Akostiek zolder verbeteren

Started by gastje13, September 15, 2016, 15:23:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bert stoltenborg

Met een monitor kun je met een geschikt statief het hoog uitrichten en eventueel daarna een afwerking bedenken.
Als de satellieten niet te ver uit elkaar staan en niet te ver van de sub staan kun je wel tot 125 Hz (+/- 135 cm) komen.
Kwartslag draaien maakt voor een verticaal probleem toch niet/nauwelijks uit?
Ik bazel maar wat.

Staaled

#26
Quote from: bert stoltenborg on September 16, 2016, 13:29:03
Met een monitor kun je met een geschikt statief het hoog uitrichten en eventueel daarna een afwerking bedenken.
Als de satellieten niet te ver uit elkaar staan en niet te ver van de sub staan kun je wel tot 125 Hz (+/- 135 cm) komen.
Kwartslag draaien maakt voor een verticaal probleem toch niet/nauwelijks uit?
Met de kwartslag , op voorwaarde dat je midden zit, vergroot je hier ook afstand plafond op de LP.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

gastje13

De set een kwartslag draaien is echt een aller laatste optie, zal vanavond een foto maken wordt duidelijk waarom ;) In het midden zitten wordt lastig, gezien de deur die precies in het midden zit o.a. 

Intussen ben ik erachter als ik de bank verder naar achter plaats de dip in frequentie zakt (lager) naar 110Hz. Wellicht dat de schuine wanden toch de boosdoeners zijn?

Bank tegen de achterwand verbeterd de zaak in het laag ten kostte van de rest. Volgende week krijg ik van iemand een paar bass traps mee om te testen, ben benieuwd

chansig

Want je wil nog meer laag kwijt raken?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bert stoltenborg

Je kunt met bass traps geen laag weghalen, chansig
Ik bazel maar wat.

morca

Quote from: bert stoltenborg on September 16, 2016, 13:29:03
Met een monitor kun je met een geschikt statief het hoog uitrichten en eventueel daarna een afwerking bedenken.
Als de satellieten niet te ver uit elkaar staan en niet te ver van de sub staan kun je wel tot 125 Hz (+/- 135 cm) komen.
Kwartslag draaien maakt voor een verticaal probleem toch niet/nauwelijks uit?
De schuine stukken dak staan dan gunstiger om daarop eventuele panelen te plaatsen en zo een deel van het probleem op te lossen.
Maar je hebt wel een punt het dak veranderd niet.
Persoonlijk vind ik laminaat een akoestiek drama,eruit ermee.
Ik wil het echt niet in me huis hebben .
Als ik budget genoeg had kwam er bij mij ook een verlaagd gipsplafond in ,stevig gevuld met steenwol.

chansig

Quote from: bert stoltenborg on September 16, 2016, 18:52:32
Je kunt met bass traps geen laag weghalen, chansig

Ik was al bang dat ik iets doms schreef...ik had er nog een disclaimer bij willen zetten....helaas.  :D

Maar een basstrap absorbeert toch of versterkt die ook ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jvanhambelgium

Quote from: bert stoltenborg on September 16, 2016, 18:52:32
Je kunt met bass traps geen laag weghalen, chansig

Bert, mischien spreken niet hetzelfde Nederlands of ik begrijp er nog minder van dan ik dacht, maar ga je nu beweren dat een bass-trap (welk type dan ook, afstemd/resonator, absorber) geen laag-energie wegneemt ? (met het uiteindelijke doel iets anders te bekomen zoals een meer evenwichtig laag).
Die zetten toch akoestische energie/frictie om in warmte?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Een basstrap in de hoeken dooft vaak hinderlijke reflecties uit die wij met de waterfall meten.
En geeft daardoor vaker een strakker laag met minder dippen in de response. door uitdoven van staande golven.

bert stoltenborg

#34
Quote from: morca on September 17, 2016, 03:21:45
Een basstrap in de hoeken dooft vaak hinderlijke reflecties uit die wij met de waterfall meten.
En geeft daardoor vaker een strakker laag met minder dippen in de response. door uitdoven van staande golven.

En zo is het!
De reflectie die de staande golf veroorzaakt wordt geëlimineerd en daardoor worden de druk- en snelheids minima- en maxima die pieken en dalen veroorzaken weggenomen. Maar je luidspreker probeert een constant laag te produceren en dat kun je met een bass trap niet weghalen; je probeert met de trap de ruimte te elimineren maar je kunt niet het directe geluid beïnvloeden. Je kunt niet overdempen. Een dode ruimte is zeer onplezierig om in te verkeren maar de luidspreker presteert in zo'n ruimte beter dan in een minder gedempte ruimte. Het onplezierige van een dode ruimte is dat mid- en hoogfrequente reflecties, die je informatie over de afmetingen van de ruimte verschaffen, wegvallen. Maar als je een goede woofer hebt kun je niet teveel laag absorberen; je hoort juist het laag beter.
                                                                                                                       
Ik bazel maar wat.

gastje13

Heb aantal panelen binnen intussen, ongeveer 10cm dik bestaande uit steenwol. Direct voor de speaker dempen ze wel enigzins, in de praktijk toepassen lukt nog niet echt. Misschien toch eens het onmogelijke mogelijk zien te maken, alles kwartslag draaien . . .

master30

Ben je hier nog verder meegegaan?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

morca

Ja dit was een lastige .
Vraag ik me ook af.

Ik dacht dat de ts gepost had wat het resultaat was  :clapping:
Daar zijn we benieuwd naar.