Sub met JL Audio 10w3v3-4

Started by tonus, August 21, 2016, 21:10:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tonus

Ik ga een sub bouwen. In een eerder topic al het nodige advies gehad (zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128400.0). Mijn doel is nog steeds hetzelfde, een compacte sub om mijn Harbeths P3ESRs te ondersteunen die aangestuurd worden door PrimaLuna Prologue buizenversterker zonder sub of pre out. Daardoor zal ik sub speaker-level moeten aanlsuiten. Ik wil ook graag voor ruimteinvloeden kunnen corrigeren met DSP, dit blijkt lastig te combineren met speaker-level. Iemand toevallig nog een XTZ sub amp 1 DSP op zolder liggen? Die heeft speaker level ingangen en DSP, wordt alleen niet meer verkocht  :(.

Voor het aansluiten zal ik gebruik moeten gaan maken van een line level converter (zie ook http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=145773.0) , alleen ben ik daar niet echt verder gekomen om iets geschikts te vinden wat car audio ontstijgt (als dat al nodig is). Ik heb besloten eerst maar eens zonder DSP te beginnen.

Wel de volgende keuzes gemaakt:

  • Passieve gesloten sub met 10 inch JL audio (10w3v3-4, ga ik nog aanschaffen). Volgens de JL-audio website volstaat 17,7 liter kast, dus dan kan de kast bijvoorbeeld 34x34x25 cm zijn, uitgaande van 18mm MDF.
  • Hypex DS4, in een losse kast, dan kan de sub het kleinst blijven. De hypex heb ik tweedehands gekocht.
  • Ik heb ook een tweedehands minidsp gekocht, alleen ga ik die nog niet gebuiken. Ik ga deze wel proberen in mijn werkkamer, daar heb ik een Marantz met sub out.

Ik ga de sub wit verven. Bij een witte kast trekt de zwarte woofer veel aandacht, ik twijfel nog een beetje over een frontje, dan kan ik ook licht doek gebruiken, ik neem aan dat akoestisch transparant niet zo nodig is voor een sub. Ik zie weinig diy subs met een frontje. Misschien maak één frontje met doek en één zonder, dan kan ik kiezen wat ik het mooist vind of afwisselen, zonder tegen de bevestigingsgaten aan te kijken.

Ik ga als eerste met kasje voor de ds4 beginnen, die heb ik in verstek laten zagen, kijken hoe dat gaat.

Dit wordt mijn eerste sub, dus meedenken en reacties worden zeer op prijs gesteld!

mijkie

stuur Knubbe eens een PM, volgens mij heeft/had hij er 4 met deze driver !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

knubbe

Succes met de bouw!  :pompom:
Bekende driver  :coffee:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

tonus


morca

De ds 4 heeft een high level input,dus zonder dsp kan je hem zo aansluiten.
Voor het strakke geluid  van jl  moet je idd de aanbevolen inhoud aanhouden vd jl site.
Er is míj ooitgetipt dat jl hele goeie high level converters heeft..
Alleen die kosten wel wat.
Dan kan je wel de mini dsp gebruiken,die zal je wel nodig hebben.

Afwerken is niet mijn sterkste punt,dus ik houd het bij technische tips  ;D

tonus

Quote from: morca on August 21, 2016, 21:35:00
De ds 4 heeft een high level input,dus zonder dsp kan je hem zo aansluiten.
Voor het strakke geluid  van jl  moet je idd de aanbevolen inhoud aanhouden vd jl site.
Er is míj ooitgetipt dat jl hele goeie high level converters heeft..
Alleen die kosten wel wat.
Dan kan je wel de mini dsp gebruiken,die zal je wel nodig hebben.

Afwerken is niet mijn sterkste punt,dus ik houd het bij technische tips  ;D

High level converters van JL audio ben ik nog niet tegengekomen, ik ga er ff naar zoeken.
En alle tips zijn welkom!

morca

Denk dat je die ook speciaal moet bestellen.
Ik heb ze wel eens gezien op het net,niet in de winkel.
Zal vd week eens rondkijken als ik er aan denk.
Morgen niet denk ik dan ben ik redelijk druk

tonus

JL audio heeft een speaker-rca verloopstekker: http://intl.jlaudio.com/xd-clraic2-sw-car-audio-rca-to-speaker-wire-90435 , maar dat is een verloopstekker en geen converter. Die kun je gebruiken voor JL-Audio's eigen versterkers met differential audio inputs: https://jlaudio.zendesk.com/hc/en-us/articles/209357588-Differential-Balanced-Inputs, die zowel line level als speaker level aankunnen als ik het goed begrijp.

Ik neem aan dat je die niet bedoeld, deze zijn niet zo duur, 15 dollar


morca

Heb je de hypex al gekocht.
Ik heb problemen met 2 ds4 modules.
En verwacht dat ik niet de enige ga zijn waarbij ze defect raken na 6 jaar.
Voor dat geld zou ik eens wat anders nemen ,te duur voor 2 plates die zo snel achtereen defect raken.
Voor die aankoopprijs mag je een degelijker product verwachten.
Bij beide de elcos defect
Een bk amp bv ,die gingen bijna nooit stuk.

Dirk

Quote from: morca on August 24, 2016, 23:44:00
Heb je de hypex al gekocht.
Ik heb problemen met 2 ds4 modules.
En verwacht dat ik niet de enige ga zijn waarbij ze defect raken na 6 jaar.
Voor dat geld zou ik eens wat anders nemen ,te duur voor 2 plates die zo snel achtereen defect raken.
Voor die aankoopprijs mag je een degelijker product verwachten.
Bij beide de elcos defect
Een bk amp bv ,die gingen bijna nooit stuk.
pfff  :-X

ik begin de klaagzang mbt de "problemen" van jouw Hypex producten een beetje storend te vinden.
je hebt je plasje imo nu wel gedaan, er zelfs een apart topic voor geopend (prima, d'as je goed recht) maar volstaat het daarmee nu niet zo'n beetje, dat je 't vervolgens ook nog eens in alle topics die er ook maar iets (soms van heel ver) mee te maken hebben moet gaan roeptoeteren?  ???
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Dynky on August 25, 2016, 01:35:50
pfff  :-X

ik begin de klaagzang mbt de "problemen" van jouw Hypex producten een beetje storend te vinden.
je hebt je plasje imo nu wel gedaan, er zelfs een apart topic voor geopend (prima, d'as je goed recht) maar volstaat het daarmee nu niet zo'n beetje, dat je 't vervolgens ook nog eens in alle topics die er ook maar iets (soms van heel ver) mee te maken hebben moet gaan roeptoeteren?  ???
Ik adviseer hem net een ds4 vd week .
Lijkt mijn goed recht dat advies in te trekken .
Dat jij zo snel van spullen wisseld geeft ze de kans niet bij jouw defect te gaan.
Als je me post storend vind moet je ze niet lezen  ;)

Nee ik ben nog lang niet uitgeplast Dirk.
Want waneer vervalt je recht op service?
Na 2 jaar heb je normaal ook geen garantie meer.
Zou het netjes zijn een paar nieuwe modules op te sturen.
Hij geeft immers zelf al aan dat 6 jaar door die slechte batch komt.

Ik stoor me ook wel eens ergens aan hier ,leer er mee leven  ;)
Als ze dan ook nog zelf aangeven een slechte batch elcos te hebben gehad

tonus

Quote from: morca on August 24, 2016, 23:44:00
Heb je de hypex al gekocht.
Ik heb problemen met 2 ds4 modules.
En verwacht dat ik niet de enige ga zijn waarbij ze defect raken na 6 jaar.
Voor dat geld zou ik eens wat anders nemen ,te duur voor 2 plates die zo snel achtereen defect raken.
Voor die aankoopprijs mag je een degelijker product verwachten.
Bij beide de elcos defect
Een bk amp bv ,die gingen bijna nooit stuk.

Ik heb de DS4 al op de plank liggen, vorig jaar (of misschien al het jaar daarvoor) overgenomen van Knubbe. Geen idee hoe oud deze is, hopen dat die zonder problemen speelt en blijft spelen.


morca

Je kan voor de zekerheid eens naar de elcos kijken.
Die horen plat te zijn van boven.
Die van mij stonden bol dan zij ze al slecht.
Zie de foto van defecte elco,s

tonus

Die van mij zijn plat, dus dat ziet er goed uit. Net ook de woofer besteld. Komende week een geleider maken om een mooi rond gat te frezen. Wil ook nog nieuwe freesjes kopen, in ieder geval iets om mooi af te kunnen ronden. Daarna maar eens wat oefenen, heb alleen maar ervaring met rechte stukken frezen, het moet natuurlijk wel netjes in het echie

morca

Rond gat gaat prima met een cirkel geleider.
Dus dat zal vast goed komen .
Succes ik zie je bouw tegemoed.
Ps waarom geen 12 w3 die past ook perfect bij de plate .
Geeft je al gauw 25 procent meer rendement
Let wel op dat je een 4 ohm versie koopt van jl !!!

mijkie

voor cirkels, gebruik ik deze, bevalt erg goed !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Former member 78

Quote from: morca on August 25, 2016, 02:08:49
Ik adviseer hem net een ds4 vd week .
Lijkt mijn goed recht dat advies in te trekken .
Dat jij zo snel van spullen wisseld geeft ze de kans niet bij jouw defect te gaan.
Als je me post storend vind moet je ze niet lezen  ;)

Nee ik ben nog lang niet uitgeplast Dirk.
Want waneer vervalt je recht op service?
Na 2 jaar heb je normaal ook geen garantie meer.
Zou het netjes zijn een paar nieuwe modules op te sturen.
Hij geeft immers zelf al aan dat 6 jaar door die slechte batch komt.

Ik stoor me ook wel eens ergens aan hier ,leer er mee leven  ;)
Als ze dan ook nog zelf aangeven een slechte batch elcos te hebben gehad

Als iets 6 jaren probleemloos gespeeld heeft, snap ik niet waar je je druk om maakt. (en het overal blijft herhalen)
Met een paar simpele elco's wisselen speelt het weer, dus wat is het probleem?


morca

Quote from: ArjanR1 on August 30, 2016, 00:11:17
Als iets 6 jaren probleemloos gespeeld heeft, snap ik niet waar je je druk om maakt. (en het overal blijft herhalen)
Met een paar simpele elco's wisselen speelt het weer, dus wat is



Het krijgen van de juiste elcos was het probleem.
Gelukkig had hypex er na verwarring over hetniet kunnen leveren er toch nog een paar liggen.
Daarbij vind ik 6 jaar te kort voor een plate van 350 euro door te besparen op een betere elco.
Die hun op grootschalige inkoop niet veel verschil zal maken qua prijs ,maar wel in levensduur .  ;)

Ik was al klaar met herhalen.
Maar bij deze nog maar een keer dan.

Het is eigenlijk meer een algemeen probleem aan het worden.
Veel merken passen goedkopere onderdelen toe .


tonus

Quote from: mijkie on August 29, 2016, 22:35:36
voor cirkels, gebruik ik deze, bevalt erg goed !!
Dat is een mooie, ik wil zelf iets maken gebaseerd op: https://www.youtube.com/watch?v=okH2aqqxK3U
het lijkt me handig als je ook een geleider kunt gebruiken, kan ik ook mooi recht frezen, moet ik wel een goedkope geleider vinden.

mijkie

de cirkel-geleider kost iets van 25 euro, kun je zelf haast niks voor maken ....

ik heb een gereedschap-tik  :wacko: :wacko: en gebruik dus veel van Festool, ook hun geleide-rail en hulpstukken
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

djoeri

Je kunt ook een geleidermaken van een plankje resthout.
Aan de ene kant 3-4 gaten om frees vast te maken met centrale uitsparing en andere kant een gat als centerpunt.
Dan schroef je erdoor en door het hout wat je wil frezen en het kan geen kant op. Gebruik je mdf kun je na 5 freesbeurten het ding weggooien omdat de gaten uitlubberen met hardhout niet.

Succes

tonus

#23
gisterenmiddag eerste poging tot fabricage geleiderail gedaan en erachter gekomen dat mijn boorstandaard ergens scheef is. Ik had twee gaten geboord in een blokje hout voor de geleiders, en beide staan (even) scheef en staat de frees niet loodrecht op het werk... Dus dat moet nog een keertje over  ;D Wel ook nog even kopierring, kantenfrees en afrondfrees uitgeprobeerd dat ging prima. Dus niet echt opgeschoten, wel weer wat geleerd.

tonus

#24
vandaag het kastje voor de DS4.0 in elkaar gezet, de eerste keer met in verstek gezaagd MDF. Eerst droog geoefend. Een extra paar grote lijmklemmen was best handig geweest.




en daarna met lijm:


die twee strookjes zitten los, die heb ik als afstandhouders gebruikt. Ik ben wel benieuwd hoe het is geworden, ik zie wel een klein kiertje in een van de randen. Morgen de klemmen eraf halen.

Je ziet het kastje trouwens op zijn kop, de versterker komt er in te hangen, met achterop een aan/uit knop en de aansluiting voor subwoofer.