Sub met JL Audio 10w3v3-4

Started by tonus, August 21, 2016, 21:10:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tonus

Quote from: RA SUBS on September 28, 2016, 18:58:28
Er staat een mooie 12 inch JL woofer in de markt  8)
Ja, ik had m gezien, maar te groot voor mij. Ik hou het bij 10 inch  ;D

Witalik

btw terug komend op die Xmax , volgens mij is dat de aansturing één kant op. Dus in het geval van 14mm kan die dan 14mm naar buiten komen vanaf de bovenste rand van de unit.

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

tonus

#52
Quote from: Witalik on October  1, 2016, 08:38:43
btw terug komend op die Xmax , volgens mij is dat de aansturing één kant op. Dus in het geval van 14mm kan die dan 14mm naar buiten komen vanaf de bovenste rand van de unit.

dan moet het goedkomen, ik verzink de woofer en heb dan 15 mm ruimte voor het frontje (en als het moet ook wel wat meer).

Ik heb een goede meevaller, ik ga vrijdag een vrijwel ongebruikte XTZ SUB AMP 1 DSP ophalen die ik op marktplaats heb gekocht. Deze heeft zowel speaker level aansluitingen als DSP, dus hoef ik niet te klooien met een weerstandsnetwerkje of een level converter. Blij mee!

tonus

#53
gistermiddag weer wat tijd gehad. Ik heb een cirkelgeleider gemaakt die het voor grote en kleine cirkels doet. Nu is het wel recht  ;D





MDF is ook binnen, boven, onder en zijkanten in verstek, voor en achterkant gewoon recht. Ik ga de voor en achterkant ook met lamello's vastzetten. Ik zag dat de rand van de woofer aardig uitsteekt, kan niet zo goed inschatten hoe ver foam ingedrukt wordt. Helemaal verzinken zou 12 mm zijn, lijkt mij best wel veel (?).
In ieder geval een goed idee om twee keer 18 mm als baffle te gebruiken.

tonus

Het was toch nog wel wat werk om alles goed passend te krijgen. Ik heb eerst de lamello's gefreesd en daarna geprobeerd zonder lijm (foto's beetje lastig met de zon). Voor het eerst het formaat goed te zien, dat valt me in ieder geval mee.





ik had toch wel een kiertje op het laatste paneel waarmee ik de kast afsloot. De baffle en de achterkant staken ietsje uit waardoor het verstek net niet aansloot en daar een kiertje ontstond. Achterkant en baffle ietsje kleiner gemaakt met de frees, na enkele pogingen lijkt het nu wel goed te sluiten.

Straks de gaten boren in de baffle en dan het verzonken gat voor de woofer uitfrezen. Daarna een iets kleiner gat frezen in de mdf plaat die ik nog achter tegen de baffle ga lijmen. Dan kan ik na het lijmen met de kopierfrees het gat exact overnemen en ook de tweede plaat exact op maat frezen met kopierfrees. Nog genoeg te doen  ;D

Iemand nog suggesties voor voetjes? SVS Soundpaths vind ik nieuw te duur, ik vraag me af of ik gaten moet boren voor voetjes en zo ja op welke plek (de onderkant natuurlijk  8)) maar hoever uit de hoek.

Luk

Quote from: tonus on October 15, 2016, 08:47:13
gistermiddag weer wat tijd gehad. Ik heb een cirkelgeleider gemaakt die het voor grote en kleine cirkels doet. Nu is het wel recht  ;D





MDF is ook binnen, boven, onder en zijkanten in verstek, voor en achterkant gewoon recht. Ik ga de voor en achterkant ook met lamello's vastzetten. Ik zag dat de rand van de woofer aardig uitsteekt, kan niet zo goed inschatten hoe ver foam ingedrukt wordt. Helemaal verzinken zou 12 mm zijn, lijkt mij best wel veel (?).
In ieder geval een goed idee om twee keer 18 mm als baffle te gebruiken.

Hoi, misschien beetje off-topic, maar ik heb exact zelfde frees machine (Bosch 1400 ACE , toch?)

Zou je misschien wat meer fotos willen laten zien van de cirkel geleider die je hebt gemaakt? Dat is precies wat ik zoek, ik wil namelijk ook kleinere radius kunnen maken en dat kan de standaard bijgeleverd geleider niet..

Groetjes
Lukas
Arcam AVR390 processor 7.3.4||3x Parasound HCA-3500 & HCA-1206 || 7 x Audiolab Fidjol || 4 x Audiolab Minax Super (Atmos) || 2 x Zyklop TL Subs & Mirage BPS-150i || TW-5000 ISF || LG 65C16 Oled || Zappiti One SE 4k HDR || RaspbPi4 OSMC Kodi UHD HDR

knubbe

Quote from: tonus on October 26, 2016, 13:39:38
Iemand nog suggesties voor voetjes? SVS Soundpaths vind ik nieuw te duur, ik vraag me af of ik gaten moet boren voor voetjes en zo ja op welke plek (de onderkant natuurlijk  8)) maar hoever uit de hoek.

Wasmachinedempers, bij de bouwmarkt voor 5euri :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

tonus

Quote from: knubbe on October 26, 2016, 14:21:34
Wasmachinedempers, bij de bouwmarkt voor 5euri :)

dat is in ieder geval een stuk goedkoper dan de Soundpaths... Zal eens kijken als ik daar weer ben.

Quote from: Luk on October 26, 2016, 14:16:34
Hoi, misschien beetje off-topic, maar ik heb exact zelfde frees machine (Bosch 1400 ACE , toch?)

Zou je misschien wat meer fotos willen laten zien van de cirkel geleider die je hebt gemaakt? Dat is precies wat ik zoek, ik wil namelijk ook kleinere radius kunnen maken en dat kan de standaard bijgeleverd geleider niet..


de truuk is om schroef die je gebruikt om te centreren te verzinken zodat de freesmachine daaroverheen kan schuiven. Ik heb twee centreergaten gemaakt, eentje verzonken en eentje niet, dan kan ik zowel kleine als wat grotere gaten frezen. Ik gebruik een patentschroef (of eigenlijk iets wat er op lijkt, een buisje waarin je van twee kanten een schroef kunt draaien). Voordeel is dat die precies 5 mm diameter is en het gat niet uit laat slijten, wat met een schroef met schroefdraad wel kan. Ik denk trouwens niet dat je daar veel last van zal hebben, maar toch, dit leek me mooier  ;D

ik zal er nog een foto van maken.

tonus

ik weet niet of een foto van de cirkelgeleider nog erg bij gaat dragen, ik heb ter inspiratie vooral hier gekeken: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5650

Afgelopen weekend ook het gat in de baffle uitgefreesd. Dat gaf toch wat meer stof dan verwacht, daarom ook een cyclone gemaakt, zie http://www.jpthien.com/cy.htm en http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=74&t=11625 . Heb die van mij gemaakt van een luieremmer, paar stukjes pvc en oefencirkel MDF en gebruik hem met de gewone stofzuiger. Het werkt als een speer!



Ik heb de baffle al op de exta mdf plaat gelijmd om tot een 36 mm dikke baffle te komen. Komend weekend daar het gat in overnemen, kan ik de cyclone mooi gebruiken :-)

Ook een paar wasmachinedempers gekocht, ga ook nog even op aliexpress kijken, daar hebben ze ook voetjes voor weinig. Wordt vervolgd.

rovinggecko

Cool zo'n stofzuiger ding. Dat ga ik ook eens proberen bij een volgend project.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

tonus

#60
Vandaag de baffle afgerond, eerst randje rondom afgefreesd



toen gat overgenomen



was misschien wel een beetje omslachtige aanpak, maar ik ben wel tevreden met het resultaat!

en dit zat er in de emmer ;D



nu de inslagmoeren erin, en dan gaan lijmen

Witalik

Goeie tip die ik hier op het forum heb gezien is om die slag moeren met hele kleine schroefjes vast te zetten. Ik had alleen alles al in elkaar gezet dus ik zat even te klooien met de schroef tol in de kist, maar je hebt alles nog open dus kan je ze netjes vast zetten !

Goede vorderingen in ieder geval, ben beniewd  :thumbs-up:
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

tonus

Dank je wel voor de tip, kan ik nu nog doen inderdaad. De inslagmoeren lijken wel aardig vast te zitten, maar ik begrijp dat ze los kunnen komen?

Trabuca

Alleen bij (de)monteren van driver, als je er een bout van buiten in druk kan je de inslagmoer uit het MDF drukken. Service vriendelijker.
Eennmaals vast geschroefd kunnen ze geen kant op
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

tonus

Schroefjes was me teveel gepiel, de inslagmoeren zijn m4 en dus nogal klein. Ik heb alles extra vastgezet met constructielijm. Ga er vanuit dat dat voldoende is. Ik heb het kastje ook in elkaar gelijmd, nog met klemmen:



en dit is hem geworden:



hij is vierkant, dus ik kan de mooiste kant kiezen als bovenkant  ;D Ben er in ieder geval tevreden mee.


tonus


Witalik

Ziet er zeer netjes uit  ! De randjes ook, heb je daar close up van toevallig ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

LucasM

Werkt mooi en prettig die hoeken in verstek, ben er zelf ook een groot voorstander van! Ben benieuwd naar de verdere afwerking...

tonus

#69
Quote from: Witalik on November 15, 2016, 11:42:58
Ziet er zeer netjes uit  ! De randjes ook, heb je daar close up van toevallig ?

wel een beetje lastig zo van dichtbij fotograferen:



dit is de minst mooie aansluiting, dit kiertje zit op de voorkant, aan de zijkant sluit het wel goed aan.



Ik moet nog ff schuren, dan verdwijnen natuurlijk alle rafeltjes die nu nog uitsteken. Ik twijfel nog hoe ik de scherpte van de hoek ga halen. Of 45 graden facet randje, of met een kleine radius. Grote radius is afgevallen.

Quote from: LucasM on November 15, 2016, 19:54:11
Werkt mooi en prettig die hoeken in verstek, ben er zelf ook een groot voorstander van! Ben benieuwd naar de verdere afwerking...

Het is mij meegevallen om met verstek te werken en het goed in elkaar te zetten. Met plakband werken gaat prima. Ik ga de sub gewoon lakken met sigma s2u verf die ik ook voor de kozijnen gebruik. Spiegelend hoogglans hoeft voor mij niet. Ga wel mijn best doen om het mooi strak te krijgen, dus genoeg schuren tussendoor en laatste laag in de badkamer als het nodig is....

mr.crash

Ziet er netjes uit die verstek gezaagde hoeken.
Ik zie daar erg tegen op maar zal het ook eens een
keer proberen.

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

mijkie

ziet er strak uit !!

ik zou de hoeken zo laten, ff het scherpe eraf schuren want, als je er een facet-hoek of een radius aan freest, komt de lijmnaad, midden in de ronding of schuine kantje te zitten !

bij evt. werken van het MDF, zit de naad(met barstje) midden in het zicht !

als je het af wilt werken met de frees, zou ik er een laagje 4mm op plakken en de schuine kant of radius zo instellen dat de evt. naad, niet in het zicht valt

zal tekening(analoog  ;D ) maken als uitleg
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

tonus

duidelijke tekening ;D  Ik was eigenlijk van plan een minimaal facetje of rondingkje te frezen, bij schuren wordt het snel ongelijk. Nu zijn de hoeken te scherp om te lakken.

In mijn geval wordt een extra laagje MDF niet mooi bij het vooraanzicht,omdat je daar tegen de kopse kant aankijkt, dan loop je daar risico dat je de twee lagen (18 en 4 mm) gaat zien. Of je moet daar ook een 4 mm facet maken, en dat lijkt me niet zo mooi...

mijkie

een facet of ronding schuren en het gelijkmatig doen, is kunst apart idd en als je het minimaal houdt, zul je zeer waarschijnlijk er weinig tot niets van zien met evt werken van de kast !

wat bij mij goed werkt, is de kast gewoon gebruiken voor een aantal weken, is het MDF goed geacclimatiseerd en daarna pas afwerken

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

tonus

Ik vraag me alleen nog af of ik het met de hand ga doen, en dan schuren, of met 45 graden frees en dan heeeel minimaal. Ik heb net kast even met de hand geschuurd, de randen zien er erg goed uit! ook het vooraanzicht van verstek is mooi en goed gelukt.

Kast staat in de werkkamer, dus met het acclimatiseren moet het gezien mijn werktempo wel goedkomen...

Vandaag ook even geprobeerd om de sub amp vanuit de PC te configureren. Wel een beetje ouderwetse interface, maar het werkt! Had er wel een chinees usb-serieel kabeltje voor nodig.