Sub met JL Audio 10w3v3-4

Started by tonus, August 21, 2016, 21:10:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mijkie

het is begonnen !!

als je lijmtangen zoekt, kijk eens bij ecotools punt nl, geinig voor weinig !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

LucasM

Netjes toch!
Ik gebruik eigenlijk nooit geen lijmklemmen als ik met versterken werk, tape is meer dan voldoende! Tip/truckje is om het verstek niet 45 graden te zagen maar 2x 46 graden te zagen. Zo sluit je de buitenkant van de verbinding naadloos af en heb je binnen in het verstek ruimte voor voldoende lijm. Wel ism met een haakse plankje ertussen natuurlijk wat jij ook hebt gedaan!
Ben benieuwd naar de verdere vorderingen   :thumbs-up:

tonus

Quote from: mijkie on September  7, 2016, 21:55:02
het is begonnen !!

als je lijmtangen zoekt, kijk eens bij ecotools punt nl, geinig voor weinig !!

goeie tip, ecotools had ik al gespot voor freesjes, kan ik meteen lijmklemmen meebestellen.

Quote from: LucasM on September  7, 2016, 22:07:33
Netjes toch!
Ik gebruik eigenlijk nooit geen lijmklemmen als ik met versterken werk, tape is meer dan voldoende! Tip/truckje is om het verstek niet 45 graden te zagen maar 2x 46 graden te zagen. Zo sluit je de buitenkant van de verbinding naadloos af en heb je binnen in het verstek ruimte voor voldoende lijm. Wel ism met een haakse plankje ertussen natuurlijk wat jij ook hebt gedaan!
Ben benieuwd naar de verdere vorderingen   :thumbs-up:

is ook een goed idee, ik neem aan dat je dan 44 graden bedoelt, bij 46 graden sluit vooral de binnenkant goed aan. Ik denk dat het dan wel nodig is om een plank precies op maat te hebben voor de hele dwarsdoorsnede om alles haaks te houden? Ik merkte inderdaad wel dat het met lijm een stuk minder makkelijk op elkaar aansloot.

Als dit kastje goed genoeg lukt, ga ik ook de sub in verstek doen, anders gewoon recht toe recht aan en dan dun laagje mdf eroverheen.

LucasM

Excuus. Bedoel idd 44 graden, je maakt dan een iets scherpere hoek!
Maargoed, dat ligt er maar ook weer aan het je het later afwerkt hé, zet je er een grote radius aan dan dan krijg je de lijm naar wederom te zien...

mijkie

Quote from: LucasM on September  8, 2016, 23:12:21
Excuus. Bedoel idd 44 graden, je maakt dan een iets scherpere hoek!
Maargoed, dat ligt er maar ook weer aan het je het later afwerkt hé, zet je er een grote radius aan dan dan krijg je de lijm naar wederom te zien...

ik zou ook de bouw af laten hangen van de afwerking, niet persé in verstek bouwen maar, rekening houden met de radius van je frees, zodat de naad in een zijpaneel zit en niet op de bovenzijde of in de radius !!

zo heb ik mijn sub gebouwd :

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=133162.0

heb deze gezaagd en niet gefreesd maar, het idee is het zelfde !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

tonus

Ik heb je topic doorgenomen, vakwerk en een heel indrukwekkend tempo...

Quote from: mijkie on September  9, 2016, 18:09:31
ik zou ook de bouw af laten hangen van de afwerking, niet persé in verstek bouwen maar, rekening houden met de radius van je frees, zodat de naad in een zijpaneel zit en niet op de bovenzijde of in de radius !!


Dat is een goeie! Eerst maar eens bedenken hoe ik sub kast precies wil.
Een radius bij een hoek in verstek is dus niet handig? Dus de radius gelijk aan de dikte van MDF zodat de naad net onder de radius zit? Wat is dan een mooie manier om de scherpte van een hoek in verstek te halen?

Ik had eerder gelezen dat je naden in MDF na het verven blijft zien door het werken van MDF, niet dat de verf breekt, maar wel dat ziet dat het niet glad is. Een naad in radius zou dan niet zo erg zijn, omdat radius toch al licht niet glad weerspiegelt. Nog maar ff zoeken waar ik dat gelezen had.

mijkie

#31
hangt er een beetje vanaf wat je wilt, rond kantje van een paar mm, kun je beter kast zo degelijk mogelijk maken en dan beplakken met dun MDF en dan die maat aan houden, een 45gr hoek kun je ook op deze manier bouwen

t belangrijkste met schilderen na bouwen is, de tijd nemen, ik draai eerst een week of 4 zonder verf en ga dan pas aan het afwerken, bijna geen krimpnaden !

bouwen zonder plamuur, verdekt schroeven, alleen lijmen al dan niet met lamello's

belangrijkste is weten wat je wilt, daar je ontwerp op aanpassen !!

succes met bouwen en mijn tempo ligt idd. vrij hoog maar, ik oefen ook veel met hout/mdf etc !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

tonus

In afwachting van de levering van een paar freesjes en lijmklemmen van ecotools, vast wat beter nagedacht over de kast. Ik wil een verzonken baffle waar ik een verwisselbaar frontje op kan klikken. Een beetje zoals hier (alleen is de voorkant niet verwisselbaar):



En dan wil ik twee varianten maken: 1 met een gat en dan lakken (net zoals op het plaatje, maar dan zonder extra bevestiging voor een stoffen frontje) en 1 met stof. Dan kan ik wisselen, denk dat een frontje met stof de woofer wat beter beschermt voor spelende kinderen....

Stel dat ik de woofer verzonken wil monteren, hoeveel extra ruimte is dan nodig als de woofer een diameter van 267 mm heeft? Zodat deze na het verven ook nog past? En denken jullie dat voor de baffle van 18mm MDF voldoende is? De rest van de kast wil ik van 18mm MDF maken, kast wordt niet zo groot, bijvoorbeeld 340 x 340 x 250 mm, bracing lijkt me dan niet nodig.


knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

22mm lijkt me beter,en dan niet die rommel vd bouwmarkt van 400 kg persing.
Maar minimaal 600 kg persing mdf gebruiken.

tonus

#35
Quote from: knubbe on September 17, 2016, 21:31:17
Zoiets? http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150671.msg2860125#msg2860125

18mm mdf vind ik persoonlijk wel wat karig.

zoiets inderdaad! En dan twee verschillende frontjes erin die dan mooi een mooie vlakke voorkant vormen. 18mm te weinig voor de baffle of ook voor de rest?

tonus

Quote from: morca on September 17, 2016, 21:54:10
22mm lijkt me beter,en dan niet die rommel vd bouwmarkt van 400 kg persing.
Maar minimaal 600 kg persing mdf gebruiken.

Ik laat mijn MDF altijd zagen bij een klein bouwmarktje met een echte zaagtafel, die zagen nauwkeurig, ik zal eens navragen welke MDF persing ze zoal hebben

tonus

vandaag verder gegaan met kastje voor de DS4.0. Er moest nog een randje afgefreesd worden:





en ook tape verwijderd en vast een beetje geschuurd. Ik ben er best tevreden mee, alleen 1 hoekje is niet zo fraai, en dat is net een hoekje dat je goed zult zien... Dat wordt toch een beetje plamuren  ;D Ik twijfel nog of ik nog met afrondfrees R=2 lang de hoeken zal gaan.





tonus

ja, in dit kastje. De amp wordt op mdf plaat geschroeft die je in de sleuf kunt schuiven.

morca

Ok,ik heb hem ook in een los kistje.
In het dressoir,handiger als ik iets bij wil.stellen ipv achterop de sub.
Wat bij mij nu ook lastig gaat,zou er niet bij kunnen.

dre73

Eerst plamuren dan frezen. ;)
Zo'n rond randje maakt aflakken wel een stuk makkelijker,want op die scherpe randen blijft moeilijk lak hangen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

tonus

Ik heb de kiertjes nog vol laten lopen met lijm en daarna geschuurd en daar is het kastje wel van opgeknapt. Ik wil wel het randje nog klein facetrandje geven om de scherpte eraf te halen. Hiervoor moet ik nog een freesje bestellen, die had ik laatste keer niet meebesteld... Kan ik meteen nog twee lijmklemmen extra meebestellen, die hebben inderdaad een goede prijs kwaliteit verhouding.

Ik ga de sub kast maken lijkend op het laatste bouwwerk van Knubbe, alleen dan niet met een van buitenaf geschroefd front, maar iets klikbaars, zodat ik kan wisselen. Ik hoef de woofer dan niet te verzinken. Buitenkant wordt dan 18mm mdf, beplakken met een dun laagje mdf valt af, dat is van voren gezien niet mooi, want daar kijk je tegen de kopse kant aan. Ik vind de ronde hoeken bij Knubbe wel mooi, met welke straal heb je dat gefreesd? Ik twijfel alleen of dat bij aflakken mooi wordt omdat je dan waarschijnlijk nog de naad blijft zien. Anders wordt het in verstek met een facetrandje, als dat tenminste een beetje lukt bij het kastje voor de plate amp.

knubbe

Quote from: tonus on September 22, 2016, 18:21:12
Ik vind de ronde hoeken bij Knubbe wel mooi, met welke straal heb je dat gefreesd?

15mm
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

tonus

Thanx, dat is een aardige radius en inderdaad misschien te groot voor een kleiner kastje. Moet een flinke frees zijn!

tonus

Gisteren bij de bouwmarkt geweest, er is voldoende keus met betrekking tot MDF, in oplopende persing:
- gewoon waaibomen MDF
- Medite Premier: 0,65 N/mm^2
- Vochtwerend (waarschijnlijk ook van Medite, dat was niet helemaal duidelijk): als het Medite MR is, dan 0,90 N/mm^2
- Medite Exterieur: 1,2 N/mm^2

Ik ben geen ervaringen met Medite Exterieur tegengekomen, dus ik ga de groene watervaste gebruiken. Daarmee zijn de ervaringen vooral positief. Las in een buurtopic (wauw!) van Holco nog een lijmadvies: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=23766#p1801492

Ik ga de woofer niet verzinken, hij wordt dus gewoon op de baffle geschroefd. Is dan 18mm nog steeds dun? Twee keer 18mm lijkt ook weer zoveel, en voor een andere dikte baffle nog een plaat groene MDF aanschaffen gaat me en beetje ver. Gaat een stuk gewone MDF erachter plakken nog iets toevoegen?

Heeft iemand ook enig idee ten opzichte waarvan de Xmax wordt gemeten. Die is voor deze woofer 14 mm. Is dat dan ten opzichte van de rand (waar de pijl bij E eindigt)? Dat bepaalt mede hoe diep verzonken de baffle moet zijn en hoeveel ruimte het frontje moet geven.




Witalik

Leuk project. Zelf heb ik de baffle wel van 2x18mm gemaakt. Maar ook verzonken. Zou het wel doen hoor.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

tonus

dan wordt het toch 2*18mm, ga de woofer wel verzinken, dat scheelt weer een beetje, wil de kast zo klein mogelijk houden


yorkie13

Er staat een mooie 12 inch JL woofer in de markt  8)