Seas tweeters

Started by eMVe, August 26, 2016, 14:17:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eMVe

Een tweeter van mijn Acoustic Energy AE2 begint af en toe hinderlijke bijgeluiden te produceren en ik vrees dat deze vervangen moeten worden.

25 TAFC/W-AE
H 617-8ohm
Made in Norway 33/93

Zoeken op Google en Ebay levert wél op dat het Seas tweeters zijn en dat ze nieuw in 2014 nog aangeboden zijn, maar ze zijn op dit moment (voor mij) nergens te vinden. Wellicht heeft iemand een goede tip?






Martijn M

Ik zou even contact opnemen met Seas.
Dutch & Dutch

eMVe

Bedankt, ik bedacht me na het plaatsen dat ik de vraag ook aan Acoustic Energy kon stellen, maar ik ga ook even kijken of ik met die vraag ook bij Seas terecht kan.

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

eMVe

Quote from: Roksan on August 26, 2016, 14:46:48
http://www.rueegsegger-acoustics.ch/Website_3/KEF.html

Hier staan ze voor 98 euro per stuk
Kijk, dat is iets wat ik ongetwijfeld zelf nooit gevonden zou hebben en Zwitserse franken, dus dat scheelt ook nog iets. . .
Ik heb de vraag inmiddels ook aan Seas gesteld en wacht dat ook nog even af, maar in ieder geval heel positief dat ze nog te koop zijn!

Roksan

Ja natuurlijk zijn het Zwiterse franken en geen euro's
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Thanatos

Ik heb een tijd terug ook een tweeter uit een AE2 moeten vervangen. Viertron, de importeur van Acoustic Energy had de juiste originele tweeters zo op de plank liggen. Prijs was redelijk en verkopen ook aan particulieren.


Suc6!

eMVe

Quote from: Thanatos on August 26, 2016, 19:06:13
Ik heb een tijd terug ook een tweeter uit een AE2 moeten vervangen. Viertron, de importeur van Acoustic Energy had de juiste originele tweeters zo op de plank liggen. Prijs was redelijk en verkopen ook aan particulieren.


Suc6!
Dank je, de Zwitserse firma heeft helaas maar één nieuwe en een gebruikte op voorraad, dus via Viertron probeer ik het ook eerst nog maar.

dre73

Heb je de defecte al laten nakijken?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

eMVe

Quote from: dre73 on August 26, 2016, 22:01:04
Heb je de defecte al laten nakijken?
Waar zou ik dat kunnen laten doen?

dre73

Laten we even bij het begin beginnen! :D

Heb je beide tweeters al eens gewisseld?
Zo kun je uitsluiten dat het niet in het filter zit.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

eMVe

Ze zijn gesoldeerd, dus omwisselen is niet makkelijk even te doen, maar wellicht dat ik dit binnenkort ga testen. Eerst nog maar eens beluisteren of hetgeen ik hoorde zich telkens voordoet, anders wordt het wel heel lastig.

dre73

Je moet ergens beginnen......
Straks koop je nieuwe tweeters terwijl de oorzaak ergens anders ligt.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Thanatos

Quote from: eMVe on August 27, 2016, 11:47:47
Ze zijn gesoldeerd, dus omwisselen is niet makkelijk even te doen, maar wellicht dat ik dit binnenkort ga testen. Eerst nog maar eens beluisteren of hetgeen ik hoorde zich telkens voordoet, anders wordt het wel heel lastig.

Probeer eens een goed stuk piano muziek. Slechte tweeters gaan bij mij altijd resoneren/vervormen bij dit soort muziek.

eMVe

Quote from: Thanatos on August 27, 2016, 16:47:16
Probeer eens een goed stuk piano muziek. Slechte tweeters gaan bij mij altijd resoneren/vervormen bij dit soort muziek.
Laat het nu juist piano zijn waarbij zich deze vervorming extreem voordoet en in dit nummer ook de versterkte akoestische gitaar; ik ga het morgen nog eens beluisteren.
Als ik het vragen mag: hoe lang is het geleden dat jij deze tweeters gekocht hebt en wat was voor jou destijds een redelijke prijs?

Thanatos

Denk een 2,5 jaar terug. Prijs was meende ik €150,- Maar ik vond het toen redelijk omdat ze de exacte tweeters zo op de plank hadden liggen. De -AE codering betekent dat het een naar specificatie bestelde tweeter is bij Seas. Dus gewoon niet meer te bestellen, enkel bij de fabrikant als die ze nog heeft..

Ik vind het schitterende speakers de AE1/2 en ze origineel houden is toch wel een must.

eMVe

Vandaag het bewuste stuk nog eens beluisterd en het was helaas niet te reproduceren. . . lastig. Voordeel was dat ik erg genoten heb van David Bowie; redelijk extreem qua tijd, maar niet qua sfeer: Santa Monica en Black Star.

djoeri

Quote.De -AE codering betekent dat het een naar specificatie bestelde tweeter is bij Seas. Dus gewoon niet meer te bestellen, enkel bij de fabrikant als die ze nog heeft

Of je moet er 100 bestellen dan willen ze die machines wel aanzetten. Onlangs wilde ik een tweeter kopen die op IT specificaties waren gemaakt, ja dat kon maar dan wel 100 stuks haha.

Misschien is het wel een contact wat niet helemaal goed is en daardoor soms vervorming geeft, ik zou dus alles even nalopen en eventueel opnieuw solderen.

Gr Djoeri

eMVe

Vandaag antwoord gekregen van Seas:

A new model that might work is this one:

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=53:h0883-06-27tafcg&catid=25&Itemid=366


Ik vind "might work" niet voldoende om deze te kopen. Inderdaad eerst maar eens de bedrading nalopen of evt. vernieuwen.


djoeri

Daar zou ik het ook niet voor doen tenzij je echt geen andere opties hebt.

Succes

Thanatos

Quote from: eMVe on August 29, 2016, 19:00:05
Vandaag antwoord gekregen van Seas:

A new model that might work is this one:

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=53:h0883-06-27tafcg&catid=25&Itemid=366


Ik vind "might work" niet voldoende om deze te kopen. Inderdaad eerst maar eens de bedrading nalopen of evt. vernieuwen.

Heb je Viertron niet benaderd ? Die hadden zo een hele voorraad originele vervangers liggen. Might work is inderdaad niet hoopvol. Dan moet je echt even met metingen en misschien filter aanpassingen aan de slag.

dre73

Is het wel de tweeter...
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Thanatos

Ja natuurlijk  :D

Idd ff nalopen. Is dit filter niet ingegoten? Staat me iets van bij.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Martijn M

De kans op succes lijkt mij groot met die 27 tafc/g. Respons en impedantie liggen heel erg in de buurt van het origineel. Desalniettemin, als je het origineel kunt vinden, heeft dat natuurlijk de voorkeur.
Dutch & Dutch