Vervangen trafo in buizenversterker

Started by Kwabbernoot, September 14, 2016, 17:49:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kwabbernoot

Ik heb een buizenversterker waarvan de trafo (primair 2 x 115V, secundair 2 x 115V, 250VA) nogal heet wordt (>70°C). Kan ik deze probleemloos vervangen door een exemplaar van 500VA, zodat deze minder heet wordt of zijn er meer eigenschappen waar ik op moet letten?

Groeten...

Kingpin

Geen probleem, zolang de VA maar niet kleiner is dan wat er al inzat en de secundaire uitgangen hetzelfde zijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Leeuwarden


Kingpin

#3
Quote from: Leeuwarden on September 14, 2016, 20:10:15
En het probleem de trafo is...
Precies, het ding wordt alleen maar erg warm als er ergens 'veel' gevraagd wordt, en ik neem aan dat bij het ontwerp hier toch wel rekening mee is gehouden ::)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Goede vraag. Die trafo doet het al een jaar of zeven meer dan prima. Ik wil alleen een andere kast bouwen waarbij ik de trafo misschien in de kast wil plaatsen ipv er bovenop. Dan lijkt het mij handiger om de trafo iets groter te kiezen waardoor hij minder heet wordt. Dat was althans mijn gedachte.

Groeten...

Leeuwarden


Kingpin

Toevallig tussentijds andere eindbuizen geplaatst, bias te hoog ingesteld ... ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Quote from: Leeuwarden on September 14, 2016, 20:34:08
Was ie 7 jaar geleden ook al zo warm?

Ja, voor zover ik mij kan herinneren.

Quote from: Kingpin on September 14, 2016, 20:53:27
Toevallig tussentijds andere eindbuizen geplaatst, bias te hoog ingesteld ... ?

Dat gebakje heeft auto - bias.

Groeten...

jossie

Heb je een verbruiksmeter zodat je kunt zien hoeveel het apparaat trekt?

70 graden is wel wat aan de hete kant lijkt mij. Dan is de kern nog een paar tandjes heter.

Auto bias kan natuurlijk goed werken maar dat hoeft niet perse na zeven jaar.
Omni !

Kwabbernoot

Ik heb even op het internet gekeken en het blijkt dus standaard dat die transformer zo heet wordt. Het zal dus ook wel zo horen.

Groeten...

Maikel_audionerd

Overdimensioneren van electronische / elektrische componenten wordt doorgaans gewenst geacht.
Een trafo die (nogal) warm wordt kan duiden op een niet-overgedimensioneerd ontwerp (maw exact zoveel vermogen als benodigd) en dat zou heel goed een ontwerpfilosofie kunnen zijn.

Als je m binnenin een behuizing wil maken dan zou overdimensioneren wel verstandig zijn, wellicht is precies uit te rekenen hoeveel meer watts. Ik zou zelf de trafo niet binnenin een kast plaatsen.

Het zou overigens ook kunnen dat je een gelijkstroom component (DC) op je stroomnet hebt, een transformatorkern raakt dan verzadigd en wordt heet. Hitte is over het algemeen een indicatie van een lage effectiviteit. Daarop zijn we in t westen verzot op, maar hoeft helemaal niet erg te zijn (ontwerp).
NB: ik zou nog meer info proberen te vinden over het ontwerp van de voeding van deze versterker en van de specifieke transformator in dit ontwerp.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Kwabbernoot

Ik heb de papieren eens erbij gezocht.
Er wordt gesteld dat het opgenomen vermogen 230W is en de trafo is 250VA.

Groeten...

Leeuwarden


Kwabbernoot

#13
Transcendent Sound Single Ended OTL



Groeten...