De set(s) van Janozj

Started by Janozj, September 10, 2016, 09:30:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Nog altijd aan de AMT, en weer terug bij Adam :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Janozj

Yep, weer terug bij ADAM. Veel lol mee gehad en deze zijn eigenlijk de beste tot nu toe.  8)

Janozj

Quote from: Janozj on November 11, 2020, 19:31:12
Gisteren in ieder geval de woofertjes binnengekregen. Erg massieve dingen, met een super degelijke basket. Dat is geen geperst plaatstaa; zoals de Eminensjes. Dikke magneten en een spreekspoel met flinke diameter. Echt mooi spul!!

Alle hardware compleet, op naar de volgende stappen.






1 jaar en 2 dagen na dato is de start er dan, eindelijk. Ik heb de kasten berekend, op volume en gewenste hoogte en breedte. De baskasten zijn getuned op 25 Hz. De slot is vrij smal met 2,5 cm en 28 cm breed, ben bennieuwd hoe dat gaat uitpakken ivm poortruis. 

Janozj

Hier wat plaatjes van de eerste bouwstappen. Het worden flinke kasten, sub en top bij elkaar wordt 110x32x40 (hxbxd).

Hier het topkastje, deels gelijmd en deels de dempingwandjes zo even neergezet. Alles wordt gedempt met vilt en BAF:



En hier het geheel, nog zonder baffles. De baskasten worden nog uitgebreider ge-braced. 


Janozj

#129
Na het werk vandaag de houtlijmbus ter hand genomen en de schotjes in de topkasten verlijmd. Loodbitumen, dik vilt en pritex besteld. De eerste 2 voor de topjes en pritex voor de baskasten, met name de achterkant. Die laat ik verder leeg. wel heb ik gemerkt dat er wat aanvullende bracing nodig is. Klinkt nog wat hol. Per kast komen er nog 4 braces bij.

De uitgangen van de slotpoort ga ik netjes rond uitfrezen, net als alle buitenranden. Ook de woofergaten gaan met de frees. Ik ben daar voor het eerst mee bezig (nou ja, lang geleden ook eens geprobeerd maar dat was een k*tding), werkt wel lekker.   

Stapje voor stapje.




Janozj

Stapje voor stapje. De dagelijkse zorgtaken voor ouders en vrouw maken het er niet makkelijker op, maar uitendelijik komt het. Dit was een paar maanden geleden:




Janozj

Nu weer voorzichtige stapjes gezet. Alle 4 baffles gefreesd vandaag en geplakt. Nu lekker laten drogen en dan de kanten rond frezen, (slot) basreflex poorten mooi rond frezen om poortruis te voorkomen. Lollig als je nu je hoofd in de sub steekt en 'hallo' roept klinkt het al heeeeeel laaaaaag. ;D








Janozj

En in de tussentijd knallen we even door met een setje vuige PA speakers a la RCF PFR 121. Van zichzelf klinken ze erg forward, maar met een beetje DSP zingen ze prachtig en kunnen ook @#$%*(!@! HARD.

Grappig dat met een beetje moeite (en verf in dit geval) een PA speaker onwijs goed kan klinken. Met een Crown XLS 2000 versterker.


Janozj

En weer een stukske verder. Alle 4 de kasten gelakt en van hoekstukken voorzien. Ziet er okee uit naar mijn bescheiden mening. Een écht nette afwerking lukt me nog niet maar met elk paartje wat ik maak lukt dat beter.

 

Janozj

Enne...

Janozj

#135
Weer een stukkie verder, dit wordt de knalset:












Janozj

#136
De coax set draait al een tijdje naar volle tevredenheid:








Janozj


dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Ralf67

Met een hoog PA gehalte  8)

pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Janozj

#141
Quote from: dre73 on February 28, 2022, 20:30:27
Maar hoe? :D
Ja hoe? Na wat meetwerk heb ik de boel analoog afgesteld  met een 2 weg DBX crossover en een 2x31 bands DBX equalizer. Subs gaan tot de 120 Hz ongeveer. Het klinkt zoals ik het bedoelde. PA live sound maar met een vet en rijk laag. Gortdroog maar vol wanneer nodig.

Komend weekend kan ik ze eens flink de sporen geven.  Want het moet ook hard, en strak uiteraard.  ;D

Crossoverpunt is nog een experimenteer verhaal. Ik wil slam, maar ook definitie. Lekker spelevaren nog dus.  ;D


Janozj

#142
Quote from: Ralf67 on February 28, 2022, 20:38:52
Met een hoog PA gehalte  8)
Puur PA, versterking, filtering, en drivers. Nou ja, de toppen worden versterkt met UcD 400 monoblokken.

Ik speel al jaren met een mix maar neig steeds meer naar de PA kant. 

chansig

Beetje Italian disco zal wel lekker gaan.

Mijn inschatting is dat menigeen zich dusdanig vergist in de kwaliteit van de weergave.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Janozj


Janozj

Quote from: chansig on February 28, 2022, 21:12:39
Beetje Italian disco zal wel lekker gaan.

Mijn inschatting is dat menigeen zich dusdanig vergist in de kwaliteit van de weergave.

Gr. Hans
Thanks! Serieus luisteren moet nog, maar de eerste indruk is wel erg goed. De RCF toppen zitten in de old school Klipsch en JBL pro/studio hoek. Forward, puntig en droog. Met de subjes (nou ja niet echt sub, 30 Hz @ -3 dB redden ze net denk ik) erbij is het wel een full range geworden. Op luisterniveau erg lekker, de spreiding en definitie is helemaal in orde voor mij, op oorlog niveau indrukwekkend.

DofN

Kan je iets meer vertellen over het meetproces? Meet je ook buiten? Verder: erg gaaf! :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Ryvm

Leuke projecten!

Zie ik daar een drietal apart champ2 versterkers? Leuke dingen zijn dat! Heb zelf een poosje champ4 versterkers gebruikt voor surround en Atmos. Deze zijn uiteindelijk weer verkocht omdat ze toch wat te licht bleken.

Hoe vind jij ze?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Janozj

Quote from: DofN on March  1, 2022, 08:21:23
Kan je iets meer vertellen over het meetproces? Meet je ook buiten? Verder: erg gaaf! :)
Nee hoor, niks bijzonders. Gewoon een pink noise meting op de luisterplek. Met de hand haal ik de hoogste pieken van de correcties er uit. En dan speel ik nog wat met de luidheid van het laag, midden en hoog.  Soms pas ik de crossover punten aan als het me niet bevalt. En dan het proces weer overnieuw. Niet gehinderd door enige kennis van meten.  ;D ;D

Janozj

Quote from: Ryvm on March  1, 2022, 09:21:24
Leuke projecten!

Zie ik daar een drietal apart champ2 versterkers? Leuke dingen zijn dat! Heb zelf een poosje champ4 versterkers gebruikt voor surround en Atmos. Deze zijn uiteindelijk weer verkocht omdat ze toch wat te licht bleken.

Hoe vind jij ze?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk
Klopt! U heeft scherpe ogen.  ;D Leuk dat je ze ok gehad hebt!

Of bijna, de onderste 2 zijn Apart PA-2120 MkII, de bovenste een Champ 2. Ik vond de Champ 2 fullrange wat muffig. Een flink verschil in ieder geval met UcD. Deze staat nu op het laag maar krijgt het wel al snel benauwd. Het gaat dan al best hard maar ik wil er nog een tweede bij zodat ik per kant een gebrugd exemplaar in kan zetten op de woofer..