Problemen met Sunfire HRS-12 buiten garantie

Started by woutjeeh, September 15, 2016, 16:24:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

woutjeeh

Beste forumgenoten,

Sinds vandaag is mijn Sunfire HRS-12 ermee opgehouden. Ik heb hem sinds 2012. Ik heb de subwoofer nooit erg hard gezet en niet heel erg veel gebruikt de afgelopen jaren.
Wanneer ik een beetje loop te prutsen met de kabel bij de aansluiting van de subwoofer dan brommt de subwoofer soms wel hard als de kabel er niet goed inzit.
Echter, wanneer ik de kabel er helemaal instop dan maakt de subwoofer simpelweg geen geluid. Ik heb al een andere kabel gebruikt en de antimode er tussen uitgehaald.

Voor m'n gevoel is er dus wat mis met de input Line level L. Ik heb helaas ook geen garantie meer. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en waar ik de subwoofer
zou kunnen laten repareren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Wout
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

Mario D


yorkie13

Een levensduur van 4 jaar is helaas buiten de garantie denk ik.

woutjeeh

#3
Quote from: kalimero on September 17, 2016, 03:00:13
Kun je de input R niet eens proberen. ?

Helaas geen resultaat. Als ik de kabel in de input level L / R stop begint de subwoofer of erg hard te brommen of hij doet helemaal niks.
Quote from: RA SUBS on September 19, 2016, 09:38:50
Een levensduur van 4 jaar is helaas buiten de garantie denk ik.

Klopt, er zat ''maar'' 2 jaar garantie op helaas.

Aangezien ik uiteraard zelf de subwoofer niet kan repareren ben ik op zoek naar een adresje waar ze handig zijn met subwoofer reparaties. Iemand tips? Ik woon zelf in Groningen. Ik zag dat Hificorner (Groningen) ook een reparatie service heeft. Iemand enig idee of dit een goede reparatie service is (prijs/kwaliteit?) of heeft iemand goede alternatieven?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

Rowdy

Misschien slechte soldeerverbindingen bij de aansluiting.

woutjeeh

Quote from: Rowdy on September 19, 2016, 18:58:46
Misschien slechte soldeerverbindingen bij de aansluiting.

Ik hoop het. Ben momenteel aan het studeren, dus zit niet te wachten op dure grapjes :tounge:
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

woutjeeh

Heb de subwoofer naar Hifi corner. Ze hebben hem daar getest en er bleek niks mee te zijn. Vervolgens heb ik m'n voorversterker er heen gebracht in de veronderstelling dat het probleem daar dan in zou moeten zitten. Ze hebben die ook voor mij getest en ook met de voorversterker zou niks mis zijn. Weet niet 100% zeker of ze ook de combinatie hebben getest.  Dus ik het spul weer meegenomen naar huis, aangesloten en helaas... nog hetzelfde probleem.

Wanneer ik de kabel in de subwoofer stop is er niks aan de hand. Wanneer ik de kabel vervolgens in de voorversterker plug begint de subwoofer onwijs te brommen. Hifi corner dacht dat het een aardlus zou zijn. Zou dat kunnen?  Of heeft iemand andere suggesties?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

luuk

Marantz PM KI PEARL,  Marantz SA KI PEARL, Marantz sr7010,  Philips BDP9700,  Floating Cameleon King,  Floating Cameleon Duchess,  Floating Cameleon Voice,  Klipsch R-112SW

luuk

Ok. Goed lezen is ook een vak... Ik zie dat je al een andere kabel geprobeerd hebt..  :wacko:
Marantz PM KI PEARL,  Marantz SA KI PEARL, Marantz sr7010,  Philips BDP9700,  Floating Cameleon King,  Floating Cameleon Duchess,  Floating Cameleon Voice,  Klipsch R-112SW

martien


Rowdy

Gebruik je de subwoofer en / of voorversterker op een geaarde stopcontact? Zoja, probeer 1 van de 2 op een ongeaarde stopcontact.

martien

1  van de 2 stopcontacten openschroeven en dan de aarde deaad losmaken kan dus ook?

jossie

Quote from: martien on September 24, 2016, 12:30:50
1  van de 2 stopcontacten openschroeven en dan de aarde deaad losmaken kan dus ook?

Dat zou op z'n zachts gezegd een tikkie dom zijn...  ::)

Het is niet/nooit de bedoeling om met de aarding van je elektrische installatie aan de gang te gaan. Dat is een voorziening voor levensbedreigende situaties.

Als ik het goed begrijp heeft de sub toch altijd goed gewerkt? Heb je een multimeter Woutjeeh?
Heb je recent iets toegevoegd aan je installatie (t/m een nas oid ) waarna het probleem is begonnen?
Heb je een minijack tulp snoertje zodat je je telefoon even op de sub aan kunt sluiten als bron? (op eigen risico natuurlijk...    ;D)

Omni !

martien

Ik heb nu het probleem niet meer.
Maar aangezien ik in mijn woonkamer zowel geaarde als ongeaarde stopcontacten heb, dacht ik dat dat wel kon :blush:

jossie

Een apparaat met een geaarde stekker hoort in een geaard stopcontact voor de veiligheid. Als je uit een wcd de aarding verwijderd maar de doos laat zitten kan voor iemand anders de situatie onprettig/levensbedreigend worden als hij een defect doch geaard apparaat op die wcd aansluit (kleine kans natuurlijk maar wil jij het op je geweten hebben?).

Mogelijk heb je het thuis 'opgelost' door de sub in een ongeaarde wcd te steken  :angel:

Op de sub van Woutjeeh zit een geaarde netentree (te zien aan de drie pinnen). Ik zou graag even zien dat hij met een multimeter meet of de aardpen contact maakt met de massa van de tulpaansluitingen. Dat kan maar hoeft niet perse zo te zijn. Afhankelijk van dat resultaat heeft hij mogelijk wel of niet last van een aardlus. Vandaar ook mijn eerdere vragen over wijzigingen in de situatie.
Omni !

Mokumer45

@ Martien: hoezo is het probleem er niet meer? Is het spontaan verdwenen of heb je iets veranderd/aangepast?
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

martien

Quote from: Mokumer45 on September 24, 2016, 15:44:24
@ Martien: hoezo is het probleem er niet meer? Is het spontaan verdwenen of heb je iets veranderd/aangepast?

Sub is uiteindelijk op een andere en tevens betere plaats komen te staan.

@jossie
Heb je gelijk in is op die manier inderdaad knap dom om te doen.
Wat zou je aan die aardlus wel kunnen doen?

jossie

Mogelijk wil je eerst even dit lezen:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128728.msg2765672#msg2765672

Kort gezegd is een galvanische scheiding een mogelijkheid (een geschikte signaal trafo), het beperken van het aantal aardpunten tot één of modificatie van de apparatuur door iemand die begrijpt wat het probleem is.

Omni !

martien

Bedankt voor de uitleg, er is dus iets aan te doen

woutjeeh

Quote from: Rowdy on September 24, 2016, 12:03:49
Gebruik je de subwoofer en / of voorversterker op een geaarde stopcontact? Zoja, probeer 1 van de 2 op een ongeaarde stopcontact.

Ik ben momenteel niet in Groningen, dus kan het nu zo niet meteen controleren. Wat ik wel weet is dat ik m'n voor- en eindversterker, Sonos connect, Plasma TV, PS4 en Horizon TV box heb aangesloten op 1 stekkerdoos. De subwoofer is aangesloten op een ander los stopcontact aan de andere kant van de kamer.
Quote from: jossie on September 24, 2016, 13:12:13
Dat zou op z'n zachts gezegd een tikkie dom zijn...  ::)

Het is niet/nooit de bedoeling om met de aarding van je elektrische installatie aan de gang te gaan. Dat is een voorziening voor levensbedreigende situaties.

Als ik het goed begrijp heeft de sub toch altijd goed gewerkt? Heb je een multimeter Woutjeeh?
Heb je recent iets toegevoegd aan je installatie (t/m een nas oid ) waarna het probleem is begonnen?
Heb je een minijack tulp snoertje zodat je je telefoon even op de sub aan kunt sluiten als bron? (op eigen risico natuurlijk...    ;D)

Ik heb waarschijnlijk gen beschikking over een multimeter, tenzij m'n huisbaas er toevallig een heeft liggen. De sub heeft ongeveer 1 week goed gewerkt (ben namelijk net verhuisd) en in de tussentijd is er een Horizon TV box bij gekomen. Ik durf echter niet met zekerheid te zeggen of hij het daarna niet meer goed heeft gedaan. Er staat me ook iets van bij dat ik de Antimode in de tussentijd een keer in een ander stopcontact heb gedaan. Wij HiFi corner hebben ze met een mini jack tulp snoertje een telefoon aangesloten op de sub en toen deed die het gewoon.

Wat wel zou kunnen is dat ik de stroomkabel v.d. plasma en voor/eindversterker heb verwisseld, weet niet of dit nog wat uit kan maken?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

jossie

Zonder de meting is het een beetje lastig maar als de Sunfire geaard is aan de audio massa heb je een aardlus met de horizonbox kabelaansluiting. Daar kun je een mantelstroomfilter voor kopen dat tussen de antennekabel en de box wordt geplaatst. Dat breekt de aarding.

Wat ook even zou kunnen helpen is de sunfire netkabel in dezelfde stekkerdoos stoppen als de horizonbox.

Om vast te stellen of de aardlus de oorzaak is simpel even de antennekabel losnemen, dan moet het over zijn (dat kan ook op de wandaansluiting als dat makkelijker is).
Omni !

woutjeeh

Quote from: jossie on September 24, 2016, 18:51:44
Zonder de meting is het een beetje lastig maar als de Sunfire geaard is aan de audio massa heb je een aardlus met de horizonbox kabelaansluiting. Daar kun je een mantelstroomfilter voor kopen dat tussen de antennekabel en de box wordt geplaatst. Dat breekt de aarding.

Wat ook even zou kunnen helpen is de sunfire netkabel in dezelfde stekkerdoos stoppen als de horizonbox.

Om vast te stellen of de aardlus de oorzaak is simpel even de antennekabel losnemen, dan moet het over zijn (dat kan ook op de wandaansluiting als dat makkelijker is).

De Horizon Box is via de UTP aangesloten. Maakt dat nog uit of?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

jossie

Ohja... Dan is die het probleem niet, tenzij je afgeschermde utp kabel hebt gebruikt.
Omni !

Cyreg

Quote from: woutjeeh on September 24, 2016, 18:24:06
....Wat ik wel weet is dat ik m'n voor- en eindversterker, Sonos connect, Plasma TV, PS4 en Horizon TV box heb aangesloten op 1 stekkerdoos. De subwoofer is aangesloten op een ander los stopcontact aan de andere kant van de kamer....

Meestal is het beste resultaat om de spanningsvoorziening vanuit 1 wandcontactdoos te doen.
Dat kan ook 'n dubbele zijn  ;) dus...
...probeer gewoon 'ns je sub aan te sluiten op je stekkerdoos of zelfde WCD om te horen of dat helpt  :exclamation:

Is niet gezegd dat zekerweten het probleem wordt oplost, maar proberen > kost alleen wat moeite!
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)