4K HTPC en RX 460

Started by hillie, August 25, 2016, 17:21:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hillie

Ik heb sinds kort een JVC X5000 projector gekocht en hiervoor wil ik mijn HTPC* uitbreiden met een 4K grafische kaart. Wellicht komt er einde van dit jaar nog een 4K TV bij. Deze zal later ook op de HTPC worden aangesloten.

Ik heb zelf veel ervaring met het bouwen van PCs/HTPCs, en toch is 4K voor home cinema niet zo eenvoudig dan het lijkt. Er komt meer bij kijken dan een 3.840x2.160 resolutie op het scherm zetten.

Nu heeft AMD de RX 460 uitgebracht voor een aantrekkelijke prijs. De RX 460 is full 4K, heeft 10-bit HEVC encoding, HDR ondersteuning, HDCP 2.2 en HDMI 2.0a met 4K@60Hz (zelfs 4K@120Hz). Alternatieven zoals de wat oudere NVidia GTX950 is niet full 4K en de nieuwe NVidia 1000 series is te duur. Nergens kan ik reviews vinden waarin de RX 460 voor 4K home cinema uitvoerig wordt besproken.

Heeft er iemand ervaring met de RX 460 (of RX 470/480) m.b.t. een 4K in een Home Theater?



* Ik gebruik deze HTPC voornamelijk voor het afspelen van film en muziek. Een dure gamers kaart is dan ook niet nodig.

hillie

Vanzelfsprekend wil ik 1080p materiaal opschalen naar 4K. Om een uitstekende beeldkwaliteit te krijgen lees ik dat madVR + NNEDI3 de beste upscaler is op een HTPC. Ook de lichtere SuperRes/xBR is een goede upscaler. Nu gebruikt madVR openCL om het NNEDI3 algoritme uit te voeren. Met OpenCL kan de GPU van de grafische kaart parallelle taken uitvoeren. Dit wil zeggen dat de GPU het algoritme uitvoert en hierdoor wordt de CPU niet zo belast. Dit vraagt een hoge geheugenbandbreedte van de grafische kaart.

Sommigen die een grafische kaart hebben en die in de buurt komt van de RX 460 ervaren met madVR + NNEDI3 performance problemen. Het lichtere SuperRes/xBR werkt dan beter. Ik krijg het gevoel dat de RX 470 een beter keuze is omdat deze 2x sneller is dan de RX 460 voor iets meer geld.