Heling bij winkel?

Started by Peerless Monster, August 22, 2016, 09:47:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Hi,

Onlangs is er een pakket verdwenen van mij bij de postnl, dat ik verzekerd heb verstuurd.
Die inhoud denk ik nu bij een winkelier te zien staan die claimt dat deze niet zijn geheeld.
Het is heel specifiek en in Nederland vrij uniek in de samenstelling even niet ingaand op wat voor product het is...

Ik ben nog in gesprek met de post hierover voor een schadeclaim (en die kan behoorlijk oplopen, aangezien het verzekerd is verstuurd). En ik heb ook gevraagd of ik aangifte moet doen hiervoor.
Ik krijg hier gewoonweg geen antwoord op. Ik heb dus nog even gewacht met aangifte hiervan.

Maar nu ik mijn product terug zie bij een winkelier, ben ik toch geneigd om aangifte te doen.
Ook van heling van desbetreffende keten na verificatie dat het gaat om mijn product...

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hebben jullie een idee?

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

CineSmurf

Jij krijgt een nieuwe begrijp ik omdat het verzekerd verzonden is? In dat geval lijkt me de beste (en lastigste) tip om je vooral niet te ergeren hieraan...
Meestal is het achter dit soort dingen aangaan een kosten-batenafweging, wat heel irritant kan zijn bij morele kwesties.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

br@m

Quote from: Peerless Monster on August 22, 2016, 09:47:26
Hi,

Onlangs is er een pakket verdwenen van mij bij de postnl, dat ik verzekerd heb verstuurd.
Die inhoud denk ik nu bij een winkelier te zien staan die claimt dat deze niet zijn geheeld.
Het is heel specifiek en in Nederland vrij uniek in de samenstelling even niet ingaand op wat voor product het is...

Ik ben nog in gesprek met de post hierover voor een schadeclaim (en die kan behoorlijk oplopen, aangezien het verzekerd is verstuurd). En ik heb ook gevraagd of ik aangifte moet doen hiervoor.
Ik krijg hier gewoonweg geen antwoord op. Ik heb dus nog even gewacht met aangifte hiervan.

Maar nu ik mijn product terug zie bij een winkelier, ben ik toch geneigd om aangifte te doen.
Ook van heling van desbetreffende keten na verificatie dat het gaat om mijn product...

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hebben jullie een idee?

Ik dacht dat een verzekeraar, ingeval een claim wordt ingediend waarbij sprake is van verlies of diefstal, doorgaans toch wel een proces verbaal wil zien. En zeker als het om relatief veel geld gaat.

Overigens is het wel zo dat een vervoerder een zekere tijd heeft om uit te zoeken of het pakket niet toch ergens teruggevonden kan worden. Pas daarna krijg je je schadevergoeding.

Vreemd dat PostNL niet reageert. Hebben ze wel al erkend dat zij aansprakelijk zijn voor de schade?

Als de status nu zo is
- dat PostNL geen aansprakelijkheid heeft erkend,
- en dat PostNL geen duidelijkheid heeft gegeven over of en wanneer jij je schade vergoed krijgt,
- en je kunt aantonen dat die winkelier jouw spullen aanbiedt,
dan zou ik aangifte doen van ontvreemding (door PostNL) en heling (door die winkelier).

Kan geen kwaad lijkt me. Mocht PostNL alsnog over de brug komen kun je je aangifte intrekken, toch?
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

modde239

Als je zeker bent over het feit dat het jouw product is welke in de winkel staat en je tastbaar bewijs voor hebt bel dan de  :police: die ter plaatsen komt en het een en ander aan de winkelier kan vragen.....Mijn ervaring is wanneer de  :police: erbij is zal de winkelier meer verklaren dan tegen jou.....

Kjelt

Ik denk niet dat er nog een  :police: op komt dagen anno 2016. Aangiftes gaan via het internet en belanden ergens in een digitale archiefkast.

modde239

Quote from: Kjelt on August 22, 2016, 11:05:37
Ik denk niet dat er nog een  :police: op komt dagen anno 2016. Aangiftes gaan via het internet en belanden ergens in een digitale archiefkast.

Onzin wij komen altijd bij zo'n melding en aangiften mits er aanknopingspunten zijn worden wel degelijk in behandeling genomen.....het kan wel een tijdje duren gezien het feit dat er veel zaken zijn en er weinig personeel is.....maar uiteindelijk wordt de zaak opgepakt....

Kjelt

Goed om te horen, als je de programma's van de commerciele zenders ziet en hoe er dan met aangiftes wordt omgegaan waarbij zelfs mensen bedreigd worden en er nog steeds in weken en soms maanden geen aktie wordt ondernomen vanwege personeelstekort en andere prioriteiten had ik dat niet verwacht.

Ik heb eigenlijk de OP verkeerd gelezen, ik dacht dat TS het pakket zou gaan ontvangen maar hij heeft het verstuurd, in dat geval is hij nog steeds de wettelijke eigenaar en is er sprake van diefstal.
Als hij inderdaad kan bewijzen dat het zijn producten zijn geweest met serienrs fotos met unieke beschadigingen etc. dan zou ik inderdaad aangifte doen.

Peerless Monster

#7
Quote from: Kjelt on August 22, 2016, 11:33:26
Goed om te horen, als je de programma's van de commerciele zenders ziet en hoe er dan met aangiftes wordt omgegaan waarbij zelfs mensen bedreigd worden en er nog steeds in weken en soms maanden geen aktie wordt ondernomen vanwege personeelstekort en andere prioriteiten had ik dat niet verwacht.

Ik heb eigenlijk de OP verkeerd gelezen, ik dacht dat TS het pakket zou gaan ontvangen maar hij heeft het verstuurd, in dat geval is hij nog steeds de wettelijke eigenaar en is er sprake van diefstal.
Als hij inderdaad kan bewijzen dat het zijn producten zijn geweest met serienrs fotos met unieke beschadigingen etc. dan zou ik inderdaad aangifte doen.


Ik ben inderdaad de verstuurder. :)

Ik ben inmiddels in gesprek met de winkel die het waar te koop had gezet.
Deze heeft met onmiddellijke ingang de advertenties offline gehaald.
Ik ben in goed gesprek met hem in ieder geval, maar het is echt heel dubieus als je zoiets ziet.
Je eigen spullen te koop.

Morgenmiddag gaan we in gesprek met elkaar hoe we dit kunnen aanpakken, want het lijkt erop dat we beiden gedupeerd zijn en hij wil kostte wat kost heling tegengaan.
Ik ga vanavond in onderzoek wat betreft originele foto's van het product en ik kan dan vrij makkelijk aantonen dat het van mij is geweest.
Ten minste ik zeg gemakkelijk...  :nopompom: :).

Maar goed producten met een waarde van 5 mille laat je je niet zo maar afnemen natuurlijk!

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

#8
Dank jullie allen voor jullie reacties. Ik reageer even in mijn pauze hoor, want op mijn werk heb ik ook weinig tijd...

Quote from: CineSmurf on August 22, 2016, 09:58:44
Jij krijgt een nieuwe begrijp ik omdat het verzekerd verzonden is? In dat geval lijkt me de beste (en lastigste) tip om je vooral niet te ergeren hieraan...
Meestal is het achter dit soort dingen aangaan een kosten-batenafweging, wat heel irritant kan zijn bij morele kwesties.

Nee nee ik ben de verstuurder, dus het product behoorde tot mijn collectie.


Quote from: br@m on August 22, 2016, 10:17:52
Ik dacht dat een verzekeraar, ingeval een claim wordt ingediend waarbij sprake is van verlies of diefstal, doorgaans toch wel een proces verbaal wil zien. En zeker als het om relatief veel geld gaat.

Overigens is het wel zo dat een vervoerder een zekere tijd heeft om uit te zoeken of het pakket niet toch ergens teruggevonden kan worden. Pas daarna krijg je je schadevergoeding.

Vreemd dat PostNL niet reageert. Hebben ze wel al erkend dat zij aansprakelijk zijn voor de schade?

Als de status nu zo is
- dat PostNL geen aansprakelijkheid heeft erkend,
- en dat PostNL geen duidelijkheid heeft gegeven over of en wanneer jij je schade vergoed krijgt,
- en je kunt aantonen dat die winkelier jouw spullen aanbiedt,
dan zou ik aangifte doen van ontvreemding (door PostNL) en heling (door die winkelier).

Kan geen kwaad lijkt me. Mocht PostNL alsnog over de brug komen kun je je aangifte intrekken, toch?

Ik heb het gevraagd, maar PostNL geeft expliciet geen antwoord op mijn vraag of ik aangifte moet doen!
Ik mag niet zomaar de mailwisseling online zetten helaas, waar het uit blijkt (of mag dat wel?))

Die tijds hebben ze nu gehad. Item is verzonden, daarbij 6 dagen voor het vooronderzoek en 3 weken voor het gewone onderzoek is daarbij al verstreken.

Ik weet niet of Postnl impliciet iets aangeeft, maar expliciet hebben ze nog geen erkenning gedaan van aansprakelijkheid van schade.

Heling door de winkelier gaat me nu nog te ver, omdat ik nog in gesprek ga met hem. Hij is erg meewerkend, dan ben ik dat ook.
Hij heeft er ook niks aan dat zijn naam te grabbel wordt gegooid. Daarom houd ik het hier allemaal nog vaag.
De warme douche voor hem komt dan nog wel.

Zal ik de mail van de post online zetten (zonder uit te geven wie dit heeft verzonden van de postnl?).


Quote from: modde239 on August 22, 2016, 10:53:30
Als je zeker bent over het feit dat het jouw product is welke in de winkel staat en je tastbaar bewijs voor hebt bel dan de  :police: die ter plaatsen komt en het een en ander aan de winkelier kan vragen.....Mijn ervaring is wanneer de  :police: erbij is zal de winkelier meer verklaren dan tegen jou.....


Voor nu is het nog anders. De winkelier is alleen maar meewerkend en ik heb nog geen reden om aan hem te twijfelen.
Andersom is dat ook niet, dus we gaan het gesprek gewoon aan.


Quote from: modde239 on August 22, 2016, 11:21:43
Onzin wij komen altijd bij zo'n melding en aangiften mits er aanknopingspunten zijn worden wel degelijk in behandeling genomen.....het kan wel een tijdje duren gezien het feit dat er veel zaken zijn en er weinig personeel is.....maar uiteindelijk wordt de zaak opgepakt....


Dat vermoed ik ook. Ik heb ook wat politie en marechaussee rondlopen in de familie en ik dat geven zij ook altijd aan.
Alleen hoe spoed is het... ;)

Thanks guys voor jullie input!
Much appreciated!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Sjettepet

Wat moet het gesprek met de winkelier opleveren?
Als hij te goeder trouw heeft gehandeld en een redelijke (inkoop)prijs heeft betaald is er geen sprake van heling. De winkelier is op dat moment de rechtmatige eigenaar en jij kan er naar fluiten.
Ik ben geen jurist hoor, maar baseer dit op een geval waar ik een jaar geleden over las. Iemand zijn auto was gestolen, hij had daarvan ook aangifte gedaan. Enige tijd later zag hij zijn gestolen auto ergens geparkeerd staan. De nieuwe 'eigenaar' kon aannemelijk maken dat hij niet kon weten dat de auto gestolen was. Hij mocht de auto houden en de oude eigenaar kreeg niets, behalve wellicht een uitkering van een diefstalverzekering.

Wel goed dat je in overleg bent met de winkelier. Altijd beter dan zoiets oplossen via de politie, maar ik ben wel benieuwd waar het uiteindelijk toe leidt. De passieve houding van Tante Pos verbaast me.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Peerless Monster

#10
Quote from: Sjettepet on August 22, 2016, 13:20:26
Wat moet het gesprek met de winkelier opleveren?
Als hij te goeder trouw heeft gehandeld en een redelijke (inkoop)prijs heeft betaald is er geen sprake van heling. De winkelier is op dat moment de rechtmatige eigenaar en jij kan er naar fluiten.
Ik ben geen jurist hoor, maar baseer dit op een geval waar ik een jaar geleden over las. Iemand zijn auto was gestolen, hij had daarvan ook aangifte gedaan. Enige tijd later zag hij zijn gestolen auto ergens geparkeerd staan. De nieuwe 'eigenaar' kon aannemelijk maken dat hij niet kon weten dat de auto gestolen was. Hij mocht de auto houden en de oude eigenaar kreeg niets, behalve wellicht een uitkering van een diefstalverzekering.

Wel goed dat je in overleg bent met de winkelier. Altijd beter dan zoiets oplossen via de politie, maar ik ben wel benieuwd waar het uiteindelijk toe leidt. De passieve houding van Tante Pos verbaast me.

Tsja Het product stond niet voor een redelijke prijs te koop. Iets wat 2 jaar oud is, tig euro heeft gekost, daar vraag je geen euro voor.
De winkelier had er geen idee van dat dit de waarde was. Ik heb ook gevraagd naar de aankoopbon die zijn leverancier heeft aangeleverd, dus ik wacht daar ook even op.
Kan niet anders dan dat het namaak is en dat is te verifiëren. Dan is de winkelier ineens niet meer de rechtmatige eigenaar, want hij kan geen bon overleggen.
Wanneer ben je rechtmatige eigenaar?

Dat verschilt volgens mij ook nog als je particulier bent of winkelier.
ter goed trouw geldt alleen voor particulieren. Niet voor winkels.
Lees artikel 3:86 van het wetboek er maar op na. ;D

Verder vind ik het heel vervelend om je eigen producten terug te zien, maar het stond niet voor niks te koop, dus verzekeringsgeld is vanuit mijn optiek ook prima.
Die passieve houding is heel ernstig. Maar goed ik mag er niet over oordelen.
Ik heb ook gevraagd naar het onderzoek, maar ik krijg meer een toen, en toen, en toen, en toen verhaal...



Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

modde239

Hij moet sowieso aantonen van wie hij het gekocht heeft.....kan hij dat niet ga je richting heling.......

VlisChris

QuoteIk mag niet zomaar de mailwisseling online zetten helaas, waar het uit blijkt (of mag dat wel?))

Anonimiseer het even zodat er geen namen in staan.
Je bent niet bezig met naming & shaming wat volgens de regels inderdaad niet mag ;) Maar je bent op zoek naar informatie hoe en wat verder te doen.

Mooi dat de winkel zo lezen in ieder geval meewerkend is.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

br@m

Als ik het zo lees zou ik echt onverwijld aangifte doen, ook van heling.

Dan heb je in ieder geval ergens een claim dat het jouw spullen zijn.

Bovendien kan de politie niets voor je doen als je geen aangifte doet.

Aangifte doen is geen laster, is ook geen openbaar iets, dus je gooit de goede naam van de betreffende winkel niet te grabbel zolang je er verder geen ruchtbaarheid aan geeft.

Dat die winkelier meewerkt snap ik heel goed, maar jij hebt daar niets aan. Praatjes vullen geen gaatjes. Het is in zijn belang om te voorkomen dat jij de politie op hem af stuurt. Maar geeft hij jou je spullen terug? Ik denk het niet. Pas op dat zijn probleem niet ook jouw probleem wordt.

Uiteindelijk is hij toch degene die jouw spullen heeft verkregen en nu voor een spotprijsje doorverkoopt.

Ook al doe je aangifte je kan nog steeds beleefd en vriendelijk blijven, en uitleggen waarom je dat doet.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Raphie

Quote from: br@m on August 22, 2016, 18:07:38
Als ik het zo lees zou ik echt onverwijld aangifte doen, ook van heling.

Dan heb je in ieder geval ergens een claim dat het jouw spullen zijn.

Bovendien kan de politie niets voor je doen als je geen aangifte doet.

Aangifte doen is geen laster, is ook geen openbaar iets, dus je gooit de goede naam van de betreffende winkel niet te grabbel zolang je er verder geen ruchtbaarheid aan geeft.

Dat die winkelier meewerkt snap ik heel goed, maar jij hebt daar niets aan. Praatjes vullen geen gaatjes. Het is in zijn belang om te voorkomen dat jij de politie op hem af stuurt. Maar geeft hij jou je spullen terug? Ik denk het niet. Pas op dat zijn probleem niet ook jouw probleem wordt.

Uiteindelijk is hij toch degene die jouw spullen heeft verkregen en nu voor een spotprijsje doorverkoopt.

Ook al doe je aangifte je kan nog steeds beleefd en vriendelijk blijven, en uitleggen waarom je dat doet.
dit idd.
JBL PRX Power!

Peerless Monster

Quote from: br@m on August 22, 2016, 18:07:38
Als ik het zo lees zou ik echt onverwijld aangifte doen, ook van heling.

Dan heb je in ieder geval ergens een claim dat het jouw spullen zijn.

Bovendien kan de politie niets voor je doen als je geen aangifte doet.

Aangifte doen is geen laster, is ook geen openbaar iets, dus je gooit de goede naam van de betreffende winkel niet te grabbel zolang je er verder geen ruchtbaarheid aan geeft.

Dat die winkelier meewerkt snap ik heel goed, maar jij hebt daar niets aan. Praatjes vullen geen gaatjes. Het is in zijn belang om te voorkomen dat jij de politie op hem af stuurt. Maar geeft hij jou je spullen terug? Ik denk het niet. Pas op dat zijn probleem niet ook jouw probleem wordt.

Uiteindelijk is hij toch degene die jouw spullen heeft verkregen en nu voor een spotprijsje doorverkoopt.

Ook al doe je aangifte je kan nog steeds beleefd en vriendelijk blijven, en uitleggen waarom je dat doet.

Thanx! Verhelderend.
Ik ga morgen het gesprek in ieder geval om zeker geen aannames hierin te betekenen.
Ik denk dat de beste man het ook zal begrijpen als ik aangifte doe.
Hij moet ten slotte er ook van leren.
Er moet ook een politie onderzoek naar komen, aangezien er ontvreemding heeft plaatsgevonden.

Maar alvorens dit alles even een verificatie dat het gaat mijn spullen. Dus kijken aan de hand van foto's en vergelijk met de echte wereld of het uberhaupt mijn spullen betreffen.

Komt goed jongens! Ik heb veel steun aan jullie!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

modde239

Ik zou eerder de politie erbij halen.....aangifte kan maar de zaak wordt meestal niet meteen opgepakt ivm capaciteit problemen. Politie ter plaatsen laten komen voorkomt dat het product opeens weg is....Bij twijfel neemt de politie het goed inbeslag......en mag uiteindelijk de officier van justitie bepalen wat er met het goed gaat gebeuren.....

Peerless Monster

Het product is niet ineens weg. Het wordt opgeslagen voor onderzoek.
Aangifte kan altijd nog, ook terstond.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

modde239

Door wie opgeslagen..? ...de winkelier.? ....als het product weg is dan is het jouw woord tegen zijn woord....

Peerless Monster

Quote from: modde239 on August 22, 2016, 18:37:39
Door wie opgeslagen..? ...de winkelier.? ....als het product weg is dan is het jouw woord tegen zijn woord....

Nee hoor. Het stond keihard online en die gegevens zijn allemaal opgeslagen.

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

br@m

Ik ga met modde239 mee.

Maar ik snap wel dat je wat terughoudend bent.

Je voelt sympathie voor de winkelier, die heeft jou het gevoel gegeven dat hij zelf ook slachtoffer is.

Het is de vraag of dat voor jouw juridische positie het meest verstandig is.

Ik weet niet of internet archieven als wettig bewijs geaccepteerd worden.

Maar het is een lastige situatie, ik hoop van harte dat je je spullen terugkrijgt.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

chansig

Ik ben ook wel nieuwgierig hoe het van de post bij deze winkelier is gekomen. Ik ga ervanuit dat de verzender hier ook wel nieuwsgierig naar is...of in ieder geval zou moeten zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

modde239

Quote from: Peerless Monster on August 22, 2016, 18:38:53
Nee hoor. Het stond keihard online en die gegevens zijn allemaal opgeslagen.

Daarmee kan je niet bewijzen dat het jouw eigendom is.....ik weet niet wat voor een goed het is maar in een advertentie staat nooit het serienummer vermeldt.....

Peerless Monster

Quote from: modde239 on August 22, 2016, 18:51:22
Daarmee kan je niet bewijzen dat het jouw eigendom is.....ik weet niet wat voor een goed het is maar in een advertentie staat nooit het serienummer vermeldt.....

Mag ik verklappen dat dat wel is 😁😄

Quote from: chansig on August 22, 2016, 18:44:19
Ik ben ook wel nieuwgierig hoe het van de post bij deze winkelier is gekomen. Ik ga ervanuit dat de verzender hier ook wel nieuwsgierig naar is...of in ieder geval zou moeten zijn.

Gr. Hans

Daar ben ik ook benieuwd naar. Het dorp waar ik woon is klein en ons kent ons...
De postbode die de pakjes brengt is ook degene die naar het distributiekantoor rijdt.
Daarnaast wil mevrouw PostNL ook weten wat mijn product bij deze winkelier doet...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

modde239

Als het serienummer in de advertentie vermeldt is heb je mazzel..... :D