Die variant is ~2dB effectiever (logisch, het is een BR) en komt dus op max 110dB uit bij gebruik van je huidige versterker. Dat is dus beter qua output, maar tegen de prijs dat je een poort moet meenemen in je kastontwerp en de kast 29 liter groter is. Bij tonen onder 13hz zal je speaker snel naar zijn grootje gaan in een BR, maar 13hz is wel erg laag/exotisch.

Gesloten: kleinere behuizing, 108dB met f3 op 22,7hz, huidige versterker voldoet, DSP module aanschaffen (bijv miniDSP 2x4), veilig voor exotisch lage tonen
Bassreflex: grotere behuizing, 110 dB met f3 op 21,8hz, huidige versterker zit dan wel op het randje, poorten in ontwerp, geen DSP module nodig, niet beveiligd voor exotisch lage tonen

Voor beide is wat te zeggen.

De keuze is aan jou :)
95 liter en een f3. Van 22 hz zeg je hier.

Mbt de xmax ,houd maar 22mm aan deze driver heeft net als de sdx 15 een ontwerp fout.
Bij 23 mm begint er een mechanisch tikkend geluid op te treden.
Wat echt goed hard gaat

Lambert

Quote from: morca on September 18, 2016, 00:37:41
Daar staat ook 30-hz ipv de eerder door je genoemde f3 van 22 hz.  ;)

Zelf heb ik de voorkeur aan een kleinere kist,dat speelt veel strakker ,gelaagd en detailtijker af
De shiva staat standaard in de database van winisd,en die klopt.

Bij de bepaling van de Qtc van 30hz houdt WinISD geen rekening met de LWT. Dat is waarom de f0 parameter voor de LWT op 30,7hz staat (je hebt die waarde dus nodig voor het invullen van je LWT parameters). Onderstaand grafiekje is inclusief LWT.

Quote95 liter en een f3. Van 22 hz zeg je hier.
Klopt, 95 liter gevuld met sonofill of iets dergelijks waardoor je effectief op ~105L uit komt.


morca

Lwt heb je vaak niet nodig.
En zal deze amp ook zeker niet kunnen leveren.
Daarbij geeft de ts aan een amp en een woofer te bezitten.
Geen minidsp om die lwt uuit te voeren.
Dus die berekening/advies is niet zo goed imo.

Veel te grote kist en onnodige vulling imo.
Grote kist endan nog vullen speelr nog minder strak.