4K HTPC en RX 460

Started by hillie, August 25, 2016, 17:21:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hillie

Ik heb sinds kort een JVC X5000 projector gekocht en hiervoor wil ik mijn HTPC* uitbreiden met een 4K grafische kaart. Wellicht komt er einde van dit jaar nog een 4K TV bij. Deze zal later ook op de HTPC worden aangesloten.

Ik heb zelf veel ervaring met het bouwen van PCs/HTPCs, en toch is 4K voor home cinema niet zo eenvoudig dan het lijkt. Er komt meer bij kijken dan een 3.840x2.160 resolutie op het scherm zetten.

Nu heeft AMD de RX 460 uitgebracht voor een aantrekkelijke prijs. De RX 460 is full 4K, heeft 10-bit HEVC encoding, HDR ondersteuning, HDCP 2.2 en HDMI 2.0a met 4K@60Hz (zelfs 4K@120Hz). Alternatieven zoals de wat oudere NVidia GTX950 is niet full 4K en de nieuwe NVidia 1000 series is te duur. Nergens kan ik reviews vinden waarin de RX 460 voor 4K home cinema uitvoerig wordt besproken.

Heeft er iemand ervaring met de RX 460 (of RX 470/480) m.b.t. een 4K in een Home Theater?



* Ik gebruik deze HTPC voornamelijk voor het afspelen van film en muziek. Een dure gamers kaart is dan ook niet nodig.

hillie

Vanzelfsprekend wil ik 1080p materiaal opschalen naar 4K. Om een uitstekende beeldkwaliteit te krijgen lees ik dat madVR + NNEDI3 de beste upscaler is op een HTPC. Ook de lichtere SuperRes/xBR is een goede upscaler. Nu gebruikt madVR openCL om het NNEDI3 algoritme uit te voeren. Met OpenCL kan de GPU van de grafische kaart parallelle taken uitvoeren. Dit wil zeggen dat de GPU het algoritme uitvoert en hierdoor wordt de CPU niet zo belast. Dit vraagt een hoge geheugenbandbreedte van de grafische kaart.

Sommigen die een grafische kaart hebben en die in de buurt komt van de RX 460 ervaren met madVR + NNEDI3 performance problemen. Het lichtere SuperRes/xBR werkt dan beter. Ik krijg het gevoel dat de RX 470 een beter keuze is omdat deze 2x sneller is dan de RX 460 voor iets meer geld.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met madVR + NNEDI3 en iets kunnen zeggen over de GPU keuze?

hifiman

#2
Ik draai met een gtx960.  64 neurons gaat goed, maar met 128 neurons trek de gpu het al niet meer. Dat is met 1080p. Je hebt minimaal een rx480 nodig om 4k te upscalen met madvr met nnedi3. Beter is een rx490.

Zie:

http://www.avsforum.com/forum/26-home-theater-computers/2364113-guide-building-4k-htpc-madvr.html

hillie

@Audioloog - Dank voor de info en link.

Voor het streamen van 4K naar 4K is de RX 460 voldoende, lijkt me, maar opschalen van 1080p -> 4K is een ander verhaal. Dit laatste schroeft de prijs van een HTPC voor 4K enorm op.

Ik kan mij voorstellen dat opschalen (upscaling) een "must have" is om van 4K te kunnen genieten nu er weinig 4K materiaal beschikbaar is. Gebruik je upscaling naar 4K veel of altijd? Hoe is je ervaring?

hifiman

Mijn GTX960 trekt geen 4K upscaling met NNEDI3, ik wacht dus nog even tot de RX490 wat goedkoper wordt  ;)


hillie

Quote from: Audioloog on August 29, 2016, 13:35:23
Mijn GTX960 trekt geen 4K upscaling met NNEDI3, ik wacht dus nog even tot de RX490 wat goedkoper wordt  ;)

De RX 490 is nog niet op de markt. Bedoel je de RX 480? Gebruik je altijd upscaling als je 1080p kijkt?

hifiman

Quote from: hillie on August 29, 2016, 13:40:30
De RX 490 is nog niet op de markt. Bedoel je de RX 480? Gebruik je altijd upscaling als je 1080p kijkt?
Nee want mijn surround processor kan ook geen 4K doorgeven, dus ik zit nog even op native 1080p, maar wil uiteindelijk wel een keer over naar 4K.

hillie

#7
Ik heb een XFX RX 480 GTR 8 GB grafische kaart gekocht en aangesloten op de JVC X5000. Via de software madVR, Bluesky FRC en MPC-HC schaal ik 1080p films op naar 4K. Het beeld is prachtig, scherp en vloeiend.

De JVC kan 1080 films met 4K e-shift weergeven, maar dan wordt het beeld minder scherp. Het is dan ook beter om de 4K e-shift uit te zetten bij 1080 materiaal. Dit is best jammer. Met de bovenstaande oplossing gaat de 4K e-shift aan en haal ik het maximale uit de JVC met 1080 materiaal. Het is nu alsof ik naar echte 4K kijk. Er komt binnenkort een nieuwe opschaler voor madVR die mogelijk een nog beter resultaat geeft. Ook HDR werkt, maar de HDR clips gaan schokkerig met elke speler. Ik ben er niet nog achter waarom dit is.